Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-636/14-2/AF
z 15 grudnia 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2014 r. (data wpływu 3 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu do spółki jawnej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu do spółki jawnej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni od 1997 roku prowadzi działalność gospodarczą pod firmą: JADWIGA R. wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej, zajmującą się w przeważającej części naprawą i konserwacją maszyn, a także instalowaniem maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia, wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych, sprzedażą hurtową pozostałych maszyn i urządzeń, sprzedażą hurtową wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego oraz pozostałą sprzedażą detaliczną prowadzoną poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
Działalność gospodarcza prowadzona jest w W., przy ulicy M..
Wnioskodawczyni w najbliższym czasie planuje założyć z córką spółkę jawną, do której po zarejestrowaniu wniesie wkład niepieniężny - aport w postaci przedsiębiorstwa prowadzonego pod firmą: JADWIDA R. wraz z wszystkimi składnikami tego przedsiębiorstwa, stając się wspólnikiem spółki. Powstała spółka R. SPÓŁKA JAWNA będzie kontynuowała działalność dotychczas prowadzoną w formie działalności gospodarczej. Wniesienie działalności gospodarczej jako wkładu do spółki spowoduje likwidację dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej JADWIGA R..
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy wniesienie do spółki jawnej aportem przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawczynię podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
- Czy wniesienie aportem do spółki jawnej ww. przedsiębiorstwa skutkuje obowiązkiem dokonania korekt podatku naliczonego VAT po stronie otrzymującej aport spółki jawnej lub po stronie wnoszącej aportem swoje przedsiębiorstwo?
- Czy wniesienie aportem przedsiębiorstwa do istniejącej spółki jawnej spowoduje jakiekolwiek konsekwencje dla Wnioskodawczyni w podatku dochodowym od osób fizycznych?
- Czy czynność wniesienia aportu do spółki jawnej spowoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania nr 4 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wniesienia aportu do spółki jawnej nie powoduje obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC), czynnością opodatkowaną jest jednak zawarcie umowy spółki jawnej.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt k ustawy PCC - zawarcie umowy spółki spowoduje konieczność zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, który w przypadku zawarcia umowy spółki na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy PCC wyniesie 0,5%. Podstawą opodatkowania jest w tym przypadku wartość wkładów wspólników. Zgodnie z przepisami Ustawy o PCC obowiązek podatkowy powstanie w momencie zawarcia umowy spółki jawnej i ciąży na spółce, nie na wspólnikach i powinien zostać zapłacony w ciągu 14 dni od momentu zawarcia umowy spółki jawnej, bez wezwania urzędu skarbowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.