Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-267/16/AZ
z 8 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 kwietnia 2016 r. (data wpływu 13 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania procedury VAT - marża przy sprzedaży samochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania procedury VAT - marża przy sprzedaży samochodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą prawną, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (rezydencja podatkowa). Jest przy tym zarejestrowany jak podatnik VAT czynny. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi.

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej zakupił w 2012 r. samochód osobowy na podstawie faktury VAT-marża, którą to posiada w swoim zbiorze dokumentacji księgowej. Samochód w momencie zakupu był sprawny i zdatny do użytku. Wnioskodawca przy nabyciu samochodu planował jego użytkowanie w działalności gospodarczej przez okres jego amortyzacji oraz do momentu jego przydatności w działalności gospodarczej, z uwzględnieniem jego stanu technicznego i ewentualnych koniecznych napraw, których Wnioskodawca chciał uniknąć a po tym okresie planował jego sprzedaż w ramach działalności gospodarczej. Samochód ten zgodnie z zamierzeniami był użytkowany w działalności gospodarczej i został uznany za środek trwały. Samochód zgodnie z planami został sprzedany w ramach działalności gospodarczej przy zastosowaniu procedury VAT marża. Samochód był w momencie sprzedaży sprawny i zdatny do dalszego używania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy biorąc pod uwagę wskazane wyżej okoliczności Wnioskodawca mógł sprzedać przedmiotowy samochód w ramach procedury VAT-marża wynikającej z art. 120 ust. 4 w związku z art. 10 u.p.t.u.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż rzeczonego samochodu mogła być przeprowadzona na warunkach sprzedaży VAT-marża wynikającej z art. 120 ust. 4 w związku z art. 10 u.p.t.u. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 u.p.t.u. opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 u.p.t.u. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel

Ponadto w myśl art. 29a u.p.t.u. podstawą opodatkowania jest co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (ogólna zasada).

Należy jednak zwrócić uwagę na art. 120 ust. 4 u.p.t.u. określający szczególny sposób ustalania podstawy opodatkowania przy dokonywaniu odpłatnej sprzedaży niektórych towarów, w tym towarów używanych. Wynika z niego, że w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Za towary używane, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 u.p.t.u. rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 (tj. inne niże dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki) oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Warunkiem użycia procedury VAT-marża w stosunku do towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków jest, zgodnie z art. 120 ust. 10 nabycie ich przez podatników od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5 (art. 120 u.p.t.u.), a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Procedura VAT-marża jest jedną z szczególnych procedur opodatkowania podatkiem VAT. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu. „Ten sposób opodatkowania został wprowadzony przede wszystkim z uwagi na to, że w przypadku nabywania towarów od osób fizycznych bądź w inny sposób, lecz bez wyodrębnionego podatku przy nabyciu, nie wystąpi podatek do odliczenia. Z kolei w przypadku sprzedaży tych przedmiotów podstawą opodatkowania - z zastosowaniem zasad ogólnych - byłaby cała cena sprzedaży. W istocie powodowałoby to, że opodatkowaniu podlegałaby nie faktyczna wartość dodana, lecz cała wartość obrotu" (Bartosiewicz Adam, VAT. Komentarz, wyd. IX; Lex 2015), dochodziło by w takim przypadku do podwójnego opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stosowanie procedury VAT-marża wymaga spełnienia szeregu warunków zawartych w art. 120 u.p.t.u. Przedmiotem sprzedaży musi być jedna z czterech kategorii towarów: towary używane; antyki; przedmioty kolekcjonerskie; dzieła sztuki. Natomiast zakup tych przedmiotów musi nastąpić w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u., na warunkach określonych w art. 120 ust. 10 u.p.t.u. oraz zamiarem dalszej odsprzedaży.

W ocenie Wnioskodawcy w danym stanie faktycznym został spełniony każdy z tych warunków.

Samochód nabył on w ramach działalności gospodarczej na warunkach określonych w art. 120 ust. 10 pkt 5 u.p t.u.

Ponadto spełnia on przytoczoną wyżej definicję towaru używanego tzn. stanowi ruchome dobra materialne i nadaje się do dalszego użytku w aktualnym stanie i nie stanowi żadnego towaru wymienionego we właściwych przepisach, wyłączających możliwość uznania towaru za towary używane.

W momencie zakupu samochodu Wnioskodawca miał zamiar jego dalszej odprzedaży w ramach działalności gospodarczej.

Stanowisko takie w analogicznych stanach faktycznych wyrazili między innymi:

1.Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 16 lutego 2015 r. (ILPP2/443-1225/14-4/AD), stwierdzając:

W konsekwencji, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż samochodu używanego zakupionego na fakturę VAT ze zwolnieniem od podatku VAT (art. 43 ust. 1 punkt 2 ustawy o VAT) od podatnika VAT z zamiarem w przyszłości dalszej odsprzedaży, wprowadzonego do ewidencji środków trwałych, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT marża, przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT.

2.Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2015 r. (ILPP2/4512-1-735/15-2/0A), potwierdził stanowisko wnioskodawcy odstępując od uzasadnienia, który stwierdził:

Przez wzgląd na powyższe, w ocenie Spółki, w sytuacji gdy samochód został nabyty w systemie VAT marża, jako towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, zakupiony od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy - Spółce przy sprzedaży tego samochodu (towaru używanego) przysługuje prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT-marża, przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy. Spółka bowiem w momencie nabycia samochodu zakładała jego zbycie w przyszłości.

3.Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 16 grudnia 2014 r. (IBPP2/443-908/14/IK).

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że skoro przedmiotowy samochód, który jest towarem używanym w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, Wnioskodawca nabył od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy tj. od podmiotu który wystawił fakturę VAT marża, w celu dalszej odsprzedaży i użytkuje go w prowadzonej działalności (samochód wpisany do ewidencji środków trwałych), dla jego sprzedaży (towaru używanego) będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT - marża, przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy i wystawienia faktury zgodnie z art. 106e ust. 3 ustawy o VAT.

4.Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 16 listopada 2015 r. (ITPP2/4512-951/15/KK).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że w sytuacji, gdy samochód został nabyty w systemie VAT marża, jako towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy - przy sprzedaży tego samochodu (towaru używanego) będzie przysługiwać Panu prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT marża, przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Stanowisko to potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 05.01.2016 r, sygnatura: ITPP2/4512-1065/15/KK.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Podatnikami – w myśl art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7 (art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy).

Natomiast przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika (art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy).

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują, zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy. Zatem, do sprzedaży samochodu może mieć zastosowanie szczególna procedura w zakresie dostawy towarów używanych zawarta w art. 120 ustawy, o ile spełnione zostaną m.in. warunki określone w art. 120 ust. 10 ustawy.

Jednak, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar – samochód (także w sytuacji, gdy samochód ten przed odsprzedażą podatnik użytkował dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej) został jednak nabyty ostatecznie w celu odsprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną, zarejestrowaną jak podatnik VAT czynny. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej zakupił w 2012 r. samochód osobowy na podstawie faktury VAT-marża, którą to posiada w swoim zbiorze dokumentacji księgowej. Samochód w momencie zakupu był sprawny i zdatny do użytku. Wnioskodawca przy nabyciu samochodu planował jego użytkowanie w działalności gospodarczej przez okres jego amortyzacji oraz do momentu jego przydatności w działalności gospodarczej, z uwzględnieniem jego stanu technicznego i ewentualnych koniecznych napraw, których Wnioskodawca chciał uniknąć a po tym okresie planował jego sprzedaż w ramach działalności gospodarczej.

Samochód zgodnie z planami został sprzedany w ramach działalności gospodarczej przy zastosowaniu procedury VAT marża. Samochód był w momencie sprzedaży sprawny i zdatny do dalszego używania.

Kwestią do rozstrzygnięcia w przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zagadnieniu jest ustalenie, czy przy sprzedaży ww. samochodu Wnioskodawca może zastosować procedurę opodatkowania - VAT marża wynikającą z art. 120 ust. 4 w związku z art. 10 ustawy..

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że skoro Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, samochód osobowy będący przedmiotem zapytania - zakupiony w 2012 roku na podstawie faktury VAT-marża - jest towarem używanym, nabytym z zamiarem dalszej odsprzedaży i był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania działalności gospodarczej, to Wnioskodawca mógł sprzedać przedmiotowy samochód w ramach procedury VAT-marża wynikającej z art. 120 ust. 4 w związku z ust. 10 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zmiana któregokolwiek z elementów opisu stanu faktycznego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja traci ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj