Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-102/12-2/SP
z 16 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-102/12-2/SP
Data
2012.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
podróż
przychód
ryczałty
świadczenia
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Skutki podatkowe wypłaty ryczałtu dawcy na podróż do szpitala w celu zrobienia badań lub pobrania szpiku.



Wniosek ORD-IN 352 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02.02.2012 r. (data wpływu 06.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty ryczałtu dawcy na podróż do szpitala w celu zrobienia badań lub pobrania szpiku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty ryczałtu dawcy na podróż do szpitala w celu zrobienia badań lub pobrania szpiku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zwana dalej Spółką, zajmuje się sprzedażą usług medycznych. Jedną z działalności jest usługa związana z procedurami pobrania szpiku od dawcy niespokrewnionego w kraju. Spółka otrzymuje zlecenie od szpitala chorego zakwalifikowanego do przeszczepu, na pobranie szpiku od wcześniej wytypowanego dla danego chorego dawcy. Spółka zleca dalej takie pobranie szpiku szpitalowi, który ma takie uprawnienia, jest położony najbliżej miejsca zamieszkania dawcy oraz ma możliwość pobrania szpiku w odpowiednim dla chorego czasie. Spółka oprócz kosztów pobrania ponosi również między innymi koszty dawcy, który musi odbyć podróż z miejsca zamieszkania do kliniki transplantacyjnej najpierw na badania przed pobraniem, a potem na samo pobranie szpiku. Spółka chce utworzyć regulamin rozliczeń podróży służbowych dla pracowników i podróży osób nie będących pracownikami.

Z regulaminu wynikać będzie, że dla osób nie będących pracownikami (dawców) wypłacany będzie ryczałt na pokrycie kosztów podróży do kliniki transplantacyjnej – koszty dojazdu, wyżywienia, hotelu. Potwierdzeniem wypłaty będzie przelew na konto dawcy lub przekazanie dawcy gotówki – pokwitowane przez dawcę. Nie będzie żadnego dokumentu potwierdzającego rozliczenie ryczałtu. Po zakończonym procesie pobrania szpiku Spółka będzie wystawiać fakturę szpitalowi chorego na całą procedurę pobrania szpiku, która będzie zawierać koszty pobrania, oraz między innymi koszty ryczałtu dla dawcy. Kwota ryczałtu dla dawcy będzie wliczana w cenę całej procedury pobrania, za które Spółka wystawia potem swoją fakturę sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy kwota ryczałtu wypłacana dawcy na podróż do szpitala w celu zrobienia badań lub pobrania szpiku, zgodnie z regulaminem rozliczania podróży dla osób nie będących pracownikami, stanowić będzie dla Spółki koszt uzyskania przychodu...
  2. Czy kwota ryczałtu wypłacana dawcy na podróż do szpitala w celu zrobienia badań lub pobrania szpiku będzie dla dawcy zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie Nr 2). Wniosek w pozostałym zakresie, tj. w części dotyczącej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 1) został rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota ryczałtu będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 źródłem przychodów są inne źródła. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. Zasady ustalenia wartości nieodpłatnych świadczeń zawierają m.in. postanowienia art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tego źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem do innych źródeł należy zaliczyć m.in. wartość świadczenia w postaci wypłaconego przez Wnioskodawcę ryczałtu dawcy na podróż do szpitala w celu zrobienia badań lub pobrania szpiku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy są przepisy odpowiednio:

  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.),
  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).

Aby jednak przedmiotowe świadczenia, do wysokości określonej w ww. rozporządzeniach, korzystały ze zwolnienia, muszą być spełnione warunki, wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z jego treścią zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą usług medycznych. Jedną z działalności jest usługa związana z procedurami pobrania szpiku od dawcy niespokrewnionego w kraju. Spółka otrzymuje zlecenie od szpitala chorego zakwalifikowanego do przeszczepu, na pobranie szpiku od wcześniej wytypowanego dla danego chorego dawcy. Spółka zleca dalej takie pobranie szpiku szpitalowi, który ma takie uprawnienia, jest położony najbliżej miejsca zamieszkania dawcy oraz ma możliwość pobrania szpiku odpowiednim dla chorego czasie. Spółka oprócz kosztów pobrania ponosi również między innymi koszty dawcy, który musi odbyć podróż z miejsca zamieszkania do kliniki transplantacyjnej najpierw na badania przed pobraniem, a potem na samo pobranie szpiku. Spółka chce utworzyć regulamin rozliczeń podróży służbowych dla pracowników i podróży osób nie będących pracownikami.

Z regulaminu wynikać będzie, że dla osób nie będących pracownikami (dawców) wypłacany będzie ryczałt na pokrycie kosztów podróży do kliniki transplantacyjnej – koszty dojazdu, wyżywienia, hotelu. Potwierdzeniem wypłaty będzie przelew na konto dawcy lub przekazanie dawcy gotówki – pokwitowane przez dawcę. Nie będzie żadnego dokumentu potwierdzającego rozliczenie ryczałtu.

Po zakończonym procesie pobrania szpiku Spółka będzie wystawiać fakturę szpitalowi chorego na całą procedurę pobrania szpiku, która będzie zawierać koszty pobrania, oraz między innymi koszty ryczałtu dla dawcy. Kwota ryczałtu dla dawcy będzie wliczana w cenę całej procedury pobrania, za które Spółka wystawia potem swoją fakturę sprzedaży.

W zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez osoby nie będące pracownikami Spółki należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy ustawodawca posłużył się terminem „podróż” bez określenia „służbowa”, dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców, oraz zostały poniesione między innymi w celu osiągnięcia przychodów

W związku z powyższym, w przypadku osób nie będących pracownikami Wnioskodawcy wartość świadczenia otrzymanego od Wnioskodawcy w postaci ryczałtu na podróż dawcy do szpitala w celu zrobienia badań lub pobrania szpiku (koszty dojazdu, wyżywienia, hotelu), stanowi przychód z innych źródeł, który jednakże może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na zasadach wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz jedynie do wysokości limitów określonych w odrębnych ustawach lub rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) i poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.). Natomiast ewentualna nadwyżka wypłacanych przez Szpital świadczeń – ponad limit określony w powołanych wyżej aktach prawnych – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż kwota ryczałtu wypłacana dawcy na podróż do szpitala w celu zrobienia badań lub pobrania szpiku będzie dla dawcy zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości obowiązujących limitów.

Końcowo należy dodać, iż w pytaniu oraz we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego Spółka powołała się na zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy wskazać, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w swej treści nie zawiera przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16b. Zatem tut. Organ podatkowy przyjął, iż intencją Wnioskodawcy była możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego wynikająca z treści art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj