Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4514-273/16-2/LS
z 9 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki papierów wartościowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki papierów wartościowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (Wnioskodawca lub Pożyczkobiorca) jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym, polskim rezydentem podatkowym, utworzonym na podstawie ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca rozważa zawarcie umowy pożyczki papierów wartościowych. Pożyczkodawcą (pożyczkodawcami) może być osoba prawna, będąca polskim albo cypryjskim rezydentem podatkowym (Pożyczkodawca). Pożyczkodawca (pożyczkodawcy) jest właścicielem akcji polskiej spółki akcyjnej (SA), z których część jest dopuszczona do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Na podstawie umowy pożyczki, Pożyczkodawca przeniesie na Wnioskodawcę własność określonej liczby akcji SA, a Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotnego przeniesienia własności tej samej liczby akcji SA w terminie wynikającym z umowy (Umowa Pożyczki). W czasie trwania Umowy Pożyczki, Pożyczkobiorca jako właściciel akcji SA, będzie korzystał z tych akcji w pełnym zakresie (dotyczy to m.in. możliwości wykonania praw głosu z akcji będących przedmiotem pożyczki, może akcje umorzyć lub uzyskać z SA dywidendę lub część majątku likwidacyjnego, jeżeli zostanie podjęta przez akcjonariuszy taka decyzja).

Z tytułu Umowy Pożyczki Pożyczkodawcy przysługiwać będzie wynagrodzenie pieniężne (Wynagrodzenie). Wynagrodzenie przysługujące Pożyczkodawcy nie będzie kalkulowane w oparciu o jakikolwiek współczynnik procentowy. Będzie ono miało charakter stały (kwotowy) i jego ostateczna wysokość zostanie ustalona w drodze negocjacji pomiędzy stronami na etapie zawierania Umowy Pożyczki.

Według wiedzy Wnioskodawcy, Pożyczkodawca cypryjski nie posiada i nie będzie posiadał w Polsce zakładu w rozumieniu umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993, Nr 117, poz. 523 ze zm.), z którym związane byłyby akcje SA czy Umowa Pożyczki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Umowa Pożyczki będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (pcc)?


Zdaniem Wnioskodawcy, zawarcie Umowy Pożyczki nie będzie podlegało opodatkowaniu pcc.


Zgodnie z art. 1 upcc, opodatkowaniu podlegają czynności wyłącznie wskazane w tym przepisie. Katalog czynności podlegających opodatkowaniu jest zatem zamknięty.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) upcc, opodatkowaniu podlega umowa pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.


Zgodnie z art. 44 kodeksu cywilnego, mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Zgodnie z art. 45 kodeksu cywilnego, rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne. Akcje nie mogą zostać zatem uznane za rzeczy.


Na podstawie Umowy Pożyczki Pożyczkodawca przeniesie na Wnioskodawcę własność określonej liczby akcji SA, a Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotnego przeniesienia własności tej samej liczby akcji SA w terminie wynikającym z Umowy Pożyczki.


Przedmiotem Umowy Pożyczki będą akcje, tj. prawa majątkowe. Nie będą to zatem pieniądze czy też rzeczy oznaczone co do gatunku. W rezultacie należy uznać, że Umowa Pożyczki nie jest umową, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) upcc i w konsekwencji Umowa Pożyczki nie podlega pcc. Nie można bowiem twierdzić, że podlega pcc umowa pożyczki praw majątkowych.

Reasumując, bez względu na fakt, czy Pożyczkodawca będzie polskim czy też cypryjskim rezydentem podatkowym – zawarcie Umowy Pożyczki będzie pozostawać poza zakresem pcc, a Wnioskodawca nie będzie podatnikiem pcc z tego tytułu.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w np. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 2 grudnia 2014 r. nr IPTPB2/436-110/14-4/KK.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na wskazanych interpretacjach indywidualnych w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj