Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-93/12-4/MW
z 8 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-93/12-4/MW
Data
2012.05.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
stawki podatku


Istota interpretacji
usługi polegające na opracowaniu instrukcji przeciwpożarowej będą podlegały opodatkowaniu, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawką VAT 23%.



Wniosek ORD-IN 356 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012r. (data wpływu 31 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi opracowania instrukcji przeciwpożarowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku VAT dla usługi opracowania instrukcji przeciwpożarowej,
  • zwolnienia z opodatkowania usług szkolenia w zakresie przeciwpożarowym
  • zwolnienia z opodatkowania usług szkolenia w zakresie przeciwpożarowym wraz z opracowaniem instrukcji przeciwpożarowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 kwietnia 2012r. w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  1. Usługi szkoleniowe na temat ochrony przeciwpożarowej, sklasyfikowane jako PKD- 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  2. Usługi opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, sklasyfikowane jako PKD- 74.90.Z pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  3. Usługi skupu dziczyzny, sklasyfikowane jako PKD-01.70.Z- łowiectwo i pozyskiwanie zwierząt łownych, włączając działalność usługową.

Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów i jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest jednostką systemu oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi będące przedmiotem wniosku nie są usługami w zakresie kształcenia i wychowywania objętymi wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenie w zakresie ochrony przeciwpożarowej jest niezbędne pracownikowi zatrudnionemu u pracodawcy- mówią o tym przepisy kodeksu pracy. Świadczone usługi przeprowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. przepisy Kodeksu Pracy (w szczególności art. 15 k.p., art. 95 pkt 4 k.p., art. 207 - do art. 209 k.p.).

Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przedmiotowe usługi nie są finansowane w całości lub części ze środków publicznych. W przypadku kiedy Wnioskodawca ma zlecone przeprowadzenie szkolenia, ale specyfikacja obiektu bądź wykonywanych specjalności - zawodów wymaga wykonania indywidualnej instrukcji, to wtedy Wnioskodawca musi wykonać instrukcję i przeszkolić pracowników. Przy świadczeniu usługi polegającej na przeprowadzeniu szkolenia wraz z opracowaniem instrukcji przeciwpożarowej, celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, ani bycie konkurencyjnym, ale wykonanie usługi zgodnie ze wszystkimi normami bezpieczeństwa i zapewnienie przez pracodawcę ochrony zdrowia i życia pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując opracowanie samej instrukcji przeciwpożarowej Wnioskodawca powinien stosować stawkę podatku VAT - 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi samego opracowania instrukcji przeciwpożarowej podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT - 23% (art. 41 ust. l ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 41 ust. l ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% (w latach 01.01.2011-31.12.2013 obowiązuje stawka 23%), z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. l20 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. l.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności świadczy m.in. usługi opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego. Usługi te sklasyfikowane są w PKD – 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Instrukcję bezpieczeństwa pożarowego należy wykonać zgodnie z wytycznymi znajdującymi się w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. Nr 109, poz. 719).

Stosownie do § 6 ust. 1 pkt 1-9 ww. rozporządzenia, instrukcja musi zawierać:

  1. warunki ochrony przeciwpożarowej, wynikające z przeznaczenia, sposobu użytkowania, prowadzonego procesu technologicznego, magazynowania (składowania) i warunków technicznych obiektu, w tym zagrożenia wybuchem;
  2. określenie wyposażenia w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice oraz sposoby poddawania ich przeglądom technicznym i czynnościom konserwacyjnym;
  3. sposoby postępowania na wypadek pożaru i innego zagrożenia;
  4. sposoby zabezpieczenia prac niebezpiecznych pod względem pożarowym, jeżeli takie prace są przewidywane;
  5. warunki i organizację ewakuacji ludzi oraz praktyczne sposoby ich sprawdzania;
  6. sposoby zapoznania użytkowników obiektu, w tym zatrudnionych pracowników, z przepisami przeciwpożarowymi oraz treścią przedmiotowej instrukcji;
  7. zadania i obowiązki w zakresie ochrony przeciwpożarowej dla osób będących ich stałymi użytkownikami;
  8. plany obiektów, obejmujące także ich usytuowanie oraz terenu przyległego, z uwzględnieniem graficznych danych dotyczących w szczególności:
    1. powierzchni, wysokości i liczby kondygnacji budynku,
    2. odległości od obiektów sąsiadujących,
    3. parametrów pożarowych występujących substancji palnych,
    4. występującej gęstości obciążenia ogniowego w strefie pożarowej lub w strefach pożarowych),
    5. kategorii zagrożenia ludzi, przewidywanej liczby osób na każdej kondygnacji i w poszczególnych pomieszczeniach,
    6. lokalizacji pomieszczeń i przestrzeni zewnętrznych zaklasyfikowanych jako strefy zagrożenia wybuchem,
    7. podziału obiektu na strefy pożarowe,
    8. warunków ewakuacji, ze wskazaniem kierunków i wyjść ewakuacyjnych,
    9. miejsc usytuowania urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic, kurków głównych instalacji gazowej, materiałów niebezpiecznych pożarowo oraz miejsc usytuowania elementów sterujących urządzeniami przeciwpożarowymi,
    10. wskazania dojść do dźwigów dla ekip ratowniczych,
    11. hydrantów zewnętrznych i innych źródeł wody do celów przeciwpożarowych,
    12. dróg pożarowych i innych dróg dojazdowych, z zaznaczeniem wjazdów na teren ogrodzony;
  9. wskazanie osób lub podmiotów ją opracowujących.

Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego, zgodnie z § 6 ust. 7 ww. rozporządzenia, jest poddawana okresowej aktualizacji, co najmniej raz na 2 lata, a także po takich zmianach sposobu użytkowania obiektu lub procesu technologicznego, które wpływają na zmianę warunków ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na sporządzeniu instrukcji przeciwpożarowej nie zostały wymienione w przepisach podatkowych dotyczących podatku od towarów i usług jako usługi zwolnione z podatku VAT bądź usługi, do których mają zastosowanie obniżone stawki podatku VAT. W związku z powyższym świadczone przez Wnioskodawcę usługi w powyższym zakresie będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 23%.

Reasumując, usługi polegające na opracowaniu instrukcji przeciwpożarowej będą podlegały opodatkowaniu, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawką VAT 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT dla usługi opracowania instrukcji przeciwpożarowej. Wniosek w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania usług szkolenia w zakresie przeciwpożarowym został załatwiony interpretacją Nr IPTPP1/443-93/12-5/MW, natomiast w części zwolnienia z opodatkowania usług szkolenia w zakresie przeciwpożarowym wraz z opracowaniem instrukcji przeciwpożarowej - interpretacją Nr IPTPP1/443-93/12-6/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj