Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4511-1-288/16-3/WS
z 29 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2016 r. (data wpływu 7 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagrody osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagrody osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. W związku ze sprzedażą swoich produktów, w celu intensyfikacji sprzedaży, utrwalania więzi z klientami, a także rozszerzenia grona klientów, Spółka organizuje program lojalnościowy („Program”). Zgodnie z Warunkami uczestnictwa w Programie, w zamian za dokonane zakupy określonych produktów naliczane są uczestnikowi punkty. Uczestnik posiadający określoną liczbę punktów, może otrzymać nagrodę. Każdej ustalonej przez Spółkę nagrodzie odpowiada określona liczba punktów. Nagrody, jakie można otrzymać w programie przewiduje sporządzona przez Spółkę lista nagród, dostępna dla osób uczestniczących lub mających zamiar wziąć udział w Programie. Lista nagród zawiera informacje o dostępnych nagrodach i ich wartości punktowej. Uczestnik Programu, który posiada określoną liczbę punktów otrzymuje wybraną nagrodę po jej wcześniejszym zamówieniu w Spółce. Uczestnik nie może otrzymać w zamian za nagrodę ekwiwalentu pieniężnego.

Zgodnie z warunkami uczestnictwa w Programie, mogą brać w nim udział (I) przedsiębiorcy z siedzibą na terenie Polski, którzy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dokonują zakupów na rzecz tej działalności, (II) osoby zatrudnione przez przedsiębiorstwa wymienione w pkt (I).

W związku z tym, Program kierowany jest do osób, które faktycznie podejmują decyzję o zakupie towarów od Spółki. Ponadto, uczestnikami programu mogą być zarówno przedsiębiorcy (pkt I), a więc osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki osobowe, spółki kapitałowe z siedzibą na terenie Polski, jak i osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej (pkt II).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku gdy odbiorcą nagrody w Programie jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wówczas w związku z wydaniem nagrody znajduje zastosowanie art. 30 ust. 1 updof, a w konsekwencji na Spółce ciążą obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wydaniem nagrody w Programie na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy odbiorcą nagrody w Programie jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wówczas w związku z wydaniem nagrody nie znajduje zastosowania art. 30 ust. 1 updof, a w konsekwencji na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wydaniem nagrody w Programie na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Ponadto, w myśl art. 9 ust. 2 updof, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Wśród źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 updof ustawodawca wskazał m.in. pozarolniczą działalność gospodarczą. W myśl art. 14 ust. 1 updof, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 updof, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 1 updof, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Ponadto, w myśl art. 41 ust. 4 updof, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 zdanie pierwsze updof, płatnicy, o których mowa w art. 41 przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Ponadto, w myśl art. 44 ust. 1 updof, podatnicy osiągający dochody:

  1. z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,
  2. z najmu lub dzierżawy

– są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Konstrukcja przepisów updof powoduje, że sposób opodatkowania określonych dochodów (przychodów) jest ściśle związany z dokonaną kwalifikacją tego dochodu (przychodu) do właściwego źródła przychodów, jednego z wymienionych w art. 10 ust. 1 updof. Przepis ten zawiera katalog otwarty źródeł przychodów, mimo licznych wyliczeń, poprzez wprowadzenie kategorii „innych źródeł” w art. 10 ust. 1 pkt 9 updop. Niemniej, oceniając określony rodzaj przychodu należy w pierwszej kolejności podjąć próbę jego kwalifikacji do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8a updof.

Zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że otrzymanie nagrody w Programie przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, która to osoba nabywa prawo do nagrody w programie lojalnościowym prowadzonym przez Spółkę w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, powoduje powstanie po stronie tej osoby przychodu ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Otrzymanie nagrody wiąże się bezpośrednio z podejmowaniem określonych działań w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i następuje w konsekwencji tych właśnie działań, tj. przykładowo dokonywania zakupu towarów od Spółki.

W przypadku osiąganych przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, przyjmuje się zasadę samoobliczenia podatku, która znajduje odzwierciedlenie w regulacji art. 44 ust. 1 updof. Podatnicy osiągający przychody z działalności gospodarczej są obowiązani do samodzielnego obliczenia podstawy opodatkowania, podatku oraz zaliczek, które są obowiązani bez wezwania wpłacać w terminie do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni na rachunek właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej następuje według skali podatkowej określonej w art. 27 updof lub w inny sposób wybrany przez podatnika, pod warunkiem spełnienia szczegółowych warunków wynikających z przepisów ustawy, a zatem, według zasad przewidzianych dla opodatkowania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji, Spółka jako podmiot wydający nagrodę w Programie na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie ma żadnych obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ opodatkowanie przychodu osiągniętego przez uczestnika Programu prowadzącego działalność gospodarczą nastąpi w ramach tej działalności, przez samego uczestnika Programu. W omawianej sytuacji nie znajduje zatem zastosowania art. 30 updof, określający zryczałtowany podatek od nagród.

Podobne stanowisko prezentują organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych - przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 września 2015 r. (sygn. IPPB4/4511-865/15-2/JK2) stwierdził, że „przyjmując za Wnioskodawcą, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie organizatorem konkursów, stwierdzić należy, że Wnioskodawca pełni funkcję płatnika w odniesieniu do przychodu z tytułu nagród uzyskanych przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej z tytułu wygranej w konkursie. Przychód ten podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w ocenie tut. organu w odniesieniu do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania i odprowadzenia z tego tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności prowadzonej przez uczestnika konkursu. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika.”

Analogiczne stanowisko przyjął również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 4 września 2015 r. (sygn. IBPB-1-1/4511-315/15/ZK), a także Minister Finansów w zmienionej interpretacji indywidualnej z dnia 12 stycznia 2016 r. (sygn. DD9.8220.2.152.2015.JQP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj