Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-124B/12/HD
z 25 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-124B/12/HD
Data
2012.04.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
adaptacja
forma opodatkowania
najem
przychód
ryczałt ewidencjonowany
stawki ryczałtu
zwrot kosztów
zwrot nakładów
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy zwrot przez najemcę kosztów wybudowania szybu podlega opodatkowaniu, a jeśli tak, to w jakim wymiarze?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 16 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie skutków podatkowych zwrotu kosztów wybudowania szybu dźwigu windowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie m.in. skutków podatkowych zwrotu kosztów wybudowania szybu dźwigu windowego.


W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży i serwisu urządzeń fiskalnych oraz salon telekomunikacyjny. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych rozlicza się na zasadach ogólnych (19% podatek liniowy), jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Poza prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca zamierza uzyskać dodatkowe dochody z najmu.

Wnioskodawca jest właścicielem obiektu budowlanego z przeznaczeniem handlowo-usługowym. Obiekt ten jest własnością prywatną Wnioskodawcy i nie jest związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, jak również nie jest własnością prowadzonej przez niego firmy. Przedmiot najmu nigdy nie był amortyzowany.

W minionym roku Wnioskodawca zawarł umowę cywilną dotyczącą najmu, której przedmiotem jest wynajem powierzchni handlowej dla Firmy.

W ramach umowy najmu strony przyjęły, że wynajmujący wykona szyb dźwigu windy, zaś najemca go sfinansuje. Wnioskodawca podkreśla, że nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z budownictwem i brak jest związku wybudowania szybu z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Wykonie szybu dźwigu windy jest związane z adaptacją powierzchni lokalu na cele prowadzonej działalności gospodarczej przez najemcę. W wynajmowanym obiekcie, wyposażonym w szyb windowy, najemca zainstaluje windę. Wykonanie szybu dźwigu windy jest warunkiem wykonania wzajemnego umowy. Najemca w umowie zobowiązał się, że zwróci Wnioskodawcy koszty wybudowania szybu – zapis w umowie brzmi: „Zaprojektowanie i wykonanie szybu windowego (wraz z odpowiednimi instalacjami), zgodnie z wytycznymi (…)”. Prace dotyczące wykonania szybu zostaną wykonane na koszt najemcy. Do żelbetowego szybu najemca zainstaluje dźwig (bez udziału Wnioskodawcy), co oznacza, że zakup i montaż dźwigu (windy) w szybie jest wyłącznie w gestii najemcy.

Najprawdopodobniej w miesiącu lutym 2012 r. nastąpi wystawienie pierwszej faktury VAT dla najemcy, dotyczącej przygotowania szybu windowego. Do kwoty netto zostanie doliczony podatek VAT w wysokości 23%. Oznacza to, że Wnioskodawca wybuduje na własny koszt szyb (jako osoba fizyczna), a najemca zwróci koszty jego wykonania.

W 2011 r. Wnioskodawca – składając oświadczenie – zawiadomił właściwy urząd skarbowy o wyborze opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% dla przychodów z najmu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy poprawnie została przyjęta forma opodatkowania przedmiotu najmu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% miesięcznie sytuacji, gdy ów lokal nie ma związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą...
  2. Czy zwrot przez najemcę kosztów wybudowania szybu podlega opodatkowaniu, a jeśli tak, to w jakim wymiarze...


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie drugie. W zakresie pytania pierwszego wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.


Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania drugiego, zwrot kosztów budowy szybu podlega opodatkowaniu. W związku z tym, że ma to związek pośredni z najmem lokalu (dostosowanie lokalu dla najemcy) należy zastosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przychodami – w myśl art. 11 ust. 1 powołanej ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych – z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać w oparciu o postanowienia wyżej powołanego art. 11 tejże ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym. Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z najmu poza działalnością gospodarczą – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy – wynosi 8,5%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z najmu powierzchni handlowej dla Firmy). W ramach umowy najmu, w wynajmowanym własnym budynku Wnioskodawca wykona szyb dźwigu windy, zaś najemca zwróci koszty jego wykonania. Wykonanie szybu dźwigu windy jest związane z adaptacją obiektu na cele prowadzonej działalności gospodarczej przez najemcę. Wykonanie szybu dźwigu windy jest warunkiem wykonania wzajemnego umowy. W wynajmowanym obiekcie, wyposażonym w szyb windowy, najemca na własny koszt zainstaluje windę.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym mającym konkretny wymiar finansowy. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z tytułu najmu mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, że otrzymany przez Wnioskodawcę zwrot kosztów wykonania szybu dźwigu windy w wynajmowanej nieruchomości – będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota pieniędzy uzyskana jako zwrot wydatków na ulepszenie własnej nieruchomości dla potrzeb najmu stanowi dla Wnioskodawcy przysporzenie majątkowe związane ze źródłem przychodu – umową najmu. Tym samym uzyskany przychód podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj