Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-266/12/UH
z 22 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-266/12/UH
Data
2012.05.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczenie podatku
podmiot niezarejestrowany
projekt pomocowy
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu p.n.: „…”.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2012r. (data wpływu 14 marca 2012r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 17 maja 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu p.n.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu p.n.: „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 17 maja 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej.

Stowarzyszenie złożyło w dniu 27 lipca 2010r. wniosek do lokalnej grupy działania Stowarzyszenie „…” o przyznanie pomocy w ramach osi 4 LEADER w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013. Działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

W ramach tego działania zostaną zakupione stroje regionalne, zorganizowane warsztaty muzyczne, taneczne, a także spotkanie opłatkowe o tematyce regionalnej oraz wydanie pocztówki promującej obszar LSR.

Podczas realizacji operacji w ramach małych projektów Stowarzyszenie będzie nabywało towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT np.: artykuły spożywcze, materiały promocyjne, nagrody oraz będzie korzystało w ramach organizacji projektu z usług wykonywanych na podstawie umowy o dzieło, wszystkie faktury oraz rachunki związane z poniesionymi wydatkami w ramach tego działania będą przedłożone do refundacji.

Stowarzyszenie w ramach realizacji tego projektu nie będzie generowało żadnych dochodów. Głównym celem tego projektu jest umożliwienie mieszkańcom poznania i kultywowania miejscowych tradycji i obyczajów. Grupa docelową, do której skierowany jest projekt stanowią: dzieci, młodzież a także mieszkańcy obszaru Wnioskodawcy.

Okres rozliczenia projektu nastąpi w terminie do 31 marca 2012r. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. Efekty końcowe projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja indywidualna będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundacji wydatków.

W uzupełnieniu wniosku Stowarzyszenie stwierdziło, iż operacja nosi nazwę :„…”. Faktury dot. zakupu towarów i usług są wystawione na Stowarzyszenie Regionalne „…”.

Stroje regionalne, warsztaty muzyczne i taneczne są udostępniane nieodpłatnie. 23 stycznia 2011r. odbyło się wspólne kolędowanie mieszkańców … kościele parafialnym. Po występie artystycznym kapeli, zostało zorganizowane nieodpłatnie spotkanie opłatkowe wraz z poczęstunkiem dla przybyłych gości. Pocztówki promujące. LGD będą rozprowadzane nieodpłatnie, będą przekazywane uczestnikom konkursów, na festynach organizowanych przez Stowarzyszenie jako promocja obszaru LGD.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 17 maja 2012r.):

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane realizacją projektu p.n. „…”...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 17 maja 2012r.):

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie zwróciło się o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Operacja, którą realizuje Stowarzyszenie nosi nazwę: „…”. Faktury dot. zakupu towarów i usług są wystawione na Stowarzyszenie Regionalne „…”.

W ramach tego działania zostaną zakupione stroje regionalne, zorganizowane warsztaty muzyczne, taneczne, a także spotkanie opłatkowe o tematyce regionalnej oraz wydanie pocztówki promującej obszar LSR. Celem realizacji projektu jest umożliwienie mieszkańcom poznania i kultywowania miejscowych tradycji i obyczajów.

Stowarzyszenie w ramach realizacji tego projektu nie będzie generowało żadnych dochodów. Stroje regionalne, warsztaty muzyczne i taneczne są udostępniane nieodpłatnie. Zorganizowane w kościele parafialnym wspólne kolędowanie mieszkańców … zakończone zostało nieodpłatnym spotkaniem opłatkowym wraz z poczęstunkiem dla przybyłych gości. Pocztówki promujące. LGD będą rozprowadzane nieodpłatnie uczestnikom konkursów, na festynach organizowanych przez Stowarzyszenie jako promocja obszaru LGD.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty końcowe projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją operacji pn.: „…”, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj