Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4512-129/15/BP
z 18 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 7 kwietnia 2015 r. (data wpływu 13 kwietnia 2015 r.), o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „X.” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2015 r. został złożony do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „X.”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W latach 2013-2014 Gmina-Miasto C. realizowała projekt pn. „X.”, który w roku 2013 uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2007 - 2013. Obecnie trwa jego rozliczanie.

Głównym celem projektu jest wzrost bezpieczeństwa, ochrona życia, zdrowia i mienia przede wszystkim mieszkańców, partnerów projektu, turystów odwiedzających pogranicze polsko - czeskie oraz zwiększenie efektywności działań jednostek straży pożarnych poprzez wzajemna skoordynowaną współpracę i pomoc w sytuacjach zagrożeń losowych posługujących się nowoczesnym sprzętem ratowniczo - gaśniczym spełniającym wymogi i standardy w UE.

W trakcie realizacji projektu Miasto, jako czynny podatnik podatku VAT, dokonało zakupu 2 wozów ratowniczo-gaśniczych wraz z wyposażeniem oraz poniosło wydatki związane z promocją projektu.

Miasto C. nie dokonywało odliczeń podatku VAT naliczonego, ponieważ zakupy nie były i nie będą związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Gmina złożyła oświadczenie, że realizując powyższy projekt nie może dokonywać odliczeń podatku VAT i go odzyskać. Rzeczowa realizacja projektu została zakończona w IV kwartale 2014 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym przypadku Gminie - Miastu C. , jako czynnemu podatnikowi podatku VAT, przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu 2 wozów ratowniczo gaśniczych wraz z wyposażeniem i zakupów usług związanych z promocją projektu dokonanych w trakcie realizacji rzeczowej projektu pn. „X.”?.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługiwała możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego i tym samym nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „X.”. Gmina w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej mieszkańcom realizuje zadania własne Gminy zgodnie z art. 7 ust. 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2013.594).

Wszystkie wydatki są związane z czynnościami, niepodlegającymi podatkowi VAT, czyli nie zostaje spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W związku z powyższym z uwagi na nie spełnienie warunku określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, Gminie - Miastu C. nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w latach 2013-2014 Gmina-Miasto C. realizowała projekt pn. „X.”, który w roku 2013 uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2007 - 2013. Obecnie trwa jego rozliczanie. Głównym celem projektu jest wzrost bezpieczeństwa, ochrona życia, zdrowia i mienia przede wszystkim mieszkańców, partnerów projektu, turystów odwiedzających pogranicze polsko - czeskie oraz zwiększenie efektywności działań jednostek straży pożarnych poprzez wzajemną skoordynowaną współpracę i pomoc w sytuacjach zagrożeń losowych posługujących się nowoczesnym sprzętem ratowniczo - gaśniczym spełniającym wymogi i standardy w UE. W trakcie realizacji projektu Miasto, jako czynny podatnik podatku VAT, dokonało zakupu 2 wozów ratowniczo gaśniczych wraz z wyposażeniem oraz poniosło wydatki związane z promocją projektu. Miasto C. nie dokonywało odliczeń podatku VAT naliczonego, ponieważ zakupy nie były i nie będą związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina złożyła oświadczenie, że realizując powyższy projekt nie może dokonywać odliczeń podatku VAT i go odzyskać. Rzeczowa realizacja projektu została zakończona w IV kwartale 2014 r.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z poniesionymi wydatkami w ramach projektu pod nazwą „X.” – związek wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Pomimo, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, to poniesione wydatki – jak podano we wniosku – nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w sytuacji gdy Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, nabywa towary i usługi które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „X.”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, w którym wskazano, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz, że nabyte towary i usługi niezbędne do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe stwierdzenia przyjęto jako element opisanego stanu faktycznego i nie były one przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj