Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1224/14-2/AN
z 28 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2014 r. (data wpływu 28 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • opodatkowania przychodów z najmu – jest prawidłowe,
  • zaliczenia otrzymanej premii kompensacyjnej i termoizolacyjnej jako przychodu z najmu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu oraz zaliczenia otrzymanej premii kompensacyjnej i termoizolacyjnej jako przychodu z najmu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką dwóch kamienic w miejscu swojego zamieszkania. Drugim i jedynym współwłaścicielem jest jej mąż. Od zawsze są we wspólności majątkowej i nie zamierzają tego zmieniać. W obu kamienicach posiadają 10 mieszkań (w jednym z nich mieszkają) i jeden lokal użytkowy. Wynajmują je na nazwisko Wnioskodawczyni. Od całości przychodów odprowadza podatek dochodowy wyliczony na podstawie księgi podatkowej przychodów i rozchodów (zasady ogólne). Nigdy Zainteresowana nie prowadziła działalności gospodarczej w tym zakresie. W 2013 roku Wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymali premię kompensacyjną i termoizolacyjną na docieplenie i izolację jednego z budynków z banku.

Zainteresowana nie jest podatnikiem VAT – jej przychody nigdy nie przekraczały kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychody które Wnioskodawczyni opisała w części G wniosku są przychodami z najmu o których mówi artykuł 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o pdof?

Zdaniem Wnioskodawczyni, nigdy nie traktowała swoich przychodów jako działalność gospodarczą – art. 10 ust. 1 pkt 3 i stosowała rozliczenia podatkowe na zasadach ogólnych tak jak wymagałaby tego działalność gospodarcza.

Uważa, że podejmowane przez nią czynności nie wyczerpują wszystkich przesłanek zawartych w art. 5a pkt 6 ustawy pdof o zorganizowanym i ciągłym sposobie uzyskiwania przychodów – czyli prowadzenia działalności gospodarczej. Działania Wnioskodawczyni nie mają charakteru systematycznego i ciągłego. Nie remontuje aktualnie ani nie rozbudowuje swoich nieruchomości. Naprawy drobne i usterki lokatorzy dokonują sami. Działania Wnioskodawczyni nie mają też charakteru zorganizowanego działania, które przypisywane jest działalności gospodarczej – chociażby pozyskiwanie nowych lokatorów. Korzystne umowy najmu zapewniają jej stałych lokatorów – nie zabiega w sposób zorganizowany o ich pozyskiwanie.

Przychody osiąga oczywiście w sposób stały i nieokazjonalny, ale jest to charakterystyka każdego wynajmu – dotycząca tak samo jednego mieszkania jak i kilku.

Zainteresowana uważa, że nie sposób wynajmować lokale ludziom bez zapewnienia im poczucia stabilności dla zawartych umów o najem.

Wnioskodawczyni nadmienia także, że jej stan zdrowia utrudnia angażowanie się w stałe i zorganizowane działanie na tym polu.

Uważa, że jej przychody są zaszeregowane w kategorii przychodów z najmu – art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy pdof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części dotyczącej opodatkowania przychodów z najmu jest prawidłowe, w części zaliczenia otrzymanej premii kompensacyjnej i termoizolacyjnej jako przychodu z najmu jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3, 6 i 9:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6),
  • inne źródła (pkt 9).

Pojęcie działalności zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny rachunek.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z treścią art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych należy stwierdzić, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Co do zasady, wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą albo najem jest przedmiotem tej działalności zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką dwóch kamienic, gdzie wynajmuje lokale mieszkalne i jeden lokal użytkowy. Zainteresowana nigdy nie prowadziła działalności gospodarczej w tym zakresie.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że wynajem przez Wnioskodawczynię lokali może stanowić odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów.

Reasumując, przychody uzyskane z tytułu umów najmu nieruchomości wskazanych we wniosku, jeżeli czynności te nie są wykonywane w warunkach charakterystycznych dla działalności gospodarczej, wynikających z omawianego art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą zostać zaliczone do źródła przychodów, o którym mowa w cyt. wyżej art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego w części dotyczącej opodatkowania przychodów z najmu stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do możliwości zaliczenia do przychodów z najmu, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymanej premii kompensacyjnej i termoizolacyjnej na docieplenie i izolację jednego z budynków z Banku Krajowego, wskazać należy, że przychód z otrzymanej premii nie jest przychodem z najmu lecz jest przychodem z tzw. „innych źródeł” w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i zasadnym jest aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy a zatem również premię kompensacyjną i termoizolacyjną.

Jak wskazano powyżej istnieją odmienne źródła przychodu jak najem i inne źródła. Otrzymanie premii kompensacyjnej i termoizolacyjnej na docieplenie i izolację jednego z budynków, wynika z faktu posiadania lokalu przez Wnioskodawczynię a nie jego wynajmu. W związku z powyższym otrzymanie ww. premii należy zaliczyć za przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9.

Wobec powyższego w części dotyczącej zaliczenia otrzymanej premii kompensacyjnej i termoizolacyjnej jako przychodu z najmu należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj