Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-753/14/KT
z 8 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „W.” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „W.”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem utworzonym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, z uwzględnieniem specjalnej formy stowarzyszenia wprowadzonej ustawą z dnia 27 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich (art. 15). Realizuje swoje cele statutowe dzięki środkom pochodzącym ze składek członkowskich gmin i osób fizycznych, dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Priorytetowym działaniem Stowarzyszenia jest rozwijanie aktywności i samoorganizacji mieszkańców wsi, a głównym źródłem finansowania tych działań jest dotacja przyznana w ramach Osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007−2013.

Dotacja na realizację projektu współpracy międzynarodowej pn. „W.”, objętego PROW na lata 2007−2013, została przyznana na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa i obejmuje następujące działania:


  1. przygotowanie projektu współpracy − spotkanie grupy sterującej projektem (transport i wyżywienie),
  2. zarządzanie projektem − spotkanie grupy sterującej projektem (transport i wyżywienie), koordynowanie projektem (wynagrodzenie),
  3. Targi Projektów (pierwszy dzień targi, drugi dzień panele dyskusyjno-szkoleniowe) − koszt działań promocyjnych (zakup materiałów promocyjnych: koszulek oraz banera, publikacja artykułu w prasie regionalnej, wydanie publikacji – Katalogu Dobrych Praktyk M. Projektów), koszt organizacji targów (wynajem stoisk i zaplecza targowego, usługa nagłośnieniowo-oświetleniowa, materiały informacyjne dla uczestników, wyżywienie, noclegi, koszt występów artystycznych i animacji, wynagrodzenie moderatora targów), koszty organizacji forum dyskusyjnego (wynajem sali, wynagrodzenie moderatora), koszty organizacji konkursu The Best of M. Projekty wyłaniającego najlepsze projekty do prezentacji na targach (wydruk ulotek i dyplomów, stworzenie i wdrożenie internetowej platformy do głosowania, wynajęcie sali na galę, wyżywienie, nagrody dla uczestników, występ artystyczny, wynagrodzenie konferansjera),
  4. koszt uczestnictwa LGD w wydarzeniu − koszt przygotowania stoiska, koszt transportu na targi.


Wszystkie działania oraz wykonane w ramach projektu materiały udostępniane będą ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie.


Rodzaje towarów i usług nabywanych w ramach projektu:


  • usługi promocyjne (w tym umowy z wykonawcami działań i materiałów promocyjnych), usługi transportowe, noclegi, wyżywienie.


Odbiorcą wszystkich faktur dokumentujących nabycie wyżej wymienionych towarów i usług dokonanych w ramach zadania jest Stowarzyszenie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu realizacji dotacji finansowej w ramach Osi IV PROW z działania „Wdrażanie projektów współpracy”, której wydatki dotyczą usług związanych z opracowaniem i wykonaniem materiałów promocyjnych i informacyjnych, nieodpłatnym udziałem uczestników w wydarzeniach projektowych (targi, panele dyskusyjne)?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nieprowadzeniem działalności gospodarczej i czynności sprzedaży nie jest podatnikiem podatku od towaru i usług, wobec czego nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), które obowiązywało od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., regulowało powyższe kwestie w analogiczny sposób w rozdziale 9 oraz w § 8 ust. 3 i 4.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług związanych z opracowaniem i wykonaniem materiałów promocyjnych i informacyjnych, nieodpłatnym udziałem uczestników w wydarzeniach projektowych (targi, panele dyskusyjne), skoro – jak wynika z wniosku – wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanych rozporządzeniach Ministra Finansów.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj