IBPP1/443-1067/11/MS, Dyrektor - IBPP1/443-1069/11/MS">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1069/11/MS
z 4 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1069/11/MS
Data
2011.07.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
podatek od towarów i usług
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe
ustawa o systemie oświaty
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT przeprowadzanych egzaminów sprawdzających dla osób dorosłych kończących przyuczenie do nauki zawodu na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61, poz. 502).



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011r. (data wpływu 22 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 29 czerwca 2011r.) oraz pismem z dnia 4 lipca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT przeprowadzanych egzaminów sprawdzających dla osób dorosłych kończących przyuczenie do nauki zawodu na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61, poz. 502) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT przeprowadzanych egzaminów sprawdzających dla osób dorosłych kończących przyuczenie do nauki zawodu na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61, poz. 502).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 29 czerwca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 czerwca 2011r. znak: IBPP1/443-525/11/MS oraz pismem z dnia 4 lipca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła i działalność prowadzi na podstawie Ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989r. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy sprawowanie nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych, przeprowadzanie egzaminów czeladniczych i mistrzowskich, jak również podnoszenie kwalifikacji zawodowych rzemieślników, przedsiębiorców i ich pracowników. Do prowadzonej działalności oświatowej Wnioskodawca powołał Ośrodek Szkolenia Rzemiosła, który jest wpisany do ewidencji Urzędu Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.

Zgodnie z ustawą o rzemiośle i rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. w sprawie egzaminów na tytuł czeladnika i mistrza w zawodzie, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. z 2005r., Nr 215, poz. 1820) Wnioskodawca przeprowadza egzaminy czeladnicze i mistrzowskie dla osób, które spełniają wymogi zawarte w § 6 i 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Równocześnie przy Ośrodku Szkolenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej funkcjonuje Państwowa Komisja Egzaminacyjna powołana przez P. Kuratora Oświaty, przeprowadzająca egzaminy na tytuł zawodowy i tytuł mistrza w zawodzie, kandydatów spełniających wymogi § 28 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31).

Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278, ze zmianami z 2002r. Dz. U. Nr 197, poz. 1663 z 2005r. Nr 53, poz. 472) § 16 pkt 1 oraz Uchwały nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. Wnioskodawca przeprowadza egzaminy sprawdzające dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

Egzaminy sprawdzające przeprowadzane są także dla osób dorosłych kończących przyuczenie do nauki zawodu na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 69/2008, poz. 415 z późn. zm.) i rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61/2009, poz. 502).

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od 1993r. z tytułu usług wynajmu pomieszczeń biurowych, zwrotu kosztów przez lokatorów jak i organizacji.

Ośrodek Szkolenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej w R. działa w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy i do jego zadań należy świadczenie usług oświatowych. Nie jest odrębnym podmiotem ani pod względem organizacyjnym jak i finansowym, nie posiada numeru NIP. Jest wpisany do ewidencji Urzędu Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z określonym zakresem działalności oświatowej do prowadzenia kursów: przyuczających i wyuczających zawodu, przygotowujących do egzaminów na tytuły kwalifikacyjne, przygotowujące do uzyskania uprawnień zawodowych, dokształcające i doskonalące w zawodzie, studium dokształcania i doskonalenia mistrzów, BHP, pedagogiczne dla wykładowców pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakładach pracy. Posiada również wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w R. Oprócz działalności kursowej Ośrodek Szkolenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej w R. świadczy usługi w zakresie egzaminów w oparciu o odrębne przepisy.

Usługi w zakresie egzaminów wynikają z innych przepisów jak wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Świadczone usługi z zakresu egzaminów prowadzone są w oparciu o następujące odrębne przepisy funkcjonującego systemu oświaty:

  • egzaminy czeladnicze i mistrzowskie przeprowadzane na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989r. o rzemiośle art. 11 pkt 3 (tekst jednolity Dz. U. Nr 112 poz. 979 z 2002r. z późniejszymi zmianami) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. (Dz. U. Nr 215 poz. 1820) w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych § 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia;
  • egzaminy na tytuł zawodowy i tytuł mistrza w zawodzie przeprowadzane przez komisję egzaminacyjną powołaną przez P. Kuratora Oświaty jako Państwową Komisję Egzaminacyjną, która przeprowadza je w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. (Dz U. Nr 31 poz. 216), § 21 oraz § 22 tego rozporządzenia;
  • egzaminy sprawdzające dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczenia do wykonywania określonej pracy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania rozdział 3 § 16 pkt 3 (Dz. U. Nr 60 poz. 278 z późn. zm.);
  • egzaminy sprawdzające dla dorosłych przeprowadzane na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61 poz. 502) rozdział 5 § 27 i § 28.

Ośrodek posiada akredytację na szereg kursów zawodowych, między innymi barman-kelner, krawiec, glazurnik, monter izolacji budowlanych, technolog robót wykończeniowych w budownictwie, brukarz, kosmetyczka, fryzjer, cukiernik, kucharz, stolarz, tapicer i inne – wydaną przez P. Kuratora Oświaty. Brak jest akredytacji na egzaminy, które nie są objęte tym wymogiem.

Wnioskodawca sporadycznie przeprowadza egzaminy, które w całości są finansowane ze środków publicznych – dotyczy to egzaminów czeladniczych, mistrzowskich oraz na tytuł zawodowy na zlecenie Powiatowych Urzędów Pracy.

Wnioskodawca nie świadczy usług z zakresu egzaminów, które byłyby finansowane w wysokości 70 % ze środków publicznych.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że powołanie przy Ośrodku Kształcenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej w R. Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych na tytuł zawodowy było możliwe, iż prowadzi działalność jako placówka kształcenia ustawicznego.

Również aby przeprowadzać egzaminy sprawdzające dla dorosłych Ośrodek Kształcenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej w R. został wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych pod nr ewidencyjnym 2.18/00041/2004.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy egzaminy te korzystają ze zwolnienia z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi egzaminacyjne są zwolnione od podatku VAT na podstawie § 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. z późniejszymi zmianami. Wnioskodawca spełnia przesłanki zawarte w ww. przepisie, ponieważ egzaminy przeprowadzane są w oparciu o następujące przepisy:

  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. Nr 215/2005 , poz. 1820),
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 lipca 2002r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 113, poz. 988, zm. Dz. U. Nr 61/2010, poz. 378),
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31/2006),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278, ze zmianami z 2002r. Dz. U. Nr 197, poz. 1663, z 2005r. Nr 53, poz. 472),
  • uchwała nr 11 Zarządu Związku Rzemiosła Polskiego z dnia 10 września 2003r.,
  • ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 69/2008, poz. 415 z późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61/2009, poz. 502)

Wątpliwości Wnioskodawcy wynikły z tego, iż system szkolenia zawodowego w zasadniczej części przebiega w zakładzie rzemieślniczym, a nie w organizacji samorządu. Niemniej Wnioskodawca uważa, iż egzaminy stanowią ostatnie ogniwo procesu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są integralną częścią procesu kształcenia. Osoba zdająca egzamin musi wykazać się oprócz wiedzy branżowej umiejętnościami praktycznymi. Egzamin składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej – dlatego też według oceny Wnioskodawcy opisane rodzaje przeprowadzanych w organizacji Wnioskodawcy egzaminów winny korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 43 ust. 1 pkt 29 lit. a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że niniejszą pisemną interpretacją załatwiono sprawę w zakresie opodatkowania przeprowadzanych przez Wnioskodawcę egzaminów sprawdzających dla osób dorosłych kończących przyuczenie do nauki zawodu na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61, poz. 502).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła i działalność prowadzi na podstawie Ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989r. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy sprawowanie nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych, przeprowadzanie egzaminów czeladniczych i mistrzowskich, jak również podnoszenie kwalifikacji zawodowych rzemieślników, przedsiębiorców i ich pracowników. Do prowadzonej działalności oświatowej Wnioskodawca powołał Ośrodek Szkolenia Rzemiosła, który jest wpisany do ewidencji Urzędu Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.

Ośrodek Szkolenia Rzemiosła posiada również wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w R. Oprócz działalności kursowej Ośrodek Szkolenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej w R. świadczy usługi w zakresie egzaminów w oparciu o odrębne przepisy.

Świadczone usługi z zakresu egzaminów prowadzone są w oparciu o następujące odrębne przepisy funkcjonującego systemu oświaty: egzaminy sprawdzające dla dorosłych przeprowadzane na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61 poz. 502) rozdział 5 § 27 i § 28.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że aby przeprowadzać egzaminy sprawdzające dla dorosłych Ośrodek Kształcenia Rzemiosła Izby rzemieślniczej w R. został wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych pod nr ewidencyjnym 2.18/00041/2004.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Przytaczając zatem przepisy ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Jak stanowi art. 68a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. szkołach dla dorosłych;
  2. placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Jak zatem wynika z przytoczonych wyżej przepisów, kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z przytoczonych wyżej uregulowań prawnych wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Przystąpienie do wskazanych we wniosku egzaminów należy uznać za jeden z etapów kształcenia i zdobywania uprawnień w danym zawodzie.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał wprawdzie, iż usługi w zakresie egzaminów wynikają z innych przepisów jak wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, jednak z uzupełnienia wniosku wynika, iż aby przeprowadzać egzaminy sprawdzające dla dorosłych Ośrodek Kształcenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej w R. został wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych.

Należy też zauważyć, że zgodnie z § 2 pkt 10 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61, poz. 502) Starosta organizuje przygotowanie zawodowe dorosłych w sposób zapewniający racjonalne i efektywne wydatkowanie środków finansowych przeznaczanych na ten cel przez dokonywanie wyboru instytucji, w których może być przeprowadzony egzamin kwalifikacyjny na tytuł zawodowy, egzamin czeladniczy lub egzamin sprawdzający.

Zgodnie natomiast z § 27 ww. rozporządzenia, po zakończeniu realizacji programu przygotowania zawodowego dorosłych w formie przyuczenia do pracy dorosłych starosta kieruje uczestnika na egzamin sprawdzający do instytucji szkoleniowej wskazanej przez starostę, wpisanej do rejestru prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy, wyłonionej z zachowaniem zasad określonych w przepisach dotyczących wydatkowania środków publicznych, zwanej dalej "instytucją egzaminującą".

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż jeżeli wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na przeprowadzaniu egzaminów sprawdzających dla dorosłych przeprowadzanych na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61 poz. 502) rozdział 5 § 27 i § 28, są świadczone przez Wnioskodawcę, jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, zgodnie z którym od dnia 1 stycznia 2011r. zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż przedmiotowe egzaminy korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy należało uznać za nieprawidłowe, bowiem wprawdzie przedmiotowe usługi egzaminacyjne korzystają ze zwolnienia od podatku, jednak zwolnienie to przysługuje na innej podstawie prawnej, niż wskazana przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie opodatkowania:

  • egzaminów czeladniczych i mistrzowskich przeprowadzanych na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989r. o rzemiośle art. 11 pkt 3 (tekst jednolity Dz. U. Nr 112 poz. 979 z 2002r. z późniejszymi zmianami) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. (Dz. U. Nr 215 poz. 1820) w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych § 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia;
  • egzaminów na tytuł zawodowy i tytuł mistrza w zawodzie przeprowadzanych przez komisję egzaminacyjną powołaną przez P. Kuratora Oświaty jako Państwową Komisję Egzaminacyjną, która przeprowadza je w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. (Dz. U. Nr 31 poz. 216), § 21 oraz § 22 tego rozporządzenia;
  • egzaminów sprawdzających dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczenia do wykonywania określonej pracy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania rozdział 3 § 16 pkt 3 (Dz. U. Nr 60 poz. 278 z późn. zm.),

zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację wterminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj