Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP2-1.4512.111.2016.2.AWa
z 7 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług opieki jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej usług świadczonych na terenie zamieszkania Podopiecznego,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej usług świadczonych w dziennym domu Seniora i poza nim.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług opieki świadczonych na terenie zamieszkania Podopiecznego oraz w dziennym domu Seniora i poza nim. Pismem z dnia 23 listopada 2016 r. wniosek został uzupełniony doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie reklamy w Internecie. Zainteresowany zamierza rozszerzyć swoją działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług polegających na opiece nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania (PKD 88.10.Z, PKD 88.99.Z), zamierza otworzyć dzienny dom Seniora, który nie będzie wpisany do Rejestru Wojewody.

Usługi obejmują świadczenia na rzecz Podopiecznego:

  • towarzyszenie i pomoc przy spacerach na terenie miejscowości, w której Podopieczny zamieszkuje,
  • przygotowywanie posiłków, dokonywanie zakupów dla bieżących potrzeb gospodarstwa domowego,
  • pomaganie Podopiecznemu w utrzymaniu higieny osobistej,
  • niezbędna pomoc w załatwianiu spraw osobistych,
  • pomoc w zakupie odzieży i obuwia,
  • organizacja czasu wolnego na terenie dziennego domu Seniora: gry stolikowe, czytanie, książek, zajęcia plastyczne,
  • ćwiczenia ogólnokondycyjne i ogólnousprawniające (ćwiczenia te dotyczą rehabilitacji, która będzie prowadzona na terenie domu Seniora).

Usługi świadczone będą codziennie, za ich świadczenie Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę VAT na rzecz Zleceniodawcy ze wskazaniem, gdzie i na czyją rzecz usługi będą świadczone. Kwota wynagrodzenia określonego w fakturze obejmuje wszelkie poniesione koszty związane z wykonywaniem zlecenia.

Pismem z dnia 23 listopada 2016 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca nie będzie podmiotem świadczącym usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związaną, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wymienionym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a-e ustawy z dnia 11 marca 20014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.).
  2. Zainteresowany zamierza świadczyć usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania (rozumianego jako miejsce stałego, całodobowego zamieszkania) oraz w miejscu ich dziennego przebywania (w dziennym domu Seniora) przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.
  3. Wnioskodawca będzie świadczył następujące usługi w miejscu zamieszkania osób w podeszłym wieku: pomoc w czynnościach życia codziennego, pomoc w zakupach odzieży, żywności, pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, pomoc w ubieraniu, a także utrzymaniu czystości w miejscu zamieszkania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy świadczone na terenie zamieszkania Podopiecznego usługi opieki są zwolnione od podatku VAT?
  2. Czyli jeśli Podopieczni będą mieszkali w (Y) i dzienny dom Seniora będzie zarejestrowany w (Y) to usługi opieki świadczone w dziennym domu Seniora i poza nim (np. na spacerze) będą zwolnione od podatku VAT? (art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od opodatkowania podatkiem od towarów i usług „usługi opieki nad osobami przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22 (wpisane na listę Wojewody) oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną”.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 23 listopada 2016 r.), zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 ustawy o VAT.

Zainteresowany nie jest podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22 oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest takie, że usługi opieki nad osobami starszymi w miejscu ich zamieszkania oraz w miejscu ich dziennego przebywania powinny być zwolnione od podatku VAT ze względu na niskie dochody osób w podeszłym wieku oraz ich ograniczenia, związane z niepełnosprawnością, chorobami i samotnością. Opodatkowanie podatkiem VAT usług opieki nad osobami starszymi spowoduje, że seniorów nie będzie stać na usługi, które planuje świadczyć Wnioskodawca, co pogłębi wykluczenie społeczne osób starszych, zwiększy ich poczucie osamotnienia oraz pogłębi niepełnosprawność fizyczną (brak rehabilitacji), intelektualną (brak terapii umysłu, brak spotkań integracyjnych z rówieśnikami i terapeutami, brak zajęć terapeutycznych) oraz pozbawi ich fachowej opieki (brak wsparcia pielęgniarki i opiekunów osób starszych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej usług świadczonych na terenie zamieszkania Podopiecznego,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej usług świadczonych w dziennym domu Seniora i poza nim.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy wyjaśnić, że przepis art. 8 ust. 1 ustawy jest niejako dopełnieniem art. 7 ust. 1 ustawy i ma na celu objęcie opodatkowaniem każdej transakcji wykonywanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która nie stanowi dostawy towarów, przez co realizowana jest w ten sposób zasada powszechności opodatkowania.

Zauważa się, że pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Powyższa definicja jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku od towarów i usług wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.


Z powyższych rozważań wynika, że usługa jest takim świadczeniem, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia odnoszący z niego korzyść. Ponadto, świadczenie jest opodatkowane, jeżeli jest odpłatne, czyli odbywa się za wynagrodzeniem. Przy czym, musi istnieć związek pomiędzy świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem, tj. ze stosunku prawnego musi wynikać korzyść otrzymującego świadczenie i związane z tą korzyścią wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z kolei, zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
    • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Wskazać należy, że na podstawie art. 132 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1, z późn. zm.) – państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Z kolei, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119) – „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb; strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś; dozór, piecza, kuratela (…)”.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, że analizując możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez dany podmiot usług w zakresie opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku – świadczone w miejscu ich zamieszkania – należy w pierwszej kolejności zbadać, czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis, brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia bądź nie warunków określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, bowiem odnosi się on do usług świadczonych przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Zatem warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie reklamy w Internecie. Zainteresowany zamierza rozszerzyć swoją działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług polegających na opiece nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w miejscu ich zamieszkania (PKD 88.10.Z, PKD 88.99.Z), zamierza otworzyć dzienny dom Seniora, który nie będzie wpisany do Rejestru Wojewody. Usługi obejmują świadczenia na rzecz Podopiecznego, tj. towarzyszenie i pomoc przy spacerach na terenie miejscowości, w której Podopieczny zamieszkuje; przygotowywanie posiłków, dokonywanie zakupów dla bieżących potrzeb gospodarstwa domowego; pomaganie Podopiecznemu w utrzymaniu higieny osobistej; niezbędna pomoc w załatwianiu spraw osobistych; pomoc w zakupie odzieży i obuwia; organizacja czasu wolnego na terenie dziennego domu Seniora: gry stolikowe, czytanie, książek, zajęcia plastyczne; ćwiczenia ogólnokondycyjne i ogólnousprawniające (ćwiczenia te dotyczą rehabilitacji, która będzie prowadzona na terenie domu Seniora). Usługi świadczone będą codziennie, za ich świadczenie Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę VAT na rzecz Zleceniodawcy ze wskazaniem, gdzie i na czyją rzecz usługi będą świadczone. Kwota wynagrodzenia określonego w fakturze obejmuje wszelkie poniesione koszty związane z wykonywaniem zlecenia. Wnioskodawca nie będzie podmiotem świadczącym usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związaną, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wymienionym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a-e ustawy o podatku od towarów i usług. Zainteresowany zamierza świadczyć usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania (rozumianego jako miejsce stałego, całodobowego zamieszkania) oraz w miejscu ich dziennego przebywania (w dziennym domu Seniora) przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną. Wnioskodawca będzie świadczył następujące usługi w miejscu zamieszkania osób w podeszłym wieku: pomoc w czynnościach życia codziennego, pomoc w zakupach odzieży, żywności, pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, pomoc w ubieraniu, a także utrzymaniu czystości w miejscu zamieszkania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT usług opieki świadczonych:

  1. na terenie zamieszkania Podopiecznego;
  2. w dziennym domu Seniora i poza nim (np. na spacerze) w sytuacji, gdy Podopieczni będą mieszkali w (Y) i dzienny dom Seniora będzie zarejestrowany w (Y) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy rozpatrywać ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Jak wskazał Wnioskodawca, nie będzie On podmiotem świadczącym usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, wymienionym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a-e ustawy.

Wobec powyższego, usługi, które zamierza świadczyć Zainteresowany nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ nie zostanie spełniona przesłanka podmiotowa określona w tym przepisie, na podstawie której możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku VAT.

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego Zainteresowany zamierza świadczyć usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania (rozumianego jako miejsce stałego, całodobowego zamieszkania) oraz w miejscu ich dziennego przebywania (w dziennym domu Seniora).

Należy zatem stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania (rozumianego jako miejsce stałego, całodobowego zamieszkania) będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Natomiast w sytuacji, gdy ww. usługi będą świadczone przez Zainteresowanego w dziennym domu Seniora i poza nim (np. na spacerze) rozumianym jako miejsce ich dziennego przebywania, to nie będą mogły one korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy. Jak wskazano wyżej, powołana regulacja prawna zwalnia od podatku VAT usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż określone w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy. W okolicznościach niniejszej sprawy nie budzi wątpliwości fakt, że wskazane czynności wykonywane na rzecz Podopiecznych stanowią usługi opieki nad ww. osobami świadczone przez podmiot inny niż podmioty zdefiniowane w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy. Niemniej nie została spełniona inna z istotnych przesłanek skutkujących możliwością zastosowania zwolnienia od podatku VAT, tj. świadczenia usług w miejscu zamieszkania świadczeniobiorców. Wnioskodawca sam bowiem wskazał, że usługi opieki będą świadczone w miejscu ich dziennego przebywania (w dziennym domu Seniora). Natomiast ustawa w powołanym przepisie wymaga, aby usługi opieki realizowane były w miejscu zamieszkania osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku, co powinno być rozumiane jako miejsce stałego, całodobowego zamieszkania.

W konsekwencji powyższego świadczenie usług opieki w dziennym domu Seniora nie spełnia przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy. Zatem, fakt, że Podopieczni będą mieszkali w (Y) i dzienny dom Seniora również będzie zarejestrowany w (Y) nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku świadczone przez Wnioskodawcę:

  1. w miejscu ich zamieszkania (rozumianego jako miejsce stałego, całodobowego zamieszkania) będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy,
  2. w dziennym domu Seniora i poza nim (np. na spacerze) w sytuacji, gdy Podopieczni będą mieszkali w (Y) i dzienny dom Seniora będzie zarejestrowany w (Y) nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj