Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-305/16/AW
z 20 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 kwietnia 2016 r. (data wpływu 28 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. Organu 4 lipca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki ewidencyjnej o powierzchni 2,44 ha – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki ewidencyjnej o powierzchni 2,44 ha.

Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. Organu 4 lipca 2016 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 17 czerwca 2016 r. nr IBPP1/4512-305/16/AW.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Od 1997 r. Wnioskodawca jest przedsiębiorcą i podatnikiem podatku VAT. Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi w zakresie usług budowlanych ze specjalizacją budownictwa wodno-melioracyjnego, usuwania szkód powodziowych, jak również budowli zabezpieczających procesy osuwiskowe.

W 2008 r. jako osoba prywatna, w procesie sądowej sprzedaży komorniczej Wnioskodawca nabył na zasadzie współwłasności z udziałem po 1/2 wraz ze swoim znajomym, gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 4,65 ha składające się z trzech działek:

  1. działka sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako Ls-IV, o powierzchni 0,78 ha;
  2. działka zabudowana dwoma budynkami gospodarczymi w złym stanie technicznym, nadającymi się do rozbiórki oraz szkieletem stalowym starej szklarni, sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako użytki rolne, a w obrębie wyżej opisanych budynków – B/PslV (0,31 ha), łączna powierzchnia 2,44 ha;
  3. działka niezabudowana sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako użytki rolne, o łącznej powierzchni 1,33 ha.

Tym niemniej działki 2) i 3) w „Planie zagospodarowania przestrzennego gminy” mają charakter terenów budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego.

Od 2008 r., tj. chwili nabycia przedmiotowego gospodarstwa rolnego Wnioskodawca nie poczynił ze współwłaścicielem żadnych zmian konfiguracyjnych, inwestycyjnych, itp. przedsięwzięć, mogących podnieść atrakcyjność i zbywalność wyżej opisanych działek.

W 2015 r. Wnioskodawca ze współwłaścicielem wydzielili z jednej z działek nową działkę o powierzchni 0,0081 ha w celu odsprzedaży nowej działki na rzecz gminy, pod lokalizację przepompowni ścieków dla realizacji zadania gminy w zakresie kanalizacji i zaopatrzenia w wodę z zamiarem osiągnięcia efektu ekologicznego. Od jakiegoś czasu jeden z sąsiadów miejscowości wyraża zainteresowanie chęcią zakupu działki wyżej opisanej w pkt 2 w celu powiększenia własnego gospodarstwa rolnego. Inicjatywa zakupu wyszła od samego zainteresowanego, bez żadnej inicjatywy ogłoszeniowej ze strony współwłaścicieli. W okresie współwłasności żadna z działek nie była przedmiotem dzierżawy, najmu, bądź innej formy użytkowania przez osoby trzecie.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:


1. Nabycie w 2008 r. współwłasności działki stanowiącej gospodarstwo rolne zostało dokonane ze środków własnych (Wnioskodawca posiada rozdzielność majątkową z żoną).


2. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.


3. Na pytanie Organu: „W jakim celu Wnioskodawca dokonał w 2008 r. nabycia gospodarstwa rolnego o pow. 2,44 ha”, Wnioskodawca odpowiedział: „Lokata kapitału osobistego”.


4. Gospodarstwo było traktowane jako nietowarowe, nie były czerpane z niego żadne pożytki, jedyną formą użytkowania w części przedmiotowej działki było użyczenie nieodpłatne dla celów sportowych – boisko do gry w piłkę nożną dla nieformalnej grupy młodzieży ze wsi.


5. Wnioskodawca nie uzyskiwał żadnych płodów rolnych. Użytki zielone były okresowo koszone i stanowiły naturalny nawóz.


6. Grunt nie był wykorzystywany do działalności rolniczej i z tego tytułu nie była dokonywana sprzedaż żadnych produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, w obrębie przedmiotowej działki nie była prowadzona żadna działalność rolnicza. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym.


7. Nie była dokonywana sprzedaż żadnych produktów rolnych z tego gruntu.


8. Wnioskodawca nie prowadzi żadnej hodowli zwierząt.


9. Przedmiotowy grunt nie był użytkowany do upraw rolnych i zbóż służących do karmienia zwierząt hodowlanych.


10. Grunt nie miał zaspokajać prywatnych potrzeb Wnioskodawcy.


11. Przedmiotowa działka nigdy nie była wpisana do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.


12. Przedmiotowa działka nigdy nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej.


13. W stosunku do przedmiotowej działki Wnioskodawca nigdy nie podejmował żadnych działań zmierzających do zmiany przeznaczenia terenu, uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej, uatrakcyjnienia poprzez uzbrojenie terenu, wydzielenia lub budowy drogi, ogrodzenia, wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej lub jakichkolwiek innych działań. Jedynym przedsięwzięciem w tym zakresie było wydzielenie z przedmiotowej działki nowej działki o pow. 0,0081 ha i odsprzedaży jej na rzecz gminy pod lokalizację przepompowni ścieków dla realizacji zadania gminy w zakresie kanalizacji i zaopatrzenia w wodę, z zamiarem osiągnięcia efektu ekologicznego.


14. Środki uzyskane ze sprzedaży działki zostaną zdeponowane jako lokata w banku i na potrzeby własne, rodziny i dzieci.


15. W momencie sprzedaży działki nie będzie obowiązywała żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Przedmiotowy teren w chwili nabycia w planie zagospodarowania przestrzennego miał charakter terenów budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego,


16. Wnioskodawca nie posiada żadnych nieruchomości oprócz wymienionych we wniosku, które w przyszłości byłyby przeznaczone do sprzedaży.


17. Na pytanie Organu: „Czy Wnioskodawca dokonywał już wcześniej sprzedaży nieruchomości – jeżeli tak, to należy podać odrębnie do każdej sprzedanej nieruchomości:

  1. kiedy i w jaki sposób Wnioskodawca wszedł w posiadanie tych nieruchomości,
  2. w jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Wnioskodawcę,
  3. w jaki sposób nieruchomości były wykorzystywane przez Wnioskodawcę od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży,
  4. kiedy Wnioskodawca dokonał ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży,
  5. ile geodezyjnie wyodrębnionych działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych – jeśli zabudowanych, to czy były one nieruchomościami mieszkalnymi czy użytkowymi),
  6. czy Wnioskodawca z tytułu tej sprzedaży odprowadzał podatek VAT, składał deklaracje VAT-7 oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R”

Wnioskodawca odpowiedział: „Tak, dokonał wcześniej sprzedaży nieruchomości:

1.Lokal garażowy

  1. data aktu notarialnego kupna: 19 maja 2004 r. (zakupu dokonano na działalność gospodarczą i sprzedano fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę,
  2. lokal garażowy na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
  3. lokal garażowy na potrzeby ww. działalności,
  4. data aktu notarialnego sprzedaży: 15 lipca 2008 r., likwidacja biura,
  5. Wnioskodawca nie wyodrębniał żadnej działki,
  6. z tytułu tej sprzedaży Wnioskodawca odprowadził podatek VAT, składał deklarację VAT oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R;

2.Dwa budynki mieszkalne w zabudowie bliźniaczej

  1. data aktu notarialnego kupna działki: 6 marca 2008 r. (przedmiotowa działka została wpisana do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej),
  2. w celu budowy budynków mieszkalnych na sprzedaż,
  3. zbudowano budynki mieszkalne, które sprzedano wraz z działką,
  4. 1/2 bliźniaka nr 1 – 15 grudnia 2011 r.

  5. 1/2 bliźniaka nr 1 – 29 lutego 2012 r.
    1/2 bliźniaka nr 2 – 19 kwietnia 2012 r.
    1/2 bliźniaka nr 2 – 23 maja 2012 r.
    sprzedaż po zakończeniu budowy,
  6. zostało sprzedanych 6 wyodrębnionych działek, z tego cztery działki zabudowane nieruchomościami mieszkalnymi, jedna działka niezabudowana stanowiąca dojazd do budynków mieszkalnych oraz jedna działka niezabudowana sprzedana miastu pod chodnik miejski,
  7. z tytułu sprzedaży Wnioskodawca odprowadził podatek VAT, składał deklaracje VAT oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R;

3.Budynek mieszkalny jednorodzinny składający się z 2 lokali

  1. data zakupu: 2006 r.,
  2. lokata oszczędności osobistych,
  3. własne mieszkanie,
  4. data aktu notarialnego sprzedaży: 7 października 2008 r., plan wybudowania nowego domu dla siebie i rodziny,
  5. Wnioskodawca nie wyodrębniał żadnej działki,
  6. Wnioskodawca nie odprowadzał podatku VAT, nie składał deklaracji VAT-7 ani zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R;

4.Działka niezabudowana

  1. data aktu notarialnego umowy działu spadku: 14 października 2004 r.,
  2. spadek po rodzicach,
  3. uprawa rolna na potrzeby własne,
  4. data aktu notarialnego sprzedaży: 11 czerwca 2010 r., cel budowa własnego domu,
  5. Wnioskodawca nie wyodrębniał żadnej działki,
  6. Wnioskodawca nie odprowadzał podatku VAT, nie składał deklaracji VAT-7 ani zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R;

5.1/2 mieszkania

  1. data zakupu: 1998 r.,
  2. własne mieszkanie,
  3. własne mieszkanie,
  4. data aktu notarialnego sprzedaży: 11 czerwca 2010 r., sprzedaż 1/2 mieszkania żonie,
  5. Wnioskodawca nie wyodrębniał żadnej działki,
  6. Wnioskodawca nie odprowadzał podatku VAT, nie składał deklaracji VAT-7 ani zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ewentualną sprzedaż opisanej w pkt 2 działki ewidencyjnej o powierzchni 2,44 ha należy opodatkować podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ww. działki nie powinna podlegać podatkowi VAT ponieważ jej zbycie będzie się mieściło w zarządzie majątkiem prywatnym, a ponadto nie można w wyżej opisanym stanie faktycznym stwierdzić, że do nabycia działki doszło w celu dalszej odsprzedaży w celach zarobkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym przypadku gruntu, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegającą opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, tzn. powinny polegać na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jeżeli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód i jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności nie noszą znamion działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o VAT, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2, podmiotu dokonującego tych czynności nie można uznać za podatnika VAT.

Taka właśnie sytuacja występuje w przypadku sprzedaży przez daną osobę majątku prywatnego.

Majątek taki nabywany jest bowiem na własne potrzeby danej osoby, a nie z przeznaczeniem do działalności gospodarczej, w tym handlowej, a zatem jego sprzedaż zarówno w całości jak i w częściach, jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową ze skutkiem w postaci uznania tej osoby za podatnika VAT.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie wykazał aktywności w rozporządzaniu nieruchomością, wykraczającej poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy należy podkreślić, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest podatnikiem podatku VAT, jednak przedmiotowa działka nigdy nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej oraz nigdy nie była wpisana do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Ponadto w stosunku do przedmiotowej działki Wnioskodawca nigdy nie podejmował żadnych działań zmierzających do zmiany przeznaczenia terenu, uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej, uatrakcyjnienia poprzez uzbrojenie terenu, wydzielenia lub budowy drogi, ogrodzenia, wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej lub jakichkolwiek innych działań.

Nabycie w 2008 r. współwłasności działki stanowiącej gospodarstwo rolne zostało dokonane ze środków własnych (Wnioskodawca posiada rozdzielność majątkową z żoną).

Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym. Gospodarstwo było traktowane jako nietowarowe, nie były czerpane z niego żadne pożytki, jedyną formą użytkowania w części przedmiotowej działki było użyczenie nieodpłatne dla celów sportowych. Wnioskodawca nie uzyskiwał żadnych płodów rolnych. Użytki zielone były okresowo koszone i stanowiły naturalny nawóz. Grunt nie był wykorzystywany do działalności rolniczej i z tego tytułu nie była dokonywana sprzedaż żadnych produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, w obrębie przedmiotowej działki nie była prowadzona żadna działalność rolnicza. Nie była dokonywana sprzedaż żadnych produktów rolnych z tego gruntu. Wnioskodawca nie prowadzi żadnej hodowli zwierząt. Przedmiotowy grunt nie był użytkowany do upraw rolnych i zbóż służących do karmienia zwierząt hodowlanych.

Wnioskodawca nabył przedmiotowy grunt w celu lokaty kapitału. Środki uzyskane ze sprzedaży działki zostaną zdeponowane jako lokata w banku i na potrzeby własne, rodziny i dzieci.

Od jakiegoś czasu jeden z sąsiadów miejscowości wyraża zainteresowanie chęcią zakupu działki wyżej opisanej w pkt 2 w celu powiększenia własnego gospodarstwa rolnego. Inicjatywa zakupu wyszła od samego zainteresowanego, bez żadnej inicjatywy ogłoszeniowej ze strony współwłaścicieli.

Z powyższego nie wynika zatem aby Wnioskodawca w odniesieniu do planowanej sprzedaży gruntów zachowywał się w sposób zbliżony do podmiotu zajmującego się profesjonalnie obrotem nieruchomościami.

W tym miejscu należy odnieść się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE wydanego w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10. Z treści wskazanego orzeczenia wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Jeżeli zatem przed sprzedażą Wnioskodawca nie podejmie wymienionych wyżej czynności to sam fakt nabycia przedmiotowego gruntu w celu lokaty kapitału oraz przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży działki, które zostaną zdeponowane jako lokata w banku nie jest czynnością wykraczającą poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym i nie stanowi aktywności w rozporządzaniu tymi nieruchomościami, porównywalnej do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

W świetle powyższego sam fakt prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz obrotu nieruchomościami opisanymi w punkcie 17. uzupełnienia wniosku nie przesądza o konieczności opodatkowania sprzedaży przedmiotowej działki. Jak wynika bowiem z informacji podanych przez Wnioskodawcę, rozgraniczył on nieruchomości sprzedawane w ramach działalności gospodarczej, które zostały przez niego opodatkowane podatkiem od towarów i usług od sprzedaży nieruchomości niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Okoliczności tej nie zmienia także w przedmiotowym przypadku fakt, iż z przedmiotowej działki została wydzielona nowa działka o pow, 0,0081 ha odsprzedana na rzecz gminy pod lokalizację przepompowni ścieków dla realizacji zadania gminy w zakresie kanalizacji i zaopatrzenia w wodę, z zamiarem osiągnięcia efektu ekologicznego.

W takich zatem okolicznościach nie występują przesłanki pozwalające uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 tej ustawy w stosunku do sprzedaży przedmiotowej działki polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie, iż nastąpiła dostawa towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca dokonując sprzedaży tej działki nie będzie działał w charakterze podatnika zajmującego się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Skutkiem powyższego planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż ww. działki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj