Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-2-/4510-637/15/MW
z 30 listopada 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 września 2015 r. (data wpływu do BKIP 5 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wniesienie przez Gminę aportem nieruchomości do Spółki gminnej celem podwyższenia kapitału podstawowego w Spółce i objęcie przez Gminę w zamian za ten aport udziałów w wartości nominalnej stanowić będzie dla Gminy przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy dochód z objęcia udziałów oraz należna dywidenda podlegały będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 października 2015 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wniesienie przez Gminę aportem nieruchomości do Spółki gminnej celem podwyższenia kapitału podstawowego w Spółce i objęcie przez Gminę w zamian za ten aport udziałów w wartości nominalnej stanowić będzie dla Gminy przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy dochód z objęcia udziałów oraz należna dywidenda podlegały będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina (dalej także: „Wnioskodawca”) zamierza wnieść do Spółki gminnej … Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”), w której posiada 100% udziałów, aport w postaci prawa własności nieruchomości, w skład której wchodzą działki nr 1, 7, 8, 9 i 10 o łącznej powierzchni 141,3934 ha, położonej w Gminie, celem podwyższenia kapitału podstawowego w Spółce gminnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wniesienie przez Gminę aportem, wymienionej wyżej nieruchomości do Spółki gminnej celem podwyższenia kapitału podstawowego w Spółce i objęcie przez Gminę w zamian za ten aport udziałów w wartości nominalnej stanowić będzie dla Gminy przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.: Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.) i czy dochód z objęcia udziałów oraz należna dywidenda podlegały będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy, zasady podwyższania kapitału zakładowego spółek z ograniczoną odpowiedzialnością regulują przepisy art. 257 - 262 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j.: Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm., dalej: „k.s.h.”). Zgodnie z brzmieniem art. 257 § 2 k.s.h. podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością może nastąpić poprzez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących lub ustanowienie nowych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także: dochód spółki przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej spółki albo spółdzielni.
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) zarówno przychód z objęcia udziałów wynikających z przeniesienia składnika majątku w drodze aportu jak i dywidenda otrzymana z tej Spółki będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe wynika z dyspozycji przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z którą jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są od podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy z dnia 13 listopada 2003 r., o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j.: Dz.U. z 2015 r., poz. 513 ze zm.). Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego źródłem dochodów własnych gminy są dochody z jej majątku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że podwyższenie kapitału zakładowego Spółki będzie następstwem wniesienia przez Gminę do Spółki aportu w postaci prawa własności nieruchomości.
W związku z powyższym zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r. , poz. 851, ze zm.; dalej: „updop”), zgodnie z którym przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
Zatem w świetle przedstawionych uwarunkowań prawnych stwierdzić należy, że wniesienie do spółki aportu i objęcie nowych udziałów (akcji) lub zwiększenie wartości nominalnej dotychczasowych udziałów powoduje, że podmiot wnoszący wkład niepieniężny (aport) w innej postaci niż przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowana część uzyskuje przychód podlegający opodatkowaniu.
Z art. 10 ust. 1 pkt 4 updop, wynika, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także dochód spółki przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej spółki albo spółdzielni.
Z przytoczonego przepisu wprost wynika, że dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego stanowi dochód (przychód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Ustawa podatkowa nie uzależnia powstania obowiązku podatkowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od rodzaju środków, z jakich dokonano podwyższenia. Każde podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki rodzi po stronie udziałowca dochód do opodatkowania.
Zaznaczyć należy, że na gruncie updop, dywidenda jest przychodem udziałowca (akcjonariusza) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Otrzymanie dywidendy przez udziałowca spółki (Gminę) stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przychód ten nie podlega na podstawie art. 12 ust. 4 updop – wyłączeniu z przychodów podatkowych.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 updop, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm., dalej: „Konstytucja RP”) – gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego.
Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2010 r., Nr 80, poz. 526 ze zm., dalej: „udjst”), ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są m.in. dochody własne (art. 3 ust. 1 udjst). Art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi z kolei, że źródłami dochodów własnych gminy są dochody z jej majątku.
Innymi słowy, biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o jednostkach samorządu terytorialnego, z którego wynika, że źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy, stwierdzić należy, że otrzymanie „środków” w związku z wniesieniem aportu stanowić będzie dochód z majątku Gminy.
Jednak z uwagi na zwolnienie od podatku określone w art. 6 ust. 1 pkt 6 updop, dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie.
W przypadku podwyższenia kapitału zakładowego poprzez wniesienie do Spółki aportu Gmina uzyska przychód podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 updop. Dochód ten będzie podlegał zwolnieniu podmiotowemu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 updop. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że zarówno przychód z objęcia udziałów wynikających z przeniesienia składnika majątku w drodze aportu jak i dywidenda otrzymana z tej Spółki będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.