Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-2.4510.879.2016.1.AK
z 13 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 sierpnia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 1 września 2016 r.), uzupełnionym 4 października 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy niezamortyzowana dla celów podatku dochodowego wartość początkowa Środków trwałych stanowić będzie dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu związane wyłącznie z Działalnością pozastrefową (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy niezamortyzowana dla celów podatku dochodowego wartość początkowa Środków trwałych stanowić będzie dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu związane wyłącznie z Działalnością pozastrefową. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 28 września 2016 r. Znak: 2461-IBPB-1-2.4510.796.2016.1.AK wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 4 października 2016 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - produkcja i sprzedaż wyrobów ceramicznych i szklanych (płytek ceramicznych, dekoracji ceramicznych i szklanych). Podstawowa działalność Spółki prowadzona jest w czterech zakładach produkcyjnych i w Centrum Handlowo-Logistycznym.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) na podstawie uzyskanych zezwoleń:

  • z 29 grudnia 2003 r.,
  • z 15 maja 2009 r.,
  • z 15 marca 2010 r.,
  • z 30 listopada 2011 .,
  • z 18 października 2012 r.

Przedmiotowo opisane wyżej zezwolenia dotyczą działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w ramach pozycji PKWiU wymienionych w tych zezwoleniach - przede wszystkim są to różnego rodzaju wyroby ceramiczne płytki, wyroby sanitarne, cegły, dachówki, wyroby ogniotrwałe) oraz gliny, żwir i kaolin oraz minerały chemiczne i minerały do produkcji nawozów. Ostatnie z posiadanych zezwoleń dotyczy działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej przede wszystkim w zakresie magazynowania i przechowywania towarów, usług przeładunku towarów, usług wspomagających transport towarów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 w zw. z ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „updop”), dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej („Działalność strefowa”) podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Oprócz Działalności strefowej, Wnioskodawca prowadzi także inną działalność gospodarczą (zarówno na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jak i poza nią), dochody z której nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych („Działalność pozastrefowa”). Dochody z Działalności pozastrefowej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca rozważa odpłatne zbycie części majątku (środków trwałych podlegających amortyzacji; („Środki trwałe”). Sprzedaż jest uzasadniona m.in. utratą przydatności do wykorzystywania w działalności Spółki wskutek wieloletniej eksploatacji, modyfikacji procesu produkcyjnego, czy też zastosowaniem nowych technologii produkcyjnych. Środki trwałe będące przedmiotem zbycia nie będą stanowić ani przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop, a ich zbycie nastąpi po upływie pięciu lat od dnia wprowadzenia ich przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych. Środki trwałe, które zamierza zbyć Wnioskodawca służą Wnioskodawcy w związku z prowadzeniem Działalności strefowej.

Przychodem ze sprzedaży Środków trwałych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, będzie ich wartość wyrażona w cenie, określonej w umowie sprzedaży, przychód ten zostanie ustalony w wysokości wartości rynkowej Środków trwałych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy niezamortyzowana dla celów podatku dochodowego wartość początkowa Środków trwałych stanowić będzie dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu związane wyłącznie z Działalnością pozastrefową? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując sprzedaży Środków trwałych, które były wykorzystywane do prowadzenia Działalności strefowej, powinien On uwzględnić niezamortyzowaną wartość zbywanych Środków trwałych jako koszt uzyskania przychodu związany wyłącznie z działalnością opodatkowaną.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 updop, kosztem uzyskania przychodu ze sprzedaży środka trwałego jest jego niezamortyzowana wartość początkowa. Innymi słowy, w przypadku sprzedaży środka trwałego, za koszt uzyskania przychodu należy uznać wydatek poniesiony na jego nabycie stanowiący jego wartość początkową pomniejszony o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, zwolnieniem z podatku objęty jest dochód, czyli przychody uzyskane z działalności na terenie strefy pomniejszone o koszty ich uzyskania. W związku z powyższym, skoro przychód ze sprzedaży Środków trwałych nie jest związany z działalnością strefową (taka działalność nie została uwzględniona w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych), to koszty uzyskania przychodu związane ze sprzedażą Środków trwałych również nie będą związane z działalnością strefową, w związku z czym niezamortyzowana wartość zbywanych Środków trwałych stanowić będzie koszt uzyskania przychodu związany wyłącznie z działalnością opodatkowaną (Działalnością pozastrefową).

Reasumując, niezamortyzowana dla celów podatku dochodowego wartość początkowa Środków trwałych stanowić będzie dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu związane wyłącznie z Działalnością pozastrefową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj