Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-79/12-4/BJ
z 4 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-79/12-4/BJ
Data
2012.07.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Napoje alkoholowe

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
artykuły spożywcze
półprodukty
produkcja
skład podatkowy


Istota interpretacji
aromaty sklasyfikowane przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie, w przypadku gdy stanowią napoje alkoholowe (czyli są konsystencji płynnej i zawierają alkohol etylowy) oraz gdy są przeznaczone do użycia bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych.



Wniosek ORD-IN 290 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu: 16 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w aromatach spożywczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania alkoholu etylowego zawartego w aromatach spożywczych.

Wniosek uzupełniono w dniu 16.05.2012 r. poprzez nadesłanie zaświadczenia o zmianie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie handlu i produkcji aromatów z przeznaczeniem dla przemysłu spożywczego jako półprodukt do wytwarzania artykułów spożywczych.

Aromaty inaczej zwane środkami aromatyzującymi (ang. flavourings) to różnorodne substancje nieprzeznaczone do bezpośredniego spożycia, o konsystencji płynnej lub sypkiej, służące nadaniu produktom spożywczym określonego smaku lub zapachu; pośród nich można znaleźć zarówno olejki eteryczne, jak i mieszaniny substancji zapachowych, esencje owocowe i ekstrakty roślinne.

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w którym mają miejsce następujące zdarzenia gospodarcze:

  1. nabywanie alkoholu etylowego
  2. produkcja aromatów z zawartością alkoholu etylowego (kod CN ex 3302, 17019100)
  3. wykonywanie prób laboratoryjnych z udziałem alkoholu etylowego lub aromatów (kod CN ex 3301. ex 3302, ex 130219,17019100, ex 2101, 21039090, 21069020
  4. handel (nabycie i sprzedaż) aromatami (kod CN ex 3301, ex 3302. ex 130219, ex 2101, 21039090, 21069020).

Nabywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy jest przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie elektronicznego dokumentu administracyjnego, do którego stosuje się system EMCS, Jest zaplombowany, jego odbiór odbywa się zawsze w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.

Aromaty z zawartością alkoholu (kod CN ex 3301, ex 3302, ex 130219, ex 2101, 21039090, 21069020) przemieszczane są z innych składów podatkowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie elektronicznego dokumentu administracyjnego, do którego stosuje się system EMCS. Odbiór tych aromatów odbywa się również w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.

Pobór alkoholu etylowego do produkcji aromatów odbywa się w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.

Na wniosek podmiotu prowadzącego skład podatkowy ustalane są w drodze decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego normy zużycia alkoholu etylowego w wyrobie gotowym (100 kg) dla produkowanych aromatów z zawartością alkoholu etylowego. Zawartość alkoholu etylowego w gotowym aromacie może wynosić od 0,02 % do 99,92 % obj.

Od wszystkich wykonywanych prób laboratoryjnych z udziałem alkoholu etylowego lub aromatów z zawartością alkoholu (kod CN ex 3301, ex 3302, ex 130219, 17019100, ex 2101, 21039090, 21069020) odprowadzany jest podatek akcyzowy.

Sprzedaż aromatów (kod CN ex 3301, ex 3302) z zawartością alkoholu może odbywać się w procedurze zawieszonego poboru akcyzy (do innych składów podatkowych), w zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej również uopa, lub może powodować obowiązek zapłaty akcyzy. Z kolei sprzedaż aromatów (ex 130219, 17019100, ex 2101, 21039090, 21069020) z zawartością alkoholu może odbywać się tylko w procedurze zawieszonego poboru akcyzy (do innych składów podatkowych) lub może powodować obowiązek zapłaty akcyzy.

Wnioskodawca, prowadząc skład podatkowy prowadzi ewidencje akcyzowe, które zawierają wszystkie dane wymagane w § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24.02.2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2009 r. nr 32, poz. 231).

Zgodnie z definicją wskazaną w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe, określone w Załączniku nr 1 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów aktowych. Aromaty (kod CN ex 3301, ex 3302, ex 130219, 17019100, ex 2101, 21039090, 21069020) nie zostały wymienione w ustawie ani w Załączniku nr 1, nie stanowią więc wyrobów akcyzowych. Niemniej jednak, jak wskazano w pozycji 43 tego załącznika, wyrobem akcyzowym jest alkohol zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego. Co do zasady, opodatkowaniu podlega więc alkohol etylowy zawarty w produkowanych i nabywanych oraz sprzedawanych aromatach (kod CN ex 3301, ex 3302, ex 130219, 17019100, ex 2101, 21039090, 21069020).

Należy mieć jednak na uwadze, iż ustawodawca przewidział szereg zwolnień od podatku akcyzowego, w tym dla alkoholu etylowego.

I tak zgodnie z treścią art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zwolnieniu od akcyzy podlega alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,25%. Skład podatkowy Wnioskodawcy korzysta z tego zwolnienia przy sprzedaży olejków eterycznych lub mieszanin substancji zapachowych (kod CN ex 3301 i ex 3302).

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, zwolnieniu od akcyzy podlega również alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.

Z treści art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d. uopa wynika, iż zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie objęte są m. in. napoje alkoholowe używane do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wskazany w treści art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy limit zawartości alkoholu etylowego ustalany na poziomie 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów, po przekroczeniu którego nie jest możliwe stosowanie zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, odnosi się wyłącznie do przeznaczonych do bezpośredniego spożycia artykułów spożywczych, czy również do półproduktów, jakimi mogą być aromaty sklasyfikowane m.in. do kodów CN ex 130219, 17019100, ex 2101, 21039090, 21069020 ...
  2. Czy w przypadku nabycia, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu, alkohol etylowy zawarty w aromatach sklasyfikowanych m. in. do kodów ex 130219, 17019100, ex 2101, 21039090, 21069020 będzie korzystał ze zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy pod warunkiem stosowania ww. aromatów bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie będzie przekraczać 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów...
  3. Czy aby skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, Wnioskodawca będzie musiał spełnić jakiekolwiek dodatkowe warunki...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad.1

Zgodnie z wyrokiem WSA z dnia 27 sierpnia 2009r. o sygn. III SA/Wa 743/09 „Utrwaloną zasadą interpretacji przepisów prawa podatkowego jest odwoływanie się przede wszystkim do jego wykładni literalnej. Dopiero w sytuacji, gdy taka wykładnia nie pozwala na jednoznaczne i pewne ustalenie rzeczywistej treści normy prawnej, należy odwołać się do innych metod wykładni niż językowa". Z literalnego brzmienia art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy wynika, że określony w nim limit zawartości alkoholu etylowego na poziomie 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów dotyczy ilości alkoholu w wytworzonych artykułach spożywczych, a nie półproduktach. Świadczą o tym użyte w tym przepisie przez ustawodawcę określenia. Gdyby zamiarem ustawodawcy było uzależnienie możliwości skorzystania ze zwolnienia również od zawartości alkoholu etylowego w półproduktach służących do wytwarzania artykułów spożywczych, wówczas nie posłużyłby się określeniem „zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych", lecz odpowiednio „zawartość alkoholu etylowego w tych półproduktach oraz artykułach, spożywczych". Formułując warunek uprawniający do zwolnienia ustawodawca nie zawarł takiego zapisu, stąd też można wysunąć wniosek, iż ustalony limit odnosi się wyłącznie do zawartości alkoholu etylowego w artykułach spożywczych. Nie ma przy tym znaczenia zawartość alkoholu etylowego w półproduktach służących do wytwarzania artykułów spożywczych.

W ustawie o podatku akcyzowym oraz w innych ustawach podatkowych brak jest definicji artykułów spożywczych czy też półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych.

Zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 r. nr 136 poz. 914) żywnością (środkiem spożywczym) jest każda substancja lub produkt w rozumieniu art. 2 Rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002, tzn. jakiekolwiek substancje lub produkty, przetworzone lub częściowo przetworzone lub nieprzetworzone, przeznaczone do spożycia przez ludzi lub których spożycia przez ludzi można się spodziewać.

Pojęcie półproduktu jest powszechnie stosowane na przykład w prawie bilansowym, oznacza składniki, które przeszły pewne zamknięte fazy produkcji, lecz nie zostały ukończone pod względem wymogów technologicznych i handlowych, koniecznych dla wyrobów gotowych. Półprodukty stanowią zarówno przedmiot dalszego przetwarzania, jak i sprzedaży lub tylko przetwarzania, przy czym mogą być zużywane do różnych produktów.

W ustawach podatkowych brak jest również definicji aromatów. W Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, Rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz Dyrektywę 2000/13/WE zawarto następującą definicję: „środki aromatyzujące (aromaty) to produkty: nieprzeznaczone do bezpośredniego spożycia, dodawane do środków spożywczych w celu nadania im aromatu lub smaku lub zmiany ich aromatu lub smaku; wytworzone z produktów lub zawierające produkty z następujących kategorii: substancje aromatyczne, preparaty aromatyczne, środki aromatyzujące z przetworzenia termicznego, środki aromatyzujące dymu wędzarniczego, prekursory środków aromatyzująch lub inne środki aromatyzujące albo ich mieszanki. Przy czym w ww. Rozporządzeniu zdefiniowano również pojęcia „substancje aromatyczne”, „preparaty aromatyczne”, „środki aromatyzujące z przetworzenia termicznego”, „środki aromatyzujące dymu wędzarniczego”, „prekursory środków aromatyzujących” lub „inne środki aromatyzujące”.

W ww. przepisach dotyczących aromatów brak jest odwołania do kodów CN.

Aromatami mogą być substancje sklasyfikowane do kodów CN: ex 3301, ex 3302, ex 130219, 17019100, ex 2101, 21039090,21069020, o ile spełniają definicje z ww. Rozporządzenia. Aromaty mogą więc być zarówno olejkami eterycznymi i mieszankami substancji zapachowych, jak i esencjami owocowymi oraz ekstraktami roślinnymi. Ich wspólną cechą jest funkcja, jaką pełnią – nadają aromat i smak lub zmieniają aromat i smak, niezależnie od kodów CN i nie są produktami do bezpośredniego spożycia.

W rozumieniu art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy aromaty należałoby określić jako półprodukty do wytwarzania artykułów spożywczych, gdyż nie są przeznaczone do bezpośredniego spożycia, nie stanowią wyrobu gotowego – artykułu spożywczego, a jedynie są skoncentrowanym surowcem i służą do wytwarzania artykułów spożywczych.

Reasumując, aby skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, konieczne jest, aby zawartość alkoholu w końcowym produkcie – artykule spożywczym spełniała limity, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit.d. Przy czym zawartość alkoholu etylowego w półprodukcie, jakim są aromaty, nie jest istotna.

Ad.2

Na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy. Zwolnienie to jest implementacją zapisów art. 27 ust. 1f Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych. Art. 27 ustawy przewiduje również zwolnienie od akcyzy w przypadku importu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Żaden z artykułów ustawy lub przepisów wykonawczych nie przewiduje ograniczenia dla zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy.

Niezależnie więc czy będzie miało miejsce nabycie krajowe, wewnątrzwspólnotowe czy też import aromatów (ex 130219, 17019100, ex 2101, 21039090, 21069020) zwolnienie dla alkoholu etylowego w nim zawartego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy będzie mogło mieć zastosowanie, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.

Ad.3

Zgodnie z art. 38 ust. 2 pkt 1 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy, w szczególności w zakresie ewidencjonowania dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień. Na mocy ww. uprawnień Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2010 r., nr 159, poz. 1070), w którym jednak nie określił żadnych dodatkowych warunków dla stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 ust.9 pkt 5 oraz w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy.

Stosując ww. zwolnienia Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie zobowiązany do spełnienia żadnych dodatkowych warunków, nie będzie też zobowiązany do prowadzenia dodatkowych ewidencji. Jednak Wnioskodawca zaznaczył, iż w toku kontroli będzie zobowiązany do wykazania, na przykład na podstawie oświadczeń podmiotów nabywających aromaty, że warunek określony w art. 32 ust.4 pkt 3 lit. d ustawy, tj. odpowiednie limity zawartości alkoholu etylowego w gotowym artykule spożywczym zostały spełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ pragnie zaznaczyć, iż w sprawie objętej wnioskiem, ważną kwestią jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji wyrobów z dodatkiem alkoholu etylowego.

Należy jednocześnie wyjaśnić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ( t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm.), zwaną w dalszej części ustawą, wyrobami akcyzowymi są napoje alkoholowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku pod pozycjami 17 i 18 określono alkohol etylowy o odpowiednio przyporządkowanym kodzie CN 2207 i 2208, który uznaje się za wyrób akcyzowy; i tak:

  1. pod poz.17 Załącznika, z kodem CN 2207 określono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  2. pod poz.18 Załącznika, z kodem CN 2208 określono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Ponadto pod pozycją 43 ww. załącznika jako wyrób akcyzowy określono również alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Jednocześnie w art. 92 ustawy określono, iż do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 do alkoholu etylowego zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. Tak więc zgodnie z powyższym przepisem, wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, objęty pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli jest częścią innego wyrobu, niebędącego wyrobem akcyzowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 7 podpunkt b ustawy, importem jest przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostają objęte zawieszającą procedurą celną, lub też jeżeli wyroby te zostały zwolnione z zawieszającej procedury celnej lub procedura ta została zakończona i powstał dług celny.

Stosownie do art. 8 ust. 4 pkt 2 tegoż przepisu przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 podpunkt a ustawy podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w rozdziale nr 6 ustawy ustawodawca przewidział szereg zwolnień z podatku akcyzowego.

I tak zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Zgodnie zaś z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d. ustawy.

Na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d. ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów

-wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

W treści złożonego wniosku wskazano, że Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w którym mają miejsce następujące zdarzenia gospodarcze:

  1. nabywanie alkoholu etylowego
  2. produkcja aromatów z zawartością alkoholu etylowego (kod CN ex 3302, 17019100)
  3. wykonywanie prób laboratoryjnych z udziałem alkoholu etylowego lub aromatów (kod CN ex 3301. ex 3302, ex 130219,17019100, ex 2101, 21039090, 21069020
  4. handel (nabycie i sprzedaż) aromatami (kod CN ex 3301, ex 3302. ex 130219, ex 2101, 21039090, 21069020).

Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy, nabywany przez Niego alkohol etylowy jest przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit.d.

Na wstępie należy zaznaczyć, że art. 32 ust. 4 pkt 3 lit.d. ustawy dotyczy zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie napojów alkoholowych używanych bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych.

Tak więc aromaty sklasyfikowane przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie, w przypadku gdy stanowią napoje alkoholowe (czyli są konsystencji płynnej i zawierają alkohol etylowy) oraz, gdy są przeznaczone do użycia bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Wskazane limity alkoholu etylowego, których przekroczenie nie uprawnia do zastosowania omawianego w ww. przepisie zwolnienia od akcyzy dotyczą artykułów spożywczych, a więc produktów końcowych procesu produkcji. Aromaty jako półprodukty służące do wytwarzania artykułów spożywczych, jak wynika z opisu Wnioskodawcy, nie stanowią wyrobu gotowego czyli artykułu spożywczego, a jedynie są skoncentrowanym surowcem, służącym do wytwarzania artykułów spożywczych na dalszym etapie produkcji.

Ponadto należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, o ile aromaty objęte wnioskiem nie są wyrobami akcyzowymi sklasyfikowanymi do kodu CN 2207 lub 2208, tj. o ile nie są alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy. Tak więc ważną kwestią jest dokonanie przez Wnioskodawcę właściwej klasyfikacji wyrobów.

Odnośnie pytania 2 należy wskazać, że stosownie do cytowanych wyżej przepisów alkohol etylowy, nabywany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz import alkoholu etylowego objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, przy zachowaniu wszelkich ustawowych wymogów, w tym warunków zawartych w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit.d ustawy jest zwolniony od akcyzy zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy.

Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z delegacją ustawową wynikającą z art. 38 ust. 2 pkt 1 Minister Finansów mógł określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień. Na podstawie m.in. tego upoważnienia zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228), zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 159, poz. 1070). W przedmiotowym rozporządzeniu nie określono dodatkowych warunków dotyczących stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz zaistniały stan faktyczny, przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, z zastrzeżeniem dokonania przez Zainteresowanego właściwej klasyfikacji przedmiotowych produktów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zaistniałym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj