Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-4/16/TJ
z 2 marca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015, poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2015 r. (data wpływu 5 stycznia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń z zakresu pomocy społecznej wypłacanych przez Stowarzyszenie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń z zakresu pomocy społecznej wypłacanych przez Stowarzyszenie.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca – Stowarzyszenie – w zakresie swojej działalności statutowej realizuje m.in. zadania z zakresu pomocy społecznej, polegające na dofinansowywaniu następujących form pomocy na rzecz mieszkańców: częściowa refundacja zakupu podręczników oraz przyborów szkolnych, częściowe dofinansowanie w indywidualnych przypadkach kosztów specjalistycznej pomocy medycznej i rehabilitacji, częściowe dofinansowanie kosztów rehabilitacji osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, pomoc w postaci zakupu żywności, opału mieszkańcom sołectwa znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej lub poszkodowanym w wypadkach losowych, częściowe dofinansowanie wydatków ponoszonych na przedszkola i żłobki. Stowarzyszenie jest również organizacją pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Przyznanie pomocy odbywa się na podstawie regulaminu udzielania pomocy społecznej, obowiązującego w Stowarzyszeniu w oparciu o kryteria w nim ustalone. Decyzje w tym zakresie podejmują organy Statutowe Stowarzyszenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy środki pieniężne otrzymywane od Wnioskodawcy przez mieszkańców korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


W ocenie Wnioskodawcy otrzymane przez mieszkańców środki pieniężne w ramach pomocy społecznej przeznaczone na częściową refundację zakupu podręczników oraz przyborów szkolnych, częściowe dofinansowanie w indywidualnych przypadkach kosztów specjalistycznej pomocy medycznej i rehabilitacji, częściowe dofinansowanie kosztów rehabilitacji osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, pomoc w postaci zakupu żywności, opału mieszkańcom sołectwa znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej lub poszkodowanym w wypadkach losowych, częściowe dofinansowanie wydatków ponoszonych na poszkodowanych w wypadkach losowych, częściowe dofinansowanie wydatków ponoszonych na przedszkola i żłobki, należy traktować jako świadczenia z tytułu pomocy społecznej i jako takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca – Stowarzyszenie – w zakresie swojej działalności statutowej realizuje m.in. zadania z zakresu pomocy społecznej, polegające na dofinansowywaniu następujących form pomocy na rzecz mieszkańców: częściowa refundacja zakupu podręczników oraz przyborów szkolnych, częściowe dofinansowanie w indywidualnych przypadkach kosztów specjalistycznej pomocy medycznej i rehabilitacji, częściowe dofinansowanie kosztów rehabilitacji osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, pomoc w postaci zakupu żywności, opału mieszkańcom sołectwa znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej lub poszkodowanym w wypadkach losowych, częściowe dofinansowanie wydatków ponoszonych na przedszkola i żłobki. Stowarzyszenie jest również organizacją pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Przyznanie pomocy odbywa się na podstawie regulaminu udzielania pomocy społecznej, obowiązującego w Stowarzyszeniu w oparciu o kryteria w nim ustalone. Decyzje w tym zakresie podejmują organy Statutowe Stowarzyszenia.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, że w katalogu źródeł przychodów co do zasady podlegających opodatkowaniu zawartym w art. 10 ust. 1 ww. ustawy, są m.in. wskazane w pkt 9 inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Niemniej jednak wskazać należy, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej” należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r., poz. 163 z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 tej ustawy, pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej „organami”, mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej „podmiotami uprawnionymi” (art. 25 ust. 1 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej norm wynika, że również organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej. Wobec tego pomoc finansowa oraz wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe, których statuty przewidują tego rodzaju działalność, może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile statut organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

W świetle zacytowanych przepisów oraz przedstawionych wyjaśnień uznać należy, że jakkolwiek wypłacane przez Wnioskodawcę świadczenia – w postaci częściowej refundacji zakupu podręczników oraz przyborów szkolnych, częściowego dofinansowania w indywidualnych przypadkach kosztów specjalistycznej pomocy medycznej i rehabilitacji, częściowego dofinansowania kosztów rehabilitacji osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, pomocy w postaci zakupu żywności, opału mieszkańcom sołectwa znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej lub poszkodowanym w wypadkach losowych, częściowego dofinansowania wydatków ponoszonych na przedszkola i żłobki – stanowią przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jednak przychód ten korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy. Świadczenia te wypłacane są bowiem w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę statutową działalnością w zakresie pomocy społecznej w oparciu o kryteria ustalone w obowiązującym regulaminie udzielania pomocy społecznej.

W konsekwencji, w związku z zastosowaniem do tak wpłacanych mieszkańcom przez Wnioskodawcę świadczeń, zwolnienia z opodatkowania, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj