Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-816/15/EB
z 29 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko  przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2015 r. (data wpływu 13 sierpnia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 15 października 2015 r. (data dopłaty), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności zbiorowego zaopatrywania w wodę za podlegające opodatkowaniu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności zbiorowego zaopatrywania w wodę za podlegające opodatkowaniu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


Gmina G. (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) od lipca 2015 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej, nadany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. Od lipca 2015 r. będzie składała deklaracje VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe. Do końca czerwca 2015 r. zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym był Urząd Gminy (dalej: Urząd). Gmina pragnie zaznaczyć, że kwestia podmiotowości podatkowej oraz m.in. możliwość korygowania rozliczeń podatku od towarów i usług za okresy, gdy podatnikiem VAT czynnym był tylko Urząd, jest przedmiotem oddzielnego wniosku o indywidualną interpretację. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizacje projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa ogólnodostępnej infrastruktury wodociągowej na obszarach położonych na terenie Gminy (dalej: „Infrastruktura”). W przypadku realizacji tego typu inwestycji Gmina występowała/będzie występować w charakterze inwestora. Poszczególne części Infrastruktury będące przedmiotem niniejszego wniosku mają/będą miały wartość początkową przekraczającą 15.000 zł i są/będą traktowane dla celów księgowych jako oddzielne środki trwałe. Infrastruktura znajduje się na stanie składników majątkowych Gminy, która to zajmuje się obsługą mieszkańców/innych podmiotów w zakresie usług obejmujących zbiorowe zaopatrywanie w wodę. Ponadto Gmina w związku z funkcjonowaniem Infrastruktury ponosi i będzie w przyszłości ponosić wydatki na jej bieżące utrzymanie (np. bieżące naprawy, usługi konserwacji, energii elektrycznej, okresowe badania stanu wody, itp.), których celem jest/będzie utrzymanie Infrastruktury w dobrym stanie i zapewnienie prawidłowego, efektywnego jej funkcjonowania. W odniesieniu do ww. wydatków Gmina co do zasady nie dokonywała do chwili obecnej odliczenia podatku naliczonego. W szczególności, Gmina dokonywała częściowych odliczeń podatku od faktur dokumentujących zakup energii elektrycznej na potrzeby stacji uzdatniania wody. Dodatkowo, Gmina nie wyklucza, że w przyszłości będą realizowane nowe inwestycje mające na celu rozbudowę/modernizację Infrastruktury. Usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę są realizowane przez Gminę. Świadczenie tych usług odbywa się na podstawie podpisywanych z właścicielami poszczególnych posesji umów o zaopatrzenie w wodę. W konsekwencji Gmina wysławia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody na terenie Gminy. Tym samym osiąga obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług z wykorzystaniem Infrastruktury, gdyż usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę są przez Gminę deklarowane dla celów podatku od towarów i usług jako podlegające opodatkowaniu.


W związku z powyższym, Gmina pragnie potwierdzić swoje prawo do odliczenia podatku naliczonego od:


  • wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury (zarówno już poniesionych jak i przyszłych),
  • ewentualnych przyszłych wydatków inwestycyjnych, ponoszonych na budowę/modernizację Infrastruktury.


Gmina podkreśla, iż od momentu oddania przedmiotowych inwestycji do używania będą one wykorzystywane wyłącznie do ww. czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Gmina wnosi o potwierdzenie, że w przypadku świadczenia przez nią usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę, czynności wykonywane przez Gminę stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i niekorzystające ze zwolnienia od podatku, a tym samym Gmina wykorzystuje Infrastrukturę do wykonywania czynności opodatkowanych?
  • W sytuacji, gdyby odpowiedź na pytanie I była pozytywna, Gmina prosi o potwierdzenie, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wykorzystaniem Infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Gminę na bieżące utrzymywanie Infrastruktury?
  • W sytuacji, gdyby odpowiedź na pytanie I i II była pozytywna, Gmina prosi o potwierdzenie, że w związku z przysługującym prawem do dokonania odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na bieżące utrzymanie Infrastruktury w sytuacji braku wcześniejszego odliczenia tego podatku, Gmina ma prawo do odliczenia tego podatku w drodze korekty wstecznej (tj. poprzez korektę deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, w których powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących budowy i utrzymania Infrastruktury, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 13 ustawy o VAT?
  • W sytuacji, gdyby odpowiedź na Pytanie I i II była pozytywna, czy na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z wykorzystaniem Infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia przez Gminę usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę, przy założeniu zachowania obecnej struktury organizacyjno-pranej, Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z przyszłymi inwestycjami w Infrastrukturę, jak i z faktur dokumentujących przyszłe koszty ponoszone w związku z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury?


Stanowisko Gminy w zakresie Pytania nr 1.

W związku ze świadczeniem przez Gminę usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę przy wykorzystaniu Infrastruktury, czynności wykonywane przez Gminę stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku, a tym samym Gmina wykorzystuje Infrastrukturę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stanowisko Gminy w zakresie Pytania nr 2.

W związku z wykorzystywaniem Infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług zbiorowego zaopatrywania w wodę, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury.

Stanowisko Gminy w zakresie Pytania nr 3.


W związku z przysługującym Gminie prawem do dokonania odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu bieżącego utrzymania Infrastruktury, w sytuacji niedokonania wcześniejszego odliczenia podatku naliczonego Gmina ma prawo do odliczenia tego podatku w drodze korekty wstecznej (tj. poprzez korektę deklaracji VAT-7 za okresy rozliczeniowe, w których powstało prawo do odliczenia), tj. w szczególności:


  • w odniesieniu do faktur otrzymanych do końca 2013 r. - w miesiącach ich otrzymania,
  • w odniesieniu do faktur otrzymanych począwszy od 1 stycznia 2014 r. - w miesiącach, w których w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż w miesiącach otrzymania tych faktur, z zastrzeżeniem przepisów art. 86 ust. 1 ustawy.


Stanowisko Gminy w zakresie Pytania nr 4.

W związku z wykorzystywaniem Infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. świadczenia przez Gminę usług zbiorowego zaopatrywania w wodę, będzie przysługiwało w przyszłości (przy założeniu zachowania obecnej struktury organizacyjno-prawnej) prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikających z faktur związanych z przyszłymi inwestycjami w Infrastrukturę oraz przyszłymi kosztami bieżącego utrzymania Infrastruktury.

Uzasadnienie Gminy

W zakresie Pytania nr 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego nawet, gdy dotyczą one zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników podatku od towarów i usług. Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, powinna być ona traktowana jako podatnik podatku od towarów i usług, gdyż w przedmiotowym zakresie działa, de facto, w sposób analogiczny do tych podmiotów. Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez gminy na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził również wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”) m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. sygn. akt I FSK 1303/09, w którym wskazano, że „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. akt I FSK 273/09 NSA uznał, że „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) gmina.”

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług „rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.”

W myśl powyższych definicji, świadczone przez Gminę usługi zbiorowego zaopatrywania w wodę na podstawie podpisywanych z właścicielami poszczególnych posesji umów o dostarczanie wody stanowią niewątpliwie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Jest to świadczenie wykonywane za wynagrodzeniem, na rzecz określonych osób, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne. Tym samym, zaistniała sytuacja jest zgodna z przedstawionymi w ustawie o podatku od towarów i usług definicjami czynności opodatkowanych i usługi.

Reasumując, należy uznać, że w przypadku świadczenia usług zbiorowego zaopatrywania w wodę, Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane przez nią czynności mają charakter czynności podlegających opodatkowaniu i niekorzystających ze zwolnienia od podatku, a tym samym Gmina nieprzerwanie wykorzystuje Infrastrukturę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zakresie Pytania nr 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W świetle argumentów przedstawionych w uzasadnieniu do pytania 1 jest bezsporne, że towary i usługi nabywane i wykorzystywane w trakcie budowy Infrastruktury, a także w związku z jej bieżącym utrzymaniem są bezpośrednio związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi Gminy. Jednocześnie należy wskazać, że towary oraz usługi nabywane dla potrzeb bieżącego utrzymania Infrastruktury nie służą i nie będą służyć do wykonywania czynności, które nie są opodatkowane lub które byłyby zwolnione od podatku. W konsekwencji, w opinii Gminy, spełnione są obie przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla posiadania prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. zarówno występowanie przez Gminę w charakterze podatnika, jak i wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym należy uznać, że Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury. Takie stanowisko Gminy zostało potwierdzone w szeregu indywidualnych interpretacji wydawanych przez Ministra Finansów. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 5 maja 2011 r. o sygn. IBPP2/443-372/11/UH uznał, że: „W opisie zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż zadania z zakresu zaopatrzenia w wodę gmina realizuje sama podpisując umowy z mieszkańcami o dostawę wody (...). Odpowiadając na pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4 w oparciu o cyt. wyżej przepisy ustawy o VAT stwierdzić należy, iż realizując inwestycje w zakresie sieci wodociągowej Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów zakupionych na cele realizacji tejże inwestycji, gdyż będzie ona wykorzystywana przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (dostarczanie wody na podstawie umów podpisanych przez gminę z mieszkańcami).” W podobnym tonie wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2012 r. o sygn. ILPP2/443-1423/11-3/AD. W stanie faktycznym, podobnie jak to ma miejsce w przedmiotowym przypadku, to gmina świadczy usługę bezpośrednio na rzecz mieszkańców. Gmina była także inwestorem w zakresie budowy poszczególnych odcinków infrastruktury wodno-sanitainej. Zdaniem organu podatkowego „Wykonywane czynności są opodatkowane podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „(...)”, zarówno w odniesieniu do faktur zapłaconych jak i wystawionych po zakończeniu inwestycji.”

Reasumując, należy uznać, że usługi zbiorowego zaopatrywania w wodę na rzecz mieszkańców przy wykorzystaniu Infrastruktury stanowią dla Gminy odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie, ponieważ poniesione wydatki na bieżące utrzymanie Infrastruktury są bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W zakresie Pytania nr 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.” Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 10b „pkt 2” ww. ustawy, prawo o którym mowa w ww. przepisie powstaje pod warunkiem otrzymania przez podatnika faktury VAT. Natomiast zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstawało w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy (zarówno w brzmieniu obowiązującym przed jak i po dniu 1 stycznia 2014 r.), jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w cytowanych przepisach, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeśli natomiast podatnik nie dokonał odliczenia w danym miesiącu, zgodnie z wskazanymi powyżej przepisami, to na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy, zarówno w stanie prawnym obowiązującym do końca 2013 r. jak również od początku 2014 r., ma on możliwość odliczenia podatku naliczonego „(...) przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.” Gmina z tytułu bieżącego utrzymania Infrastruktury otrzymuje faktury zakupowe. Jak zostało to wykazane wcześniej, Gmina ma prawo do odliczenia podatku w związku z nabyciem towarów i usług dla potrzeb bieżącego utrzymania Infrastruktury, bowiem nabywane towary i usługi wykorzystuje i będzie wykorzystywać, do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z faktem, że Gmina wykorzystuje Infrastrukturę do czynności opodatkowanych, prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych po dniu 1 stycznia 2014 r. powstaje w miesiącach, w których w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług powstał u ich dostawcy obowiązek podatkowy, pod warunkiem otrzymania poszczególnych faktur zakupowych (wynika to wprost z cytowanego art. 86 ust. 10 w zw. z ust. 10b „pkt 2” ustawy o podatku od towarów i usług w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.). Natomiast, w przypadku faktur otrzymanych do dnia 31 grudnia 2013 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w miesiącu otrzymania poszczególnych faktur (wynika to wprost z cytowanego art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy w stanie prawnym obowiązującym do końca 2013 r.). W przypadku faktur zakupowych otrzymanych w przeszłości przez Gminę, w sytuacji braku wcześniejszego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takich faktur, opierając się na literalnym brzmieniu art. 86 ust. 13 ustawy, Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego (odliczenia podatku naliczonego) przez dokonanie korekty deklaracji podatkowych Gminy za okresy (które nie uległy jeszcze przedawnieniu), w których powstało prawo do obniżenia podatku należnego, tj. (zgodnie z brzmieniem przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2014 r.) za miesiące, w których u dostawcy towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem otrzymania faktur zakupowych związanych z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury. Stanowisko Gminy zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 października 2010 r. o sygn. ILPP2/443-1185/10-2/EWW o analogicznym stanie faktycznym, w której organ podatkowy uznał, że: „(...) jeżeli Zainteresowany będący podatnikiem VAT czynnym od dnia 1 lipca 2008 r. z tytułu ponoszonych przez siebie nakładów na budowę przedmiotowych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych otrzymywał wystawiane na siebie faktury VAT i nie dokonał na ich podstawie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przewidzianych do tego terminach, to na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy, ma prawo do dokonania korekt deklaracji podatkowych za okresy, w których wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.”

W tym miejscu Gmina pragnie zauważyć, że w związku ze zmianą brzmienia art. 86 ust. 10 oraz ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. [które to zmiany wprowadzone zostały na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35)] przedstawione stanowisko będzie, w ocenie Gminy, aktualne zarówno w przypadku faktur zakupowych otrzymanych przez Gminę po dniu 1 stycznia 2014 r., jak i faktur, jakie zostały przez Gminę otrzymane przed zmianą przywołanych przepisów, tj. do dnia 31 grudnia 2013 r. Powyższe wiąże się z faktem, że w związku z ww. przepisami zmienił się jedynie moment powstania prawa do odliczenia podatku, a nie samo prawo do jego odliczenia. W szczególności w odniesieniu do faktur otrzymanych do 31 grudnia 2013 r. Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała poszczególne faktury zakupowe.

Reasumując, należy uznać, że zgodnie z art. 86 ust. 13, w zw. z art. 86 ust. 10 pkt 1/ust. 10 w zw. z ustępem 10b pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (zarówno w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r., jak i brzmieniu, jakie obowiązuje od dnia 1 stycznia 2014 r.), Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poszczególne wydatki związane z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury w drodze wstecznej korekty deklaracji VAT Gminy za miesiące, kiedy powstało prawo do odliczenia podatku.

W zakresie Pytania nr 4.


Jak już zostało wspomniane, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:


  • nabywcą towarów/usług jest podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.


W ocenie Gminy za bezsporny należy uznać fakt, że poniesienie w przyszłości wydatków związanych z rozbudową Infrastruktury, jak i wydatków na bieżące utrzymanie Infrastruktury będzie bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Gminę usług zbiorowego zaopatrywania w wodę. Bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby niemożliwe lub znacznie utrudnione. W przypadku braku inwestycji związanych z Infrastrukturą Gmina nie mogłaby poszerzać grona odbiorców swoich usług natomiast, bez wydatków ponoszonych na bieżące utrzymanie przedmiotowa Infrastruktura mogłaby ulec awarii, co z kolei uniemożliwiłoby Gminie świadczenie usług podlegających opodatkowaniu. Ponadto Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowani podatkiem od towarów i usług jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej [dawniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości: (dalej: „TSUE”)] oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że „prawo do odliczenia zastało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.”

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro bowiem Gmina, jako podatnik VAT czynny zobowiązana jest uiszczać podatek należny z tytułu świadczonych usług zbiorowego zaopatrywania w wodę, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia. Gmina pragnie zwrócić uwagę, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach Ministra Finansów wydawanych dla innych gmin. Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 listopada 2011 r., sygn. ILPP2/443 1286/11 6/LN, w której organ wskazał, że „W oparciu o powołane wyżej przepisy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji w postaci budowy targowiska z częściowym zadaszeniem oraz wydatki na jego bieżące utrzymanie (tj. wydatki związane z dostawą wody, prądu, ochroną, wywozem nieczystości, usługami remontowo-budowlanymi) są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem, jak wskazano w wydanej interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443 1286/11 5/EN z dnia 29 listopada 2011 r., w której stwierdzono, iż w stosunku do czynności odpłatnego udostępnienia miejsc na targowisku podmiotom zajmującym się handlem Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W świetle ustawy o VAT ww. czynność traktowana jest jako odpłatne świadczenie usług, których sprzedaż podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.”

Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 sierpnia 2012 r., sygn. IPTPP1/443-356/12-7/MW, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „W ocenie Gminy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w powyższym przypadku powinno jej przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego zarówno od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z salą sportową.”

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z świadczeniem przez Gminę usług zbiorowego zaopatrywania w wodę, które to czynności podlegają opodatkowaniu VAT, Gminie przysługuje i przysługiwać będzie w przyszłości prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego (zastosowanie będą miały ogólne zasady dotyczące odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT, zarówno w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., jak i w brzmieniu obowiązującym po tej dacie) wynikających z faktur dokumentujących ewentualne przyszłe inwestycje w budowę Infrastruktury, jak i związanych z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury, które to wydatki będą ponoszone przez Gminę.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj