Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1682/11-4/IGo
z 2 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1682/11-4/IGo
Data
2012.02.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dokumentowanie
oświadczenia
szkolenie
środki publiczne
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie świadczonych usług szkoleniowych oraz sposób dokumentacji świadczonych usług szkoleniowych (art. 43.1.29c).



Wniosek ORD-IN 402 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28.11.2011r. (data wpływu 01.12.2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 05.01.2012r. (data wpływu 09.01.2012r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 29.12.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe;
  • sposobu dokumentacji świadczonych usług szkoleniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.12.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentacji świadczonych oraz pobieranych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

U jest państwową osobą prawną utworzoną na mocy art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. nr 122, poz. 1321 ze zm.), prowadzącą samodzielną gospodarkę finansową oraz powołaną do realizacji działań zmierzających do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych. Zadaniem U.jest ograniczanie ryzyka związanego z eksploatacją urządzeń technicznych w Polsce do poziomu akceptowalnego przez społeczeństwo. U podlega ministrowi właściwemu do spraw gospodarki (art. 36 ustawy o dozorze technicznym).

Na podstawie art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych U... jest zaliczany do jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240) i w związku z powyższym zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy jego dochody są środkami publicznymi. Do zakresu działania U. należy również m.in. inicjowanie działalności mającej na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych wytwórców oraz użytkowników w zakresie bezpiecznej pracy urządzeń technicznych, a także popularyzowanie zagadnień związanych z bezpieczną pracą urządzeń technicznych oraz organizowanie doradztwa w tym zakresie jak również uzgadnianie programów szkolenia osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne.

U prowadzi również różnego rodzaju szkolenia, w tym szkolenia objęte zwolnieniem na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004, Nr 54, poz. 535 ze zm.). U... nie jest objęty systemem oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

ZAGADNIENIE nr 1 - U. jako organizator szkoleń

U świadczy m.in. usługi szkoleniowe związane z kształceniem zawodowym i przekwalifikowaniem zawodowym. W ramach popularyzacji zagadnień związanych z bezpieczeństwem technicznym U. organizuje szkolenia. Uczestnikami tychże szkoleń są pracownicy jednostek sektora finansów publicznych, pracownicy innych podmiotów gospodarczych oraz osoby prywatne. Udział w szkoleniu poszczególnych uczestników opłacany jest ze środków własnych danego podmiotu gospodarczego, osoby prywatnej lub ze środków publicznych w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, które dana jednostka pozyskała w ramach różnych projektów unijnych.

Za udział w szkoleniu oraz za świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi szkoleniami związanymi, U. wystawia faktury VAT.

ZAGADNIENIE nr 2 - U. jako uczestnik szkoleń

U kieruje swoich pracowników na szkolenia dokształcające oraz aktualizujące ich wiedzę, w tym studia podyplomowe. Uczestnictwo w szkoleniach ma na celu stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników Urzędu. Są to szkolenia o zróżnicowanej tematyce zarówno o charakterze otwartym jak i zamkniętym organizowane na szczególne zapotrzebowanie U. Za udział w szkoleniu U. otrzymuje faktury VAT z naliczonym podatkiem VAT.

Płatności są dokonywane ze środków pieniężnych U. pochodzących z bieżącej działalności Urzędu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

PYTANIA DO ZAGADNIENIA nr 1:

  1. Czy U. jako świadczący usługi szkoleniowe dotyczące kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego dla różnych grup odbiorców, powinien stosować różne stawki podatkowe (VAT zw. lub VAT 23%) w zależności od źródła finansowania, z którego płatnik pokrywa koszty uczestnictwa w szkoleniach...
  2. Jaką dokumentację U. powinien zgromadzić od uczestników szkoleń, aby móc skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego w związku z różnym źródłem ich finansowania w przypadku, gdy płatnikiem jest:
- jednostka sektora finansów publicznych- pozostałe podmioty gospodarcze dysponujące środkami publicznymi w tym środkami pochodzącymi budżetu UE...

PYTANIA DO ZAGADNIENIA nr 2:

  1. Czy U. może występować do podmiotów prowadzących szkolenia zawodowe pracowników U. z prośbą o wystawianie faktur VAT zwolnionych z podatku od towarów i usług...
  2. Czy U... może wystąpić do podmiotów, w których pracownicy U. odbyli już wcześniej szkolenia zawodowe o wystawienie faktur VAT korygujących...
  3. Jaką dokumentację U. powinien przedłożyć organizatorowi szkolenia, aby móc uzyskać fakturę VAT zwolnioną z podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy:

STANOWISKO DO ZAGADNIENIA nr 1

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust.1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (...) finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (§ 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649).

Środkami publicznymi w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są między innymi środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej (...), przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł, a także dochody publiczne. W myśl art. 5 ust. 2 pkt 2 niniejszej ustawy, dochodami publicznymi są inne dochody budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych.

Zgodnie z obowiązującą od dnia 1 stycznia 2011 r. nowelizacją ustawą o podatku od towarów i usług, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 23% z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 146f.

Biorąc pod uwagę powyższe Urząd stoi na stanowisku, iż organizowane przez U... szkolenia podlegają bądź to opodatkowaniu stawką VAT 23% bądź to przedmiotowemu zwolnieniu z podatku VAT w sytuacji, gdy:

  1. uczestnikami szkolenia są jednostki sektora finansów publicznych - stawka podatkowa „zw”, gdyż koszty uczestnictwa w szkoleniu pokrywane są w 100% ze środków publicznych,
  2. uczestnikami szkolenia są podmioty gospodarcze posiadające środki publiczne, w tym pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczone na podnoszenie kwalifikacji zawodowych lub przekwalifikowanie zawodowe - stawka VAT „zw”, gdyż są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych (§ 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649),
  3. uczestnikami szkolenia są podmioty gospodarcze posiadające środki publiczne, przeznaczone na inne cele niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT - stawka VAT 23%,
  4. uczestnikami szkolenia są podmioty gospodarcze nie posiadające środków publicznych lub nie potrafiące wykazać ich przeznaczenia na kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe - stawka VAT 23%,
  5. uczestnikami szkolenia są osoby prywatne, które podejmują szkolenia z własnej inicjatywy oraz pokrywają ich koszty z własnych środków - stawka VAT 23%.

STANOWISKO DO ZAGADNLENIA nr 1 pytanie 2 podane ostatecznie w piśmie z dnia 05.01.2012r. (data wpływu 09.01.2012r.):

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. l pkt 29 lit c ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (...) finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (§ 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.(Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649). Środkami publicznymi w rozumieniu art. 5 ust. l ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są między innymi środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej (...), przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł a także dochody publiczne. W myśl art. 5 ust. 2 pkt 2 niniejszej ustawy, dochodami publicznymi są inne dochody budżetu państwa jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych.

Z uwagi na fakt, iż uczestnikami organizowanych przez U. szkoleń są zarówno pracownicy jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałe podmioty gospodarcze dysponujące środkami publicznymi w tym środkami pochodzącymi z budżetu UE, szkolenia te mają rożne źródło finansowania. Biorąc pod uwagę powyższe, Urząd stoi na stanowisku, iż może wymagać od jednostek i przedsiębiorstw zgłaszających chęć udziału w szkoleniach przedłożenia odpowiedniego oświadczenia z podaniem podstaw prawnych dla których zwolnienie z opodatkowania VAT jest zasadne.

STANOWISKO DO ZAGADNIENIA nr 2

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (...) finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (§ 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o dozorze technicznym U... jest państwową osobą prawną należącą na mocy art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych do jednostek sektora finansów publicznych, której przychody zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy pochodzą z prowadzonej przez U. działalności są środkami publicznymi.

Biorąc pod uwagę powyższe Urząd stoi na stanowisku, iż uczestnictwo pracowników U. w szkoleniach mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych lub też uaktualnianie posiadanej wiedzy, finansowane w 100% ze środków publicznych, którymi Urząd dysponuje, powinno być objęte zwolnieniem podatkowym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu dokumentacji świadczonych usług szkoleniowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi z zakresu organizacji szkoleń dla firm prywatnych i instytucji sektora publicznego świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, konieczne jest stwierdzenie :

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są finansowane w całości ze środków publicznych.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011r. nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE. L. Nr 77 str. 1).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Ponadto, należy zauważyć, że środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
- ze sprzedaży papierów wartościowych, - z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, - ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, - z otrzymanych pożyczek i kredytów, - z innych operacji finansowych.
  1. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b (ust. 3 pkt 1). Przy czym w pkt 5 lit. a i b wymienione zostały środki przeznaczone na realizację:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1).

Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł (pkt 4 i 5). Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

O ile zatem usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są finansowane środkami pochodzącymi z ww. źródeł spełniona zostanie dyspozycja określona ww. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, prowadzącą samodzielną gospodarkę finansową oraz powołaną do realizacji działań zmierzających do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych.

U świadczy m.in. usługi szkoleniowe związane z kształceniem zawodowym i przekwalifikowaniem zawodowym. W ramach popularyzacji zagadnień związanych z bezpieczeństwem technicznym U. organizuje szkolenia. Uczestnikami tychże szkoleń są pracownicy jednostek sektora finansów publicznych, pracownicy innych podmiotów gospodarczych oraz osoby prywatne. Udział w szkoleniu poszczególnych uczestników opłacany jest ze środków własnych danego podmiotu gospodarczego, osoby prywatnej lub ze środków publicznych w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, które dana jednostka pozyskała w ramach różnych projektów unijnych. Za udział w szkoleniu oraz za świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi szkoleniami związanymi, U. wystawia faktury VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy U. jako świadczący usługi szkoleniowe dotyczące kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego dla różnych grup odbiorców, powinien stosować różne stawki podatkowe (VAT zw. lub VAT 23%) w zależności od źródła finansowania, z którego płatnik pokrywa koszty uczestnictwa w szkoleniach oraz jaką dokumentację U. powinien zgromadzić od uczestników szkoleń, aby móc skorzystać z przedmiotowego zwolnienia

Reasumując, Wnioskodawca świadczy usługi polegające na prowadzeniu szkoleń w ramach popularyzacji zagadnień związanych z bezpieczeństwem technicznym. Organizowane szkolenia niezaprzeczalnie są kursami zawodowymi, gdyż związane są bezpośrednio z wykonywanymi zawodami i służą poszerzaniu wiedzy i umiejętności, w szczególności w zakresie bezpiecznej pracy urządzeń technicznych.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności, spełniona jest pierwsza z przesłanek warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń.

Ponadto, z wniosku wynika, że część szkoleń będzie finansowana ze środków publicznych, w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przypadku, gdy przedmiotowe szkolenia będą finansowane w całości bądź w 70% ze środków publicznych, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT bądź § 13 ust. 1 pkt 20, spełnione bowiem w tym przypadku będą przesłanki wynikająca z tych przepisów umożliwiające to zwolnienie.

Wnioskodawca wskazał również w opisie sprawy, iż w niektórych szkoleniach, oprócz pracowników jednostek sektora finansów publicznych będą brać udział pracownicy innych podmiotów gospodarczych oraz osoby prywatne.

Mając na uwadze powyższe okoliczności sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż organizowane szkolenia zawodowe w części odnoszącej się do uczestników których udział jest finansowany ze środków publicznych, będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy w przypadku finansowania w 100% lub będą korzystać ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w przypadku finansowania w co najmniej 70%. Natomiast w części odnoszącej się do pozostałych uczestników, którzy pokrywają koszty szkolenia ze środków własnych danego podmiotu gospodarczego bądź osoby prywatnej nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W tej części świadczone usługi szkolenia będą opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej.

Odnosząc się do sposobu wykazania okoliczności pochodzenia środków publicznych należy zauważyć, że zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług jak i w rozporządzeniach ustawodawca nie przewidział obowiązku posiadania konkretnych dokumentów potwierdzających te okoliczności.

Jednakże po stronie podmiotu korzystającego z preferencji podatkowych leży ciężar dowodu zaistniałych okoliczności faktycznych. Bowiem to podmiot prowadzący działalność gospodarczą ponosi konsekwencje będące wynikiem naruszenia obowiązujących przepisów. Podatnik korzystający ze zwolnienia podatkowego powinien więc być w posiadaniu takich dokumentów i powinien to zrobić we własnym interesie. Wobec tego winien posiadać stosowne dowody potwierdzające prawo do zastosowania zwolnienia. Podmioty dokonujące sprzedaży usług szkoleniowych zwolnionych z podatku ze względu na sposób ich finansowania powinny dołożyć wszelkiej staranności przy weryfikacji nabywców ponieważ ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne.

W odniesieniu do szkoleń finansowanych ze środków publicznych, które są realizowane na zlecenie jednostki sektora finansów publicznych podmiotem, gdzie tym samym płacącym za usługi szkolenia jest w każdym przypadku jednostka sektora publicznego, uznać należy, iż źródłem finansowania takich szkoleń są środki publiczne – niezależnie czy jednostka sektora publicznego finansuje szkolenia z dochodów własnych czy ze środków unijnych.

Podsumowując:

  • jeżeli uczestnikami szkolenia są jednostki sektora finansów publicznych, zastosowanie ma zwolnienie z podatku VAT, gdyż koszty uczestnictwa w szkoleniu pokrywane są w 100% ze środków publicznych,
  • jeżeli uczestnikami szkolenia są podmioty gospodarcze posiadające środki publiczne, w tym pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczone na podnoszenie kwalifikacji zawodowych lub przekwalifikowanie zawodowe, zastosowania będzie miało zwolnienie z podatku VAT, gdyż są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych,
  • jeżeli uczestnikami szkolenia są podmioty gospodarcze posiadające środki publiczne, przeznaczone na inne cele niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku VAT, tj. 23%,
  • jeżeli uczestnikami szkolenia są podmioty gospodarcze nie posiadające środków publicznych lub nie potrafiące wykazać ich przeznaczenia na kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku VAT, tj. 23%, - stawka VAT,
  • jeżeli uczestnikami szkolenia są osoby prywatne, które podejmują szkolenia z własnej inicjatywy oraz pokrywają ich koszty z własnych środków, zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku VAT, tj. 23%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, dla stwierdzenia zwolnienia nie jest konieczne oświadczenie jednostki sektora finansów publicznych zgłaszającej swoich pracowników na szkolenie o finansowaniu danego szkolenia ze środków publicznych.

Należy wskazać, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy warunkujący zwolnienie od podatku usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego odwołuje się do finansowania świadczonych usług ze środków publicznych. Zatem o zastosowaniu przedmiotowego zwolnienia nie decyduje złożone przez uczestników szkoleń oświadczenie, lecz w tym przypadku status jednostki będącej usługobiorcą, tzn. jednostka zaliczana do sektora finansów publicznych (art. 9 ustawy o finansach publicznych), a także dokonująca zapłaty ze środków publicznych (art. 5 ust. 1 pkt 2-5 ustawy o finansach publicznych).

Dlatego też w odniesieniu do powyższej kwestii, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy części wniosku, tj. zagadnienia nr 1, w zakresie zagadnienia nr 2 z wniosku z dnia 28.11.2011r., na wniosek Wnioskodawcy zostanie wydane postanowienie o umorzeniu postępowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj