IPPP3/443-1306/11-2/JF, Dyrektor - IPPP3/443-1306/11-3/JF">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1306/11-3/JF
z 20 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1306/11-3/JF
Data
2011.12.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
faktura wewnętrzna
import usług


Istota interpretacji
W przypadku kiedy obowiązek podatkowy powstaje m.in. na podstawie art. 19 ust. 19a ustawy fakturę wewnętrzną wystawić należy na podstawie § 11 ust. 1 rozporządzenia, nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.09.2011 r. (data wpływu 29.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury wewnętrznej dla importu usługi wymiany walut obejmującej spoty walutowe – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.09.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury wewnętrznej dla importu usługi wymiany walut obejmującej spoty walutowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji komponentów oraz zintegrowanych rozwiązań opartych na metalach dla przemysłu budowlanego i maszynowego (w tym m.in. dachy stalowe i rynny). Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca dokonuje rozliczeń w walutach obcych - tzn. zarówno zobowiązania (wynikające np. z faktur wystawionych przez kontrahentów), jak i należności (wynikające np. z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę), mogą być wyrażone w walutach obcych. Wnioskodawca ponosi zatem ryzyko związane ze zmianą kursów walut. Konieczne jest również zapewnienie Spółce możliwości pozyskania określonej waluty w odpowiednim terminie i w odpowiedniej ilości (np. w celu terminowego wykonania zobowiązań wyrażonych w walutach obcych).

Wnioskodawca rozważa zawarcie z podmiotem należącym do grupy kapitałowej (w dalszej części zwany kontrahentem) umowy, na podstawie której kontrahent świadczyć będzie na rzecz Spółki usługi w zakresie transakcji walutowych (w dalszej części - projekt umowy, umowa). Kontrahent jest spółką kapitałową prawa fińskiego i posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy. Kontrahent ma - dla celów podatku dochodowego od osób prawnych - siedzibę w Finlandii (tzn. jest fińskim rezydentem podatkowym).

Usługi świadczone przez kontrahenta zgodnie z projektem umowy będą obejmować:

  • usługi wymiany walut, w których zbycie/nabycie waluty przez kontrahenta następuje po kursie określonym w momencie dokonania transakcji (spoty walutowe - natychmiastowe transakcje wymiany (zakupu/sprzedaży) waluty),
  • forwardy walutowe (transakcje terminowe na kurs waluty) - czyli zbycie/nabycie waluty przez kontrahenta w określonym dniu w przyszłości po uprzednio ustalonym kursie,
  • swapy walutowe (wymiana przepływów walutowych) - czyli zamiana przez kontrahenta danej kwoty waluty na inną walutę na ustalony okres czasu.

Przedmiotem niniejszego wniosku są usługi wymiany walut obejmujące spoty walutowe (w dalszej części - transakcje walutowe, transakcje, usługi wymiany walut).

Jak już wskazano, na podstawie projektu umowy, kontrahent będzie świadczyć na rzecz Wnioskodawcy usługi wymiany walut. Według projektu umowy świadczącym usługi jest kontrahent, natomiast Wnioskodawca jest usługobiorcą. Wskazane powyżej transakcje walutowe będą realizowane w następujący sposób:

  • Wnioskodawca będzie składać kontrahentowi zamówienie, ze wskazaniem m.in. rodzaju i kwoty waluty, daty realizacji transakcji.
  • przyjęcie przez kontrahenta transakcji do realizacji będzie wymagało potwierdzenia w formie pisemnej,
  • realizacja transakcji może być dokonana poprzez przekazanie waluty na rachunek bankowy Wnioskodawcy albo w ramach systemu cash pooling.

Usługi będą świadczone przez kontrahenta w celu:

  • efektywnego zarządzania przez Wnioskodawcę portfelem walut (np. poprzez sprzedaż nadwyżek walutowych),
  • optymalizacji pozycji walutowej Wnioskodawcy,
  • zabezpieczenia Wnioskodawcy przed ryzykiem kursowym, oraz
  • zapewnienia Wnioskodawcy możliwości stałego pozyskiwania waluty na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. zakup waluty w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie zobowiązany do uregulowania należności na rzecz kontrahenta w walucie obcej).

Transakcje walutowe nie będą miały - dla Wnioskodawcy - celu spekulacyjnego.

Projekt umowy nie przewiduje uiszczania dodatkowego wynagrodzenia (np. prowizji) w momencie zawarcia lub realizacji transakcji walutowej, niemniej jednak nie wyklucza się możliwości ustalenia takiego dodatkowego wynagrodzenia w przyszłości.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, natomiast kontrahent jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. Wnioskodawca składa deklaracje dla podatku od towarów i usług za okresy kwartalne (zgodnie z art. 99 ust. 3 ustawy o VAT), przy czym zaliczka za dany miesiąc uiszczana jest w wysokości faktycznego rozliczenia za ten miesiąc (zgodnie z art. 103 ust. 2f Ustawy o VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W przypadku uznania, iż Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu usług, czy faktura wewnętrzna powinna być wystawiona nie później niżeli w ciągu 7 dni licząc od końca każdego okresu rozliczeniowego faktycznie przyjętego dla celów podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy faktura wewnętrzna z tytułu usług świadczonych przez kontrahenta, dla których podatnikiem jest Wnioskodawca powinna być wystawiona nie później aniżeli siódmego dnia licząc od końca każdego miesiąca kalendarzowego.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku importu usług podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej. Natomiast w myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 30 marca 2011 r. Nr 68 poz. 360) „fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi”. Jak wskazano powyżej, w przypadku usług wymiany walut, za dzień wykonania usługi - dla celów podatku VAT - należy uznać ostatni dzień każdego okresu rozliczeniowego faktycznie przyjętego dla celów podatku VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca powinien wystawić fakturę wewnętrzną (z tytułu importu usług) nie później aniżeli siódmego dnia licząc od końca każdego miesiąca kalendarzowego (miesiąc kalendarzowy został bowiem przyjęty jako okres, za który Wnioskodawca dokonuje rozliczenia podatku VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. nr 177, poz. 1054) – zwana dalej ustawą podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, orazświadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze (art. 106 ust. 7 ustawy).

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Z kolei zgodnie z brzmieniem § 11 ust. 1 rozporządzenia, w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego – § 11 ust. 2 rozporządzenia.

Stosownie do § 24 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym, że w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku (§ 24 ust. 2 rozporządzenia).

Na podstawie powyższych przepisów w przypadku kiedy obowiązek podatkowy powstaje m.in. na podstawie art. 19 ust. 19a ustawy fakturę wewnętrzną wystawić należy na podstawie § 11 ust. 1 rozporządzenia, nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca rozlicza import usługi finansowej (wymiany walut obejmującej spoty walutowe), dla której obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19 ust. 19a ustawy, co potwierdza interpretacja nr IPPP3/443-1306/11-2/JF. W związku z tym, Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej import przedmiotowej usługi na podstawie § 11 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia, tj. nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego. Wobec tego, skoro obowiązek podatkowy powstaje z tytułu importu usługi finansowej z upływem każdego miesiąca kalendarzowego, co również wynika z wydanej w tej sprawie ww. interpretacji, to Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej wraz z upływem tego okresu rozliczeniowego, nie wcześniej jednak niż 30. dnia przed tym terminem.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy , iż obowiązek podatkowy dla importu usługi wymiany walut obejmującej spoty walutowe powstaje na zasadzie określonej w § 9 ust. 1 rozporządzenia należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj