Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-317/12/KG
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-317/12/KG
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
prawo do odliczenia
termomodernizacja


Istota interpretacji
MOSIR ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości w związku z termomodernizacją budynku związanego bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną i działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012r. (data wpływu 29 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2012r. (data wpływu 15 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2012r. (data wpływu 15 maja 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką budżetową, tj. jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych, która nie posiada osobowości prawnej, utworzoną na podstawie uchwały Nr IV/26/07 Rady Miejskiej w D. z dnia 26 stycznia 2007r. Jednostki budżetowe zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych są jednostkami sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240). MOSiR finansowany jest z budżetu Gminy Miasto D. i został powołany do wykonywania zadań własnych gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pożytku publicznego (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). W celu realizacji powierzonych zadań przekazane zostało MOSiR mienie komunalne nieruchome i ruchome m. in. w trwały zarząd Dom Sportu i Rehabilitacji w D. przy ul. S.

MOSIR jest zarejestrowany przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego jako podatnik VAT.

W szczególności do zadań Wnioskodawcy zgodnie z statutem (załącznik do uchwały Nr IV/26/07 Rady Miejskiej w D. z dnia 26 stycznia 2007r.) należy tworzenie odpowiednich warunków materialnych, organizacyjnych, technicznych i merytorycznych dla działalności w zakresie kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych na terenie Miasta w oparciu o przekazane mu mienie, oraz prowadzenie tej działalności poprzez:

  1. organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych,
  2. rozwijanie usług w zakresie kultury fizycznej,
  3. współdziałanie w zakresie kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej, szkołami i innymi instytucjami
  4. tworzenie i udostępnianie bazy sportowej i rekreacyjnej według zapotrzebowania społecznego dla:
    1. szkół,
    2. stowarzyszeń kultury fizycznej,
    3. osób fizycznych,
    4. innych organizacji społecznych i zawodowych,
  5. tworzenie odpowiednich warunków z zakresu kultury fizycznej dla osób niepełnosprawnych,
  6. prowadzenie działalności promocyjnej i reklamowej z zakresu działania MOSiR,
  7. prowadzenie działalności w zakresie właściwej eksploatacji, modernizacji i rozbudowy bazy sportowej i rekreacyjnej na terenie Miasta,
  8. oprowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej,
  9. kultywowanie idei olimpijskich, m. in. prowadzenie działalności w zakresie właściwej eksploatacji, modernizacji i rozbudowy bazy sportowej i rekreacyjnej na terenie Miasta.

W związku z ogłoszonym naborem wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w D. zamierza aplikować o dofinansowanie na realizację projektu pn. „…”. W związku z tym, że MOSiR nie posiada osobowości prawnej, zgodnie ze stanowiskiem Instytucji Zarządzającej dofinansowaniem, może ubiegać się samodzielnie o dofinansowanie jedynie w oparciu o odpowiednie upoważnienie władz gminy, a wniosek taki zostanie uznany przez Instytucję Zarządzającą dofinansowaniem za wniosek złożony przez Gminę Miasto D. Władze gminy zamierzają upoważnić MOSiR do realizacji projektu pn. „…” w tym do wnioskowania o dofinansowanie, podpisania umowy o dofinansowania i jego rozliczenia.

Zakres projektu będzie obejmował roboty remontowo-budowlane w Domu Sportu i Rehabilitacji w D. ul. S., tj. ocieplenie ścian i dachu, wymianę stolarki zewnętrznej okiennej i drzwiowej oraz modernizację instalacji centralnego ogrzewania. Ponadto w zakres projektu wejdą usługi związane z opracowaniem dokumentacji techniczno-projektowej i audytu energetycznego oraz nadzoru inwestorskiego.

Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu będą ponoszone przez MOSIR.

W Domu Sportu i Rehabilitacji w D. ul. S. świadczone są następujące usługi: udostępnianie hal sportowych, siłowni, zabiegi rehabilitacyjne – odnowa biologiczna, wynajem pomieszczeń na działalność gospodarczą. Wszystkie te usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 8 lub 23%.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma do czynienia wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Wszystkie obroty z tej sprzedaży wykazywane są w deklaracji VAT.

Ponadto MOSiR świadczy nieodpłatne usługi na rzecz:

  • przedszkoli, szkół i gimnazjów, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto D. polegające na korzystaniu z miejskich obiektów sportowo-rekreacyjnych w ramach zajęć z wychowania fizycznego,
  • sekcji sportowych stowarzyszeń kultury fizycznej posiadających siedziby na terenie miasta D. polegające na korzystaniu z tych obiektów sportowo-rekreacyjnych, które są zgodne z działalnością danej sekcji, po uzyskaniu zgody Burmistrza Miasta D.,
  • studentów i wykładowców Uniwersytetu, polegające na korzystaniu z miejskich obiektów sportowo-rekreacyjnych.

Burmistrz Miasta D. może także częściowo lub całkowicie zwolnić z opłat za korzystanie z miejskich obiektów sportowych:

  • organizatora imprezy sportowej, organizowanej na miejskich obiektach sportowo-rekreacyjnych, w przypadku gdy współorganizatorem jest Gmina Miasto D. lub jej jednostka organizacyjna na czas trwania imprezy,
  • osobę fizyczną zamieszkałą na terenie Gminy Miasto D., której stan zdrowia wymaga długotrwałej rehabilitacji zdrowotnej, co potwierdza opinia wydana przez placówkę służby zdrowia i jednocześnie znajdującą się w trudnej sytuacji materialnej potwierdzonej przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w D.,

jak również Burmistrz Miasta D. może zezwolić w przypadkach szczególnie uzasadnionych na oddanie lokalu użytkowego w użyczenie, np. dla stowarzyszeń prowadzących działalność rekreacyjną, sportową, kulturalną. Nieodpłatne świadczenie wyżej wymienionych usług odbywa się w związku z potrzebami prowadzonej działalności jednostki i jest ściśle związane z jej prowadzeniem i statutem, a zatem nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponieważ świadczenie usług nieodpłatnie w wyżej omawianym przypadku nie podlega opodatkowaniu, brak jest podstaw do ewidencjonowania i wykazywania w deklaracji podatkowej VAT-7 wartości tych usług. Wszystkie ceny za korzystanie z miejskich obiektów sportowo-rekreacyjnych będących w zarządzie MOSiR jak i zasady korzystania z miejskich obiektów sportowych nieodpłatnie zawiera Uchwała Nr xxx Rady Miejskiej w D. z dnia 29 grudnia 2011r.

Po realizacji projektu w budynku Domu Sportu i Rehabilitacji w D. ul. S. będą wykonywane nadal usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, wg stawki 8 lub 23% oraz będzie miało miejsce nieodpłatne świadczenie usług na wyżej wymienionych zasadach.

MOSIR jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na MOSIR

Termomodernizowany budynek Domu Sportu wykorzystywany jest przez MOSiR do wykonywania czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu.

MOSIR nie jest w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z poszczególnymi kategoriami czynności (tj. opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca realizując projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. „…” będzie miał prawo odliczenia podatku VAT w całości lub w części wynikającej z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 9 maja 2012r.), będzie miał on prawo do odliczenia podatku VAT w całości z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu, gdyż będą to wydatki związane bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną i działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że „za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1 – 3 u.p.t.u. sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku” należy zatem rozumieć jako „czynności zwolnione od podatku” oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowany podatnikiem podatku VAT i zamierza zrealizować projekt pn. „…”.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Termomodernizowany budynek Domu Sportu wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z poszczególnymi kategoriami czynności (tj. opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu).

Mając powyższe na uwadze, tut. organ stwierdza, że w przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT, i nie jest w stanie przyporządkować tych zakupów do poszczególnego rodzaju działalności, wówczas Wnioskodawcy w całości będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”, gdyż będą to wydatki związane bezpośrednio z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj