Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1292/11-4/KAN
z 12 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1292/11-4/KAN
Data
2012.01.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT



Wniosek ORD-IN 841 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.) uzupełnionym w dniu 13 grudnia 2011r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) na wezwanie z dnia 6 grudnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT – – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 13 grudnia 2011r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) na wezwanie z dnia 6 grudnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka”) zajmuje się m.in. dystrybucją kawy oraz innych towarów np. odzieży, towarów użytkowych (dalej: „Produkty”). Transakcje sprzedaży produktów dokonywane przez Spółkę podlegają opodatkowaniu VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje różnego rodzaju działania o charakterze marketingowym/promocyjnym, skierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak i kontrahentów Spółki, mające na celu zwiększenie efektywności sprzedaży Produktów.

Spółka zamierza powierzyć organizację akcji promocyjnych i kampanii reklamowych wyspecjalizowanej w tego typu działaniach agencji reklamowej (dalej: „Agencja”). Na podstawie zawartej umowy, Agencja będzie świadczyć dla Spółki usługi polegające na organizacji i przeprowadzeniu akcji promocyjnych lub kampanii reklamowych.

W celu wykonania usług na rzecz Spółki, Agencja będzie dokonywać zakupu towarów i usług, które będą wykorzystywane w ramach przeprowadzanych akcji i kampanii. W szczególności, Agencja może zlecać podmiotom trzecim drukowanie ulotek reklamowych, dokonywać zakupu różnego rodzaju towarów, w tym nagród rzeczowych i innych materiałów promocyjnych (dalej: „Towary”), które będą potem wydawane (potencjalnym) klientom bądź kontrahentom Spółki w ramach przeprowadzanych przez Agencję kampanii reklamowych oraz akcji promocyjnych. W ramach świadczonych usług Agencja odpowiedzialna będzie m.in. za nabycie Towarów, ich magazynowanie utrzymanie w stanie nadającym się do konsumpcji w przypadku towarów spożywczych) oraz wydanie klientom/kontrahentom Spółki według ustalonych ze Spółką zasad określanych m.in. regulaminach akcji promocyjnych i kampanii reklamowych. Agencja będzie nabywać Towar zarówno od podmiotów trzecich, jak również od Spółki (np. w sytuacji, gdy w ramach danej akcji promocyjnej mają być wydawane również Produkty). Towary, po ich uprzednim nabyciu przez Agencję, będą przekazywane uczestnikom akcji i kampanii bezpośrednio przez Agencję, tj. bez pośrednictwa Spółki.

Za świadczone usługi (organizacja i przeprowadzenie kampanii reklamowych/akcji promocyjnych) Agencja będzie wystawiać fakturę wykazując na niej podatek VAT, gdyż usługi świadczone przez Agencję podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wartość wynagrodzenia należnego Agencji za przedmiotowe usługi, będzie obejmowała m.in. wartość zakupionych towarów podlegających wydaniu w ramach danej akcji promocyjnej/kampanii reklamowej (wartość Towarów będzie stanowić element kalkulacyjny ceny za świadczoną przez Agencję usługę marketingowa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach wystawianych przez Agencję z tytułu wykonywanych przez nią usług...
  2. Czy na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie zobligowana do rozliczania podatku VAT na zasadzie samonaliczania z tytułu wydań Towarów dokonanych przez Agencję w ramach kampanii reklamowych i akcji promocyjnych...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko dotyczące pytania 1

Zdaniem Spółki, na podstawie art. 86 ust.1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT będzie przysługiwało jej pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencję z tytułu świadczonych przez nią usług, opisanych w stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT.

Natomiast, art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT stanowi, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz faktur potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę, aby stwierdzić czy w przypadku danych towarów przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy określić, czy te towary wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc zbadać czy istnieje związek pomiędzy zakupionymi towarami, a np. opodatkowaną dostawą towarów/świadczeniem usług.

W opinii Spółki, treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że powyższy związek pomiędzy zakupionymi towarami i usługami, a czynnościami opodatkowanymi może być zarówno bezpośredni (gdy nabywane towary i usługi służą wytworzeniu innych produktów lub są przedmiotem odsprzedaży), jak i pośredni, gdy pomimo braku bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi służą one prowadzeniu opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika np. zakup/najem powierzchni biurowej, zakup sprzętu komputerowego zakup usługi administracyjnej, zakup usługi marketingowej.

Stanowisko Spółki znajduje odzwierciedlenie również w praktyce organów podatkowych

W interpretacji indywidualnej z dnia 4 lutego 2009 roku (sygn IPPP3/443-169/08-2/KT) Dyrektor Izb Skarbowej w Warszawie uznał, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni ( ) o pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów”

Ponadto w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 sierpnia 2007 r. (sygn III Sa/Wa 1444/07) Sąd wskazał że „cel promocji jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną; inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej, a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust 1 ustawy o VAT prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Również liczne orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „ETS”) wskazywały na istnienie prawa do odliczenia w przypadku wydatków pośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi. W wyroku z dnia 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (cibo) Particiationis SA Directeur region al des impost do Nord Pas-de-Calanas) ETS podkreślił, iż prawo do odliczenia przysługuje co do zasady, gdy istnieje bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka zamierza ponosić wydatki na usługi marketingowe, które będą wykonywane w celu wsparcia sprzedaży. Akcje promocyjne będą miały na celu m.in. uatrakcyjnienie oferty Spółki, zachęcenie klientów/kontrahentów do nabywania Produktów. Niewątpliwie tego typu wydatki pośrednio wpływają na generowanie obrotu (sprzedaży opodatkowanej VAT). Ponadto Spółka podjęła decyzję o zlecaniu organizacji i przeprowadzenia akcji promocyjnych i kampanii reklamowych Agencji, gdyż Agencja jest podmiotem wyspecjalizowanym w tego typu usługach, posiada niezbędną wiedzę i środki, dzięki którym akcje mogą być skutecznie realizowane w uprzednio zdefiniowanym obszarze geograficznym. Powierzenie Agencji zakupu Towarów podyktowane jest m. in. tym, iż zakup przygotowanie, magazynowanie i „wydawanie Towarów wymaga zaangażowania środków, którymi dysponuje Agencja (np. dodatkowa powierzchnia magazynowa, wyspecjalizowany personel, środki transportu itp.). Zakup Towarów na własność przez Agencję uzasadniony jest także tym, iż do czasu zakończenia i realizacji usługi te Agencja będzie ponosić ryzyko za ewentualną utratę Towarów, w związku z tym zdaniem Spółki w przypadku wydatków na zakup usług świadczonych przez Agencję, a opisanych w zdarzeniu przyszłym Spółce będzie przysługiwało prawo pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na fakturze Agencji, gdyż zakupiona usługa będzie w całości związana z czynnościami opodatkowanymi Spółki (mimo, iż związek ten może mieć charakter pośredni).

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 września 2011 r. (sygn IPPP3/443-815/11-2/KT) interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lipca 2011 r. (sygn. IPPPI-443-725/11-2/PR) oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 kwietnia 2011 r.

Stanowisko dotyczące pytania 2

Zdaniem Spółki, nie będzie ona zobligowana do rozliczania podatku VAT na zasadzie samonaliczenia z tytułu wydań towarów dokonanych przez Agencję w ramach kampanii reklamowych i akcji promocyjnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

Przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, wszelkie inne darowizny jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nałożonego przy nabyciu tych towarów.

Spółka pragnie zauważyć, iż w czasie przeprowadzanych akcji promocyjnych/kampanii marketingowych Towary nie będą należały do przedsiębiorstwa Spółki. W momencie wydania towarów w ramach nabytej od Agencji usługi, Spółka nie będzie właścicielem tych Towarów, a co za tym idzie nie będzie mogła nimi rozporządzać jak właściciel.

Uznanie, że Spółka powinna rozliczyć podatek należny od Towarów przekazywanych przez Agencje zdaniem Spółki naruszałoby zasadę neutralności podatku VAT i doprowadziło do podwójnego podatkowania tej samej czynności: po raz pierwszy w wartości wykonanej usługi, natomiast po raz drugi przy rozliczaniu podatku VAT przy przekazaniu towarów przez Agencję. Byłoby to sprzeczne z systemową zasadą podatku VAT, zakładającą brak podwójnego opodatkowania tej samej czynności.

Zasadność prezentowanego stanowiska potwierdza również wyrok wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w dniu 2 lutego 2007 r. (sygn. Akt I SA/Kr 963/05). W wyroku tym Sąd stwierdził, że: „(..) sam fakt wręczenia nabytej przez Spółkę nagrody nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów (..„). Wręczenie nagrody jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez wnioskodawcę na rzecz zlecającego usługę reklamową. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wskazanej czynności prowadziłoby do podwójnego opodatkowania towaru (nagrody), którego wartość została już uwzględniona w opodatkowaniu usługi świadczonej przez Spółkę.

Podsumowując, w opinii Spółki, w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, Spółka nie będzie zobowiązana do rozliczania podatku należnego w związku z wydawaniem przez Agencję Towarów w ramach zorganizowanych na rzecz Spółki akcji promocyjnych lub kampanii marketingowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 86 ust.2 pkt 1 lit. b ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

O związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Spółki, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usługami a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów i usług z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości, natomiast przyczynia się do generowania obrotów.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego można uznać, że wydatki związane z usługami marketingowymi mają pośredni wpływ na obroty.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W rozpatrywanym wniosku takie okoliczności nie zostały przez Spółkę wskazane.

Z opisu sprawy wynika, że Sp. z o.o. (dalej: Spółka”) zajmuje się m.in. dystrybucją kawy oraz innych towarów np. odzieży, towarów użytkowych (dalej: „Produkty”). Transakcje sprzedaży produktów dokonywane przez Spółkę podlegają opodatkowaniu VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje różnego rodzaju działania o charakterze marketingowym/promocyjnym, skierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak i kontrahentów Spółki, mające na celu zwiększenie efektywności sprzedaży Produktów.

Spółka zamierza powierzyć organizację akcji promocyjnych i kampanii reklamowych wyspecjalizowanej w tego typu działaniach agencji reklamowej (dalej: „Agencja”). Na podstawie zawartej umowy, Agencja będzie świadczyć dla Spółki usługi polegające na organizacji i przeprowadzeniu akcji promocyjnych lub kampanii reklamowych.

W celu wykonania usług na rzecz Spółki, Agencja będzie dokonywać zakupu towarów i usług, które będą wykorzystywane w ramach przeprowadzanych akcji i kampanii. W szczególności, Agencja może zlecać podmiotom trzecim drukowanie ulotek reklamowych, dokonywać zakupu różnego rodzaju towarów, w tym nagród rzeczowych i innych materiałów promocyjnych (dalej: „Towary”), które będą potem wydawane (potencjalnym) klientom bądź kontrahentom Spółki w ramach przeprowadzanych przez Agencję kampanii reklamowych oraz akcji promocyjnych. W ramach świadczonych usług Agencja odpowiedzialna będzie m.in. za nabycie Towarów, ich magazynowanie utrzymanie w stanie nadającym się do konsumpcji w przypadku towarów spożywczych) oraz wydanie klientom/kontrahentom Spółki według ustalonych ze Spółką zasad określanych m.in. regulaminach akcji promocyjnych i kampanii reklamowych. Agencja będzie nabywać Towar zarówno od podmiotów trzecich, jak również od Spółki (np. w sytuacji, gdy w ramach danej akcji promocyjnej mają być wydawane również Produkty).

Towary, po ich uprzednim nabyciu przez Agencję, będą przekazywane uczestnikom akcji i kampanii bezpośrednio przez Agencję, tj. bez pośrednictwa Spółki.

Za świadczone usługi (organizacja i przeprowadzenie kampanii reklamowych/akcji promocyjnych) Agencja będzie wystawiać fakturę wykazując na niej podatek VAT, gdyż usługi świadczone przez Agencję podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wartość wynagrodzenia należnego Agencji za przedmiotowe usługi, będzie obejmowała m.in. wartość zakupionych towarów podlegających wydaniu w ramach danej akcji promocyjnej/kampanii reklamowej (wartość Towarów będzie stanowić element kalkulacyjny ceny za świadczoną przez Agencję usługę marketingową).

Poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W ocenie tut. Organu nabywana przez Spółkę usługa marketingowa ma charakter złożony tzn. składa się na nią szereg pojedynczych świadczeń o różnym charakterze (m.in. zakup i przekazanie nagród), które łącznie stanowią usługę marketingową zleconą agencji przez Spółkę. Wydanie nagród jest częścią kompleksowej usługi marketingowej, obejmującej swoim zakresem m.in. przekazanie tych nagród, których wartość wkalkulowana jest w cenę usługi. Zauważyć należy, iż usługa marketingowa przyczynia się do zwiększenia zakupu towarów i produktów Spółki.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka, jako podatnik VAT czynny, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług marketingowych polegających na promowaniu produktów Spółki wśród konsumentów i kontrahentów, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami wydawanymi przez agencję reklamową. W istocie, Spółka nigdy nie nabywa prawa do dysponowania przedmiotowymi towarami jak właściciel. Należy również podkreślić, że wydanie nagrody stanowi element usługi świadczonej przez agencję na rzecz Spółki, wydanie to nie może zatem stanowić jednocześnie dostawy towarów. Co więcej, jak zaznaczono wyżej, wartość przekazywanych nagród podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jako element wynagrodzenia za świadczenie na rzecz Spółki usługi. Przyjęcie założenia, że Spółka powinna dokonać naliczenia podatku należnego od towarów przekazywanych przez agencję naruszałoby zasadę neutralności podatku VAT i prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności: raz w wartości wykonanej usługi, zaś po raz drugi, w wyniku przekazania przez agencję, co sprzeczne jest z systemową zasadą podatku VAT, zakładającą brak podwójnego opodatkowania tej samej czynności.

Biorąc pod uwagę powyższe, po stronie Wnioskodawcy nie powstają żadne obowiązki związane z nieodpłatnymi przekazaniami towarów w ramach akcji organizowanych na rzecz Spółki przez agencję reklamową.

Podsumowując powyższe, w świetle przepisów art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, po jej stronie brak będzie obowiązku (rozliczania podatku VAT) w związku z wydawaniem przez agencję reklamową towarów w ramach kampanii reklamowych i akcji promocyjnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj