Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-1462/15-2/JK2
z 19 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2015 r. (data wpływu 21 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru „podatku u źródła” przez płatnika – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 21 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru „podatku u źródła” przez płatnika.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Do zadań Wnioskodawcy należy m.in. inicjowanie i organizowanie badań naukowych oraz prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej...., polegającej na wspieraniu rozwoju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej - służy upowszechnianiu wiedzy ekonomicznej o zasadach funkcjonowania rynku finansowego, pobudzaniu postaw przedsiębiorczych, kształtowaniu odpowiedzialności przy podejmowaniu decyzji finansowych, podnoszeniu poziomu znajomości zagadnień ekonomicznych, popularyzowaniu wiedzy na temat ekonomicznego dziedzictwa narodowego oraz promowaniu nowoczesnych postaw wpływających na kształtowanie kapitału społecznego.

W ramach realizacji powyższych zadań Wnioskodawca m.in. wydaje publikacje o charakterze edukacyjnym, udostępniane nieodpłatnie w wersji elektronicznej lub papierowej, w tym serwisy prowadzone w formie elektronicznej, np. serwis internetowy wydawany pod nazwą „Obserwator finansów”, który jest dostępny pod adresem www.....pl (dalej jako „Serwis”).

Zadaniem Serwisu jest wymiana myśli ekonomicznej oraz rozpowszechnianie wiedzy z zakresu ekonomii i finansów, w tym mechanizmów ekonomicznych dotyczących procesów pieniężnych i rynków finansowych oraz funkcjonowania instytucji finansowych i ich wpływu na procesy gospodarcze.

W Serwisie zamieszczane są w szczególności: przegląd bieżących debat i polemik wiodących ekonomistów, finansistów oraz bankowców z Polski i zagranicy, w tym również z udziałem ekspertów Wnioskodawcy, bieżące informacje na temat wybranych obszarów działalności Wnioskodawcy oraz wiodących banków innych krajów, artykuły naukowe i recenzje książek ekonomicznych.


Serwis jest przedsięwzięciem niekomercyjnym i nie publikuje reklam. Dostęp do Serwisu oraz jego archiwum jest w całości bezpłatny.


Na potrzeby wydawania Serwisu, Wnioskodawca nabywa od T. Company z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki (dalej jako „Project S...”), na podstawie niewyłącznych licencji udzielanych na oznaczony czas, prawo do publikowania w Serwisie, wprowadzania do pamięci komputera oraz baz danych Wnioskodawcy przetłumaczonych na język polski artykułów prasowych, które w oryginalnej wersji językowej są publikowane i udostępniane nieodpłatnie przez Project S... na własnym portalu internetowym (www.project-S....org). Project S... dostarcza Wnioskodawcy zamówione artykuły prasowe w formacie cyfrowym.

Płatności za nabywanie praw do publikowania w Serwisie artykułów prasowych Wnioskodawca dokonuje na rzecz Project S..., na podstawie faktur wystawianych przez ten podmiot, na rachunek bankowy Project S... prowadzony przez bank z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.

W udzielaniu przez Project S... na rzecz Wnioskodawcy licencji na prawo do publikowania w Serwisie, wprowadzania do pamięci komputera oraz baz danych Wnioskodawcy artykułów prasowych nie uczestniczy wydawca portalu Project S... Polska (stowarzyszenie Fundacja S. - podmiot odrębny od Project S...).


Wnioskodawca nie ma prawa do odsprzedaży, sublicencjonowania, dalszego odpłatnego udostępniania artykułów prasowych, które nabywa na potrzeby Serwisu od Project S... na bazie niewyłącznej licencji.


W listopadzie 2015 r. Wnioskodawca uzyskał od Project S... pisemną informację, że na gruncie przepisów podatkowych Stanów Zjednoczonych Ameryki podmiot ten klasyfikowany jest jako „partnership”, a jego wspólnikami są trzy osoby fizyczne („Wspólnicy”), przy czym dwóch Wspólników jest rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych Ameryki, natomiast trzeci Wspólnik jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii. Udział każdego ze Wspólników w przychodach (zyskach) Project S... wynosi po 33%.

Na gruncie prawa podatkowego Stanów Zjednoczonych Ameryki spółki Limited Liability Company mogą dokonać wyboru, aby być traktowane jako „partnership”, „Corporation” lub „entity disregarded as separate from its owners”. W przypadku opodatkowania w formie „partnership”, podatnikami od dochodów spółek Limited Liability Company są ich wspólnicy, analogicznie jak w przypadku polskich spółek osobowych (informacje na podstawie oficjalnych stron IRS - władz podatkowych Stanów Zjednoczonych, dostępne pod adresem: https://www.irs.gov/Businesses/Small-Businesses-&-Self-Employed/LLC-Filing-as-Corporation-or-Partnership).


Wnioskodawca nie posiada certyfikatów rezydencji Project S... ani Wspólników, w rozumieniu przepisów polskich ustaw o podatkach dochodowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy w opisanym stanie faktycznym, płatności realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Project S... z tytułu nabycia prawa do publikowania w Serwisie, wprowadzania do pamięci komputera oraz baz danych Wnioskodawcy artykułów prasowych:

  1. stanowią przychód Wspólników, który na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1, w zw. z art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem PIT według stawki w wysokości 20% proporcjonalnie do udziałów każdego ze Wspólników w przychodach Project S...,
  2. w razie posiadania przez Wnioskodawcę certyfikatów rezydencji Wspólników w rozumieniu art. 5a pkt 21 ustawy o PIT, nie będą podlegały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem PIT, na podstawie art. 8 polsko-amerykańskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz art. 7 polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania?


Zdaniem Wnioskodawcy, płatności realizowane przez Wnioskodawcy na rzecz Project S... z tytułu nabycia prawa do publikowania w Serwisie, wprowadzania do pamięci komputera oraz baz danych Wnioskodawcy artykułów prasowych, na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1, w zw. z art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm. dalej: PIT), stanowią przychód Wspólników, który podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem PIT według stawki w wysokości 20% (z uwagi na brak certyfikatów rezydencji), proporcjonalnie do udziałów każdego ze Wspólników w przychodach Project S..., co Wnioskodawca uzasadnia poniżej.

Stosownie do art. 1 ustawy o PIT, „Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych”, natomiast jak wskazuje art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, „Przychody z udziału w spółce nie będącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1 a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.”.


W świetle powyższych przepisów, w odniesieniu do dochodów (przychodów) spółek osobowych, których wspólnikami są osoby fizyczne, podatnikami PIT nie są te spółki, lecz ich wspólnicy (tzw. spółki transparentne podatkowo).


Z kolei, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT, „Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).”

Jednocześnie ustawa o PIT nie definiuje, jak należy rozumieć pojęcie dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wskazując jedynie w art. 3 ust. 2b ich przykładowe źródła. Niemniej jednak, w praktyce, w odniesieniu do tego zagadnienia, wykształciły się następujące linie interpretacyjne: (i) przychód jest osiągany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli jest wypłacany przez podmiot polski - łącznik siedziby płatnika, (ii) przychód jest osiągany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli związane z nimi świadczenie zostało zrealizowane na terytorium Rzeczypospolitej - łącznik miejsca świadczenia, (iii) przychód jest osiągany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli efekty związanego z nim świadczenia będą wykorzystywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - łącznik miejsca efektu świadczenia.

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, każdy z powyżej opisanych trzech łączników wskazuje, że miejscem osiągnięcia przychodów Wspólników, wynikających z płatności realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz Project S... z tytułu nabycia prawa do publikowania w Serwisie, wprowadzania do pamięci komputera oraz baz danych Wnioskodawcy artykułów prasowych, jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym „Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów: 1) (...) z praw autorskich lub praw pokrewnych (...) w tym również ze sprzedaży tych praw (...) pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu”.

Jednocześnie, zważywszy że ustawa o PIT nie definiuje w sposób odrębny, na potrzeby jej stosowania, pojęć „praw autorskich lub praw pokrewnych”, w celu określenia, czy dyspozycją art. 29 i ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT objęte są artykułu prasowe, właściwe będzie odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm., dalej jako „ustawa o prawie autorskim”).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o prawie autorskim „Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).” oraz „W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: 1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);”.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że w odniesieniu do przychodów Wspólników, wynikających z płatności realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz Project S... z tytułu nabycia prawa do publikowania w Serwisie, wprowadzania do pamięci komputera oraz baz danych Wnioskodawcy artykułów prasowych, zastosowanie ma art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, w związku z czym, stosownie do art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT, wobec nieposiadania certyfikatów rezydencji Wspólników, Wnioskodawca jest obowiązany jako płatnik pobierać w dniu dokonywania powyższych wypłat zryczałtowany podatek dochodowy według stawki wysokości 20%.


Przy czym, w świetle art. 29 ust. 2 ustawy o PIT, powyższa reguła znajdzie zastosowanie w przypadku nieposiadania przez Wnioskodawcę certyfikatów rezydencji Wspólników w rozumieniu art. 5a pkt 21 - ustawy o PIT.


Ad. 2)


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że płatności realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Project S... z tytułu nabycia prawa do publikowania w Serwisie, wprowadzania do pamięci komputera oraz baz danych Wnioskodawcy artykułów prasowych, w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę certyfikatów rezydencji Wspólników w rozumieniu art. 5a pkt 21 ustawy o PIT, nie będą podlegały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem PIT, gdyż na podstawie art. 8 umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisanej w Waszyngtonie z dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178, dalej: polsko-amerykańskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania”) oraz art. 7 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisana ondynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840, dalej: „polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania”), jako odpowiednio zyski z prowadzenia działalności gospodarczej oraz zyski przedsiębiorstw, będą podlegały opodatkowaniu wyłącznie na terytorium Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, co Wnioskodawca uzasadnia poniżej.

… w razie posiadania przez Wnioskodawcę certyfikatów rezydencji Wspólników w rozumieniu art. 5a pkt 21 ustawy o PIT, w opisanym stanie faktycznym pierwszeństwo zastosowania będą miały postanowienia właściwych umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczypospolita Polska, tj. polsko-amerykańskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, w przypadku Wspólników będących rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, w przypadku Wspólnika będącego rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z art. 13 polsko-amerykańskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania:

  1. „Należności licencyjne powstałe w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie będą opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.
  2. W każdym razie takie należności mogą być opodatkowane także w tym Państwie, w którym powstały, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale podatek w ten sposób pobierany nie może przekroczyć 10% kwoty należności brutto.
  3. Określenie „należności licencyjne” użyte w niniejszym artykule oznacza: a) wszelkiego rodzaju należności, które są płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich z tytułu twórczości literackiej, artystycznej lub prac naukowych, włączając prawa autorskie, związane z filmami i taśmami magnetofonowymi używanymi przez rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne, patentami, znakami towarowymi, wzorami użytkowymi i zdobniczymi, dokumentacją, formułami, technologią produkcyjną, informacjami dotyczącymi doświadczeń przemysłowych, handlowych lub naukowo-badawczych lub umiejętności (know-how), oraz b) zyski osiągnięte ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji taką wartością majątkową lub prawami w takim zakresie, w jakim kwoty uzyskane z takiej sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji za odpłatnością uzależnione są od produktywności, używania lub dysponowania taką wartością majątkową lub prawami.”


Z kolei stosownie do art. 12 polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania:

  1. "Należności licencyjne powstające w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
  2. Jednakże takie należności mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstały, i zgodnie z prawem tego Państwa, lecz jeżeli osoba uzyskująca należności jest osobą do nich uprawnioną, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty należności licencyjnych brutto.
  3. Określenie „należności licencyjne” użyte w tym artykule oznacza wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego (włącznie z filmami dla kin oraz filmami lub taśmami transmitowanymi w radiu lub telewizji), wszelkiego patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego lub za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego lub za informacje związane z doświadczeniem zawodowym w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how).

Przy czym, odwołując się do ww. przepisów wskazanych przez Wnioskodawcę umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania należy uwzględnić Modelową Konwencję w sprawie podatku od dochodu i majątku Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organisation for Economic Cooperation and Development - OECD, dalej jako „Konwencja Modelowa OECD”) oraz Komentarz do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD (dalej jako „Komentarz do Konwencji OECD”), albowiem, jakkolwiek Konwencja OECD i Komentarz do Konwencji OECD nie są źródłem prawa, to niemniej jednak, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych (np. prawomocne orzeczenie NSA z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. II FSK 276/08), odgrywają one istotną rolę w zakresie wykładni umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jednocześnie, zarówno Konwencja OECD jak i Komentarz do Konwencji OECD mogą stanowić kontekst w rozumieniu art. 31 Konwencji Wiedeńskiej o Prawie Traktatów sporządzonej w Wiedniu z dnia 23 maja 1969 r. (Dz. U. z 1990 r., Nr 74, poz. 439, dalej jako „Konwencja Wiedeńska”). Co więcej, zgodnie z zaleceniami Rady OECD dotyczącymi Konwencji OECD, organy podatkowe państw członkowskich OECD powinny odwoływać się do Komentarza do Konwencji OECD przy stosowaniu i interpretacji postanowień swych dwustronnych umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zawartych w oparciu o Konwencję OECD.


W świetle powyższego Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z:

  • pkt 17.1 do art. 12 Komentarza do Konwencji OECD [str. C(12)-14], zasady uznawania oprogramowania komputerowego za należności licencyjne, które zostały opisane w szczególności w pkt 12 -17 Komentarza do Konwencji OECD, mają zastosowanie także do transakcji dotyczących m.in. tekstów w wersji cyfrowej;
  • pkt 12, ww. z pkt 17.1 do art. 12 Komentarza do Konwencji OECD [str. C(12)-10 i C(12)-14], przy określaniu, czy płatności dotyczące tych transakcji stanowią należności licencyjne, czy zyski przedsiębiorstw, kluczowe jest ustalenie za co w istocie płatności te są dokonywane;
  • pkt 14 do art. 12 Komentarza do Konwencji OECD [str. C(12)-11,12], transakcje dotyczące nabycia praw autorskich do programów komputerowych, którego zakres ograniczony jest wyłącznie do przeniesienia uprawnień niezbędnych do umożliwienia nabywcy użytkowania programu (np. transakcje, których przedmiotem jest udzielenie ograniczonych praw do odtwarzania programu, umożliwiających także kopiowanie programu na dysk twardy użytkownika lub tworzenie kopii archiwalnych programu), niezależnie od tego, czy następujące w ramach tych transakcji przeniesienie praw autorskich dokonuje się z mocy prawa, czy na podstawie umowy licencyjnej zawartej z posiadaczem tych praw, kwalifikowane są jako zyski przedsiębiorstw w rozumieniu art. 7 Konwencji Modelowej OECD,
  • pkt 14.3 do art. 12 Komentarza do Konwencji OECD [str. C(12)-12,13], należy rozróżnić transakcje, polegające na przekazaniu informacji na temat założeń i zasad tworzących program, takich jak algorytmy, język, czy techniki programowania, które zasadniczo podlegają kwalifikacji jako należności licencyjne od zwykłych transakcji, polegających na nabyciu kopii programu przez ostatecznego użytkownika („end user”),
  • pkt 17.3 do art. 12 Komentarza do Konwencji OECD [str. C(12)-16], transakcje umożliwiające-nabywcy pobranie drogą elektroniczną cyfrowych wersji produktów (takich jak oprogramowanie komputerowe, zdjęcia, utwory muzyczne oraz tekstów) przeznaczonych do wykorzystania lub użytkowania przez nabywcę, stanowiące w istocie nabycie danych w formacie cyfrowym, podlegają kwalifikacji jako zyski przedsiębiorstw w rozumieniu art. 7 Konwencji Modelowej OECD.


Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że z uwagi na następujące okoliczności towarzyszące nabywaniu przez Wnioskodawcę od Project S..., na podstawie niewyłącznych licencji udzielanych na oznaczony czas, praw do publikowania w Serwisie, wprowadzania do pamięci komputera oraz baz danych Wnioskodawcy artykułów prasowych:

  • artykuły nabywane są przez Wnioskodawcę w ramach i na potrzeby realizacji ustawowego zadania oraz są przeznaczone do publikowania przez Wnioskodawcę w Serwisie, który stanowi przedsięwzięcie niekomercyjne, do którego dostęp jest w całości bezpłatny,
  • artykuły te w oryginalnej wersji językowej są publikowane i udostępniane nieodpłatnie przez Project S... na własnym portalu internetowym,
  • Wnioskodawca nie nabywa prawa do odsprzedaży, sublicencjonowania, dalszego odpłatnego udostępniania tych artykułów prasowych,

płatności realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Project S... z tytułu transakcji dotyczących nabycia przez Wnioskodawcę praw do powyższych artykułów nie są płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich do dzieła literackiego w rozumieniu art. 13 polsko-amerykańskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz art. 12 polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, tylko podlegają kwalifikacji odpowiednio jako zyski z prowadzenia działalności gospodarczej (art. 8 polsko-amerykańskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania) oraz zyski przedsiębiorstw (art. 7 polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania). W rezultacie płatności te, w razie posiadania przez Wnioskodawcę certyfikatów rezydencji Wspólników w rozumieniu art. 5a pkt 21 ustawy o PIT, nie będą podlegały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem PIT.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że płatności realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz Project S... z tytułu nabycia prawa do publikowania w Serwisie, wprowadzania do pamięci komputera oraz baz danych Wnioskodawcy artykułów prasowych stanowią przychód Wspólników, który na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1, w zw. z art. 41 ust.1 i 4 ustawy o PIT, podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem PIT według stawki w wysokości 20% proporcjonalnie do udziałów każdego ze Wspólników w przychodach Project S..., jednakże w razie posiadania przez Wnioskodawcę certyfikatów rezydencji Wspólników w rozumieniu art. 5a pkt 21 ustawy o PIT, płatności te nie będą podlegały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem PIT, na podstawie art. 8 polsko-amerykańskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz art. 7 polsko-brytyjskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., Nr 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj