Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-2/4510-114/16/MW
z 6 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 stycznia 2016 r. (data wpływu do BKIP 25 stycznia 2016 r.), uzupełnionym 23 lutego 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, momentu dokonania korekty podatku dochodowego na podstawie faktur korygujących, zmniejszających przychody, wystawionych z tytułu udzielonych rabatów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek (uzupełniony w dniu 23 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy należy dokonać korekty podatku dochodowego w związku z wystawieniem faktur korygujących, zmniejszających przychody, gdy powodem korekty były udzielone rabaty:

  1. w okresie powstania przychodu w rozliczeniu rocznym osoby fizycznej będącej przekształcanym przedsiębiorcą czyli za rok 2015, albo
  2. w okresie wystawienia faktury korygującej, a zatem w rozliczeniu rocznym Spółki przekształconej czyli za rok 2016, albo
  3. czy Spółka przekształcona powinna tego dokonać w swoim rozliczeniu za 2015 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka przekształcona”) jest spółką powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy - osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (dalej: „Przedsiębiorca przekształcany”) w jednoosobową spółkę kapitałową. Przekształcenie nastąpiło w trybie określonym przepisami art. 5841 i nast. ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.

Od dnia przekształcenia, Spółka przekształcona kontynuuje prowadzoną uprzednio przez Przedsiębiorcę przekształcanego działalność gospodarczą.

Przedsiębiorca przekształcany w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zawarł z podmiotami trzecimi umowy dystrybucyjne, na podstawie których Przedsiębiorca przekształcany zobowiązany był do sprzedaży i dostawy wyprodukowanych przez siebie towarów, a podmioty te (dalej: „kupujący”) do ich zakupu i zapłaty określonej w umowie ceny.

Zgodnie z umowami dystrybucyjnymi, sprzedający (Wnioskodawca) wystawia faktury za sprzedane kupującym towary, a następnie udzielane są zaliczkowe, prawnie dopuszczalne rabaty, dokumentowane fakturami korygującymi do każdej z wystawionych wcześniej faktur sprzedażowych. Rabaty zaliczkowe obliczane są na podstawie osiągniętego przez kupującego w poprzednim roku obowiązywania umowy odpowiedniego progu obrotu umożliwiającego uzyskanie rabatu. Ze względu na to, że udzielane rabaty obliczane są „zaliczkowo” i rzeczywista wartość sprzedaży uprawniająca do ustalenia odpowiedniego poziomu rabatu może się różnić w porównaniu z rokiem poprzednim, a co za tym idzie, zastosowany rabat może być za niski lub za wysoki, po upływie roku obowiązywania umowy wystawiana ma być zbiorcza faktura korygująca pomniejszająca lub powiększająca wartość zafakturowanej uprzednio przez Przedsiębiorcę przekształconego sprzedaży, pomniejszonej o udzielone wcześniej zaliczkowe rabaty.

Zgodnie z treścią umów dystrybucyjnych, otrzymanie rabatu uzależnione jest od osiągnięcia przez kupujących określonych w umowach dystrybucyjnych poziomów wysokości rocznych wartości dokonanych zakupów produktów Wnioskodawcy.

Wśród kupujących znajdują się m.in. spółki powiązane ze sobą kapitałowo, a uzyskanie przez nie rabatu w określonej procentowej wysokości dla każdej z nich, uzależnione jest od osiągnięcia odpowiedniej wysokości rocznego obrotu liczonego łącznie przez te podmioty (łączna roczna wartość zakupów).

W związku z przekształceniem przedsiębiorcy w spółkę kapitałową, w trybie powołanych wyżej przepisów kodeksu spółek handlowych, powstała w wyniku przekształcenia Spółka przekształcona wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki Przedsiębiorcy przekształcanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym także w zakresie w/w prowadzonej z kupującymi współpracy w zakresie dostaw towarów.

Obecnie Spółka przekształcona zamierza po upływie 2015 r. rozliczyć we wskazany wyżej sposób przysługujące kupującym na podstawie umów dystrybucyjnych rabaty. Z uwagi na przekształcenie Przedsiębiorcy, zbiorcza faktura korygująca będzie wystawiana za okres, w którym Przedsiębiorstwo prowadzone jako jednoosobowa działalność gospodarcza dokonywało dostawy oraz je fakturowało.

Zatem, Spółka przekształcona zamierza wystawić zbiorczą fakturę korygującą sprzedaż, zrealizowaną przez Przedsiębiorcę przekształcanego przed dniem przekształcenia, zwiększającą lub zmniejszającą podstawę opodatkowania - w przypadku gdy powód korekty zaistniał po dniu przekształcenia (udzielony został rabat na podstawie rzeczywistych danych sprzedażowych dotyczących obrotu osiągniętego przez kupujących w danym roku kalendarzowym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy należy dokonać korekty podatku dochodowego w związku z wystawieniem faktur korygujących, zmniejszających przychody, gdy powodem korekty były udzielone rabaty:

  1. w okresie powstania przychodu w rozliczeniu rocznym osoby fizycznej będącej przekształcanym przedsiębiorcą czyli za rok 2015, albo
  2. w okresie wystawienia faktury korygującej, a zatem w rozliczeniu rocznym Spółki przekształconej czyli za rok 2016, albo
  3. czy Spółka przekształcona powinna tego dokonać w swoim rozliczeniu za 2015 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka przekształcona będzie uprawniona do zmniejszenia przychodów w okresie wystawienia faktury korygującej, a zatem w rozliczeniu rocznym Spółki przekształconej czyli za rok 2016 (tj. rozwiązanie wskazane w pytaniu Wnioskodawcy pod literą b).

Zgodnie z art. 5841 § 1 KSH, Przedsiębiorca przekształcony staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia). Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Sukcesja prawna wiąże się z tym, iż z momentem przekształcenia stroną umów o świadczenie usług i dostawę towarów, zawartych przez przedsiębiorcę automatycznie staje się spółka. Natomiast sukcesja podatkowa wynika z art. 93a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.; winno być: t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.), zgodnie z którym jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

W świetle powołanych powyżej przepisów spółkę należy uznać za następcę prawnego przekształcanego przedsiębiorcy. Powstała w wyniku przekształcenia spółka jest tym samym podmiotem gospodarczym, który działał przed dniem przekształcenia, zmianie ulega bowiem tylko forma prawna podmiotu. Odnosząc się do zagadnienia związanego z udzielaniem i dokumentowaniem rabatu stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy rabat udzielany jest w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dokonanych dla odbiorców w danym okresie, to zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (dalej jako: „ustawa o VAT”) rabat należy udokumentować za pomocą zbiorczej faktury korygującej. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z orzecznictwem organów podatkowych (IBPP2/443-563/12/BW - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach; IBPP2/4512-694/15/IK - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach) Spółka przekształcona ma możliwość wystawienia faktury korygującej wystawionej jeszcze przez Przedsiębiorcę przekształcanego faktury. Podkreślić należy, że faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, a celem jej wystawienia jest wykazanie prawidłowej wysokości osiągniętego przychodu.

Podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana w treści art. 12 ust. 3 i nast. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „updop”), znajdującej swoje zastosowanie do przedmiotowego stanu faktycznego. Do dnia 31 grudnia 2015 r., na mocy tego przepisu, za datę powstania przychodu uważano, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Przytoczony przepis w odniesieniu do podmiotów uzyskujących przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ustanawia generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Do 2015 r. brak było przepisów określających zasady dokonywania korekt przychodów, oraz uregulowań dotyczących momentu zmniejszenia lub zwiększenia przychodów, tj. jednoznacznie wskazujących, czy przychód pomniejsza się lub powiększa w dacie korekty, czy też w dacie powstania przychodu należnego. Uchwalona przez Sejm 10 września 2015 r., ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów wprowadziła nowe reguły dokonywania korekt przychodów (dalej jako: „Ustawa”). Obecnie więc za datę powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 3 updop, uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, oraz zgodnie z ust. 3j - okres rozliczeniowy, w którym została wystawiona faktura korygująca lub w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Zgodnie z powyższym przepisem, postulującym nowe zasady rozliczania faktur korygujących i innych dokumentów korygujących (korekta podstawy opodatkowania w PIT i CIT), powinno to być dokonywane w bieżącym okresie rozliczeniowym.

Ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., ale przepis przejściowy tj. art. 11 Ustawy stanowi, że przepisy zmienionej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i innych, w brzmieniu nadanym nowelizacją, stosuje się do korekty przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów, uzyskanych lub poniesionych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. Powyższe regulacje wprowadziły rozbieżności w zakresie ustalenia momentu korekty przychodu. W tej sprawie Ministerstwo Finansów wydało w dniu 25 września 2015 r. komunikat przedstawiający, że za pomocą przepisów przejściowych nowe przepisy można rozciągnąć także na stany prawne, które wystąpiły przed wejściem ich w życie, a zatem mogą dotyczyć tego samego rodzaju stosunków powstałych pod rządami ustawy nowej i dotychczasowej. Z powyższych względów przepis art. 11 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów należy interpretować łącznie z przepisem art. 13 ww. ustawy. Oznacza to, że choć ustawa nowelizująca wchodzi w życie 1 stycznia 2016 r. to znajduje ona zastosowanie w zakresie korekty również do przychodów uzyskanych przed tym dniem.

Na potwierdzenie powyższego można wskazać stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt II FSK 955/14): „Uwzględniając zasady praworządności, trudno zgodzić się ze stanowiskiem organu podatkowego, że korekta winna dotyczyć tych okresów, w których zaliczono wydatki w pierwotnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów. W takiej sytuacji należałoby dokonać korekty wcześniejszego rozliczenia podatkowego z wszelkimi konsekwencjami podatkowymi w postaci powstania zaległości i obowiązkiem zapłaty odsetek. Akceptacja stanowiska organu podatkowego prowadziłaby do sytuacji, w której podatnik zostałby obciążony negatywnymi konsekwencjami podatkowymi, mimo że jego działaniu nie można by zarzucić naruszenia prawa (...)”. Wyrok potwierdza tym samym brak podstaw do stawiania tez, że do dnia 31 grudnia 2015 r. należy każdą korektę i kosztów i przychodów odnosić do okresu, w którym odpowiednio koszt został zaliczony, a przychód uzyskany, skoro od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowy stan prawny, który reguluje tę kwestię na nowo.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro nowe reguły korekty przychodów będą miały zastosowanie do przypadków, które wystąpiły zarówno po dniu 1 stycznia 2016 r., jaki również wskutek wprowadzenia przepisu przejściowego - przed tym dniem, to Spółka przekształcona jako następca prawny Przedsiębiorcy przekształcanego jest uprawniona do wystawienia faktury korygującej, jak również jest uprawniona do rozliczenia faktur korygujących przychodów w związku a fakturami wystawionymi jeszcze przez Przedsiębiorcę przekształcanego.

Oznacza to, że Spółka przekształcona będzie uprawniona do zmniejszenia przychodów w okresie wystawienia faktury korygującej, a zatem w rozliczeniu rocznym Spółki przekształconej czyli za rok 2016 (tj. rozwiązanie wskazane w pytaniu Wnioskodawcy pod literą b.). 

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r. poz. 851, ze zm., dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przychodem należnym jest zatem przychód, który w następstwie działalności gospodarczej stał się należnością (wierzytelnością) ustaloną pomiędzy stronami.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r. poz. 1595; dalej: „ustawa nowelizująca”). Ustawa ta dokonała nowelizacji m.in. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród zmian, jakie weszły w życie znalazły się te dotyczące zasad rządzących korektami przychodów i kosztów. W myśl art. 12 ust. 3a znowelizowanej updop za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
  • uregulowania należności.

Do art. 12 updop dodany został ustęp 3j. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Od 1 stycznia 2016 r. każda korekta przychodu, która nie będzie spowodowana błędem rachunkowym lub oczywistą omyłką, ma być dokonywana na bieżąco. W praktyce oznacza to, że podatnicy, którzy wystawią faktury korygujące na skutek otrzymania zwrotu towarów lub udzielenia rabatów, nie będą musieli cofać się z korektą przychodu do rozliczenia za okres, w którym wskazali pierwotny przychód. Będą mogli to zrobić w okresie rozliczeniowym, w którym wystawią dokument korygujący.

Art. 11 ustawy nowelizującej stanowi z kolei, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą, stosuje się do korekty przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów, uzyskanych lub poniesionych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej. Mając na uwadze powyższy przepis przejściowy, należy zaznaczyć, że nowe regulacje mają zastosowanie również do korekty przychodów i kosztów uzyskania przechodów, uzyskanych lub poniesionych przed 1 stycznia 2016 r., jeżeli zdarzenie powodujące korektę wystąpi po 31 grudnia 2015 r.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tj. Dz.U. z 2013 r. poz. 1030, dalej „KSH”), przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 672, 675 i 983) – (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Szczegółowe zasady takiego przekształcenia regulują art. 5841 – 58413 KSH, które nawiązują do zasad ogólnych przekształcenia jednego typu spółki w inny typ.

W myśl art. 5841 § 1 KSH, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie właściwy organ ewidencyjny z urzędu wykreśla przedsiębiorcę przekształcanego z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm. , dalej: „OP”). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93a § 4 OP, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych. Ustawodawca nie definiuje pojęcia „praw”, będących na podstawie art. 93a § 4 OP przedmiotem sukcesji. Wobec powyższego, zasadnym jest przyjęcie, ze przedmiotem sukcesji są wszelkie skonkretyzowane prawa istniejące na dzień przekształcenia.

W świetle ww. przepisu, w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową, nie następuje pełna sukcesja podatkowa, albowiem nie obejmuje ona zobowiązań, a jedynie prawa. Należy jednak zauważyć, że od dnia 1 lipca 2012 r. obowiązuje art. 112b OP, na podstawie którego spółka powstała z przekształcenia przedsiębiorcy odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z tą osobą za powstałe do dnia przekształcenia zaległości podatkowe przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wskazać należy, że istotą przekształcenia jest zmiana formy prawnej, w której funkcjonuje dany podmiot. Podmiot przekształcany nie jest traktowany jako podmiot likwidowany, gdyż prowadzona przez niego działalność, przy wykorzystaniu tego samego majątku, będzie kontynuowana w innej formie prawnej. Skutkiem przekształcenia jest wstąpienie we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształcanego.

Należy zauważyć, ze powołane wyżej regulacje prawne Ordynacji podatkowej przewidują, że spółka kapitałowa powstała w wyniku przewidzianego przez przepisy prawa trybu przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną staje się sukcesorem jej praw i obowiązków w zakresie prawa podatkowego.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest spółką powstałą w wyniku przekształcenia osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (Przedsiębiorca przekształcany) w jednoosobową spółkę kapitałową. Przekształcenie nastąpiło w trybie określonym przepisami art. 5841 i nast. KSH.

Spółka przekształcona kontynuuje prowadzoną uprzednio przez Przedsiębiorcę przekształcanego działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł z podmiotami trzecimi umowy dystrybucyjne, na podstawie których zobowiązany był do sprzedaży i dostawy wyprodukowanych przez siebie towarów, a pomioty te do ich zakupu po określonej w umowie cenie.

Zgodnie z zawarty umowami, Wnioskodawca wystawia faktury za sprzedane towary, a następnie udzielane są zaliczkowe rabaty, dokumentowane fakturami korygującymi do każdej z wystawionych wcześniej faktur sprzedażowych. Rabaty zaliczkowe obliczane są na podstawie osiągniętego przez kupującego w poprzednim roku obowiązywania umowy odpowiedniego progu obrotu umożliwiającego uzyskanie rabatu. Ze względu na to, że udzielane rabaty obliczane są „zaliczkowo” i rzeczywista wartość sprzedaży uprawniająca do ustalenia odpowiedniego poziomu rabatu może się różnić w porównaniu z rokiem poprzednim, a co za tym idzie, zastosowany rabat może być za niski lub za wysoki, po upływie roku obowiązywania umowy wystawiana ma być zbiorcza faktura korygująca pomniejszająca lub powiększająca wartość zafakturowanej uprzednio przez Przedsiębiorcę przekształconego sprzedaży, pomniejszonej o udzielone wcześniej zaliczkowe rabaty.

Zgodnie z treścią umów dystrybucyjnych, otrzymanie rabatu uzależnione jest od osiągnięcia przez kupujących określonych w umowach dystrybucyjnych poziomów wysokości rocznych wartości dokonanych zakupów produktów Wnioskodawcy.

Wśród kupujących znajdują się m.in. spółki powiązane ze sobą kapitałowo, a uzyskanie przez nie rabatu w określonej procentowej wysokości dla każdej z nich, uzależnione jest od osiągnięcia odpowiedniej wysokości rocznego obrotu liczonego łącznie przez te podmioty (łączna roczna wartość zakupów).

W związku z przekształceniem przedsiębiorcy w spółkę kapitałową, w trybie powołanych wyżej przepisów kodeksu spółek handlowych, powstała w wyniku przekształcenia Spółka przekształcona wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki Przedsiębiorcy przekształcanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym także w zakresie w/w prowadzonej z kupującymi współpracy w zakresie dostaw towarów.

Obecnie Spółka przekształcona zamierza po upływie 2015 r. rozliczyć we wskazany wyżej sposób przysługujące kupującym na podstawie umów dystrybucyjnych rabaty. Z uwagi na przekształcenie Przedsiębiorcy, zbiorcza faktura korygująca będzie wystawiana za okres, w którym Przedsiębiorstwo prowadzone jako jednoosobowa działalność gospodarcza dokonywało dostawy oraz je fakturowało.

Spółka przekształcona zamierza wystawić zbiorczą fakturę korygującą sprzedaż, zrealizowaną przez Przedsiębiorcę przekształcanego przed dniem przekształcenia, zwiększającą lub zmniejszającą podstawę opodatkowania - w przypadku gdy powód korekty zaistniał po dniu przekształcenia (udzielony został rabat na podstawie rzeczywistych danych sprzedażowych dotyczących obrotu osiągniętego przez kupujących w danym roku kalendarzowym).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy korekta podatku dochodowego w związku z wystawieniem faktur korygujących zmniejszających przychody z tytułu udzielonych rabatów powinna nastąpić w okresie wystawienia faktur korygujących, a zatem w rozliczeniu rocznym Spółki przekształconej, czyli za rok 2016.

Jak wskazano wyżej, przepis przejściowy ustawy nowelizującej stanowi, że nowe regulacje mają zastosowanie również do korekty przychodów uzyskanych przed 1 stycznia 2016 r., jeżeli zdarzenie powodujące korektę wystąpi po 31 grudnia 2015 r.

Skoro w rozpatrywanym przypadku zdarzeniem powodującym korektę jest udzielenie rabatu i w związku z tym wystawiona zostanie zbiorcza faktura korygująca dotycząca korekty sprzedaży zrealizowanej przez Przedsiębiorcę przekształcanego przed dniem przekształcenia, to od daty wystawienia faktury korygującej zależeć będzie zastosowanie przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2016 r. bądź obowiązujących od tego dnia. Jeżeli zatem Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą po 31 grudnia 2015 r. zastosowanie znajdzie przepis art. 12 ust. 3j updop wprowadzony ustawą nowelizującą, zgodnie z którym, korekty należy dokonać poprzez zmniejszenie/zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż będzie uprawniony do zmniejszenia przychodów w okresie wystawienia faktury korygującej, a zatem w rozliczeniu rocznym Spółki przekształconej czyli za rok 2016 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj