Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-814/15-4/WH
z 31 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2015 r. (data wpływu 28 września 2015 r.) uzupełnionym w dniu 24 listopada 2015 r. (data wpływu 27 listopada 2015 r.) na wezwanie nr IPPP3/4512-814/15-2/WH z dnia 13 listopada 2015 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych dotacją oraz ze środków własnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych dotacją oraz ze środków własnych.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19 listopada 2015 r. (data wpływu 27 listopada 2015 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13 listopada 2015 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka jest przedsiębiorcą - osobą prawną wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestr Przedsiębiorców. Podstawowy przedmiot działalności to organizowanie konferencji i szkoleń. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT rozliczającym VAT z uwzględnieniem proporcji wynikającej ze sprzedaży mieszanej. Poza prowadzeniem podstawowej działalności gospodarczej Spółka zamierza realizować projekty współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.


Spółka złożyła wnioski o dofinansowanie w osi priorytetowej IV. Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa.


Efektem realizacji złożonych wniosków będzie aktywizacja beneficjentów na rynku pracy poprzez wdrożenie innowacji społecznych i rozwój efektywnego kształcenia ustawicznego poprzez rozwój innowacyjnych narzędzi edukacyjnych.


Koszty realizacji projektu są finansowane w 97% ze środków Unii Europejskiej i środków budżetowych a 3% kosztów projektu pokrywa Spółka ze środków własnych.


Koszty są dokumentowane fakturami i rachunkami za wykonane prace, wystawionymi przez podmioty trzecie, zgodnie z realizowanym wnioskiem i budżetem projektu.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 24 listopada 2015 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  • Projekt zakłada przeprowadzenie w drodze konkursu naboru innowatorów społecznych (firm, organizacji i/lub osób fizycznych), proponujących innowacyjne narzędzia służące aktywizacji osób na rynku pracy, a następnie przekazanie wybranym podmiotom grantów na realizację najbardziej efektywnych i skutecznych metod, sposobów działania, czy systemów. W ramach otrzymanego grantu innowator będzie realizował i testował wypracowane przez siebie narzędzie.
  • Poza przekazaniem grantu; Wnioskodawca zrealizuje wsparcie dla grantobiorcy poprzez realizację różnorodnego wsparcia obejmującego bieżącą opiekę (prowadzoną przez specjalistę ds. innowacji społecznych), sesje informacyjne, warsztaty z wdrażania innowacji społecznych, coaching i mentoring (prowadzony przez mentorów wybieranych w uzgodnieniu z grantobiorcą). Wsparcie będzie prowadzone na wszystkich etapach realizacji grantów. Działania i narzędzia w tym zakresie będą dobierane do indywidualnych potrzeb grantobiorców i do specyfiki realizowanych przez nich innowacji społecznych. Aktywizacja zawodowa końcowych odbiorców (osoby, które potrzebują aktywizacji zawodowej; niezaangażowane bezpośrednio w projekt) będzie uzależniona od rodzajów wdrożonych innowacji społecznych zaproponowanych przez grantobiorców. Beneficjent (Wnioskodawca) nie jest w stanie na tym etapie konkretnie określić, jakie innowacyjne narzędzie aktywizacyjne zostaną wybrane oraz wdrożone w ramach realizacji projektu. Beneficjent konkursu (Wnioskodawca) nie przewiduje, udzielania pomocy bezpośredniej odbiorcom końcowym. Osoby te będą korzystały z końcowych efektów wypracowanych, innowacyjnych narzędzi edukacyjnych, m.in. w okresie realizacji oraz po zakończeniu projektu (forma wsparcia pośredniego).
  • Aktywizacja zawodowa końcowych odbiorców rezultatów projektu będzie uzależniona od rodzajów wdrożonych innowacji społecznych zaproponowanych przez grantobiorców. Na obecnym etapie, Wnioskodawca nie jest w stanie określić rodzaju i zakresu zgłoszonych do konkursu innowacji. Końcowi odbiorcy rezultatów projektu nie są zaangażowani bezpośrednio w projekt i pytanie dotyczące rozliczenia VAT ich nie dotyczy.
  • Wnioskodawca nie będzie pobierał opłaty od uczestników projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy można odliczyć VAT od wydatków kwalifikowanych sfinansowanych dotacją w 97% udokumentowanych fakturą VAT?
  2. Czy można odliczyć VAT od wydatków kwalifikowanych sfinansowanych ze środków własnych w 3% udokumentowanych fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1

Nie można odliczyć VAT od kosztów pokrytych dotacją bo:

Dotacja otrzymana na sfinansowanie kosztów kwalifikowanych projektu nie stanowi obrotu zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.


Ad. 2

Można odliczyć VAT od wydatków kwalifikowanych sfinansowanych ze środków własnych w przypadku gdy działania w ramach projektu służą czynnościom opodatkowanym i nie są wymienione w art. 43 ustawy VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Katalog czynności opodatkowanych podatkiem VAT zawarty jest w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Przy czym zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest organizowanie konferencji i szkoleń. Poza prowadzeniem podstawowej działalności gospodarczej Spółka zamierza realizować projekty współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Spółka złożyła wnioski o dofinansowanie w osi priorytetowej IV. Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa. Efektem realizacji złożonych wniosków będzie aktywizacja beneficjentów na rynku pracy poprzez wdrożenie innowacji społecznych i rozwój efektywnego kształcenia ustawicznego poprzez rozwój innowacyjnych narzędzi edukacyjnych. Projekt zakłada przeprowadzenie w drodze konkursu naboru innowatorów społecznych (firm, organizacji i/lub osób fizycznych), proponujących innowacyjne narzędzia służące aktywizacji osób na rynku pracy, a następnie przekazanie wybranym podmiotom grantów na realizację najbardziej efektywnych i skutecznych metod, sposobów działania, czy systemów. W ramach otrzymanego grantu innowator będzie realizował i testował wypracowane przez siebie narzędzie. Aktywizacja zawodowa końcowych odbiorców (osoby, które potrzebują aktywizacji zawodowej nie zaangażowane bezpośrednio w projekt) będzie uzależniona od rodzajów wdrożonych innowacji społecznych zaproponowanych przez grantobiorców. Koszty realizacji projektu są finansowane w 97% ze środków Unii Europejskiej i środków budżetowych a 3% kosztów projektu pokrywa Spółka ze środków własnych. Przy tym Wnioskodawca nie będzie pobierał opłaty od uczestników projektu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków kwalifikowanych sfinansowanych dotacją w 97% pochodzących ze środków Unii Europejskiej i środków budżetowych a w 3% pochodzących ze środków własnych Wnioskodawcy.


Jak wskazano wyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie będzie podbierał opłat od uczestników projektu.

Z uwagi na fakt, iż opisane przez Wnioskodawcę usługi będą świadczone nieodpłatnie (bez wynagrodzenia), kwestię uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem VAT należy rozważyć na gruncie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.


Należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują. Podkreślić należy przy tym, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku. Za usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, że realizacja projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 będzie związana z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, której podstawowym przedmiotem jest organizowanie konferencji i szkoleń. Zatem realizacja przedmiotowego projektu przez Wnioskodawcę nie może być traktowana jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy z uwagi na związek świadczonych usług z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

W konsekwencji, skoro wydatki ponoszone w ramach projektu zarówno te sfinansowane dotacją jak i wkładem własnym, nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych celem realizacji projektu, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek odliczanego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj