Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-250/16/WN
z 13 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 marca 2016 r. (data wpływu 31 marca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 8 czerwca 2016r. (data wpływu 13 czerwca 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegających na udzieleniu nieodpłatnej pomocy prawnej wykonywanych w ramach zawartych umów zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2016r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegających na udzieleniu nieodpłatnej pomocy prawnej wykonywanych w ramach zawartych umów zlecenia.

Wniosek ten został uzupełniony pismem 8 czerwca 2016r. (data wpływu 13 czerwca 2016r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 30 maja 2016r. znak: IBPP2/4512-250/16/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest radcą prawnym wykonującym zawód wyłącznie na podstawie umów cywilnoprawnych tj. umów zlecenia. Umowy zlecenia zawarte są z jednostkami samorządu terytorialnego tj. powiatem c. i powiatem o. Przedmiotem zawartych 30 i 31 grudnia 2015r. umów zlecenia jest świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej zgodnie z zapisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2015r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2015r. poz. 1255) w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej w Gminie C. w okresie od dnia 1 stycznia 2016r. do 31 grudnia 2016r. oraz w Gminie Z. w okresie od 1 stycznia 2016r. do 30 kwietnia 2016r. Zainteresowana nie wykonuje zawodu w ramach kancelarii radcy prawnego ani spółki. Nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012r., poz. 361 z późn. zm.) Zleceniodawca - powiat c. i powiat o., jako płatnik umowy zlecenia pobiera i odprowadza wyłącznie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zadanie polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez powiat w porozumieniu z gminami lub samodzielnie (art. 8 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej, zwanej w dalszej części ustawą o npp). Do wykonywania zadania wyznaczeni zostali radcowie prawni i adwokaci, stosownie do zasad przyjętych w regulaminie uchwalonym przez organy samorządów z delegacji ustawowej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:

  1. poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach lub
  2. wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
  3. udzielenie pomocy w sporządzeniu projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
  4. sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym.

W myśl art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o npp radca prawny udziela nieodpłatnej pomocy prawnej na podstawie umowy zawartej z powiatem, która zawiera w szczególności:

  1. wskazanie miejsca i czasu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej;
  2. określenie wynagrodzenia za udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej;
  3. określenie sposobu korzystania z lokalu, w którym będzie usytuowany punkt nieodpłatnej po mocy prawnej;
  4. wskazanie niezbędnych urządzeń technicznych, w tym zapewniających dostęp do bazy aktów prawnych umożliwiający udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej;
  5. zasady zapewniania dostępu do bazy aktów prawnych umożliwiającego udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej;
  6. zasady zapewniania przez adwokata lub radcę prawnego zastępstwa w przypadku, gdy nie będzie on w stanie osobiście udzielać nieodpłatnej pomocy prawnej;
  7. zasady jej rozwiązania.

W związku z powyższym postanowienia umów zawartej z powiatem c. w dniu 30 i powiatem o. 31 grudnia 2015r. regulują między innymi:

  1. Czas i miejsce świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej (wtorki w godzinach od 13 do 17 w Urzędzie Miasta Z. oraz we środy w godzinach od 15 do 19 w Miejskiej Bibliotece Publicznej w C.).
  2. Zobowiązanie Zleceniodawcy do wyposażenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w meble i sprzęt biurowy, niezbędne media i sieci oraz zasady dostępu do bazy aktów prawnych.
  3. Zasady wypłaty wynagrodzenia - miesięcznego w stałej kwocie 835 zł brutto, płatnego w terminie określonym w umowie na podstawie wystawionego przez przyjmującego zlecenie rachunku.
  4. Zasady zastępstwa w przypadku niemożności osobistego wykonywania czynności świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej.
  5. Obowiązek przekazywania Staroście kart nieodpłatnej pomocy prawnej wraz ze stosownymi oświadczeniami osób uprawnionych do korzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej do dziesiątego dnia następnego miesiąca.
  6. Umowa zawarta z powiatem o. przewiduje obowiązek dokumentowania obecności radcy prawnego w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej w miesięcznej karcie ewidencji czasu pracy.
  7. Obie umowy nie zawierają zapisów dotyczących odpowiedzialności którejkolwiek ze stron za szkody wobec osób trzecich.

Czynności objęte zakresem pytania stanowią zdaniem zainteresowanej czynności o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn.zm.), zwaną w dalszej części ustawą o VAT, a przez to pozostają poza regulacjami tejże ustawy gdyż wypełniają przesłanki ww. przepisu. Przychody zainteresowanej zostały wymienione w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a z tytułu wykonania tych czynności zainteresowana jest związana ze zlecającym wykonanie tych czynności powiatem więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym nie powstał obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług, gdyż wykonywane przez zainteresowaną czynności nieodpłatnej pomocy prawnej, w ramach zawartych umów zlecenia nie mają znamion działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, gdyż są one podejmowane w ramach działalności wykonywanej osobiście, pozbawionej przymiotu samodzielności.

Ponadto zastosowanie będzie miał art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Dodatkowo Wnioskodawczyni uzupełniła opis sprawy odpowiadając na pytania tut. organu w następujący sposób:

Ad. 1.

Czy Wnioskodawczym przy wykonywaniu przedmiotu umowy zobowiązana jest do współdziałania z Powiatem, jeśli tak to w czym się to przejawia?

Niewątpliwie wykonując przedmiot umowy Wnioskodawczyni musi współdziałać z Powiatem, gdyż nie posiada w tym zakresie żadnej samodzielności. Wypełniając normy ustawy o npp wraz z rozporządzeniem wykonawczym oraz postanowienia umowy, Wnioskodawczyni jest związana ciągłą współpracą ze zlecającym Powiatem. Przejawia się to w obowiązku świadczenia poradnictwa prawnego w lokalu wskazanym przez Powiat według ustalonego harmonogramu wskazującego dni i godziny, oraz według ustalonych warunków lokalowych (takich jak lista obecności, przechowywanie oświadczeń w przeznaczonych do tego szafach, zasady otwierania i zamykania lokalu, wyposażenie lokalu). Postanowienia umów wskazują konkretne miejsce i czas świadczenia npp. Wnioskodawczyni nie ma więc samodzielności ani dowolności w ustalaniu harmonogramu i miejsca udzielania npp, również o wszelkich zmianach w tym zakresie decyduje Powiat.

Kolejno zgodnie z zapisami umów zlecenia współdziałanie polega na dokumentowaniu w karcie nieodpłatnej pomocy prawnej każdego przypadku udzielenia npp oraz odbiorze stosownych oświadczeń osób uprawnionych do uzyskania pomocy prawnej, zgodnie z wzorem ustawowym, a następnie obowiązek przekazania ich Staroście jako administratora danych osobowych do 10-tego każdego miesiąca pod rygorem nawet rozwiązania umowy. Karty wraz z oświadczeniami są dostarczane do lokalu przez pracownika Starostwa. Wnioskodawczyni zobowiązana jest więc do terminowego współdziałania w zakresie wypełniania i doręczanie Staroście kart npp wraz z oświadczeniami.

Następnie współdziałanie przejawia się w obowiązku zapewnienia zastępstwa w przypadku niemożności osobistego udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej i zgłoszenie tego faktu z jednodniowym wyprzedzeniem, o czym również mówią postanowienia umów. (Umowy regulują również komu, kiedy i w jaki sposób zgłaszać niemożność bycia w punkcie oraz obowiązek podaniem danych osoby zastępującej). W przypadku gdy Wnioskodawczyni nie może stawić się w lokalu w wyznaczonym umową dniu obowiązana jest poinformować Powiat o zapewnionym zastępstwie, nie ma możliwości aby w punkcie nie było w tym dniu nikogo. Wnioskodawczyni nie może więc samodzielnie decydować o zastępstwie umowa wymaga współdziałania z Powiatem, określając obowiązek jego zgłaszania.

Również fakt sporządzania listy obecności w przypadku Powiatu C., w miesięcznej kart ewidencji czasu pracy w przypadku Powiatu O. rodzi obowiązek współdziałania stron umowy. Obowiązek sporządzania, a następnie dostarczania miesięcznej karty ewidencji czasu pracy do 10-tego każdego miesiąca również wynika z treści umowy zawartej z Powiatem O. Lista obecności w punkcie wskazanym przez Powiat C. zgodnie z ustaleniami stron znajduje się na recepcji przy poborze kluczy oraz druga w szafce przeznaczonej na dokumenty, którą to przekazuje się następnie pracownikowi Starostwa.

Ad. 2.

Czy Wnioskodawczym w związku z wykonywanymi czynnościami w ramach umowy zlecenia dysponuje niezależnością i samodzielnością w działaniu pozwalającą na uznanie, iż działa jako profesjonalny podmiot gospodarczy, czy też jej działania uzależnione są od dyspozycji Powiatu?

Wnioskodawczyni nie dysponuje niezależnością ani samodzielnością w związku z wykonywaniem czynności npp. Czynności wykonywane w ramach umowy zlecenia polegające na udzielaniu npp są zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez powiat w porozumieniu z gminami albo samodzielnie. Ustawa mówi, iż npp udziela osobiście adwokat lub radca prawny, których to okręgowa rada adwokacka lub okręgowa izba radców prawnych wskazuje Staroście, po przeprowadzeniu stosownej procedury i wyborze w drodze losowania. Wnioskodawczyni jako fachowy podmiot - radca prawny - posiadający odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje zawodowe w ramach npp, zgodnie z umową ma tylko obowiązek; 1. poinformowania osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach lub 2. wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub 3. udzielenie pomocy przy sporządzeniu projektu pisma (...), z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub. 4. sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy prawnego lub rzecznika patentowego, w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Nic więcej poza formami pomocy wymienionymi powyżej Wnioskodawczyni nie może czynić. Nie może uczestniczyć w toczących się postępowaniach ani w formie sporządzania pism ani w formie reprezentacji przed sądem czy innym organem państwowym jako fachowy pełnomocnik. Pomoc prawna jest udzielana ustnie, a osoby uprawnione nie są związane z Wnioskodawczynią żadnym stosunkiem prawnym. Poza tym cała infrastruktura i zapewnienie warunków potrzebnych do wykonywanych czynności, zgodnie z umową należą do Powiatu.

W zakresie form npp Wnioskodawczyni nie jest niezależna i samodzielna, gdyż są one wyraźnie wskazane w ustawie oraz umowach zawartych z Powiatami. Umowy zawierają również zapis o obowiązku zachowania najwyższej staranności i fachowości, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i obowiązującymi przepisami. Dodatkowo więc ograniczenia w wykonywaniu przedmiotu umowy wynikają również z obowiązującej radców prawnych etyki zawodowej (np. niemożność pozyskiwania klientów w ramach świadczonej nieodpłatnej pomocy prawnej). Również w zakresie miejsca i czasu nie ma żadnej samodzielności i niezależności, umowy wprost wskazują miejsce i czas wykonywania przedmiotu umowy. Także zapewnienie zastępstwa zgłaszane z odpowiednim wyprzedzeniem stosownemu pracownikowi w stosowny sposób, przemawia za zależnością i współdziałaniem z Powiatem.

Ad. 3.

Czy Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność za wykonywane, w ramach umowy zlecenia, czynności wobec osób trzecich.

Zdaniem Wnioskodawczyni nie ponosi ona żadnej odpowiedzialności wobec osób trzecich za działania wykonywane w ramach umów. Po pierwsze żadna z umów nie zawiera zapisu, który nakładałby na Wnioskodawczynię obowiązek ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności wobec osób trzecich. Tym samym ukształtowany między stronami stosunek jednoznacznie mówi, iż Powiat nie nałożył na Wnioskodawczynię tej odpowiedzialności, przez co mógłby wyłączyć swoją odpowiedzialność wynikająca z przepisów prawa cywilnego, a czego jak widzimy nie zrobił. W momencie składania wniosku o wydanie interpretacji podatkowej obie umowy milczały na temat ponoszenia przez którąkolwiek ze stron odpowiedzialność wobec osób trzecich. W wyniku rozmowy Wnioskodawczyni z radcami prawnymi Powiatów ustalono, iż odpowiedzialność ta jest ponoszona przez Powiat jako "organizatora całego przedsięwzięcia" natomiast tylko Powiat C. aneksem z dnia 1 kwietnia 2016r. wprowadził zapis o treści "odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonanie czynności wynikających z niniejszej umowy ponosi Powiat" ponadto strony wprowadziły zapisy o treści "niniejsza umowa spełnia wymogi, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług" oraz "zleceniobiorca oświadcza, że wykonywanie usługi świadczenia pomocy prawnej zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej w ramach niniejszej umowy nie jest działalnością gospodarczą, albowiem wyczerpuje przesłanki określone w art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych". Umowa zawarta z Powiatem O. nadal nie zawiera żadnych postanowień o odpowiedzialności którejkolwiek ze stron za wykonywanie czynności w ramach npp wobec osób trzecich, dlatego też odpowiedzialność ta w myśl przepisów kodeksu cywilnego leży po stronie Powiatu a nie Wnioskodawczyni.

Ad. 4 i 5.

Czy z związku z wykonywaniem czynności przez Wnioskodawczynię Powiat weźmie na siebie jakąkolwiek odpowiedzialność wobec osób trzecich za czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię na rzecz Powiatu? Czy w związku z wykonywaniem czynności przez Wnioskodawczynię, Powiat zobowiązał Wnioskodawczynię do zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności wobec osób trzecich? Jeśli tak należy wskazać jakie są postanowienia i warunki umowy ubezpieczenia w związku z odpowiedzialnością wobec osób trzecich.

Odnosząc się do umowy zawartej z Powiatem C. w myśl zapisu wprowadzonego 1 kwietnia 2016r. ale z mocą obowiązującą od samego początku trwania umowy tj. od 30 grudnia 2015r., zgodnie z którym "Odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonanie czynności wynikających z niniejszej umowy ponosi Powiat" strony literalnie określiły zasady tej odpowiedzialności by zapis umowny stanowił wprost podstawę odpowiedzialności Powiatu.

Jeżeli chodzi o Powiat O. umowa nadal nie zawiera żadnego zapisu w przedmiocie tej odpowiedzialności. Skoro umowa nie zawiera stosownych postanowień zastosowanie znajdą zapisy Kodeksu Cywilnego, który jednoznacznie wskazuje na odpowiedzialność Powiatu w tym zakresie o czym była mowa w treści wniosku. Co więcej żaden z Powiatów nie zobowiązał Wnioskodawczyni do zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności wobec osób trzecich, co również przemawia za brakiem tej odpowiedzialności ze strony Wnioskodawczyni. Umowy nie zawierają również postanowień o obowiązku zawarcia umów o odpowiedzialności cywilnej, co do zawierania których zobowiązuje Wnioskodawczynię ustawa zawodowa. Reasumując oba Powiaty bez wątpienia nie nałożyły na Wnioskodawczynię obowiązku ponoszenia odpowiedzialności wobec osób trzecich za wykonywane w ramach umowy czynności.

Ad. 6.

Czy Wnioskodawczyni świadcząc zlecone zadania, wyraża oświadczenia woli w imieniu i na rzecz powiatu?

Wnioskodawczyni ma obowiązek jako osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej w imieniu Powiatu, realizującego zadanie zlecone zweryfikować prawo osoby chcącej skorzystać z pomocy prawnej do uzyskania jej nieodpłatnie.

Nieodpłatna pomoc prawna wygląda w ten sposób, że do punktu pomocy prawnej przychodzi osoba, która chce skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej. Wnioskodawczyni prosi o wykazanie prawa do uzyskania npp poprzez przedłożenie oryginału lub odpisu decyzji o przyznaniu świadczenia z pomocy społecznej lub zaświadczenia o udzieleniu świadczenia (...), przez przedłożenie Karty Dużej Rodziny, przez przedłożenie zaświadczenie, o którym mowa w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, przez przedłożenie ważnej legitymacji weterana lub legitymacji weterana poszkodowanego, poprzez przedłożenie dokumentu stwierdzającego tożsamość lub złożenie oświadczenia, że zachodzi co najmniej jedna z okoliczności wymienionych w tym przepisie. Po wstępnej weryfikacji Wnioskodawczyni potwierdza bądź odmawia prawa do uzyskania npp, to tym samym jest działaniem w imieniu Powiatu. W pierwszym przypadku przystępuje do wypełnienia karty pomocy prawnej nanosząc na niej odpowiednie dane, zgodnie z wymogami rozporządzenia. Ponadto osoba uprawniona obowiązana jest do złożenia stosownego oświadczenia zgodnie z art. 4 ust 3, 4, 5 ustawy o npp, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia. Można przyjąć, że Wnioskodawczyni przyjmuje na rzecz Powiatu stosowne oświadczenie osoby uprawnionej. Kolejno osoba uprawniona przedstawia swój problem prawny, a Wnioskodawczyni zgodnie z ustawą i umowami ma do wyboru cztery formy npp poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym, wskazanie osobie uprawnionej rozwiązania jej problemu prawnego, udzielenie pomocy w sporządzeniu projektu pism o których była mowa powyżej. Zarówno prawo do npp, dziedzina prawa, forma udzielonej npp, czas trwania Wnioskodawczyni odznacza na karcie npp. W karcie widnieją również dane zbiorcze dotyczące osoby uprawnionej, udostępniane tylko za jej zgodą, więc Wnioskodawczyni ustala czy osoba wyraża zgodę na udostępnienie tych danych dla Powiatu, które są następnie przekazywane do Ministerstwa Sprawiedliwości. Wnioskodawczyni wypełnioną kartę opatruje danymi o miejscu i dacie jej sporządzenia oraz podpisem. Niewątpliwie Wnioskodawczyni w większości przyjmuje oświadczenia woli od osób uprawnionych, ale także jako osoba którą Powiat posługują się przy wykonywaniu swojego zadania weryfikuje prawo, a następnie kwalifikuje do uzyskania npp oraz odbiera stosowne oświadczenia.

Ad. 7.

W jaki sposób jest ustalone wynagrodzenie Wnioskodawczyni za wykonywane na rzecz Powiatu czynności, czy Wnioskodawczyni ma wpływ na wysokość przyznanego jej wynagrodzenia, a jeśli tak to w jaki sposób?

Wnioskodawczyni nie ma żadnego wpływu na osiągane wynagrodzenie, w obu umowach wynagrodzenie ma charakter stały i jest wypłacane we wskazanym umową terminie po przekazaniu do 10-tego każdego miesiąca kart npp wraz z oświadczeniami i wystawionym przez Wnioskodawczynię rachunkiem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

W związku z opisanym stanem faktycznym, czy wykonywane przez Wnioskodawczynię czynności na podstawie umów zlecenia podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy powstał obowiązek zapłaty podatku VAT?

  • Zdaniem Wnioskodawczyni, określone czynności wykonywane przez nią w ramach umów zlecenia z dnia 30 i 31 grudnia 2015r. nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca na gruncie ww. ustawy o VAT wymaga aby działalność gospodarcza była prowadzona samodzielnie, tym samym by nie można było wykonywać czynności w ramach stosunku pracy lub innego stosunku o podobnym charakterze. W praktyce najczęściej oznacza to również wykonywanie czynności osobiście na podstawie stosunków cywilnoprawnych, innych niż umowa o pracę. Dla rozstrzygnięcia czy w danym przypadku mamy do czynienia z samodzielnie prowadzoną działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, czy też nie podlegającą opodatkowaniu działalnością wykonywaną osobiście, o której mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT znaczenie mają oprócz wskazanych powyżej okoliczności również fakt, czy działalność: rzeczowe aktywa trwałe,
  • wykonywana jest przy wykorzystaniu infrastruktury i organizacji wewnętrznej podmiotu, na rzecz którego jest prowadzona,
  • nie powoduje żadnego ryzyka ekonomicznego po stronie usługodawcy,
  • nie powoduje odpowiedzialności usługodawcy wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością.

W przedstawionym stanie faktycznym przyjmujący zlecenie jest podporządkowany dającemu zlecenie w zakresie warunków wykonywania zleconych czynności - pomoc prawna jest świadczona w budynku Urzędu Miasta Z. oraz Miejskiej Bibliotece Publicznej w C. udostępnionych na mocy porozumienia powiatu z gminą, w ustalonych dniach i godzinach (obowiązek podpisywania listy obecności), zorganizowanie pracy spoczywa na dającym zlecenie (wyposażenie punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w meble i urządzenia biurowe) a wynagrodzenie ma charakter stały (wypłacane co miesiąc, na podstawie złożonego rachunku). Pełną odpowiedzialność za szkodę wobec osób trzecich z tytułu wykonywania umowy ponosi tylko dający zlecenie - powiat, któremu w takiej sytuacji przysługuje prawo zgłoszenia roszczenia regresowego wobec przyjmującego zlecenie. Fakt posiadania przez radcę prawnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej nie przesądza o tym, że radca prawny ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich, a nie dający zlecenie. Posiadanie przedmiotowego ubezpieczenia jest ustawowym obowiązkiem radcy prawnego, niezależnie od formy w jakiej wykonuje on zawód. Ubezpieczenie to ułatwia dającemu zlecenie podniesienie roszczeń regresowych wobec radcy prawnego w przypadku szkody wyrządzonej przy wykonywaniu przez niego czynności zawodowych.

W przypadku dwóch pierwszych warunków z postanowień umów wynika wprost odpłatny charakter stosunku prawnego oraz szczegółowe warunki wykonywania zleconych czynności. W przedmiocie odpowiedzialności powiatów względem osób trzecich również mimo braku wyraźnego zapisu w umowie, od początku obowiązywania umów tj. od 30 i 31 grudnia 2015r. odpowiedzialność ta leży po stronie dającego zlecenie. Przepisy ustawy o VAT wymagają właśnie, aby określone były zasady odpowiedzialności - to czynią mające tutaj zastosowanie, wskazywane przepisy kodeksu cywilnego. Kluczowy jest art. 474 Kodeksu Cywilnego określającego odpowiedzialność kontraktową - a który stanowi, iż dłużnik (czyli zlecający wobec osób trzecich) odpowiedzialny jest jak za własne działanie lub zaniechanie za działania i zaniechania osób, z których pomocą zobowiązanie wykonuje (są nimi przyjmujący zlecenie), jak również osób, którym wykonanie zobowiązania powierza. Odpowiedzialność powiatu została więc ukształtowana na zasadzie ryzyka. Powiat przez możliwość posłużenia się radcą prawnym w wykonaniu zadania zleconego (przyp. zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o npp zadanie polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez powiat w porozumieniu z gminami albo samodzielnie) rozszerza sferę możności występowania w obrocie w interesie własnym. Wykonywanie czynności na rzecz innych osób, w tym przypadku powiatu oznacza przerzucenie odpowiedzialności na dającego zlecenie wobec osób trzecich za szkody wyrządzone im przez wykonawcę tj. radcę prawnego. Pomiędzy radcą prawnym a Beneficjentem korzystającym z nieodpłatnej pomocy prawnej nie istnieje żaden stosunek kontraktowy. Zadanie polegające na udzielaniu pomocy prawnej jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez powiat, który powierza wykonanie zobowiązania radcom prawnym i adwokatom. Dopiero w przypadku nienależytego udzielania pomocy prawnej zarówno adwokaci, jak i radcowie prawni podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej, ponadto powiat ma prawo roszczenia regresowego z tytułu wystąpienia szkody. Należy zwrócić uwagę, że odpowiedzialność dłużnika (powierzającego wykonanie czynności) można wyłączyć poprzez czynność prawną, dlatego należy wskazać, ze tam gdzie jest taka możliwość (i taka wola ułożenia stosunków prawnych stron), należałoby wyłączyć odpowiedzialność dających zlecenie wobec osób trzecich za działania osób wykonujących czynności. W przedstawionym stanie faktycznym brak jest postanowień umów wyłączających odpowiedzialność dających zlecenie wobec osób trzecich, dlatego też zastosowanie znajdują przepisy prawa cywilnego.

Przesłanki wymienione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT - nawet jeśli nie zostaną wyraźnie przewidziane przez strony w treści umowy w istocie współtworzą stosunek prawny pomiędzy dającym zlecającym a przyjmującym zlecenie. Brak bowiem zawarcia postanowień tego rodzaju w umowie oznacza, że zastosowanie znajdować będą normy iuris dispositivi Kodeksu cywilnego a w szczególności ogólne przepisy dotyczące zobowiązań umownych. Wyrażanie w umowie szczegółowych postanowień w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności nie jest konieczne, gdyż wynikać one mają ze stosunku prawnego pomiędzy zlecającym a przyjmującym zlecenie. Stosunek prawny zaś kreują nie tylko napisane w umowie przepisy, ale również regulacje wynikające z Kodeksu Cywilnego.

Nie może umknąć uwadze również to, że przy ocenie treści czynności prawnej, zgodnie z art. 65 § 2 k.c. należy badać nie tylko dosłowne brzmienie umowy ale raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy. Na gruncie przepisów prawa podatkowego przepis ten znajduje swoje odzwierciedlenie w treści art. 199a § 1 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności.

Ponadto odwołując się do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i dokonując wykładni prounijnej ww. przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 wskazuje, że warunku samodzielności nie spełniają czynności zawarte pomiędzy podmiotami, które w istocie zbliżone są do umowy o pracę kreujące stosunek podporządkowania co do warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności wobec osób trzecich. Podobnie uchwała NSA z 12 stycznia 2009r. sygn. akt I FSK 3/08, w której wskazano, że za samodzielną działalność nie będzie mogła zostać uznana działalność, która jest stosunkiem pracy lub stosunkiem do niego bardzo zbliżonym, ponieważ wykonywana jest przy wykorzystaniu infrastruktury i organizacji wewnętrznej podmiotu, na rzecz którego jest prowadzona, nie powoduje żadnego ryzyka ekonomicznego po stronie usługodawcy, a nadto nie powoduje odpowiedzialności usługodawcy wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Umowy zawarte przez strony w przedstawionych warunkach bez wątpienia spowodowały powstanie stosunku prawnego posiadającego cechy właściwe dla stosunku podobnego do stosunku pracy, w ramach którego przyjmujący zlecenie - radca prawny związany jest z dającym zlecenie więzami prawnymi co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich. Czynności wykonane przez radcę prawnego nie mają więc znamion działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, gdyż są one podejmowane w ramach działalności wykonywanej osobiście, a stosunek łączący strony pozbawiony jest przymiotu samodzielności. Wręcz przeciwnie ułożenie stosunku prawnego przez strony przemawia za charakterem zbliżonym do umowy o pracę z uwagi na podporządkowanie przyjmującego zlecenie względem zlecającego, a tym samym istnieje wypełnienie przesłanek z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Reasumując Wnioskodawczym uważa, iż czynności wykonywane w ramach umów zlecenia zawartych z powiatami, których przedmiotem jest świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, gdyż zostały wypełnione przesłanki art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, dlatego też brak jest obowiązku płacenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy jednak zauważyć, że nie wszystkie czynności wykonywane przez osoby fizyczne traktuje się jako wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.

W oparciu o art. 15 ust. 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.);
  2. (uchylony);
  3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Natomiast zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2012 r. poz. 361 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W świetle przepisów powołanych wyżej należy stwierdzić, że o tym czy dana działalność ma lub też nie ma charakteru samodzielnej działalności, decydują kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi. Nie stanowią samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT tylko i wyłącznie te czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków należy stwierdzić, że każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje, jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Zauważyć natomiast trzeba, że sformułowanie w wyżej cyt. art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT odnoszące się do odpowiedzialności, należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne do stosunku pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą, co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika bowiem z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, nie uznaje się za samodzielną działalność gospodarczą czynności wykonywanych na podstawie stosunku prawnego, z którego wynikają więzi prawne pomiędzy stronami tego stosunku (zleceniodawcą i zleceniobiorcą) regulujące kwestie warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia za wykonywane czynności oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest radcą prawnym wykonującym zawód wyłącznie na podstawie umów cywilnoprawnych tj. umów zlecenia. Wnioskodawczyni nie wykonuje zawodu w ramach kancelarii radcy prawnego ani spółki. Nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zleceniodawca - powiat c. i powiat o., jako płatnik umowy zlecenia pobiera i odprowadza wyłącznie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przychody z umowy zlecenia Wnioskodawczyni zaliczyła do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do obowiązków Wnioskodawczyni zgodnie z umową należy tylko poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach lub wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub udzielenie pomocy przy sporządzeniu projektu pisma (...), z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy prawnego lub rzecznika patentowego, w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Wnioskodawczyni nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec osób trzecich za działania wykonywane w ramach umów. Zlecenie wykonywane jest w lokalu zapewnionym przez zlecającego, a Zleceniobiorca zobowiązany jest do wypełniania listy obecności. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni ma charakter stały i jest wypłacane we wskazanym umową terminie po przekazaniu do 10-tego każdego miesiąca kart npp wraz z oświadczeniami i wystawionym przez Wnioskodawczynię rachunkiem. Wnioskodawczyni w związku z wykonywanymi czynnościami w ramach umowy zlecenia nie dysponuje samodzielnością i niezależnością w działaniu. Żaden z podmiotów nie zobowiązał Wnioskodawczyni do zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności wobec osób trzecich. Umowy nie zawierają również postanowień o obowiązku zawarcia umów o odpowiedzialności cywilnej, co do zawierania których Wnioskodawczynię zobowiązuje ustawa zawodowa.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą kwestii czy wykonywane czynności na podstawie umów zlecenia podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy powstał obowiązek zapłaty podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze, jak również okoliczności sprawy przedstawione we wniosku, a w szczególności uwzględniając fakt, że Wnioskodawczyni faktycznie - jak wskazała w uzupełnieniu wniosku - nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za wykonywane czynności, należy stwierdzić, że podpisane umowy zlecenia powodują powstanie stosunku prawnego posiadającego cechy zbliżone do stosunku pracy, w ramach którego Wnioskodawczyni (radca prawny) związana jest ze zleceniodawcą więzami prawnymi co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia, a także odpowiedzialności zleceniodawcy wobec osób trzecich. Stosunek prawny między zleceniodawcą a wykonującym zlecenie, obciąża zatrudniającego ryzykiem za wykonanie tych czynności, podporządkowuje wykonującego zlecenie co do warunków realizacji umówionych czynności oraz wynagrodzenia.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym występują przesłanki do zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, co oznacza, że spełnione są kryteria wyłączające świadczenie przedmiotowych usług z czynności podlegających ustawie o VAT. Świadczenie przez Wnioskodawczynię usług prawnych na podstawie umowy zlecenia nie będzie stanowić wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej i w efekcie Wnioskodawczyni nie będzie z tego tytułu podatnikiem podatku VAT, a wykonywane czynności nie będą podlegać opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym w analizowanej sprawie nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług od świadczonej na podstawie umowy cywilnoprawnej pomocy prawnej.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto podkreślić należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności gdyby Wnioskodawczyni ponosiła odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania wykonywane w ramach umów, powoduje, że interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj