Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP3.4512.357.2016.2.MJ
z 22 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2016 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa dokonania korekty deklaracji VAT-7 za okres XII 2015 r., w którym dokonano wydatku dotyczącego projektów na podstawie faktury za wykonanie projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki w ramach realizowanych projektów „….” oraz „…..”,
  • prawa dokonania korekty deklaracji VAT-7 za okres XII 2015 r., w którym dokonano wydatku dotyczącego projektów na podstawie faktury za wykonanie projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 lipca 2016 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz wskazania adresu elektronicznego w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina ….. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu umów cywilno-prawnych, umów najmu, dzierżawy, oczyszczania ścieków.

Gmina w 2016 r. złoży wniosek o dofinansowanie projektów pod nazwą „….” oraz „….” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….. VAT w projekcie będzie kosztem niekwalifikowalnym. Niniejsza inwestycja będzie polegała na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, która należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1515 z późn. zm.), obejmujących m.in. sprawy związane z gospodarka wodno-ściekową. Projekty dotyczą obszaru Gminy ….. i przyczyniają się do luki w istniejącej infrastrukturze, ponieważ w ramach projektów zostaną wybudowane nowe odcinki sieci kanalizacyjnej na obszarach nieskanalizowanych.

Gmina administruje oczyszczalnie ścieków i sieć kanalizacyjną na terenie Gminy, wystawia faktury VAT, i uiszcza należny podatek VAT od świadczonych usług, po zakończonej inwestycji. Po zakończonej inwestycji Gmina nie dokona przekazania rozbudowanej sieci kanalizacyjnej żadnemu podmiotowi, będzie sama dalej administrowała siecią kanalizacyjną, wystawiała faktury i uiszczała podatek należny.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że faktury są i będą wystawiane na Gminę …... Gmina nie dokonała odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z wykonaniem projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich.

Gmina nie odliczyła na bieżąco podatku VAT naliczonego związanego z wykonywaniem projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich z uwagi na fakt, iż podpisała umowę z firmą zewnętrzną na odzyskanie podatku VAT z lat ubiegłych dotyczących inwestycji prowadzonych przez Gminę a wykorzystywanych przez samorządowy zakład budżetowy Gminy. Gmina nadmienia, że zakład budżetowy prowadził działalność do 30 września 2015 r. – z tą datą uległ likwidacji, a zadania zakładu przejęła Gmina. Mając na uwadze koszty jakie Gmina ponosiłaby w związku z podpisaną umowa o odzyskanie naliczonego podatku Gmina podjęła decyzję, iż Gmina samodzielnie dokona odliczenia podatku VAT.

Efekty powstałe w wyniku zrealizowanych projektów pn. „…..” oraz „…..” będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym Gmina zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji dotyczącej prawa dokonania korekty deklaracji VAT-7 za okres XII 2015 r., w którym dokonano wydatku dotyczącego projektów na podstawie faktury za wykonanie projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ustawodawca przewidział dwa warunki, których łączne spełnienie uprawiania do skorzystania z prawa do odliczenia:

  • towary lub usługi zostaną nabyte przez podatnika VAT,
  • zakupy zostaną w bezspornym powiązaniu z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym Gmina stoi na stanowisku, że będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej związanej z projektami „…..” oraz „…..”, gdyż towary lub usługi zostaną nabyte przez podatnika VAT, poniesione wydatki inwestycyjne pozostaną w związku z czynnościami opodatkowanymi. Gmina będzie wykorzystywać przedmiotową infrastrukturę do świadczenia usług odpłatnych (odprowadzania ścieków), czyli sprzedaży opodatkowanej.

W dniu 29.12.2015 r. wpłynęła do Gminy faktura VAT za wykonanie projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich i specyfikacji dla zadania pt. „…..” i uzyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień i opinii, oraz pozwoleń na budowę.

Gmina do tej pory nie odliczyła VAT naliczonego od tej faktury, w związku z czym ma prawo do złożenia korekty deklaracji VAT-7 za okres XII 2015 r. z tytułu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wykonanie projektów budowlano-wykonawczych sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Katalog sytuacji wyłączających prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego zawarto w art. 88 ustawy.

Jak stanowi przepis art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 10c ustawy, przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie trzy przesłanki:

  • powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług;
  • doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług;
  • podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tą transakcję.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Termin „dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych” do odliczenia podatku będzie liczony dopiero od okresu, w którym zostaną spełnione łącznie wskazane wyżej przesłanki do odliczenia.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty, z zastrzeżeniem § 3 (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2015 r.).

Od dnia 1 stycznia 2016 r. ww. przepis stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

W art. 81b § 1 ww. ustawy wskazano, że uprawnienie do skorygowania deklaracji:

  1. ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
  2. przysługuje nadal po zakończeniu:
    1. kontroli podatkowej,
    2. postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.


W świetle art. 81b § 2 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2015 r., korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

Powyższy przepis, z dniem 1 stycznia 2016 r. otrzymał brzmienie: „Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych. Organ podatkowy zawiadamia pisemnie składającego korektę o jej bezskuteczności”.

Korekta deklaracji (zeznań) ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji, przy czym od dnia 1 stycznia 2016 r. nie załącza się do korygowanej deklaracji pisemnego uzasadnienia wyjaśniającego przyczynę korekty.

Z opisu wynika, że Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w 2016 r. złoży wniosek o dofinansowanie projektów pod nazwą „….” oraz „….” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …... Inwestycja będzie polegała na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, która należy do zadań własnych Gminy. Faktury są i będą wystawiane na Gminę ….. Gmina nie odliczyła na bieżąco podatku VAT naliczonego związanego z wykonywaniem projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich z uwagi na fakt, iż podpisała umowę z firmą zewnętrzną na odzyskanie podatku VAT z lat ubiegłych dotyczących inwestycji prowadzonych przez Gminę a wykorzystywanych przez samorządowy zakład budżetowy Gminy. Gmina nadmienia, że zakład budżetowy prowadził działalność do 30 września 2015 r. – z tą datą uległ likwidacji, a zadania zakładu przejęła Gmina. Efekty powstałe w wyniku zrealizowanych projektów będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, iż w interpretacji indywidualnej nr 1061-IPTPP3.4512.356.2016.1.MJ stwierdzono, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację projektów pn. „….” oraz „……”.

W przedmiotowym wniosku wskazano, iż Gmina do tej pory nie odliczyła VAT naliczonego od otrzymanej faktury VAT za wykonanie projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich.

Z treści wniosku wynika, że faktura za wykonanie projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich wpłynęła do Gminy w dniu 29.12.2015 r. Zatem, ,w sytuacji gdy Wnioskodawca nie odliczył podatku naliczonego z faktury dokumentującej wydatki związane z wykonaniem projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich, za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy oraz Wnioskodawca otrzymał fakturę lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych, będzie mógł zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy zrealizować to prawo poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tj. za pierwszy okres rozliczeniowy, w którym spełnił wszystkie warunki do dokonania odliczenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak wynika z wniosku, w dniu 29.12.2015 r. wpłynęła do Gminy faktura za wykonanie projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich, zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do dokonania korekty deklaracji za grudzień 2015 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa dokonania korekty deklaracji VAT-7 za okres XII 2015 r., w którym dokonano wydatku dotyczącego projektów na podstawie faktury za wykonanie projektów budowlano-wykonawczych oraz kosztorysów inwestorskich. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ……, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj