Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-557/15-2/AJ
z 6 sierpnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2015 r. (data wpływu 22 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie

  • kwalifikacji podmiotowej i zwolnienia z opodatkowania (w Polsce) polskiego funduszu inwestycyjnego zamkniętego – jest prawidłowe,
  • uznania polskiego funduszu inwestycyjnego zamkniętego za „osobę” w rozumieniu polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podmiotowej i zwolnienia z opodatkowania (w Polsce) polskiego funduszu inwestycyjnego zamkniętego oraz tego funduszu za „osobę” w rozumieniu polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Fundusz inwestycyjny jest osobą prawną (posiadającą osobowość prawną odrębną od inwestora oraz posiadającą zarządcę w postaci towarzystwa funduszy inwestycyjnych), utworzoną na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. (t.j. Dz. U. 2014, poz. 157; dalej: „ustawa o funduszach inwestycyjnych”).


Fundusz inwestycyjny został utworzony jako fundusz inwestycyjny zamknięty (dalej: „Wnioskodawca”, „Fundusz”) i jest formą wspólnego inwestowania polegającą na zbiorowym lokowaniu środków pieniężnych/aktywów wpłaconych/wniesionych przez uczestników tego funduszu, a jego wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie zebranych środków/aktywów w określone w ustawie o funduszach inwestycyjnych aktywa, w tym papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe. W opisywanym przypadku, Fundusz zamierza podjąć działalność inwestycyjną zgodnie z art. 145 ustawy o funduszach inwestycyjnych, tzn. między innymi w:

  • instrumenty dłużne, takie jak pożyczki i/lub obligacje oraz inne formy papierów wartościowych; i/lub
  • udziały/akcje w zagranicznej (lub zagranicznych) spółce kapitałowej (lub spółkach kapitałowych) posiadającej (lub posiadających) rezydencję podatkową za granicą, tak długo, jak te udziały/akcje stanowią papiery wartościowe; i/lub
  • udziały w zagranicznej (lub zagranicznych) spółce (lub spółkach) osobowej (lub osobowych) mającej (lub mających) siedzibę za granicą, tak długo, jak te udziały stanowią papiery wartościowe.

W wyniku powyższych inwestycji, Fundusz będzie pożyczkodawcą lub wierzycielem (z tytułu pożyczek, obligacji czy też innych papierów wartościowych oraz wierzytelności). W przyszłości może być również udziałowcem/akcjonariuszem spółek kapitałowych i/lub wspólnikiem spółek osobowych. Fundusz, w zależności od formy jego inwestycji, może otrzymywać przychody (dochody) z tytułu inwestycji w instrumenty dłużne (takie jak pożyczki, obligacje czy inne papiery wartościowe) i/lub z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych (np. dywidendy) i/lub przychody (dochody) z udziałów w spółkach osobowych. W szczególności, w ramach prowadzonej działalności, Fundusz może otrzymywać płatności od jednostek mających rezydencją podatkową w Stanach Zjednoczonych. Podmioty te w przyszłości, mogą zwrócić się do Funduszu o przedstawienie ważnego certyfikatu polskiej rezydencji podatkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Fundusz będzie traktowany jako osoba prawna podlegająca pod przepisy ustawy o CIT i tym samym będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania od całości swoich dochodów ?
  2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1, czy Fundusz będzie spełniać definicję „osoby” w rozumieniu Polsko-amerykańskiej Umowy ?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy, Fundusz powinien być traktowany jako osoba prawna podlegająca pod przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2014 r. poz. 851, z późn. zm.; dalej: „Ustawa o CIT”) i tym samym być zwolnionym od opodatkowania od całości swoich dochodów.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Ustawa jednak nie definiuje pojęcia „osoby prawnej”. W takim przypadku, należy zweryfikować, czy Fundusz stanowi osobę prawną w rozumieniu polskich przepisów prawa.

Na gruncie prawa cywilnego, osobą prawną jest Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty tynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że Fundusz jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym utworzonym zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych spełniającym wszystkie warunki określone w tej ustawie. Fundusz jest zatem osobą prawną i dlatego powinien być traktowany jako osoba prawna podlegająca pod przepisy ustawy o CIT.


Zgodnie z art. 6 ust. i pkt 10 ustawy o CIT, fundusze inwestycyjne działające na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Dlatego też, w celu ustalenia, czy Fundusz powinien być zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce, powinno być zweryfikowane:

  • czy Fundusz został utworzony na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych; oraz
  • czy dokonywane przez Fundusz inwestycje określone są w przepisach ustawy o funduszach inwestycyjnych, tzn. czy inwestycje dokonywane przez Fundusz będą zaliczały się do rodzajów inwestycji określonych w ustawie o funduszach inwestycyjnych.

Zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT ma charakter podmiotowy, co oznacza, że obejmuje wszelkiego rodzaju przychody (dochody) osiągane przez fundusz inwestycyjny w ramach działalności inwestycyjnej podejmowanej na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych. Innymi słowy, jeżeli warunki ustawy o funduszach inwestycyjnych podczas tworzenia oraz funkcjonowania Funduszu zostały spełnione, to oznacza, że przychody (dochody) osiągnięte przez fundusz inwestycyjny będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jak już wspomniano wcześniej, Fundusz jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych, który planuje działalność inwestycyjną zgodnie z przepisami ustawy o funduszach inwestycyjnych. W konsekwencji, nie powinno budzić żadnych wątpliwości, że Fundusz powinien korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT, co oznacza, że wszystkie przychody (dochody) uzyskane przez Fundusz (w tym przychody lub dochody z udziałów w zyskach osób prawnych i/lub spółek osobowych i/lub wierzytelności) z tytułu inwestycji określonych na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, Fundusz będzie spełniać definicję „osoby” zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 Nr 31, poz. 178, dalej: Polsko-amerykańska Umowa).


Zgodnie z art. 1 Polsko-amerykańskiej Umowy, jej postanowienia mają zastosowanie do osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego lub obu Umawiających się Państw.


„Osoba” została zdefiniowana w art. 3 ust. 1, lit. d) Polsko-amerykańskiej Umowy jako osoba fizyczna, zarządca majątku, spółka, osoba prawna lub inne stowarzyszenie.


Następnie „spółka” została zdefiniowana (art. 3 ust. 1 lit. e) Polsko-amerykańskiej Umowy) jako stowarzyszenie lub każda inna jednostka organizacyjna, która dla celów podatkowych jest traktowana jako osoba prawna, natomiast „polska spółka” oznacza osobę prawną lub jakiekolwiek stowarzyszenie nie posiadające osobowości prawnej, utworzone lub zorganizowane na podstawie prawa polskiego traktowane jako stowarzyszenie podlegające prawu polskiemu dla celów podatkowych w Polsce.

Zatem, w celu sprawdzenia, czy Fundusz można uznać jako „polską spółkę” w rozumieniu Polsko-amerykańskiej Umowy, mogącej skorzystać z przywilejów wynikających z Polsko-amerykańskiej Umowy, niezbędne jest ustalenie statusu Funduszu dla polskich celów podatkowych.

Jak zostało zaznaczone powyżej (w uzasadnieniu Wnioskodawcy do pytania 1, Fundusz posiada osobowość prawną na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i należy traktować go jako podatnika dla celów podatkowych na podstawie ustawy o CIT. To z kolei oznacza, że Fundusz jest rezydentem podatkowym w Polsce w rozumieniu Polsko-amerykańskiej Umowy.

Można podsumować, że jeżeli Fundusz, założony i funkcjonujący zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych, można dla celów podatkowych w Polsce uznać za polską osobę prawną, to może on korzystać z przywilejów wynikających z Polsko-amerykańskiej Umowy.


Co więcej, ponieważ Fundusz posiada siedzibę w Polsce może on uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej, potwierdzający rezydencję podatkową na potrzeby Polsko-amerykańskiej Umowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy odnoszącego się do pytań oznaczonych nr 1 i nr 2.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj