Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-423/14/JK
z 27 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2014 r. (wpływ 1 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest producentem napojów alkoholowych. Posiada skład podatkowy. W ramach prowadzonej działalności zamierza rozpocząć produkcję wyrobów pośrednich o smaku: jabłkowym, wiśniowym, brzoskwiniowym lub cytrynowym. Proces produkcyjny tych wyrobów obejmuje dwa etapy:


  1. Pierwszy etap:


    1. wytworzenie klarownego napoju winnego owocowego o mocy 13±1% obj. alkoholu z soku jabłkowego bądź:
    2. wytworzenie klarownego napoju winnego owocowego o mocy 13±1% obj. alkoholu z soku wieloowocowego.


Napój winny owocowy o mocy 13±1% obj. Na 1.000 litrów:


Litry

Kg

%

sok jabłkowy

320

332

30,1

syrop glukozowo-fruktozowy

240

330

29,9

kwas cytrynowy

1,2

2

0,18

drożdże

0,4

0,4

0,04

pożywka dla drożdży

0,3

0,4

0,04

pirosiarczan sodu

0,1

0,1

0,01

woda

438

438

39,73

Razem:

1.000

1.102,9

100


2. Drugi etap:


Wytworzenie wyrobu pośredniego końcowego poprzez dodanie do klarownego napoju winnego owocowego (otrzymanego w pierwszym etapie z soku jabłkowego lub wieloowocowego), spirytusu rektyfikowanego, cukru, barwników spożywczych, aromatów owocowych o smakach odpowiednio: a) jabłkowym, b) wiśniowym, c) brzoskwiniowym d) cytrynowym.


Wytworzenie wyrobu pośredniego o zawartości alkoholu 21% lub 20% obj.


Napój alkoholowy 21% obj. o smaku jabłkowym. Na 1.000 litrów:


litry

kg

%

napój winny owocowy 13% obj.

722,2

722,2

69,75

spirytus rektyfikowany 96,6% obj.

120,1

96,7

9,34

syrop glukozowo-fruktozowy

155

213

20,57

kwas cytrynowy

1,2

2

0,19

aromat jabłkowy

1,0

1,0

0,10

karmel

0,5

0,5

0,05

Razem:

1.000

1.035,4

100


Napój alkoholowy 20% obj. o smaku jabłkowym. Na 1.000 litrów:


Litry

Kg

%

napój winny owocowy 13% obj.

734,0

734,0

70,77

spirytus rektyfikowany 96,6% obj

108,2

87,1

8,40

syrop glukozowo-fruktozowy

155

213

20,57

kwas cytrynowy

1,2

2

0,19

aromat jabłkowy

1,0

1,0

0,10

karmel

0,5

0,5

0,05

Razem:

1.000

1.037,6

100


Gotowe wyroby będą miały moc alkoholu 20 lub 21% obj. oraz smak, zapach, wygląd odpowiednie dla danej nazwy: jabłkowy, wiśniowy, brzoskwiniowy lub cytrynowy. Następnie następuje rozlew gotowych wyrobów pośrednich do opakowań jednostkowych (o pojemności 750, 500, 350, 200 i 100 ml) i nakładane są znaki skarbowe akcyzy w postaci odwróconej litery "U" (tak jak na wyroby winiarskie). Ww. wyroby firma zamierza zaklasyfikować do grupy kodu CN 2206 00. W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza odprowadzać tytułem należnej od tych wyrobów akcyzy podatek z zastosowaniem stawki akcyzy w wysokości 318 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.


Receptura napoju winnego.


Napój winny owocowy o mocy 13±1% obj. Na 1.000 litrów:


litry

Kg

%

sok jabłkowy

320

332

30,1

syrop glukozowo-fruktozowy

240

330

29,9

Kwas cytrynowy

1,2

2

0,18

Drożdże

0,4

0,4

0,04

Pożywka dla drożdży

0,3

0,4

0,04

Pirosiarczan sodu

0,1

0,1

0,01

Razem:

1.000

1.102,9

100


Sok jabłkowy decyduje o winnym charakterze napoju fermentowanego. Nadaje napojowi fermentowanemu odpowiedniego smaku i zapachu. Jego ilość zgodna jest z wymaganiami określonymi w „ustawie winiarskiej” dla napoju winnego owocowego. Zamiast soku jabłkowego stosowana może być równoważna ilość zagęszczonego soku jabłkowego. Syrop glukozowo-fruktozowy wprowadza cukry, które w trakcie procesu fermentacji przetworzone zostają na alkohol etylowy. Zamiast syropu glukozowo-fruktozowego stosowana może być równoważna ilość cukru. Kwas cytrynowy służy do regulacji kwasowości ogólnej napoju winnego do poziomu określonego w ustawie winiarskiej. Drożdże wprowadzone do nastawu prowadzą proces fermentacji polegający na przetworzeniu cukrów w alkohol etylowy. Pożywka dla drożdży przyczynia się do prawidłowego przebiegu procesu fermentacji alkoholowej. Pirosiarczyn sodu wprowadza do nastawu siarczyny, które przyczyniają się do prawidłowego przebiegu procesu fermentacji alkoholowej oraz pełnią funkcję antyutleniacza. Woda służy do rozcieńczenia syropu glukozowo-fruktozowego do odpowiedniej zawartości cukrów w nastawie, tak aby po procesie fermentacji uzyskać zawartość alkoholu etylowego w napoju winnym na poziomie 13±1% obj.


Opis wytworzenia napoju winnego.

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina − art. 3 pkt 1 lit. m − napój winny owocowy lub miodowy jest napojem o rzeczywistej zawartości alkoholu od 4,5% do 15% objętościowych, otrzymanym z wina owocowego lub miodu pitnego i zawierającym co najmniej 50% wina owocowego lub miodu pitnego albo otrzymanym w wyniku fermentacji alkoholowej nastawu na wino owocowe lub miód pitny o mniejszym udziale soków lub miodu, bez dodatku alkoholu, z możliwością słodzenia jedną lub wieloma substancjami, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 lub barwienia. Zgodnie z art. 10 ww. ustawy, udział soku owocowego lub zagęszczonego soku owocowego, w przeliczeniu na moszcz owocowy, lub moszczu owocowego, w nastawie na wino owocowe stosowanym przy wyrobie napoju winnego owocowego otrzymanego wyłącznie w wyniku fermentacji alkoholowej tego nastawu, nie może być mniejszy niż:


  1. 30% objętościowych - w przypadku jednorodnych nastawów z owocu jabłoni, gruszy lub truskawki,
  2. 15% objętościowych - w przypadku jednorodnych nastawów z owocu agrestu lub porzeczki.
  3. 10% objętościowych - w przypadku jednorodnych nastawów z owocu aronn, jarzębiny róży głogu, tarniny, rokitnika, berberysu, bzu czarnego, żurawiny, derenia lub borówki,
  4. 25% objętościowych - w przypadku pozostałych jednorodnych nastawów owocowych.


Wskazane przepisy stosuje się odpowiednio do nastawów mieszanych z uwzględnieniem proporcjonalnego udziału poszczególnych soków. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22 maja 2013 r w sprawie rodzajów fermentowanych napojów winiarskich oraz szczegółowych wymagań organoleptycznych, fizycznych i chemicznych, jakie powinny spełniać te napoje precyzuje, że napój winny zgodnie z § 4 charakteryzuje się całkowitą klarownością, brakiem opalizacji, zawiesin i osadów, przy czym dopuszcza się możliwość występowania mało widocznego osadu w postaci „dymku” nad dnem butelki, który po zawirowaniu zawartością tej butelki nie powoduje trwałej zmiany klarowności. § 5 ust. 1 określa, że napój winny, ma:


  1. zapach czysty, bez obcych zapachów, specyficzny dla danego napoju, pochodzący od użytych surowców lub środków aromatyzujących,
  2. smak czysty, bez obcych posmaków, specyficzny dla danego napoju,
  3. kwasowość ogólną wyrażoną jako kwas jabłkowy, w ilości od 3,5 do 7 gramów na litr,
  4. kwasowość lotną wyrażoną jako kwas octowy w ilości nie większej niż 0,9 grama na litr.


Na proces produkcji napoju winnego składają się:


  1. Przygotowanie drożdży.

    Proces fermentacji napoju winnego prowadzony jest przez drożdże sacharomyces cerevisiae. Przygotowanie drożdży polega na przeprowadzeniu hydratacji suszonych drożdży w ciepłej wodzie, a następnie wprowadzeniu ich do przygotowanego podłoża w celu propagacji Podłoże przygotowane jest z zagęszczonego soku jabłkowego, wody, syropu glukozowo-fruktozowego, cukru oraz pożywki dla drożdży. Propagacja prowadzona jest do momentu osiągnięcia przez drożdże maksimum aktywności.
  2. Przygotowanie nastawu.

    Przygotowanie nastawu polega na odtworzeniu z zagęszczonego soku jabłkowego poprzez dodatek wody soku jabłkowego dodaniu cukru, syropu glokozowo-fruktozowego, wody, pożywki dla drożdży, ewentualnej korekcie kwasowości. Cukry należy wprowadzić w takiej ilości aby ich poziom pozwalał na uzyskanie po zakończonym procesie fermentacji zawartość alkoholu 13 ±1% obj. Tak przygotowany nastaw należy doprowadzić do temperatury 24-26°C. Następnie wprowadzane są namnożone drożdże i całość należy dokładnie wymieszać.
  3. Fermentacja nastawu napoju winnego.

    Po dodaniu drożdży do nastawu rozpoczyna się proces fermentacji. W trakcie tego procesu należy utrzymywać temperaturę fermentującego nastawu na poziomie 24-26°C. Proces fermentacji należy prowadzić do momentu osiągnięcia w nastawie poziomu cukrów resztkowych co może wystąpić po 2-4 tygodniach fermentacji.
  4. Obciąg osadu drożdżowego (wirowanie).

    Po zakończonym procesie fermentacji drożdże opadają na dno zbiornika, w którym prowadzony był proces. Usuwa się je poprzez obciąg, czyli zlanie napoju winnego znad warstwy osadu drożdżowego znajdującego się na dnie zbiornika. Oczyszczanie napoju winnego z osadów drożdżowych może odbywać się również za pomocą wirowania. Wirowanie prowadzone jest do uzyskania klarowności.
  5. Stabilizacja.

    Stabilizacja polega na usunięciu z napoju winnego białek, garbników, polifenoli metali ciężkich niebędących w równowadze z napojem winnym i mogących wypadać w postaci osadów, bądź powodować opalizację napoju winnego. Stabilizację koloidalną przeprowadza się dodając do wina ustalone w próbach wstępnych ilości preparatów takich jak: bentonit, żelatyna, zol kwasu krzemowego, kazemian potasu, węgiel aktywowany, zelazocyjanek potasu.
    Rodzaj i ilość poszczególnych preparatów uzależniona jest od stopnia niestabilności napoju winnego. Czas stabilizacji uzależniony jest od szybkości procesu sedymentacji osadów koloidalnych i może trwać do kilkunastu dni. Osady koloidalne usuwane są z napoju winnego poprzez obciąg.
  6. Filtracja.

    Po obciągu napoju winnego znad osadów koloidalnych jest on poddawany filtracji na płytach filtracyjnych w celu dokładnego oczyszczenia.


Receptury wyrobu pośredniego o zawartości alkoholu 21% lub 20% obj.


Napój alkoholowy 21% obj. o smaku brzoskwiniowym. Na 1.000 litrów:


Litry

Kg

%

napój winny owocowy 13% obj.

722,2

722,2

69,75

spirytus rektyfikowany 96,6% obj.

120,1

96,7

9,34

syrop glukozowo-fruktozowy

155

213

20,57

Kwas cytrynowy

1,2

2

0,19

Aromat brzoskwiniowy

1,0

1,0

0,10

Karmel

0,5

0,5

0,05

Razem:

1.000

1.035,4

100


Napój alkoholowy 20% obj. o smaku brzoskwiniowym. Na 1.000 litrów:


Litry

Kg

%

napój winny owocowy 13% obj.

734,0

734,0

70,77

spirytus rektyfikowany 96.6% obj.

108,2

87,1

8,40

syrop glukozowo-fruktozowy

155

213

20,57

Kwas cytrynowy

1,2

2

0,19

Aromat brzoskwiniowy

1,0

1,0

0,10

Karmel

0,5

0,5

0,05

Razem:

1.000

1.037,6

100


Napój alkoholowy 21% obj. o smaku cytrynowym. Na 1.000 litrów:


Litry

Kg

%

napój winny owocowy 13% obj.

722,2

722,2

69,75

spirytus rektyfikowany 96.6% obj.

120,1

96,7

9,34

syrop glukozowo-fruktozowy

155

213

20,57

kwas cytrynowy

1,2

2

0,19

Aromat cytrynowy

1,0

1,0

0,10

Karmel

0,5

0,5

0,05

Razem:

1.000

1.035,4

100


Napój alkoholowy 20% obj. o smaku cytrynowym. Na 1.000 litrów:


Litry

Kg

%

napój winny owocowy 13% obj.

734,0

734,0

70,77

spirytus rektyfikowany 96,6% obj.

108,2

87,1

8,40

syrop glukozowo-fruktozowy

155

213

20,57

Kwas cytrynowy

1,2

2

0,19

Aromat cytrynowy

1,0

1,0

0,10

Karmel

0,5

0,5

0,05

Razem:

1.000

1.037,6

100


Napój alkoholowy 21% obj. o smaku wiśniowym. Na 1.000 litrów:


Litry

kg

%

napój winny owocowy 13% obj.

716,2

716,2

69,09

spirytus rektyfikowany 96.6% obj.

121,0

97,4

9,40

syrop glukozowo-fruktozowy

155

213

20,54

kwas cytrynowy

1,8

3

0,29

aromat wiśniowy

1,0

1,0

0,10

karmel

1,0

1,0

0,10

barwnik antocyjanowy

4,0

5,0

0,48

Razem:

1.000

1.036,6

100


Napój alkoholowy 20% obj. o smaku wiśniowym. Na 1.000 litrów:


Litry

Kg

%

napój winny owocowy 13% obj.

728,2

728,2

70,09

spirytus rektyfikowany 96.6% obj

109,0

87,7

8,44

syrop glukozowo-fruktozowy

155

213

20,50

kwas cytrynowy

1,8

3

0,29

aromat wiśniowy

1,0

1,0

0,10

karmel

1,0

1,0

0,10

barwnik antocyjanowy

4,0

5,0

0,48

Razem:

1.000

1.038,9

100


Opis wytworzenia wyrobu pośredniego.


Na proces produkcji wyroby pośredniego składają się: kupażowanie i alkoholizacja, filtrowanie, rozlew w opakowania jednostkowe.


  1. Kupażowanie i alkoholizacja.


Kupażowanie polega na dodaniu, do ustabilizowanego, klarownego napoju winnego o mocy 13±1% obj. cukru, syropu glukozowo-fruktozowego, kwasów spożywczych, aromatów (np. wiśniowego, brzoskwiniowego), barwników spożywczych. Całość należy dokładnie wymieszać. Do tak przygotowanego napoju winnego dodawany jest alkohol etylowy pochodzenia rolniczego do osiągnięcia w wyrobie pośrednim końcowej zawartości alkoholu na poziomie 21% lub 20% obj. Napój pośredni pozostawiany jest na kilka dni w celu harmonizacji smaku i zapachu.

Napój winny owocowy 13% obj. wyprodukowany zgodnie z recepturą i opisem przedstawionym w etapie 1 stanowi bazę do wytworzenia wyrobu pośredniego napoju alkoholowego o zawartości alkoholu 21% obj. Decyduje on o winnym charakterze wyrobu gotowego.

Spirytus rektyfikowany 96,6%. Dodatek spirytusu rektyfikowanego konieczny jest do osiągnięcia w napoju alkoholowym zawartości alkoholu 21% obj.

Syrop glukozowo-fruktozowy nadaje napojowi alkoholowemu odpowiednią słodycz zgodną z wcześniej ustaloną recepturą. Można go zastąpić równoważną ilością cukru.

Kwas cytrynowy stosowany jest do regulacji kwasowości napoju alkoholowego.

Aromaty nadają napojowi winnemu odpowiedni oczekiwany zapach i smak.

Barwniki nadają napojowi alkoholowemu odpowiednią barwę właściwą i charakterystyczną dla użytych składników. Aromaty i barwniki nie skutkują utratą smaku, zapachu i wyglądu napoju winnego owocowego.

Gotowe wyroby mają zawartość alkoholu 21% lub 20% obj. oraz smak, zapach i wygląd odpowiednie dla danej nazwy np. wiśniowy, brzoskwiniowy, jabłkowy, cytrynowy.


2. Filtrowanie.


Wyrób pośredni przed skierowaniem do rozlewu poddawany jest filtracji na płytach filtracyjnych.


3. Rozlew w opakowania jednostkowe.


Przefiltrowany wyrób pośredni rozlewany jest do opakowań jednostkowych W zależności od rozlewanego asortymentu butelki zamykane mogą być korkami z korka naturalnego lub zakrętkami metalowymi Gotowe wyroby mają zawartość alkoholu 21% lub 20% obj. oraz smak, zapach i wygląd odpowiednie dla danej nazwy np. wiśniowy, brzoskwiniowy, jabłkowy, cytrynowy. Przefiltrowany wyrób pośredni rozlewany jest do opakowań jednostkowych W zależności od rozlewanego asortymentu butelki zamykane mogą być korkami z korka naturalnego lub zakrętkami metalowymi. Gotowe wyroby mają zawartość alkoholu 21% lub 20% obj. oraz smak, zapach i wygląd odpowiednie dla danej nazwy np. wiśniowy, brzoskwiniowy. Na zamknięte opakowania jednostkowe nakładane są znaki akcyzy w postaci odwróconej litery „U” (tak jak wyroby winiarskie). Opakowania jednostkowe pakowane są w opakowania zbiorcze i przekazywane do magazynowania. Na zamknięte opakowania jednostkowe nakładane są znaki akcyzy w postaci odwróconej litery "U" (tak jak wyroby winiarskie). Opakowania jednostkowe pakowane są w opakowania zbiorcze i przekazywane do magazynowania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisane napoje będą podlegać opodatkowaniu stawką akcyzy dla wyrobów pośrednich, zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy, w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu, pod warunkiem, że klasyfikacja wyrobu gotowego do kodu CN 2206 00 będzie dokonana w sposób prawidłowy i wyrób gotowy zachowa smak, zapach i wygląd napoju wytwarzanego z owoców lub określonego produktu naturalnego czyli napoju fermentowanego?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, produkcja wszystkich wyrobów opisanych we wniosku oraz cechy fizykochemiczne takich wyrobów pośrednich będą właściwe dla wyrobów objętych kodem klasyfikacyjnym CN 2206 00. Wskazane wyroby będą spełniały wymogi klasyfikacyjne kodu CN 2206 00 - właściwe dla kodu CN. Do przedmiotowych wyrobów należy stosować art. 97 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Zatem dla takich wyrobów właściwą jest stawką podatku akcyzowego będzie 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu. Powyższe dotyczy wszystkich wymienionych wyrobów pośrednich. Wnioskodawca zamierza naliczać i płacić podatek akcyzowy według ww. stawki od wyrobów: otrzymywanych tak z soku jabłkowego, jak i z soku wieloowocowego.


Uzasadnienie stanowiska.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752), zwanej dalej ustawą, ustawa o podatku akcyzowym, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm). Instytucją uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi).

Wnioskodawca zamierza produkować w składzie podatkowym wyroby akcyzowe o mocy alkoholu 21% lub 20% obj. o smaku, zapachu, wyglądzie odpowiednim dla danej nazwy wyrobu (napój o smaku jabłkowym, wiśniowym, brzoskwiniowym, cytrynowym), wytworzone poprzez dodanie do klarownego napoju winnego owocowego spirytusu rektyfikowanego, cukru, barwników spożywczych i aromatów o odpowiednich smakach. Klasyfikuje ww. wyroby do kodu CN 2206 00. W ocenie Zainteresowanego, będą to wyroby pośrednie w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca w stosunku do ww. wyrobów zamierza naliczać podatek akcyzowy według stawki określonej dla wyrobów pośrednich w art. 97 ust. 4 ustawy − 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Przepis art. 92 ustawy stanowi, że do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96. W myśl powyższych przepisów, wyroby klasyfikowane do kodu CN 2206 00, będące wyrobami pośrednimi opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu. Zgodnie z Informacją Taryfową (zamieszczoną na stronie internetowej: www.isztar.mf.gov.pl, wyroby objęte grupowaniem CN 2206 są to: „Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”.

Niniejsza pozycja obejmuje wszystkie napoje fermentowane, inne niż te, które zostały objęte pozycjami od 2203 do 2205.

Z noty klasyfikacyjnej dotyczącej pozycji CN 2206 wynika, że wszystkie napoje objęte pozycją CN 2206, mogą być zarówno naturalnie musujące, jak też sztucznie nasycane dwutlenkiem węgla. Klasyfikowane są do tej pozycji, jeśli zostały wzmocnione przez dodanie alkoholu lub jeżeli zawartość alkoholu zwiększyła się w wyniku dalszej fermentacji, pod warunkiem że zachowują charakter produktów objętych tą pozycją.

W związku z powyższym do pozycji CN 2206 mogą być klasyfikowane napoje alkoholowe, które powstały w wyniku dodania do napoju fermentowanego alkoholu, cukru, barwników i aromatów spożywczych, pod warunkiem, że zachowują charakter (smak, zapach i wygląd) produktów objętych pozycją CN 2206.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z uzasadnieniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie C-150/08, „dodanie alkoholu do napojów należących do pozycji CN 2206 nie wpływa na ich klasyfikację, o ile zachowują one charakter produktów klasyfikowanych do tej pozycji, to znaczy charakter napojów fermentowanych”.

Jeżeli natomiast produkty te po dodaniu spirytusu, cukru, barwników i aromatów spożywczych utracą smak, zapach i wygląd napoju wytwarzanego z owoców lub określonego produktu naturalnego, czyli utracą cechy napoju fermentowanego, to takie produkty nie mogą być klasyfikowane do pozycji CN 2206. Dlatego też w sprawie objętej wnioskiem należy stwierdzić, że napój alkoholowy będący wyrobem gotowym, o mocy alkoholu 21% lub 20% obj. niebędący piwem, winem lub napojem fermentowanym w rozumieniu art. 94, 95 i 96 ustawy, wytworzony z napoju fermentowanego o mocy 12,8 % obj. lub od 10,7 do 12,8% obj., poprzez dodanie spirytusu rektyfikowanego, cukru, barwników i aromatów spożywczych, może być zaliczony do wyrobów pośrednich w rozumieniu art. 97 ust. 1 ustawy, tylko wówczas, gdy jego cechy (smak, zapach, wygląd) wskazują na objęcie go kodem CN 2206 00 - „Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”, natomiast cechy napoju nie wskazują na objęcie pozycją CN 2208 i nie pozwalają na zaliczenie do alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 ustawy i objęcie stawką akcyzy na alkohol etylowy wynoszącą 5.704,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy).

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że napoje alkoholowe o smaku, zapachu, wyglądzie jabłkowym, wiśniowym, brzoskwiniowym lub cytrynowym o zawartości alkoholu 21% lub 20% obj. będą podlegać opodatkowaniu stawką akcyzy określoną dla wyrobów pośrednich, zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy, to jest w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu. Klasyfikacja wyrobu gotowego do kodu CN 2206 00 będzie dokonana w sposób prawidłowy, przy zachowaniu przez wyrób gotowy smaku, zapachu i wyglądu napoju wytwarzanego z owoców lub określonego produktu naturalnego czyli napoju fermentowanego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie − art. 92 ustawy.


Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:


  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


Zgodnie z art. 95 ust. 1 ustawy, winem w rozumieniu ustawy jest:


  1. wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:


    1. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo
    2. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;


  2. wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:


    1. znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,
    2. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,
    3. cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.


Z kolei, w myśl art. 96 ust. 1 ustawy, napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:


  1. musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:


    1. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo
    2. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości


    - pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;


  2. niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:


    1. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo
    2. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości


    - pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.


Natomiast zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96.

Produkcją wyrobów pośrednich w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów pośrednich, a także ich rozlew − art. 97 ust. 2 ustawy.

Podstawą opodatkowania wyrobów pośrednich jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu − art. 97 ust. 3 ustawy.

Stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu − art. 97 ust. 4 ustawy.

Z opisu wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć produkcję napojów alkoholowych − wyrobów pośrednich − o smaku: jabłkowym, wiśniowym, brzoskwiniowym, cytrynowym. Proces produkcyjny tych wyrobów obejmuje dwa etapy. W pierwszy etap polega na wytworzeniu klarownego napoju winnego owocowego o mocy 13±1% obj. alkoholu z soku jabłkowego lub z soku wieloowocowego. Natomiast w drugim etapie nastąpi wytworzenie − wyrobu pośredniego − poprzez dodanie do klarownego napoju winnego owocowego: spirytusu rektyfikowanego, cukru, barwników spożywczych, aromatów owocowych o smakach: jabłkowym, wiśniowym, brzoskwiniowym lub cytrynowym.

W toku produkcji pośredniego napoju alkoholowego nastąpi dodanie, do ustabilizowanego, klarownego napoju winnego, cukru, syropu glukozowo-fruktozowego, kwasów spożywczych, aromatów, barwników spożywczych oraz alkoholu etylowego. Jak wskazano w opisie wniosku aromaty nadadzą napojowi winnemu odpowiedni oczekiwany zapach i smak, z kolei barwniki nadają napojowi odpowiednią barwę właściwą i charakterystyczną dla użytych składników.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy wyrób produkowany w ww. sposób będzie wyrobem pośrednim w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, dla którego stawka akcyzy wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

W ocenie Spółki, produkowany wyrób będzie wyrobem pośrednim, którego stawka akcyzy wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

W ocenie tutejszego organu, analiza opisu zdarzenia przyszłego, przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że na mocy Traktatu o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej z dniem 1 maja 2004 r. zaczęło obowiązywać w Polsce prawo Unii Europejskiej. Prawo Unii Europejskiej obowiązuje bądź bezpośrednio, bądź wymaga wdrożenia do krajowego porządku prawnego. Na porządek prawny Unii Europejskiej składa się prawo pierwotne oraz prawo wtórne, uzupełniane orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który został powołany w celu kontrolowania przestrzegania oraz dokonywania wykładni prawa unijnego.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie C-150/08, w postępowaniu: Siebrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, stwierdził, że napoje na bazie alkoholu pochodzącego z procesu fermentacji, odpowiadające początkowo pozycji 2206 Nomenklatury Scalonej zawartej w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, zmienionego rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 2587/91 z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz.U. L 259, s. 1), do których dodano pewną ilość alkoholu destylowanego, wody, syropu cukrowego, aromatów i barwników, a w przypadku niektórych z nich – bazy śmietankowej, w wyniku czego napoje te straciły smak, zapach lub też wygląd napoju wytwarzanego z określonych owoców lub produktów naturalnych, nie są objęte zakresem pozycji 2206, lecz pozycji 2208 Nomenklatury Scalonej.

Zatem, zgodnie ze wskazanym orzeczeniem TSUE, w przypadku zaliczania opisanych we wniosku napojów alkoholowych do wyrobów pośrednich w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii mają właściwości otrzymanego jako wyrób gotowy napoju alkoholowego, czy przedmiotowy wyrób nie stracił smaku, zapachu lub też wyglądu napoju wytwarzanego z określonych owoców lub produktów naturalnych.

Jak wskazano w opisie wniosku dodane do napoju winnego owocowego aromaty nadadzą napojowi odpowiedni i oczekiwany zapach i smak, z kolei barwniki nadadzą napojowi odpowiednią barwę właściwą i charakterystyczną dla użytych składników.

Zatem proces produkcyjny sprawi, że powstający w drugim etapie produkcji nowy wyrób gotowy nabierze określonych właściwości i cech, innych niż użyty do jego produkcji napój winny. Zastosowane aromaty i barwniki nadadzą nowemu napojowi „odpowiedni i oczekiwany zapach i smak” oraz nadadzą „odpowiednią barwę”.

Wobec powyższego wytworzony w procesie produkcyjnym napój alkoholowy utraci smak, zapach i wygląd napoju wytworzonego wcześniej z określonych owoców lub produktów naturalnych (soku jabłkowego lub soku wieloowocowego). Wyrób otrzymany w drugim etapie cyklu produkcyjnego będzie posiadał nowy smak i zapach: jabłkowy, wiśniowy, brzoskwiniowy lub cytrynowy oraz odpowiedną do tego smaku barwę. Z opisu wniosku wynika, że nawet w przypadku produkcji napoju z soku jabłkowego końcowy wyrób otrzyma odmienny (nadany) smak, barwę i zapach. Zatem produkowany w opisany sposób napój alkoholowy nie będzie wyrobem pośrednim, o którym mowa w art. 97 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, dla którego określono stawkę akcyzy w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Należy również podkreślić, że w postepowaniu w przedmiocie wydania interpretacji organ dokonuje oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postepowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postepowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego, w tym w szczególności ustalenia przez tutejszy organ właściwego kodu CN dla opisanych we wniosku napojów alkoholowych.

Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego powinien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj