Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-447/16-2/EC
z 11 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej towarów. Wnioskodawca bardzo często w celu zachęcenia do nabywania sprzedawanych towarów oraz zwiększenia atrakcyjności własnej oferty przeprowadza konkursy dla swoich Klientów.


Ponieważ Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą hurtową, Klientami są głównie podmioty prowadzące działalność gospodarczą.


Nabywane towary Klienci głównie wykorzystują do dalszej sprzedaży detalicznej, bądź też na własne potrzeby firmowe. W związku z tym, organizowane przez Wnioskodawcę konkursy skierowane są do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, oraz do spółek prawa handlowego, w tym między innymi do Spółek będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Podstawowym warunkiem uczestnictwa w konkursie jest dokonywanie przez Klienta zakupu towarów u Wnioskodawcy, przy czym elementem który jest brany pod uwagę przy wyłonieniu laureatów konkursu jest spełnienie wskazanego w regulaminie konkursu danego kryterium, tj.: dokonanie największej wartości zakupów w określonym czasie, jak największe przekroczenie ustalonych uprzednio celów zakupowych przez Klienta, itp. Innymi słowy, uczestnictwo w konkursie wiąże się zawsze bezpośrednio z działaniem Klienta jako przedsiębiorcy nabywającym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towary.


Wszystkie konkursy prowadzone są na podstawie przygotowanego regulaminu, który określa zakres uczestników, do których jest skierowana przedmiotowa akcja, warunki uczestnictwa (co jest podstawą do wzięcia udziału w danym konkursie), czas trwania konkursu oraz zasady wyłaniania laureatów.


Dodatkowo Wnioskodawca chciałby podkreślić, że podstawowym warunkiem uczestnictwa w organizowanym konkursie, jest posiadanie statusu klienta Makro, tj. bycie przedsiębiorcą zarejestrowanym w bazie Klientów prowadzonej przez Wnioskodawcę, którego przedstawicielom zostały wydane karty Klienta, a nie konsumentem.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z organizowanymi konkursami, na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm. - dalej: ustawa o PIT)?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.


Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.


Zwycięzcami konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę, są przede wszystkim osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Dlatego też, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wartość nagrody uzyskanej w ramach konkursu winna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt PIT, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej.


W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Z kolei art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Spółka pragnie wyraźnie podkreślić, iż zgodnie z opisanym powyżej stanem faktycznym

  • konkursy skierowane są wyłącznie do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą dokonujących zakupów u Wnioskodawcy,
  • kryteria wyłaniania laureatów w przedmiotowych konkursach są ściśle związane z prowadzoną przez uczestników działalnością gospodarczą.

Głównym celem organizowania konkursów przez Spółkę jest zachęcanie Klientów do nabywania jej towarów handlowych, które są wykorzystywane przez nich do prowadzonej działalności gospodarczej.


Otrzymywane przez Klientów nagrody są rezultatem prowadzenia przez nich działalności gospodarczej, która polega na nabywaniu określonych towarów od Spółki celem ich dalszej odsprzedaży do finalnego odbiorcy, bądź też na własne potrzeby w ramach prowadzonej przez Klientów działalności gospodarczej.


Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę, iż przekazywana nagroda stanowi dodatkowe przysporzenie Klienta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Należy podkreślić, iż Klienci nie uczestniczą w konkursie dlatego, aby zwyciężyć i zostać wyróżnionym, ale wyłącznie dlatego, że udział w konkursie daje ekspektatywę osiągnięcia dodatkowego przychodu związanego bezpośrednio z zakupem towarów od Wnioskodawcy. Często Klient staje bowiem przed wyborem pomiędzy dokonaniem zakupów towarów u konkurencji po niższych cenach, ale bez szansy uzyskania dodatkowego przychodu w postaci np. nagrody, bonusu, albo zakupem towarów od Wnioskodawcy za nieco wyższą cenę.

Jednakże, Klienci mając szansę otrzymania dodatkowego przysporzenia, tj. nagrody w konkursie decydują się na skumulowanie zakupów u Wnioskodawcy, oraz często zwiększają wolumen zakupów (zatowarowując się na przyszłość) po to, aby zwiększyć swoje szanse na uzyskanie nagrody i zwiększenie swoich przychodów.

Otrzymane przez Klientów nagrody należy zdaniem Wnioskodawcy traktować analogicznie, jak każde inne świadczenia otrzymane w naturze, bądź w formie pieniężnej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie ulega wątpliwości, że po stronie Klienta (uczestnika konkursu), który prowadzi działalność gospodarczą nastąpi przysporzenie majątkowe w postaci wzrostu jego aktywów, uzyskane wyłącznie dzięki prowadzonej działalności gospodarczej, która jest podstawowym warunkiem udziału w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę.


Innymi słowy, otrzymana przez Klienta nagroda w konkursie stanowi dodatkowy zysk (poza marżą handlową) związany z dystrybucją towarów zakupionych od Wnioskodawcy, bądź też jako quasi rabat w przypadku zakupu towarów na własne potrzeby firmowe Klienta.


Stąd też w przedmiotowym stanie faktycznym, gdy konkursy organizowane są dla prowadzących działalność gospodarczą zastosowanie powinno znaleźć uregulowanie wyrażone w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, a więc nagrody te powinny być traktowane jako przychód z działalności gospodarczej.


Odmienna kwalifikacja źródła przychodu, tj. uznanie nagród w konkursach organizowanych przez Spółkę za inne źródło przychodów, oznaczałoby, w ocenie Wnioskodawcy nierówne traktowanie osób fizycznych oraz osób prawnych. W przypadku bowiem udziału w konkursie osoby prawnej, np. spółki kapitałowej, wygrana stanowiłaby przychód z działalności gospodarczej na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 z późn. zm.).

Podsumowując, do opodatkowania nagrody uzyskanej przez osoby prowadzące działalność gospodarczą nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach konkursu do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania.


Zdaniem Wnioskodawcy powyższe oznacza to, że jeżeli nagroda lub wygrana została uzyskana przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - wówczas na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


Stanowisko takie znajduje swoje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, z dnia 8 listopada 2011 roku o sygn. ILPB1/415-971/11-2/AMN: „Zatem, w sytuacji, gdy nagroda (wygrana) została uzyskana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą - wówczas nie ma zastosowania zryczałtowana forma opodatkowania.

W związku z powyższym nie będzie miał zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody (wygranej) do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania."

Takie samo stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 25 stycznia 2016 roku o sygn. IPTPB3/4511-214/15-6/RR zgodnie z którą: „Natomiast w odniesieniu do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą Wnioskodawca nie jest/nie będzie obowiązany do pobrania i odprowadzenia z tego tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą zobowiązane są opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności prowadzonej przez uczestnika konkursu. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie pełni/nie będzie pełnił funkcji płatnika."

Brak obowiązków płatnika po stronie organizującego konkurs w przypadku konkursów organizowanych na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą potwierdza również interpretacja Ministra Finansów z dnia 12 stycznia 2016 roku o sygn. DD9.8220.2.150.2015.JQP zmieniająca interpretację podatkową z dnia 4 września 2013 r. Nr ITPB1/415-731a/13/AD, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w której Minister Finansów wprost stwierdził: „Biorąc pod uwagę przedstawiony zaistniały stan faktyczny stwierdza się, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wygrana nagroda rzeczowa w loterii promocyjnej (samochód), w której Wnioskodawca wziął udział jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, kwalifikowana jest do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Dochód (przychód) z tytułu wygranej podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W takim przypadku nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową. W związku z powyższym, stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe w zakresie kwalifikacji otrzymanej nagrody rzeczowej do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast w pozostałym zakresie jest nieprawidłowe. W konsekwencji należało z urzędu, dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działającego w imieniu Ministra Finansów, gdyż uznanie przez ten organ, że przychód ten podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu w wysokości 10% wartości nagrody jest nieprawidłowe."


Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy nie będą ciążyły na nim obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji gdy laureatem w konkursie jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj