Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-148/12-4/BM
z 30 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-148/12-4/BM
Data
2012.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura VAT
faktura zbiorcza


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 396 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia od podatku należnego podatku VAT zawartego w przesłanych przez kontrahenta zestawieniach faktur korygujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia od podatku należnego VAT zawartego w przesłanych przez kontrahenta zestawieniach faktur korygujących.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka w ramach swojej działalności zajmuje się wypożyczaniem samochodów osobowych. W okresie 2009-2011 podpisano 13 umów m.in. z… W co miesiąc wystawianych fakturach oprócz czynszu leasingowego wykazywane również było ubezpieczenie samochodu ze stawką zwolnioną. W miesiącu grudniu 2011 r. dokonano korekty wszystkich, wcześniej wystawionych faktur, wykazując prawidłową stawkę VAT tj. 23%. Na adres Wnioskodawcy zamiast faktur korygujących wysłano zestawienia faktur korygujących /ORD-IN/. Każde z zestawień obejmuje wszystkie faktury do danej umowy leasingowej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność polega głównie na usłudze wynajmowania samochodów osobowych. Czynność ta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wzięte przez Wnioskodawcę w leasing samochody osobowe wykorzystywane są wyłącznie do świadczenia usług wynajmowania samochodów.

Zestawienia faktur korygujących przesłanych przez ….dotyczą zmiany stawek ubezpieczenia samochodów ze zwolnionej na 23% (PKWiU 56.03.10-00). Zdaniem Wnioskodawcy – zestawienie faktur korygujących jest zbiorczą fakturą korygującą i zawiera wszystkie jej elementy tj.:

  • nr f-ry korygującej
  • nr f-ry korygowanej
  • data wystawienia
  • data sprzedaży
  • opis
  • „było” z podziałem na cenę netto, stawkę i kwotę VAT
  • „ma być” z podziałem na cenę netto, stawkę i kwotę VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż w m-cu grudniu 2011 r. otrzymał od …zestawienia faktur korygujących. Każde z zestawień dotyczy danej umowy i obejmuje korekty wszystkich wcześniej wystawionych faktur. Wnioskodawca przedstawił we wniosku jedno z zestawień. Zawiera ono następujące dane: dane sprzedawcy (leasingodawcy), dane nabywcy (podatnika, leasingobiorcy), miejsce i datę wystawienia, oznaczenie umowy leasingu, której dotyczą korekty, datę zapłaty, przyczynę korekty oraz tabelaryczne zestawienie faktur korygujących składające się z następujących kolumn: numer faktury korygującej, numer faktury korygowanej, data wystawienia, data sprzedaży, opis, cena netto przed korektą, stawka VAT przed korektą, kwota VAT przed korektą, cena netto po korekcie, stawka VAT po korekcie, kwota VAT po korekcie. Poszczególne wiersze tabeli natomiast odpowiadają konkretnej fakturze korygującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka słusznie odliczyła od podatku należnego VAT zawarty w fakturach korygujących wyszczególnionych w przesłanych przez …zestawieniach... Czy Spółka postąpiła prawidłowo odliczając w deklaracji od podatku należnego podatek VAT zawarty w wyszczególnionych w zestawieniach fakturach...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie posiada faktur korygujących, ale w przesłanych przez … zestawieniach zawarte są wszelkie informacje dotyczące poszczególnych faktur. Wyszczególniona jest prawidłowa stawka VAT oraz kwota podatku. Zdaniem Wnioskodawcy dokument ten stanowi podstawę do odliczenia podatku.

Przesłane zestawienia zgodne są z przepisami wymienionymi w poz. 61 druku ORD-IN tj. art. 86 i 106 ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia MF z dnia 28.03.2011 /par. 14 ust. 3/ w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego

- w części dotyczącej tych czynności;

  1. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  2. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86a ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;
  3. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze

– w części dotyczącej tych czynności.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem określa, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Jeżeli po wystawieniu faktury dokumentującej dostawę towarów zaistnieje podstawa do skorygowania transakcji sprzedawca jest obowiązany wystawić fakturę korygującą. Przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie faktury korygującej określają regulacje zawarte w § 13 i § 14 ww. rozporządzenia.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Z treści § 13 ust. 8 rozporządzenia wynika, że faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Stosownie do § 14 ust. 1 rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z § 14 ust. 2 rozporządzenia faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.


W przypadku faktur korygujących zwiększających podatek naliczony należy stosować te same zasady, co przy fakturach pierwotnych, uregulowane w art. 86 ust. 10 ustawy. Terminem odliczenia będzie więc co do zasady, okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka – będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - w ramach swojej działalności zajmuje się wypożyczaniem samochodów osobowych. W okresie 2009-2011 podpisano 13 umów m.in. z … z siedzibą w W. W fakturach wystawianych co miesiąc oprócz czynszu leasingowego wykazywane również było ubezpieczenie samochodu ze stawką zwolnioną. W miesiącu grudniu 2011 r. dokonano korekty wszystkich, wcześniej wystawionych faktur, wykazując prawidłową stawkę VAT tj. 23%. Na adres Wnioskodawcy zamiast faktur korygujących wysłano zestawienia faktur korygujących. Każde z zestawień obejmuje wszystkie faktury do danej umowy leasingowej.

Wzięte przez Wnioskodawcę w leasing samochody osobowe wykorzystywane są wyłącznie do świadczenia usług wynajmowania samochodów. Czynność ta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zestawienia faktur korygujących przesłanych przez … dotyczą zmiany stawek ubezpieczenia samochodów ze zwolnionej na 23%. Zdaniem Wnioskodawcy – zestawienie faktur korygujących jest zbiorczą fakturą korygującą i zawiera wszystkie jej elementy tj.:

  • nr f-ry korygującej
  • nr f-ry korygowanej
  • data wystawienia
  • data sprzedaży
  • opis
  • „było” z podziałem na cenę netto, stawkę i kwotę VAT
  • „ma być” z podziałem na cenę netto, stawkę i kwotę VAT.

Wnioskodawca przedstawił we wniosku jedno z zestawień. Zawiera ono następujące dane: dane sprzedawcy (leasingodawcy), dane nabywcy (podatnika, leasingobiorcy), miejsce i datę wystawienia, oznaczenie umowy leasingu, której dotyczą korekty, datę zapłaty, przyczynę korekty oraz tabelaryczne zestawienie faktur korygujących składające się z następujących kolumn: numer faktury korygującej, numer faktury korygowanej, data wystawienia, data sprzedaży, opis, cena netto przed korektą, stawka VAT przed korektą, kwota VAT przed korektą, cena netto po korekcie, stawka VAT po korekcie, kwota VAT po korekcie. Poszczególne wiersze tabeli natomiast odpowiadają konkretnej fakturze korygującej.

Zaznaczyć należy, iż przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej, lecz wystawienie takiego dokumentu, o ile dokumentuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawiera wszystkie wymagane dla faktury korygującej elementy, należy uznać za prawidłowe. Dlatego też nie ma przeszkód, by wystawiać zbiorcze faktury korygujące do co najmniej kilku faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż. Na takiej fakturze powinny być podane jednak wszystkie informacje dotyczące faktur pierwotnych, które pozwolą jednoznacznie stwierdzić, których faktur pierwotnych przedmiotowa faktura korygująca dotyczy, wskazywać których towarów i usług korekta dotyczy oraz wymieniać elementy kwotowe związane z korektą.

Reasumując, zestawienie faktur korygujących, o którym mowa we wniosku, będące - jak wskazał Wnioskodawca - zbiorczą fakturą korygującą, stanowi podstawę do dokonania przez Wnioskodawcę odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego, pod warunkiem, iż udokumentowane nim usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy oraz niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj