Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-276/16-1/KS
z 12 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 20 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) oraz pismem z 3 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację lokali użytkowych wynajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej na bieżąco,
  • braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację budynków OSP na bieżąco

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację lokali użytkowych wynajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej na bieżąco oraz braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację budynków OSP na bieżąco. Wniosek został uzupełniony pismem z 20 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 13 lipca 2016 r. znak: IBBP3/4512-276/16/KS oraz pismem z 3 sierpnia 2016 r. (data wpływu 5 sierpnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 28 lipca 2016 r. znak: IBBP3/4512-276/16/KS.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 20 lipca 2016 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina będzie realizować inwestycję w zakresie „…”. Inwestycja będzie finansowana ze środków własnych gminy, ze środków z projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) oraz z umorzenia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …

Projekt polega na przeprowadzeniu kompleksowej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej zlokalizowanych na terenie Gminy.

Celem głównym projektu jest poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym w Gminie w wyniku termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, a w konsekwencji zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i zanieczyszczenia powietrza. W obu budynkach zostaną przeprowadzone następujące prace:

  • docieplenie przegród: ścian zewnętrznych, dachu/stropodachu, podłogi na gruncie,
  • wymiana stolarki: okien, drzwi, bram,
  • wymiana pieca,
  • wymiana instalacji gazowej
  • wymiana instalacji c.o., systemu wentylacji,
  • instalacja odgromowa,
  • instalacja solarna,
  • modernizacja oświetlenia,
  • inne prace remontowo-budowlane.

Wydatki inwestycyjne będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

Inwestycja związana jest z wykonaniem przez Gminę zadań własnych, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 pkt 1 (tekst jednolity Dz.U. z 2016 r. poz. 446).

Właścicielem obu budynków jest Wnioskodawca. Koszty utrzymania budynków pokrywane są z budżetu Gminy. Budynek OSP Z. w całości oddany jest w formie użyczenia dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

W budynku OSP w P. znajdują się pomieszczenia z przeznaczeniem na:

  • lokale dla OSP P.,
  • lokal dla oddziału gminnego przedszkola w P.,
  • lokal przeznaczony na świetlicę środowiskową,
  • dwa lokale przeznaczone na działalność gospodarczą oddane w formie najmu.

Łączna kubatura budynku OSP P. wynosi 3.075,9 m2, natomiast kubatura wynajmowanych pomieszczeń wynosi 197,75 m2 .

Z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą w dwóch lokalach w budynku OSP P. zawarte są umowy najmu (uregulowane w przepisach Kodeksu Cywilnego). Na podstawie umów najmu Gmina wystawia faktury VAT. Faktury są ewidencjonowane w rejestrze sprzedaży.

Planowany termin realizacji projektu: od lutego 2016 r. do listopada 2018 r.

Wydatki inwestycyjne dotyczące termomodernizacji budynku OSP Z. nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Gmina będzie udostępniała lokale znajdujące się w budynku OSP w P. na następujących warunkach:

  • lokale dla OSP P. - umowa użyczenia,
  • lokale dla oddziału gminnego przedszkola w P. - umowa użyczenia,
  • lokal przeznaczony na świetlicę środowiskową - umowa użyczenia.

Gmina będzie wykorzystywała termomodernizowany budynek OSP w P.:

  • do czynności opodatkowanych – wynajęcie dwóch lokali użytkowych przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej,
  • do czynności niepodlegających opodatkowaniu – umowy użyczenia lokalu dla OSP P., umowa użyczenia lokalu dla oddziału gminnego przedszkola w P., umowa użyczenia lokalu przeznaczonego na świetlicę środowiskową.

Ponadto Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji podatku naliczonego do działalności gospodarczej opodatkowanej, będzie w stanie wyodrębnić zakupy dokonane w ramach przedmiotowego projektu związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi – wynajem dwóch lokali użytkowych w budynku OSP P.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przedstawionym opisie sprawy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację lokali użytkowych wynajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej na bieżąco, na podstawie art. 86 ustawy o VAT?
  2. Czy w przedstawionym opisie sprawy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację budynków OSP w P. i Z. na bieżąco, na podstawie art. 86 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1. W przedstawionym opisie sprawy Gmina ma prawo odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację lokali użytkowych wynajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej na bieżąco, na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

Ad. 2. W przedstawionym opisie sprawy Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację budynków OSP w Z. i P. na bieżąco, na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

Uzasadnienie

Ad. 1. Według Gminy najem lokali użytkowych w budynku OSP P. na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą stanowi po stronie Gminy odpłatne świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podstawową stawką VAT. Z wydatków inwestycyjnych z tej części budynku Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ad. 2. Pozostała część budynku dla OSP P., dla gminnego przedszkola P. i świetlicy środowiskowej oraz budynek OSP Z. nie stanowi po stronie gminy odpłatnego świadczenia usług i nie podlega tym samym opodatkowaniu podatkiem VAT. Z wydatków inwestycyjnych z tej części budynku OSP P. oraz całego budynku OSP Z. Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem przepisów niemających zastosowania w przedmiotowej sprawie. Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, przysługuje jej prawo odliczenia podatku naliczonego VAT tylko od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację lokali użytkowych wynajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej na bieżąco, na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższego unormowania wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Podatnikami – zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy o VAT (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca od lutego 2016 r. do listopada 2018 r. w ramach projektu pn. „…” zamierza dokonać kompleksowej termomodernizacji budynków OSP w Z. i P. Celem głównym ww. projektu jest poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym w Gminie w wyniku termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, a w konsekwencji zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i zanieczyszczenia powietrza. Inwestycja związana jest z wykonaniem przez Gminę zadań własnych, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 1). Wnioskodawca wskazał ponadto, że wydatki inwestycyjne będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

Właścicielem obu budynków jest Gmina, która jednocześnie ponosi wydatki związane z ich utrzymaniem. Budynek OSP Z. jest oddany w całości w formie użyczenia dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Wnioskodawca wskazał, że wydatki inwestycyjne dotyczące termomodernizacji budynku OSP Z. nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Natomiast w budynku OSP w P. znajdują się pomieszczenia z przeznaczeniem na lokale dla OSP P., lokal dla oddziału gminnego przedszkola w P., lokal przeznaczony na świetlicę środowiskową, które w ramach wykonywania czynności nieopodatkowanych Wnioskodawca udostępnił na podstawie umowy użyczenia oraz dwa lokale przeznaczone na działalność gospodarczą oddane w formie najmu. Wnioskodawca podał, że budynek OSP w P. będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą w dwóch lokalach w budynku OSP P. zawarte są umowy najmu, na podstawie których Gmina wystawia ewidencjonowane w rejestrze sprzedaży faktury VAT.

Wnioskodawca podkreślił, że jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji podatku naliczonego do działalności gospodarczej opodatkowanej, będzie w stanie wyodrębnić zakupy dokonane w ramach przedmiotowego projektu związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi – wynajem dwóch lokali użytkowych w budynku OSP P.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację lokali użytkowych wynajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej na bieżąco oraz braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację budynków OSP na bieżąco na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

Rozpatrując wątpliwości Wnioskodawcy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych, które zostaną poniesione na termomodernizację lokali użytkowych wynajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej w budynku OSP P. w pierwszej kolejności zasadne będzie odwołanie się do przepisów regulujących umowę najmu.

Zatem zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najmującego, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najmującego – określone przepisami obowiązki.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że najem jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Umowa najmu będąca czynnością odpłatną stanowi, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, a w szczególności fakt, że Gmina w momencie ponoszenia wydatków związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej lokali użytkowych przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych generujących podatek należny – będzie działać jako podatnik podatku VAT i w konsekwencji będzie wykorzystywać nabyte towary i usługi do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz że jest w stanie w ramach projektu dokonać bezpośredniej alokacji podatku naliczonego do działalności opodatkowanej i będzie w stanie wyodrębnić zakupy związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, wskazać należy, że Gminie – w odniesieniu do tych zakupów inwestycyjnych będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, że ma prawo odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację lokali użytkowych wynajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej na bieżąco, na podstawie art. 86 ustawy o VAT – jest prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych zakupów inwestycyjnych poniesionych na termomodernizację budynku OSP P.e oraz budynku OSP Z. Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak bowiem wskazano podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że wydatki inwestycyjne dotyczące budynku OSP Z. nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych generujących podatek należny, a budynek OSP w P., z wyjątkiem dwóch lokali użytkowym przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, wykorzystywany jest do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Powyższe prowadzi do wniosku, że nabycie tych towarów i usług nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi realizowanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z ich tytułu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w ich cenie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, że nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację budynków OSP w Z. i P. na bieżąco, na podstawie art. 86 ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci ważność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj