Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-3/4510-654/16-1/MO
z 2 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 7 lipca 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Szpital ma prawo do odliczenia straty powstałej na całokształcie działalności od dochodu na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Szpital ma prawo do odliczenia straty powstałej na całokształcie działalności od dochodu na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital (dalej: „Szpital”) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Zgodnie ze statutem Szpitala celem jego działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, udział w realizacji zadań dydaktycznych i badawczych, prowadzenie działalności medycznej mającej na celu promocję zdrowia i profilaktykę medyczną. Powyższe uprawnia Szpital do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej „updop”). Szpital w korekcie deklaracji podatkowej CIT-8 za 2010 r. wykazał przychody podatkowe w wysokości 449.772.013,22 zł (poz. 30 CIT-8), koszty podatkowe w wysokości 458.866.156,97 zł (poz. 34 CIT-8). Ponieważ koszty przewyższały przychody w poz. 36 CIT-8 Szpital wykazał stratę podatkową w kwocie 9.094.143,75 zł. Zatem strata poniesiona w 2010 r. powstała na całej działalności Szpitala, jako ujemna różnica wszystkich przychodów podatkowych (w rozumieniu art. 12 updop) i kosztów podatkowych (w rozumieniu art. 15 updop) zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 updop.

W skorygowanym zeznaniu rocznym za 2015 r. Szpital rozliczył część straty wykazanej w zeznaniu z 2010 r., obliczonej według zasady wskazanej w zdaniu poprzednim. I tak w korekcie CIT-8(23) za 2015 r. wykazano w poz. 34 kwotę przychodu w wysokości 683.225.862,83 zł, w poz. 40 kwotę przychodu w wysokości 636.154.520,15 zł. Z kolei, w poz. 44 CIT-8, jako różnicę przychodów i kosztów podatkowych, wykazano dochód w wysokości 47.071.342,68 zł. Dochód wolny od podatku w poz. 46 wyniósł 43.805.453,91 zł. W korekcie CIT-8/O w poz. 43 i poz. 68 wykazana została kwota straty w wysokości 3.265.888,77 zł, która została wykazana równolegle w poz. 47 CIT-8. Zgodnie z opisem do pozycji 47 CIT-8, kwota z tej pozycji nie może przekroczyć kwoty dochodu z poz. 44 pomniejszonej o kwotę dochodu zwolnionego z poz. 46. Różnica między wartościami dochodu z poz. 44 i dochodu zwolnionego z poz. 44 wyniosła 3.265.888,77 zł i jest ona głównie sumą wydatków poniesionych przez Szpital na zapłatę składek PFRON, odsetek budżetowych, kar, czyli wydatków, które zostały poniesione w związku z prowadzoną działalnością leczniczą, ale na mocy art. 16 ust. 1 updop zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Kwotę straty wpisano do poz. 47 CIT-8.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital ma prawo do odliczenia straty powstałej na całokształcie działalności od dochodu na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym czy sposób rozliczenia straty zaprezentowany przez Szpital w skorygowanym zeznaniu CIT-8 za rok 2015 r. jest prawidłowy? W przypadku uznania rozliczenia za nieprawidłowe wnosimy o podanie prawidłowego sposobu rozliczenia w/w straty?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do odliczenia straty powstałej na całokształcie działalności z lat ubiegłych od dochodu powstałego w latach następnych na skutek dokonania wydatków poniesionych na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Tym samym rozliczenie straty zaprezentowane w CIT 8 i CIT 8/O za 2015 r. przez Szpital jest prawidłowe.

Zgodnie z konstrukcją zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, z którego korzysta Szpital, zwolniony z podatku jest dochód bez względu na to z jakiego źródła pochodzi, pod warunkiem właściwego wydatkowania. Zatem, nie jest możliwe wskazanie przychodów, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 1 updop, ponieważ Szpital nie ma osobnego źródła przychodów, z których dochód byłby opodatkowany i osobnego, z którego podlegałby zwolnieniu. Art. 7 ust. 3 updop, jest skierowany do podmiotów, które uzyskują przychody ze źródeł przychodów, z których dochód jest wolny od podatku i jednocześnie uzyskują przychody ze źródeł przychodów, z których dochód nie podlega zwolnieniu. Taka sytuacja może wystąpić np. przy zwolnieniu dochodu uzyskanego w strefie ekonomicznej (art. 17 ust. 1 pkt 34 updop). Określone w tym przepisie, zwolnienie odnosi się tylko do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Konstrukcja tego zwolnienia jest zupełnie inna niż w przypadku stosowanego przez Szpital. Art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, wskazuje jednoznacznie rodzaj działalności, z którego dochód podlega zwolnieniu, inne dochody uzyskane z działalności gospodarczej poza strefą zwolnieniu nie podlegają. Podatnik może mieć przychód z działalności w strefie ekonomicznej, z którego uzyska dochód zwolniony i poza strefą, z którego uzyska dochód opodatkowany. W takim przypadku podmiot nie może wyliczając dochód do opodatkowania uwzględnić przychodów (i kosztów) ze strefy i gdyby z działalności w strefie miał stratę, to nie może straty rozliczyć z dochodem uzyskanym z działalności gospodarczej poza strefą. Natomiast, w przypadku art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, zwolniony jest cały dochód niezależnie, z jakiej działalności pochodzi, pod warunkiem odpowiedniego wydatkowania.

W sytuacjach określonych w art. 7 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 updop, podatnik powinien prowadzić tak ewidencję przychodów i kosztów podatkowych, aby wyodrębnić odnoszącą się tylko do źródła przychodów, z których dochód podlega zwolnieniu. Konstrukcja art. 7 ust. 3 updop, opiera się, bowiem na wyłączeniu z ustalania dochodów do opodatkowania, zarówno przychodów jak i kosztów (art. 7 ust. 3 pkt 3 updop) związanych z przychodami, z których dochód będzie zwolniony z podatku. Na obowiązek prowadzenia takiej ewidencji wskazywał wielokrotnie NSA choćby w wyroku z 18 grudnia 2008 r. sygn. II FSK 1375/07. W Szpitalu prowadzenie takiej ewidencji byłoby niemożliwe, nie wymaga tego również art. 17 ust. pkt 4 updop. Nie ma uzasadnienia prawnego ani faktycznego wyodrębnianie osobnych źródeł przychodu, z których dochód jest opodatkowany bądź zwolniony, ponieważ Szpital osiąga przychody i ponosi koszty związane tylko z działalnością leczniczą. Dochody Szpitala nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego tylko ze zwolnienia przedmiotowego warunkowego. Nie są zatem bezwzględnie zwolnione, stąd też zastrzeżenia zawarte w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 nie powinny mieć w tym przypadku zastosowania.

Jednoznacznie o prawidłowości rozwiązania przyjętego przez Szpital przesądza sposób wypełnienia formularza zeznania rocznego CIT-8(23). W pozycji 34 pokazuje się całe przychody, a w poz. 40 całe koszty uzyskania przychodów. W pozycji 44 prezentowany jest dochód będący nadwyżką przychodów nad kosztami, a strata w poz. 45 jeżeli koszty są wyższe od przychodów. W pozycji 46 pokazuje się kwotę dochodu podlegającego zwolnieniu z podatku. Następnie w rubryce 47 następuje rozliczenie straty z lat poprzednich. W całym druku CIT nie ma innego miejsca na rozliczenie straty z lat poprzednich niż poz. 47. Opis do pozycji 47 daje jednoznaczną informację, że wpisana tam kwota nie może przekroczyć kwoty dochodu z poz. 44, pomniejszonej o kwotę dochodu zwolnionego z poz. 46. Według tego schematu została wypełniona korekta deklaracji ClT-8 za r. 2015 r.

W sprawie istotne jest także, że przychody z działalności, która będzie zwolniona z CIT są przychodami podatkowymi w rozumieniu art. 12 updop, a koszty z nią związane są kosztami podatkowymi w rozumieniu definicji z art. 15 ust. 1 updop. Dopiero obniżając przychody o koszty otrzymujemy dochód, który może podlegać zwolnieniu z CIT jeżeli zostanie odpowiednio wydatkowany. Powyższe potwierdza jednoznacznie wykładnia Ministra Finansów dokonana w interpretacji ogólnej z 5 marca 2008 r. Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 Ministra Finansów dokonana odnośnie zwolnienia z CIT określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, związanego również z wydatkowaniem dochodu. Interpretacja ta dotyczy innego zwolnienia, ale kwestia przychodów i kosztów podatkowych jest w tym przypadku analogiczna do omawianego. W interpretacji tej czytamy: Przychody i koszty składające się na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi (zwolnioną z CIT) są jednocześnie przychodami i kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1).

Minister Finansów jednoznacznie wyjaśnił, że przy warunkowym zwolnieniu dochodu wiążącym się z jego wydatkowaniem, przychody i koszty są rozliczane na zasadach ogólnych. Mechanizm ustalenia dochodu jednostek zwolnionych z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, precyzyjnie oddał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 23 maja 2016 r. nr IBPB-1-2/4510-328/16/JP. W interpretacji stwierdził, że w sytuacji gdy Wnioskodawca w roku podatkowym ponosi stratę podatkową i strata ta istnieje zarówno przed jak i po uwzględnieniu wydatków na PFRON, na odsetki oraz na karę umowną, które to wpłaty nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, to okoliczność wydatkowania środków na pokrycie wskazanych wydatków nie powoduje obowiązku zapłaty podatku. Stanowisko to jednoznacznie wskazuje, że strata Szpitala powstaje jako wynik rozliczenia wszystkich globalnych przychodów i kosztów podatkowych. Jeżeli wynik ten jest ujemny, to powstaje strata i nawet fakt wydatkowania w takiej sytuacji środków na cele nieuzasadniające zwolnienia nie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku. Podatku tego bowiem nie ma od czego naliczyć, podstawa opodatkowania jest bowiem ujemna, czyli powstała strata podatkowa.

Reasumując, Szpital ma prawo do odliczenia straty powstałej na całokształcie działalności od dochodu podlegającego opodatkowaniu w latach następnych. Odliczona strata stanowi stratę w rozumieniu prawa podatkowego a nie tylko w sensie ekonomicznym, gdyż przy jej ustalaniu uwzględniono wyłącznie przychody w rozumieniu prawa podatkowego i poniesione koszty spełniające warunki ustawowe. Przychody te i koszty nie są neutralne podatkowo, gdyż żaden przepis ustawy nie wyłącza ich z podstawy opodatkowania. Szpital prawidłowo postąpił w skorygowanej deklaracji CIT-8 za 2015 r. rozliczając stratę podatkową zgodnie z mechanizmem wskazanym w opisie do poz. 47 CIT-8(23).

Jednoznacznie stanowisko zaprezentowane przez Szpital potwierdzają interpretacje:

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w przypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Stosownie do art. 7 ust. 2 updop, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Przy ustaleniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, na mocy art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop, nie uwzględnia się m.in. przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z tymi przychodami. Natomiast, zgodnie z art. 7 ust. 4 updop, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3 […]. Ponadto w myśl art. 7 ust. 5 updop, o wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 updop, podstawę opodatkowania z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a stanowi dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo 7a ust. 1, po odliczeniu wartości wskazanych w tym przepisie.

Katalog dochodów zwolnionych od opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 updop. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Zgodnie ze statutem Szpitala celem jego działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, udział w realizacji zadań dydaktycznych i badawczych, prowadzenie działalności medycznej mającej na celu promocję zdrowia i profilaktykę medyczną. Szpital w korekcie deklaracji podatkowej CIT-8 za 2010 r. wykazał przychody podatkowe w wysokości 449.772.013,22 zł (poz. 30 CIT-8), koszty podatkowe w wysokości 458.866.156,97 zł (poz. 34 CIT-8). Ponieważ koszty przewyższały przychody w poz. 36 CIT-8 Szpital wykazał stratę podatkową w kwocie 9.094.143,75 zł. Zatem strata poniesiona w 2010 r. powstała na całej działalności Szpitala, jako ujemna różnica wszystkich przychodów podatkowych (w rozumieniu art. 12 updop) i kosztów podatkowych (w rozumieniu art. 15 updop) zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 updop. W skorygowanym zeznaniu rocznym za 2015 r. Szpital rozliczył część straty wykazanej w zeznaniu z 2010 r., obliczonej według zasady wskazanej w zdaniu poprzednim. I tak w korekcie CIT-8(23) za 2015 r. wykazano w poz. 34 kwotę przychodu w wysokości 683.225.862, 83 zł, w poz. 40 kwotę przychodu w wysokości 636.154.520,15 zł. Z kolei, w poz. 44 CIT-8, jako różnicę przychodów i kosztów podatkowych, wykazano dochód w wysokości 47.071.342, 68 zł. Dochód wolny od podatku w poz. 46 wyniósł 43.805.453, 91 zł. W korekcie CIT-8/O w poz. 43 i poz. 68 wykazana została kwota straty w wysokości 3.265.888,77 zł, która została wykazana równolegle w poz. 47 CIT-8. Zgodnie z opisem do pozycji 47 CIT-8, kwota z tej pozycji nie może przekroczyć kwoty dochodu z poz. 44 pomniejszonej o kwotę dochodu zwolnionego z poz. 46. Różnica między wartościami dochodu z poz. 44 i dochodu zwolnionego z poz. 44 wyniosła 3.265.888,77 zł i jest ona głównie sumą wydatków poniesionych przez Szpital na zapłatę składek PFRON, odsetek budżetowych, kar, czyli wydatków, które zostały poniesione w związku z prowadzoną działalnością leczniczą, ale na mocy art. 16 ust. 1 updop zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Kwotę straty wpisano do poz. 47 CIT-8.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca realizując cel statutowy, jakim jest ochrona zdrowia, i przeznaczając uzyskane dochody na cele statutowe, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego.

Jak zostało wskazane powyżej, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 updop, stratą, która może być odliczona w latach następnych będzie jedynie strata poniesiona na działalności innej niż statutowa - podlegającej opodatkowaniu. Stwierdzić zatem należy, że strata poniesiona na działalności zwolnionej jest stratą w znaczeniu ekonomicznym a nie stratą w rozumieniu prawa podatkowego. Taka konstatacja wynika wprost z treści przywołanego wyżej przepisu; zarówno przychody, jak i koszty wpływające na dochód podatnika (przeznaczony na cele statutowe) pozostają neutralne podatkowo, bowiem tworzą dochód zwolniony z opodatkowania. Konsekwentnie przy ustalaniu straty - powyższych przychodów i kosztów ich uzyskania -również się nie uwzględnia. Wystąpienie straty w znaczeniu ekonomicznym, tj. nie może, w świetle przywołanych definicji dochodu i straty, przekładać się na stratę podatkową, której wielkość determinują przychody nie objęte zwolnieniami oraz wydatki zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Oznacza to, że poniesiona przez Wnioskodawcę w roku podatkowym 2010 r. strata (ustalona w sposób wskazany we wniosku) nie jest stratą podatkową w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 2 updop, tj. stratą mogącą mieć wpływ na wysokość podstawy opodatkowania. Strata osiągnięta w ramach działalności statutowej jest bowiem stratą ekonomiczną, a nie stratą w rozumieniu prawa podatkowego i w konsekwencji nie może obniżać podlegającego opodatkowaniu dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę w skorygowanym zeznaniu za 2015 r.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii prawidłowego sposobu rozliczenia opisanej w stanie faktycznym straty w zeznaniu rocznym CIT-8(23) stwierdzić należy, że w niniejszej sytuacji Wnioskodawca w zeznaniu rocznym CIT-8(23) powinien wykazać w poz. 30 przychody podatkowe, w poz. 35 koszty uzyskania przychodów. Dochód, jako różnica pomiędzy przychodami i kosztami podatkowymi wpisujemy w poz. 41. Z kolei, w sytuacji gdy Wnioskodawca zamierza pomniejszyć dochód o stratę podatkową powstałą w 2010 r. to w poz. 47 zeznania CIT-8(23) oraz poz. 60 i 68 załącznika CIT-8/O(10) należy wykazać tę stratę podatkową z 2010 r. pomniejszoną o stratę ze źródła przychodów, z którego dochody są wolne od podatku w wysokości nieprzekraczającej 50% straty z działalności opodatkowanej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły i nie wiążą tut. Organu. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów nie podziela prezentowanego w nich stanowiska.

Prawidłowość stanowiska Organu w tym względzie została potwierdzona w wyrokach sądów administracyjnych, m.in.:

  • Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 listopada 2012 r. sygn. akt II FSK 2147/11,
  • Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2013 r. sygn. akt II FSK 2634/11,
  • Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2013 r. sygn. akt II FSK 2635/11,
  • Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2013 r. sygn. akt II FSK 2998/11,
  • Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 września 2014 r. sygn. akt II FSK 2249/12,
  • Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 9 października 2013 r. sygn. akt I SA/Lu 1004/13.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj