Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-2/4510-426/16/AP
z 24 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych, przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od niektórych instytucji finansowych w zakresie ustalenia na kim, na Spółce Dzielonej czy na Spółce Przejmującej, spoczywa obowiązek złożenia deklaracji podatkowej oraz obliczenia i wpłacenia podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od niektórych instytucji finansowych w zakresie ustalenia na kim, na Spółce Dzielonej czy na Spółce Przejmującej, spoczywa obowiązek złożenia deklaracji podatkowej oraz obliczenia i wpłacenia podatku.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Bank Dzielony jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Bank Dzielony jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 128 ze zm., dalej: „Prawo bankowe”).

Bank Przejmujący jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Bank Przejmujący jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Prawa bankowego. Planowane jest dokonanie podziału Banku Dzielonego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm., dalej: „Kodeks spółek handlowych”) przez przeniesienie części majątku Banku Dzielonego („Część Wydzielona”) na istniejącą spółkę - Bank Przejmujący (podział przez wydzielenie; dalej: „Podział”). Po Podziale w Banku Dzielonym pozostanie część jego majątku, która nie zostanie przeniesiona w wyniku Podziału na Bank Przejmujący („Część Pozostająca”).

Zarówno Część Wydzielona, jak i Część Pozostająca, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) w rozumieniu:

  1. art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361, ze zm., dalej: „ustawa o PIT”);
  2. art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851, ze zm., dalej: „ustawa o CIT”);
  3. art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm., dalej: „ustawa o VAT”).

Kwalifikacja Części Wydzielonej oraz Części Pozostającej jako ZCP na gruncie ww. przepisów prawa podatkowego jest przedmiotem odrębnego wspólnego wniosku Zainteresowanych o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (przy czym, w zakresie podatku VAT przedmiotem zapytania jest kwalifikacja jako ZCP jedynie Części Wydzielonej). W związku z tym, powyższa kwestia nie jest przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 530 § 2 zdanie trzecie Kodeksu spółek handlowych, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia). W przypadku planowanego Podziału, będzie to dzień wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego Banku Przejmującego (dalej: „Dzień Podziału”), który przypadnie w określonym miesiącu kalendarzowym (dalej: „Miesiąc Podziału”). W Dniu Podziału składniki majątku Banku Dzielonego (aktywa), składające się na Część Wydzieloną i określone w planie Podziału sporządzonym zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, zostaną z mocy prawa przeniesione z Banku Dzielonego na Bank Przejmujący.

Bank Dzielony jest objęty programem postępowania naprawczego, o którym mowa w art. 142 ust. 1-3 Prawa bankowego (dalej: „Program Naprawczy”). Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że Bank Dzielony pozostanie objęty Programem Naprawczym co najmniej do Dnia Podziału.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, po Dniu Podziału to na Banku Dzielonym (a nie na Banku Przejmującym) będą ciążyć obowiązki określone w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, tj.:

  1. obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru,
  2. obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący miesiąc bezpośrednio poprzedzający Miesiąc Podziału - w odniesieniu do składników majątku (aktywów) Banku Dzielonego wchodzących w skład Części Wydzielonej, która zostanie w wyniku Podziału przeniesiona na Bank Przejmujący (przy czym, jeżeli na dzień ustalenia podstawy opodatkowania za miesiąc bezpośrednio poprzedzający Miesiąc Podziału Bank Dzielony będzie objęty Programem Naprawczym, Bank Dzielony będzie zwolniony z obowiązku obliczenia i wpłacenia podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego)?

Zdaniem Zainteresowanych, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, po Dniu Podziału to na Banku Dzielonym (a nie na Banku Przejmującym) będą ciążyć obowiązki określone w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, tj.:

  1. obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru,
  2. obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

za miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący miesiąc bezpośrednio poprzedzający Miesiąc Podziału - w odniesieniu do składników majątku (aktywów) Banku Dzielonego wchodzących w skład Części Wydzielonej, która zostanie w wyniku Podziału przeniesiona na Bank Przejmujący (przy czym, jeżeli na dzień ustalenia podstawy opodatkowania za miesiąc bezpośrednio poprzedzający Miesiąc Podziału Bank Dzielony będzie objęty Programem Naprawczym, Bank Dzielony będzie zwolniony z obowiązku obliczenia i wpłacenia podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego).

Zgodnie z art. 124c ust. 1 Prawa bankowego, banki w formie spółki akcyjnej podlegają podziałowi jedynie w sposób określony w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych z zastrzeżeniem, że przeniesienie części majątku banku dzielonego nastąpi na spółkę akcyjną będącą bankiem krajowym lub instytucją kredytową.

Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Stosownie do art. 530 § 2 zdanie trzecie Kodeksu spółek handlowych, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej (w tym przypadku: Banku Dzielonego) na istniejącą spółkę (w tym przypadku: Bank Przejmujący), wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia; w tym przypadku: Dzień Podziału).

Natomiast przepis art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych przewiduje, że spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Przepis ten ustanawia zasadę sukcesji uniwersalnej (częściowej), w zakresie praw i obowiązków cywilnoprawnych, składników majątku spółki dzielonej przypisanych w planie podziału określonej spółce przejmującej lub spółce nowo zawiązanej. Określa również moment wstąpienia spółki przejmującej lub nowo zawiązanej w prawa i obowiązki spółki dzielonej wskazując, że następuje to z dniem podziału (tzn. z dniem wykreślenia spółki dzielonej z rejestru) lub odpowiednio, z dniem wydzielenia (tzn. z dniem wpisu do rejestru spółki nowo zawiązanej bądź z dniem podwyższenia kapitału zakładowego istniejącej spółki przejmującej – w przypadku podziału przez wydzielenie). Oznacza to, że spółka przejmująca wstępuje w prawa i obowiązki cywilnoprawne spółki dzielonej w chwili podziału (dokonania odpowiedniego wpisu do rejestru).

Na gruncie prawa podatkowego przejście praw i obowiązków podatkowych w przypadku podziału przez wydzielenie reguluje art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Powyższy przepis stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej). Opisane w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej zasady przejścia praw i obowiązków noszą nazwę sukcesji uniwersalnej częściowej.

Należy zwrócić uwagę, że w przepisach Ordynacji podatkowej nie została zawarta definicja terminu „zorganizowana część przedsiębiorstwa”. Biorąc to pod uwagę, w ocenie Zainteresowanych, ustalenie znaczenia tego terminu na gruncie Ordynacji podatkowej powinno nastąpić z uwzględnieniem wniosków płynących z wykładni systemowej zewnętrznej, tzn. z uwzględnieniem przepisów prawa podatkowego innych niż Ordynacja podatkowa.

Zakres pojęcia ZCP został wskazany w przepisach trzech ustaw podatkowych: ustawy o CIT (w art. 4a pkt 4), ustawy o PIT (w art. 5 pkt 4) oraz ustawy o VAT (w art. 2 pkt 27e), przy czym posługują się one jednakową definicją legalną tego terminu. Zgodnie z ww. przepisami, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno Część Wydzielona, jak i Część Pozostająca, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ww. przepisów. W konsekwencji, w opinii Zainteresowanych, powinny być one uznane za zorganizowane części przedsiębiorstwa również w rozumieniu art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej. Co za tym idzie, należy uznać, że wyrażona w art. 93c § 1 i 2 Ordynacji podatkowej zasada sukcesji uniwersalnej (częściowej) będzie miała zastosowanie do planowanego Podziału z udziałem Banku Dzielonego i Banku Przejmującego, co oznacza, że Bank Przejmujący wstąpi z Dniem Podziału we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Banku Dzielonego pozostające w związku z przydzielonymi Bankowi Przejmującemu, w planie Podziału, składnikami majątku Banku Dzielonego.

Zagadnienie będące przedmiotem niniejszego wspólnego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego związane jest z zastosowaniem ww. zasady podatkowej sukcesji uniwersalnej (częściowej) do obowiązków ciążących na podatnikach podatku od niektórych instytucji finansowych (dalej: „Podatek bankowy”), uregulowanych w Ustawie o podatku od niektórych instytucji finansowych.

Stosownie do art. 4 pkt 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, podatnikami Podatku bankowego są w szczególności banki krajowe w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Prawa bankowego. Obaj Zainteresowani mieszczą się zatem w kategorii podmiotów będących podatnikami Podatku bankowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, podatnicy są obowiązani, bez wezwania właściwego organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać podatek

- za miesięczne okresy rozliczeniowe w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy.

Jednocześnie, art. 5 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych stanowi, że w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (w tym banków krajowych), podstawą opodatkowania jest nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika, wynikająca z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330, ze zm.) lub standardami rachunkowości stosowanymi przez podatnika na podstawie art. 2 ust. 3 tej ustawy -ponad kwotę 4 mld zł.

Powyższe oznacza, że:

  1. podstawę opodatkowania Podatkiem bankowym ustala się według stanu aktywów podatnika na ostatni dzień danego miesiąca (ostatni dzień miesięcznego okresu rozliczeniowego; dalej „Dzień Ustalenia Podstawy Opodatkowania”),
  2. termin rozliczenia Podatku bankowego, tzn. złożenia właściwemu organowi podatkowemu deklaracji podatkowej oraz zapłaty podatku, upływa 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy, tzn. następującego po miesięcznym okresie rozliczeniowym, w którym przypada Dzień Ustalenia Podstawy Opodatkowania („Dzień Rozliczenia Podatku”).

W świetle powyższego, w przypadku dojścia do skutku podziału podatnika Podatku bankowego (w tym przypadku: Banku Dzielonego) przez wydzielenie, konieczne jest zdaniem Zainteresowanych określenie, czy przewidziane w art. 8 ust. l Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych obowiązki podatnika Podatku bankowego są przedmiotem sukcesji uniwersalnej przewidzianej w art. 93c § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Zagadnienie to jest szczególnie istotne w odniesieniu do realizacji tych obowiązków za ostatni miesięczny okres rozliczeniowy przypadający bezpośrednio przed miesiącem, w którym dochodzi do dnia wydzielenia (w przypadku zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku -bezpośrednio przed Miesiącem Podziału), a zwłaszcza w przypadku, gdy dzień wydzielenia przypada pomiędzy Dniem Ustalenia Podstawy Opodatkowania za okres rozliczeniowy poprzedzający miesiąc, w którym wypada dzień wydzielenia, a Dniem Rozliczenia Podatku za ten okres rozliczeniowy.

W celu udzielenia odpowiedzi na to pytanie należy w ocenie Zainteresowanych dokonać szczegółowej analizy zakresu stosowania art. 93 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że prawnopodatkowa sukcesja uniwersalna uregulowana w art. 93c Ordynacji podatkowej obejmuje przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki dzielonej osoby prawnej pozostające w związku ze składnikami majątku przydzielonymi w planie podziału osobom prawnym przejmującym (względnie powstałym w wyniku podziału).

W ocenie Zainteresowanych, określony w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych obowiązek rozliczenia Podatku bankowego za dany miesięczny okres rozliczeniowy (tzn. obowiązek złożenia stosownej deklaracji podatkowej oraz zapłaty należnej kwoty Podatku bankowego) jest związany z osobą podatnika Podatku bankowego. Wniosek ten wynika w szczególności z przepisów Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych regulujących sposób określenia podstawy opodatkowania Podatkiem Bankowym.

Należy zwrócić uwagę, że z treści przytoczonego powyżej art. 5 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych wynika, że wysokość podstawy opodatkowania Podatkiem bankowym uzależniona jest od stanu aktywów danego podatnika, tzn. od wartości tych aktywów i tego, czy wartość ta przekracza określoną w ww. przepisie kwotę 4 mld złotych (przy uwzględnieniu określonych wyłączeń z podstawy opodatkowania).

Ponadto, Ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych w Rozdziale 6 (art. 10-11) przewiduje szereg zwolnień podmiotowych, których zastosowanie jest uzależnione od cech posiadanych przez danego podatnika Podatku Bankowego.

Trzeba również zauważyć, że sukcesji uniwersalnej na gruncie art. 93c Ordynacji podatkowej podlegają te prawa i obowiązki, które choć wynikają ze zdarzeń mających miejsce przed podziałem, to nie uległy konkretyzacji do dnia podziału (względnie dnia wydzielenia) na gruncie rozliczeń podatkowych.

Decydujące znaczenie ma więc okoliczność, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało przed dniem wydzielenia. Wniosek taki wynika z literalnej wykładni art. 93c Ordynacji podatkowej, w którym ustawodawca posłużył się czasem teraźniejszym. Zatem przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie tzw. „stany otwarte”, tj. prawa i obowiązki, które na dzień podziału (dzień wydzielenia) pozostają w związku z przydzielonymi spółce przejmującej składnikami majątku i nie uległy konkretyzacji na gruncie rozliczeń podatkowych.

Powyższe oznacza, że przedmiotem sukcesji są te prawa i obowiązki podatkowe, które łącznie:

  • powstały przed dniem sukcesji (stały się przed podziałem „stanami otwartymi"), oraz
  • nie zostały skonkretyzowane w spółce dzielonej (są nadal „stanami otwartymi" na dzień podziału).

Powyższe konkluzje potwierdzają liczne orzeczenia i interpretacje przepisów prawa podatkowego, m.in.:

  • wyrok WSA w Gliwicach z 3 marca 2010 r. (sygn. I SA/G1 815/09): Dzień wydzielenia (rejestracji) spółki nowo zawiązanej, z którym spółka ta nabywa własność lub prawa wieczystego użytkowanie (spółki dzielonej), stanowi okoliczność (prawną) uzasadniającą powstanie obowiązku podatkowego w stosunku do tej spółki i przydzielonych jej składników majątku podlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 stycznia 2015 r. (sygn. IBPP3/4512-22/15/EJ): Tak więc Spółka Przejmująca nie przejmie obowiązku złożenia deklaracji podatkowej za okres poprzedzający okres, w którym nastąpiło wydzielenie, w zakresie rozliczeń związanych z działalnością wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż to Spółka Dzielona jest nadal zobowiązana do złożenia deklaracji za okres przed podziałem. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie obowiązek złożenia deklaracji związanej z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa przejętej przez Spółkę Przejmującą oraz obowiązek zapłaty podatku, ciąży wyłącznie na Spółce Dzielonej. W związku z powyższym to Spółka Dzielona, a nie Wnioskodawca, powinna złożyć deklaracje i rozliczyć podatek za zakończone okresy rozliczeniowe przypadające przed dniem podziału nawet w przypadku, gdy obowiązek ten będzie przypadał na dzień podziału lub okres po dniu podziału.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 lutego 2014 r. (sygn. IBPP1/443-1141/13/BM): następstwo prawne (sukcesję generalną częściową) zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej należy bowiem rozumieć jako kontynuację - od dnia wydzielenia - rozliczeń podatkowych prowadzonych dotychczas przez Spółkę Dzieloną, a nie jako przejęcie przez Spółkę Przejmującą całości rozliczeń podatkowych wydzielanej części przedsiębiorstwa z okresu przed podziałem. (...) Tak więc w przypadku transakcji, co do których obowiązek podatkowy powstanie przed dniem podziału, zobowiązanym do ich udokumentowania i rozliczenia będzie Spółka Dzielona (Wnioskodawca).

Reasumując, zdaniem Zainteresowanych, ewentualny obowiązek rozliczenia Podatku bankowego zgodnie z przepisami Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (tzn. złożenia stosownej deklaracji i wpłaty kwoty ewentualnie należnego Podatku bankowego) za miesięczny okres rozliczeniowy bezpośrednio poprzedzający miesiąc, w którym wystąpi Dzień Podziału (Miesiąc Podziału) w odniesieniu do wszystkich składników majątku (aktywów) Banku Dzielonego (w tym składających się na Część Wydzielaną) będzie ciążył na Banku Dzielonym (o ile nie znajdzie zastosowania jedno ze zwolnień podmiotowych wskazanych w Ustawie o podatku od niektórych instytucji finansowych) i nie będzie w związku z Podziałem przedmiotem sukcesji uniwersalnej, o której mowa w art. 93c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.

Należy przy tym podkreślić, że powyższa konkluzja nie będzie miała żadnego wpływu na ewentualny obowiązek Banku Przejmującego - jako banku krajowego będącego podatnikiem Podatku bankowego na gruncie Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych - do ewentualnego (przy spełnieniu się przesłanek wskazanych w Ustawie o podatku od niektórych instytucji finansowych) rozliczenia Podatku bankowego za miesiąc poprzedzający Miesiąc Podziału w stosunku do aktywów Banku Przejmującego, posiadanych przez Bank Przejmujący przed Dniem Podziału.

Niemniej jednak należy zauważyć, że nawet gdyby uznać, że omawiane powyżej obowiązki podatnika Podatku bankowego przewidziane w art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych mogą co do zasady podlegać sukcesji podatkowej na zasadzie art. 93c Ordynacji podatkowej, to w sytuacji, w której do Dnia Podziału Bank Dzielony byłby objęty Programem Naprawczym, w wyniku Podziału Bank Przejmujący wstępowałby dokładnie w takie prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, które przed podziałem przez wydzielenie miały zastosowanie do Spółki Dzielonej. W przypadku, w którym Bank Dzielony byłby - z racji bycia objętym Programem Naprawczym - zwolniony z Podatku bankowego, na Banku Przejmującym również nie ciążyłby obowiązek zapłaty tego podatku w odniesieniu do aktywów wchodzących w skład Części Wydzielonej. W takim przypadku, również z uwagi, na konstrukcję deklaracji podatku od niektórych instytucji finansowych, która w przypadku zwolnienia podatkowego z uwagi na fakt programu naprawczego nie wymaga wyliczenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, a jedynie zadeklarowania przesłanki do zwolnienia z podatku (Podatnik, który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 11 ustawy i zaznaczy odpowiedni kwadrat w części C.2. nie jest zobowiązany do wypełnienia części D i E.), obowiązek złożenia deklaracji powinien spoczywać jedynie na Banku Dzielonym jako banku podmiotowo zwolnionym z Podatku bankowego.

W związku z powyższym, wspólne stanowisko Zainteresowanych przedstawione w niniejszym wniosku należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj