Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/4512-1-603/15-2/MK
z 30 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą Z przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2015 r. (data wpływu 7 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zbycia Działalności Operacyjnej jako zorganizowanej części przedsiębiorstwajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zbycia Działalności Operacyjnej jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X (dalej: „Wnioskodawca”) jest obecnie prowadzone w formie działalności gospodarczej osoby fizycznej.

W ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jest prowadzona następująca działalność operacyjna (dalej: „Działalność Operacyjna”):

  1. Sklep w Z, (…) – centrum ogrodniczo-handlowe, prowadzące sprzedaż dla klientów detalicznych i tzw. małego hurtu (kwiaciarni),
  2. Restauracja, znajdująca się na terenie sklepu,
  3. Sklep internetowy (…),
  4. Punkt sprzedaży na (…),
  5. Sprzedaż hurtowa.

Wnioskodawca rozważa dokonanie restrukturyzacji przedsiębiorstwa polegającej na wniesieniu w formie wkładu niepieniężnego Działalności Operacyjnej do nowo założonej w tym celu spółki komandytowej (dalej: „Spółka komandytowa”). Intencją Wnioskodawcy jest, aby Działalność Operacyjna była prowadzona w formie spółki komandytowej, w której komplementariuszem będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a komandytariuszami osoby fizyczne.

Obecnie Działalność Operacyjna realizuje swoje funkcje w oparciu o przypisane do jej działalności składniki materialne i niematerialne, w tym aktywa i pasywa oraz wyspecjalizowany personel.

Majątkiem wykorzystywanym do prowadzenia Działalności Operacyjnej są m.in. nieruchomości (grunty, budynki i budowle).

Obecnie Działalność Operacyjna została wyodrębniona w regulaminie organizacyjnym Wnioskodawcy od pozostałej działalności, związanej z najmem nieruchomości. W celu wyodrębnienia księgowego Wnioskodawca wydzielił konta dotyczące Działalności Operacyjnej i pozostałej działalności (najmu nieruchomości).

W szczególności podkreślenia wymaga, że w oparciu o dane wynikające z ewidencji księgowej Wnioskodawcy dla potrzeb wewnętrznych sporządzane są zestawienia, z których wynika m.in. podział miejsca powstawania kosztów dla wymienionych wyżej działalności – Działalności Operacyjnej i najmu nieruchomości.

Z uwagi na planowany rozwój działalności oraz potrzebę redukcji ryzyk gospodarczych, Wnioskodawca planuje przenieść Działalność Operacyjną do Spółki Komandytowej w formie wkładu niepieniężnego (aportu) zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Transferem objęte zostaną istotne i niezbędne z punktu widzenia prowadzonej działalności składniki majątku Działalności Operacyjnej, pracownicy, współpracownicy oraz umowy związane ściśle z Działalnością Operacyjną, a także należności i zobowiązania, które są przypisane do Działalności Operacyjnej. Jednym ze skutków aportu będzie także przeniesienie pracowników pomiędzy przedsiębiorstwem Wnioskodawcy a Spółką komandytową, które nastąpi w trybie przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.).

Wnioskodawca przekaże Spółce Komandytowej dokumenty (dokumentację administracyjno-prawną związaną z Działalnością Operacyjną, w tym umowy, porozumienia, regulaminy, wykazy itp. oraz dokumentację techniczną), w szczególności związane z prowadzeniem sklepu, restauracji, sklepu internetowego i punktu handlowego, oraz udostępni zapisy ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy dotyczące przenoszonych w ramach aportu zespołów składników majątkowych.

Po dokonaniu wkładu niepieniężnego Wnioskodawca zobowiązuje się na każde uzasadnione żądanie Spółki Komandytowej udostępnić jej potrzebną dokumentację dotyczącą działalności innej niż związana z Działalnością Operacyjną, gdyby była taka konieczność, w tym wypożyczyć oryginały żądanych dokumentów za pokwitowaniem odbioru przez upoważnioną z ramienia Spółki Komandytowej osobę i z zobowiązaniem do zwrotu.

W działalności gospodarczej Wnioskodawcy po dniu aportu pozostaną następujące składniki majątkowe:

  1. Nieruchomości – grunty, budynki i budowle,
  2. Wyposażenie ściśle związane z daną nieruchomością (np. generatory prądu, piece, chłodnie, regały wysokiego składowania w budynku magazynowym, regały sklepowe).

Spółka Komandytowa, do której na skutek wkładu niepieniężnego przeniesiona zostanie Działalność Operacyjna, będzie kontynuować obecnie prowadzoną działalność w zakresie importu z Dalekiego Wschodu artykułów dekoracyjnych i ich sprzedaży na rzecz odbiorców detalicznych i hurtowych. Spółka Komandytowa będzie kontynuować również sprzedaż pozostałych artykułów zakupionych od dostawców krajowych i roślin zaimportowanych z krajów europejskich – głównie Holandii. Tak jak dotychczas, działalność prowadzona będzie w sklepie stacjonarnym i internetowym dla odbiorców detalicznych i hurtowych. Ponadto, Spółka Komandytowa prowadzić będzie działalność restauracyjną przejętą w ramach wkładu niepieniężnego Działalności Operacyjnej.

W wyniku wyodrębnienia spodziewaną korzyścią dla działalności Wnioskodawcy będzie obniżenie kosztów działań nie związanych z planowaną podstawową działalnością Wnioskodawcy (najmem nieruchomości na rzecz Spółki Komandytowej) względem Działalności Operacyjnej. Jest to o tyle istotne, że planowane są zakupy kolejnych nieruchomości przez Wnioskodawcę, których zarządzanie będzie znacznie łatwiejsze w ramach odrębnego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, niż w przypadku, gdyby w jednym podmiocie było skupione zarówno zarządzanie nieruchomościami, jak i Działalność Operacyjna.

Ponadto, za wykonywaniem Działalności Operacyjnej zarządzania nieruchomościami przez dwa wyspecjalizowane podmioty przemawiają argumenty wynikające z rachunku ekonomicznego (zwiększenie efektywności) oraz względów gospodarczych i praktycznych (optymalizacja i standaryzacja procesów, dopasowanie struktur organizacyjnych do aktualnych wymogów rynkowych – outsourcing działalności odrębnej od podstawowej działalności przypisanej po aporcie Spółce Komandytowej, to jest Działalności Operacyjnej). Z kolei, po wniesieniu wkładu niepieniężnego Działalność Operacyjna będzie mogła rozwijać działalność w ramach Spółki Komandytowej, w tym realizować nowe funkcje w zoptymalizowany sposób.

Poniżej przedstawione zostały szczegółowo funkcje, składniki majątkowe, aktywa, pasywa, źródła przychodów i kosztów oraz pozostałe dane charakteryzujące Działalność Operacyjną, przenoszoną w ramach wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej, i działalność w ramach zarządzania nieruchomościami, pozostający w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

1. Działalność Operacyjna – przenoszona do Spółki Komandytowej.

Zasada, w oparciu o którą dokonywany jest podział majątku Wnioskodawcy jest ściśle związana z realizowanym celem restrukturyzacji i wynika z założenia, że Działalność Operacyjną Wnioskodawcy ma w całości realizować Spółka Komandytowa, natomiast działalność w ramach najmu i zarządu nieruchomościami prowadzić ma nadal Wnioskodawca. Wobec powyższego majątek Wnioskodawcy podlega podziałowi w ten sposób, że wyłącznie składniki majątkowe ściśle związane z działalnością dotyczącą najmu i zarządu nieruchomościami (m.in. budynków, magazynów, miejsc parkingowych) pozostają w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, natomiast na Spółkę Komandytową zostaną przeniesione w ramach wkładu niepieniężnego składniki majątkowe związane z Działalnością Operacyjną.

Działalność Operacyjna obejmuje sprzedaż następujących towarów i akcesoriów:

  1. Rośliny wewnętrzne i zewnętrzne,
  2. Kwiaty rabatowe,
  3. Niezbędne w ogrodzie narzędzia ręczne, rękawice, odzież i obuwie ochronne, folię (tunelową i basenową), włókninę, artykuły wodne (węże, złączki, pistolety, zraszacze), obrzeża, palisady, środki ochrony roślin, i wiele innych akcesoriów przydatnych w pracach ogrodowych,
  4. Kwiaty sztuczne,
  5. Artykuły dekoracyjne do domu i ogrodu (szkło, ceramika, figury ozdobne, wiklina, wyroby naturalne),
  6. Sprzęt i akcesoria akwarystyczne, karmy dla psów, kotów, gryzoni, legowiska i akcesoria do pielęgnacji zwierząt,
  7. Drobny sprzęt gospodarstwa domowego,
  8. Świeże kwiaty cięte, wraz z usługą układania dowolnej kompozycji z kwiatów ciętych lub sztucznych.

Powyższa sprzedaż odbywa się w następujących lokalizacjach:

  1. Sklep w Z (…)– centrum ogrodniczo-handlowe, prowadzące sprzedaż dla klientów detalicznych i tzw. małego hurtu (kwiaciarni),
  2. Sklep internetowy (…),
  3. Punkt sprzedaży na (…).

Dodatkowo prowadzona w ramach Działalności Operacyjnej jest i będzie po aporcie na Spółkę Komandytową sprzedaż hurtowa, przede wszystkim importowanych artykułów dekoracyjnych z krajów Dalekiego Wschodu. W tym celu Wnioskodawca utrzymuje magazyn oraz wzorcownię w Z. Zamówiony towar jest dostarczany do odbiorców własnym transportem lub poprzez firmy spedycyjne. Import artykułów dekoracyjnych, ich dalsza dystrybucja i sprzedaż na terenie Polski jest realizowana przez Wnioskodawcę we własnym zakresie. Wszystkie aspekty związane z obrotem artykułami dekoracyjnymi z Dalekiego Wschodu, a więc kwestie związane z bazami dostawców, odbiorców, importem, dystrybucją i sprzedażą hurtową i detaliczną zostaną przeniesione w ramach aportu na Spółkę Komandytową.

Powyższą ofertę Działalności Operacyjnej uzupełnia sklep internetowy (tzw. (…)), w ramach którego jest prowadzona sprzedaż kwiatów sztucznych i artykułów dekoracyjnych z krajów Dalekiego Wschodu. Sklep internetowy po przeniesieniu w ramach wkładu niepieniężnego będzie prowadzony przez Spółkę Komandytową.

Dodatkowo, w ramach centrum ogrodniczo-handlowego w Z jest prowadzona restauracja dla klientów sklepu. Restauracja przyjmuje również zamówienia na wyroby garmażeryjne i dania cateringowe. Restauracja po aporcie będzie również prowadzona przez Spółkę Komandytową.

W konsekwencji aportu, po dokonaniu wkładu niepieniężnego Wnioskodawcy do Spółki Komandytowej Działalność Operacyjną (sprzedaż hurtowa i detaliczna towarów w sklepie stacjonarnym i internetowym oraz sprzedaż posiłków w restauracji) będzie prowadzić w całości Spółka Komandytowa.

W związku z tym w działalności gospodarczej Wnioskodawcy po dokonaniu aportu pozostaną przede wszystkim składniki majątkowe ściśle związane z działalnością dotyczącą najmu i zarządzania nieruchomościami.

Dodatkowo Spółka Komandytowa będzie realizować następujące zadania:

  1. zawieranie umów na dostawę usług związanych z nieruchomościami wynajętymi od Wnioskodawcy (dostawa mediów, wywóz odpadów, sprzątanie, drobne naprawy i remonty związane z bieżącą eksploatacją nieruchomości),
  2. zarząd w zakresie umów leasingu i umów własności środków transportowych oraz innych środków trwałych, które będą wykorzystywane do podstawowej działalności gospodarczej (Działalności Operacyjnej) przez Spółkę Komandytową,
  3. organizacja ewentualnego finansowania zewnętrznego w przyszłości.

Wynagrodzenie otrzymywane za sprzedaż wymienionych powyżej towarów i akcesoriów ogrodniczych dla klientów (osób trzecich) stanowić będzie główne źródło przychodów Spółki Komandytowej.

Natomiast do kosztów należeć będą m.in. następujące podstawowe rodzaje wydatków:

  • koszty pracowników (wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne, świadczenia pozapłacowe),
  • koszty najmu nieruchomości od Wnioskodawcy,
  • koszty zakupu towarów od producentów, które będą następnie sprzedawane odbiorcom hurtowym i detalicznym.

Obecnie funkcje przypisane do działalności gospodarczej w zakresie utrzymania i zarządzania nieruchomościami oraz Działalności Operacyjnej są wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy. Jednak ze względu na planowany rozwój działalności Spółki Komandytowej w ramach wkładu niepieniężnego planowane jest dodatkowo przejęcie części pracowników od Wnioskodawcy. Pracownicy, którzy będą zatrudnieni przez Spółkę Komandytową obecnie uczestniczą w wykonywaniu funkcji zbliżonych do zakresu działalności, jaki będzie przypisany do Spółki Komandytowej. Pracownicy niezbędni do Działalności Gospodarczej przejdą do Spółki Komandytowej na zasadzie przejścia zakładu pracy [(w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)] do innego pracodawcy (w tym przypadku Spółki Komandytowej). Działalność Operacyjna będzie kontynuowana przez Spółkę Komandytową po dniu aportu. Spółka Komandytowa będzie prowadziła swoją działalność poprzez pracowników zatrudnionych obecnie u Wnioskodawcy, posiadających doświadczenie i specjalistyczną wiedzę konieczną do realizacji zadań Działalności Operacyjnej.

Ponieważ do zadań Spółki Komandytowej po aporcie będzie należeć sprzedaż towarów i akcesoriów, w celu realizacji nałożonych zadań przeniesiona zostanie w formie wkładu niepieniężnego część aktywów pasywów przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, związanych z opisaną powyżej działalnością.

Na aktywa Spółki Komandytowej składać się będą m.in.:

  1. Wartości niematerialne i prawne, wykorzystywane przez pracowników sklepu, sklepu internetowego, punktu sprzedaży i restaurację,
  2. Urządzenia techniczne i maszyny związane z obsługą sklepu i magazynu,
  3. Środki transportu związane z prowadzoną Działalnością Operacyjną,
  4. Inne środki trwałe – meble, pełne wyposażenie sklepu, magazynu i restauracji (z wyjątkiem regałów wysokiego składowania zamontowanych w budynku magazynowym i regałów sklepowych),
  5. Materiały i towary należące obecnie do Wnioskodawcy,
  6. Należności krótkoterminowe,
  7. Inwestycje krótkoterminowe,
  8. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe wynikające z rozliczeń dotyczących umów zawartych przez Wnioskodawcę.

W ramach wkładu niepieniężnego przeniesione zostaną wszelkie prawa i obowiązki z umów związanych z prowadzoną przez Spółkę Komandytową Działalnością Operacyjną oraz jej obsługą, w szczególności:

  1. umowy na obsługę kurierską,
  2. bazę dostawców artykułów dekoracyjnych z Dalekiego Wschodu,
  3. bazę dostawców materiałów ogrodniczych,
  4. bazę odbiorców.

Spółka Komandytowa we własnym zakresie będzie zobowiązana do zawarcia umów dotyczących mediów we wszystkich nieruchomościach, najmowanych od Wnioskodawcy (z wyjątkiem umowy dotyczącej telefonii stacjonarnej i Internetu, która będzie pozostawiona w ramach działalności Wnioskodawcy). Usługi te, w zakresie niezbędnym do prowadzenia Działalności Operacyjnej, będą odpłatnie udostępniane przez Wnioskodawcę Spółce Komandytowej.

Do pasywów Spółki Komandytowej należeć będą pasywa związane z zobowiązaniami i rezerwami na zobowiązania, związanymi z Działalnością Operacyjną.

Na moment aportu ewidencja księgowa prowadzona przez Wnioskodawcę do celów m.in. zarządczych i controlingowych umożliwia w każdym czasie identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz pasywów i aktywów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie Działalności Operacyjnej.

Obecnie koszty i przychody związane z Działalnością Operacyjną przyporządkowane są do niej przez Wnioskodawcę na podstawie prowadzonych ewidencji. Ponadto, Wnioskodawca jest w stanie dokonać alokacji kosztów pośrednich, dotyczących Działalności Operacyjnej i pozostałej działalności, tj. najmu nieruchomości, który będzie realizowany przez działalność gospodarczą Wnioskodawcy po dokonaniu wkładu niepieniężnego.

Spółka Komandytowa posiadać będzie przypisane wyłącznie do swojej działalności rachunki bankowe.

2. Najem nieruchomości – pozostający w działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Głównym źródłem przychodów Wnioskodawcy po dokonaniu wkładu niepieniężnego Działalności Operacyjnej do Spółki Komandytowej będzie wynajem nieruchomości dla Wnioskodawcy i ewentualnie podmiotów trzecich oraz zarząd nieruchomościami.

Po dokonaniu aportu, Wnioskodawca realizować będzie m.in. następujące zadania:

  1. wynajem nieruchomości dla Wnioskodawcy i podmiotów trzecich (m.in. budynków, magazynów, miejsc parkingowych),
  2. zarząd i administracja nieruchomościami,
  3. zawieranie umów na dostawę usług związanych z ww. nieruchomościami (dostawa mediów, wywóz odpadów, sprzątanie, naprawy i remonty) w zakresie związanym z użytkowaniem części nieruchomości na własne potrzeby (tj. przede wszystkim utrzymanie biura),
  4. zakupy nieruchomości w przyszłości,
  5. organizacja ewentualnego finansowania zewnętrznego dla siebie w przyszłości, związane z przyszłymi zakupami dalszych nieruchomości.

Należy zaznaczyć, że jeżeli po dokonaniu aportu będzie dochodzić do zakupu kolejnych nieruchomości, podmiotem realizującym zadania ich zakupu będzie Wnioskodawca.

W celu realizacji założonych zadań, do działalności gospodarczej Wnioskodawcy przypisana będzie część aktywów i pasywów Wnioskodawcy, związanych z opisaną powyżej działalnością.

Do aktywów Wnioskodawcy po dokonaniu wkładu niepieniężnego należeć będą m.in.:

  1. wszystkie grunty, budynki, lokale i obiekty inżynierii wodnej i lądowej należące do Wnioskodawcy (w tym m.in. grunty, budynek sklepu, magazyn, wiaty, drogi dojazdowe, place postoju, linie telefoniczne, sieć ciepłownicza, kanalizacja, ogrodzenia, gazociąg, kotłownie), wyposażenie ściśle związane z nieruchomościami: regały magazynowe wysokiego składowania oraz regały sklepowe,
  2. środki trwałe w budowie dotyczące nieruchomości,
  3. krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe wynikające z rozliczenia zawartych przez
  4. Wnioskodawcę umów dotyczących nieruchomości (np. umów w zakresie mediów),
  5. dokumentacja związana z majątkiem przenoszonym na Spółkę Komandytową, w szczególności dokumentacja techniczna i administracyjno-prawna związana z Działalnością Operacyjną przenoszoną na Spółkę Komandytową,
  6. prawa i obowiązki z umów związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością związaną z najmem nieruchomości.

Do pasywów opisywanej działalności Wnioskodawcy należeć będą w szczególności zobowiązania wynikające z realizowanych przez Wnioskodawcę zadań.

Do innych szczególnie istotnych elementów Wnioskodawcy należeć będą m.in. prawa i zobowiązania wynikające z umów związanych z realizowanymi funkcjami (w szczególności najmem i utrzymywaniem nieruchomości).

Podstawowym przychodem Wnioskodawcy będzie przychód z wynajmu nieruchomości (m.in. budynków, magazynów, miejsc parkingowych) dla Spółki Komandytowej i dla innych kontrahentów.

Należy zaznaczyć, że usługa najmu będzie realizowana dla Spółki Komandytowej w części dotyczącej przede wszystkim sklepu, oraz magazynu hurtowego z wzorcownią zlokalizowanego w Tarnowie Podgórnym. Natomiast najem w zakresie drugiego magazynu będzie realizowany tak jak obecnie dla podmiotów niezależnych. W przypadku kolejnych zakupów nieruchomości będą one najmowane Spółce Komandytowej lub podmiotom niezależnym, w zależności od potrzeb.

Natomiast do kosztów należeć będą m.in. następujące rodzaje wydatków:

  1. koszty pracowników Wnioskodawcy: jednej osoby zarządzającej działalnością gospodarczą, jednej osoby dokonującej wszelkich drobnych napraw itp. oraz jednej osoby sprzątającej (wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne, świadczenia pozapłacowe),
  2. koszty utrzymania i obsługi nieruchomości,
  3. koszty zużycia energii i mediów dotyczących nieruchomości (wyłącznie w części dotyczącej używania biura koniecznego do zarządu nieruchomościami), koszty wyposażenia i artykułów biurowych,
  4. koszty amortyzacji i eksploatacji nieruchomości i związanego z nimi majątku (np. kotłowni),
  5. koszty podatków (np. od nieruchomości) i opłat,
  6. koszty napraw urządzeń związanych z nieruchomością pozostawionych w majątku Wnioskodawcy (koszty te nie będą obejmowały kosztów bieżącej eksploatacji, które będą ponoszone przez najemców).

Wnioskodawca będzie prowadzić swoją działalność poprzez pracowników zatrudnionych obecnie w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, posiadających doświadczenie i specjalistyczną wiedzę konieczną do realizacji zadań w zakresie najmu, zarządzania i utrzymania nieruchomości. Należy zaznaczyć, że ta działalność jest prowadzona również obecnie w związku z najmem nieruchomości (magazynu) podmiotowi niezależnemu.

W działalności gospodarczej Wnioskodawcy pozostanie kompletna dokumentacja, także archiwalna, zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej, dotyczącej działalności dotychczas prowadzonej przez Wnioskodawcę, w oparciu o które prowadzona jest u Wnioskodawcy działalność gospodarcza, dokumentacja umów i rozliczeń oraz dokumentacja księgowo-rachunkowa związana z Działalnością Operacyjną. W ramach dokumentacji księgowo-rachunkowej w działalności gospodarczej Wnioskodawcy pozostaną dokumenty źródłowe stanowiące podstawę zapisów w księgach handlowych Wnioskodawcy, w tym dokumenty określające podstawę opodatkowania PIT oraz związane z wszelkimi innymi podatkami.

Wnioskodawca posiadać będzie przypisane wyłącznie do swojej działalności rachunki bankowe.

Jednocześnie obecnie ewidencja księgowa, prowadzona przez Wnioskodawcę m.in. do celów zarządczych i kontrolingowych umożliwia identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz pasywów i aktywów związanych z prowadzeniem działalności dotyczącej zarządzania nieruchomościami w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Koszty i przychody związane z przyszłą działalnością Wnioskodawcy przyporządkowane będą przez Wnioskodawcę na podstawie prowadzonych ewidencji. Ponadto, Wnioskodawca dokonuje alokacji kosztów pośrednich dotyczących działalności dotyczącej zarządzania nieruchomościami oraz Działalności Operacyjnej.

Na podstawie prowadzonych przez Wnioskodawcę ksiąg i ewidencji możliwe więc będzie ustalenie wyniku finansowego (określenie kosztów i przychodów) dla każdej z wyżej wymienionych działalności osobno.

3. Wyodrębnienie Działalności Operacyjnej i działalności w zakresie najmu na płaszczyźnie organizacyjnej.

Opisane zakresy działalności Wnioskodawcy, tj. Działalność Operacyjna i działalność w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami są i będą na moment wkładu niepieniężnego wyodrębnione na płaszczyźnie organizacyjnej.

O wyodrębnieniu na płaszczyźnie organizacyjnej obu działalności stanowić będzie:

  1. przypisanie do nich w sposób zorganizowany i zaplanowany (oparty o założone kryteria) poszczególnych materialnych i niematerialnych składników majątku Wnioskodawcy,
  2. przypisanie do nich odrębnych zadań gospodarczych (działalności operacyjnej), jak również
  3. prowadzenie ewidencji księgowej m.in. dla celów zarządczych i controllingowych w sposób umożliwiający w każdym czasie identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz pasywów i aktywów związanych z prowadzeniem działalnością w zakresie Działalności Operacyjnej i działalności w zakresie zarządzania i najmu nieruchomościami.

Obie działalności są i będą zatem na dzień wkładu niepieniężnego wyodrębnione organizacyjnie w sposób faktyczny, tj. będą posiadać faktycznie wyodrębnioną pozycję w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy. Ponadto stosownie do potrzeb wynikających z realizowanych zadań obu działów Wnioskodawcy, ich wyodrębnienie organizacyjne będzie również dokonane w sensie formalnym i oparte będzie o regulamin organizacyjny, określający podział stanowisk pracy przypisanych do obu działalności Wnioskodawcy. Ponadto pracownicy przypisani do Działalności Operacyjnej podlegać będą odrębnemu kierownictwu.

Zarówno Działalność Operacyjna, jak i działalność w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami, będą posiadać cechę zorganizowanego w sposób formalny i faktyczny zespołu składników materialnych i niematerialnych, ze względu na założone funkcje gospodarcze, co stanowić będzie o ich wyodrębnieniu na płaszczyźnie organizacyjnej.

4. Wyodrębnienie Działalności Operacyjnej i działalności w zakresie najmu na płaszczyźnie funkcjonalnej oraz zdolność do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych.

Opisane we wniosku działy Wnioskodawcy, tj. Działalność Operacyjna i działalność w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami są i będą na moment aportu wyodrębnione również na płaszczyźnie funkcjonalnej.

Oba działy realizować będą odrębne funkcje gospodarcze oraz będą prowadziły zdefiniowaną dla nich działalność w taki sposób, że stanowić będą potencjalnie (do czasu aportu, a po dokonaniu wkładu niepieniężnego faktycznie) niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące przypisane im zadania gospodarcze w oparciu o odrębne, pozostające w funkcjonalnym związku zespoły składników majątku materialnych i niematerialnych.

W konsekwencji powyższego wyodrębnienia obu działów, od dnia aportu Spółka Komandytowa będzie mogła, w oparciu o przypisany jej w ramach procedury wkładu niepieniężnego zespół składników majątku, kontynuować Działalność Operacyjną jako niezależny podmiot gospodarczy.

Jednocześnie Wnioskodawca, w oparciu o zespół składników majątkowych i niemajątkowych pozostały w majątku Wnioskodawcy, będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą świadcząc usługi najmu i zarządzania nieruchomościami. Należy zaznaczyć, że ta działalność jest prowadzona również obecnie w związku z najmem nieruchomości (magazynu) podmiotom niezależnym.

Zarówno Działalność Operacyjna, jak i działalność w zakresie zarządzania i najmu nieruchomości będą posiadać cechę zorganizowanego w sposób formalny i faktyczny zespołu składników materialnych i niematerialnych, ze względu na założone funkcje gospodarcze. Sposób wyodrębnienia obu Działów dokonany zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego oraz ich przeznaczenie i przypisanie do Wnioskodawcy oraz Spółki Komandytowej w ramach aportu pozwoli traktować je jako potencjalnie niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

5. Prawo do nieruchomości oraz przeniesienie tytułu prawnego do nieruchomości.

Działalność prowadzona przez wyodrębnioną w ramach Wnioskodawcy Działalność Operacyjną oraz przez działalność w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami wymaga korzystania z nieruchomości, w których m.in. świadczyć pracę będą przypisani do tych działalności pracownicy. Nieruchomość, w której wykonywana jest działalność obu Działów, wykorzystywana jest obecnie przez Wnioskodawcę na podstawie tytułu własności.

Wśród składników majątkowych przypisanych do Działalności Operacyjnej, który zostanie przeniesiony aportem do Spółki Komandytowej, nie będzie znajdować się własność nieruchomości należących do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Jednak przed dokonaniem wkładu niepieniężnego Spółka Komandytowa i Wnioskodawca podpiszą odpłatną umowę najmu, na podstawie której w momencie wniesienia wkładu niepieniężnego Spółka Komandytowa będzie miała prawo do korzystania z nieruchomości w takim samym zakresie, w jakim obecnie korzysta z niej Działalność Operacyjna Wnioskodawcy. Umowa ta zostanie podpisana przed dokonaniem aportu, aby zapobiec jakimkolwiek niejasnościom lub przestojom dotyczącym braku tytułu prawnego do nieruchomości. W konsekwencji, Spółka Komandytowa w momencie aportu będzie posiadać tytuł prawny do wszystkich użytkowanych obecnie przez Działalność Operacyjną nieruchomości, udostępnionych na podstawie odpłatnej umowy najmu przez Wnioskodawcę.


Zarząd nieruchomościami oraz najem nieruchomości (m.in. budynków, magazynów, miejsc parkingowych) dla Spółki Komandytowej i osób trzecich to jedne z podstawowych funkcji realizowanych przez Wnioskodawcę.

Z kolei Wnioskodawca będzie korzystać z części nieruchomości, niezbędnej do realizacji działalności w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami.

W konsekwencji oba działy Wnioskodawcy (a po aporcie oba podmioty gospodarcze, tj. Wnioskodawca i Spółka Komandytowa) będą miały zapewniony tytuł prawny do nieruchomości – nieprzerwane prawo korzystania z pomieszczeń wykorzystywanych przez pracowników i niezbędnych do świadczenia usług w zakresie najmu nieruchomości oraz Działalności Operacyjnej – na podstawie odpowiedniego stosunku prawnego (własność w przypadku Wnioskodawcy, najem w przypadku Spółki Komandytowej), zarówno przed jak i na moment aportu i po jego dokonaniu.

6. Przeniesienie do Spółki Komandytowej wszystkich składników Działalności Operacyjnej, w tym przypisanych pracowników.

Przedmiotem aportu do Spółki komandytowej będą wszystkie składniki majątku przyporządkowane do Działalności Operacyjnej. Aportem do Spółki Komandytowej objęte zostaną istotne i niezbędne z punktu widzenia prowadzonej działalności składniki majątku, pracownicy, współpracownicy oraz umowy, a także należności i zobowiązania, które są i będą przypisane do Działalności Operacyjnej, przy czym chodzi tu o wszystkie składniki majątku przypisane do tej Działalności na dzień wkładu niepieniężnego i stanowiące o wyodrębnieniu Działalności Operacyjnej jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jednym ze skutków aportu i przejęcia Działalności Operacyjnej przez Spółkę Komandytową będzie także przeniesienie z Wnioskodawcy do Spółki komandytowej pracowników przyporządkowanych do Działalności Operacyjnej, w sposób przewidziany przez przepisy prawa pracy, tj. zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wyodrębniona w spółce Wnioskodawcy Działalność Operacyjna będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a zatem jej przeniesienie w związku z planowanym wkładem niepieniężnym z majątku Wnioskodawcy do Spółki Komandytowej nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Działalność Operacyjna wnoszona w formie wkładu niepieniężnego do nowo założonej w tym celu Spółki komandytowej (w tym składniki majątkowe oraz niemajątkowe i pracownicy Działalności Operacyjnej), będzie, na dzień wydzielenia, stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 oraz art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., poz. 1054, z późn. zm.; dalej: „ustawa o VAT”), a zatem jego przeniesienie w związku z planowanym wkładem niepieniężnym do Spółki komandytowej nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 6 ustawy o VAT, nie podlegają podatkowi od towarów i usług transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w innej formie, np. tytułem wkładu niepieniężnego.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W świetle powyższego, należy uznać, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa dla potrzeb podatku VAT ma charakter analogiczny do definicji określonej w przepisach art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, w celu określenia, czy dany zespół składników przedsiębiorstwa może stanowić jego zorganizowaną część należy zbadać, czy charakteryzuje się on takimi samymi cechami, jak dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. czy:

  1. w skład zespołu wchodzą składniki materialne i niematerialne, które pozostają w funkcjonalnym związku i są przeznaczone do wykonywania określonych zadań gospodarczych;
  2. posiada określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa podatnika;
  3. został organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w przedsiębiorstwie podatnika;
  4. zespół składników niematerialnych i materialnych mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo, w sposób samodzielny realizujące określone zdania gospodarcze.

Zdaniem Wnioskodawcy, analizowana Działalność Operacyjna spełnia powyższe przesłanki, tzn. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych pozostający w funkcjonalnym związku z prowadzoną działalnością i realizowanymi zadaniami gospodarczymi. Ponadto, jest on także wyodrębniony w strukturze Wnioskodawcy w aspekcie funkcjonalnym (odrębne zadania), finansowym (przypisane aktywa, pasywa, w tym zobowiązania oraz wydzielenie rachunkowe dla potrzeb zarządczych) i organizacyjnym (wyodrębnienie w regulaminie organizacyjnym, wyspecjalizowane kadry pracowników, itd.).

W ocenie Wnioskodawcy, w analizowanych przypadkach warunek istnienia zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych będzie spełniony, ponieważ w skład Działalności Operacyjnej wejdą wszystkie składniki majątkowe (aktywa i pasywa), w tym także zobowiązania pozwalające na realizację powierzonych funkcji.

Aktywa Działalności Operacyjnej będą składać się z następujących elementów:

  1. wartości niematerialne i prawne, wykorzystywane przez pracowników sklepu, sklepu internetowego, punktu sprzedaży i restaurację,
  2. urządzenia techniczne i maszyny związane z obsługą sklepu i magazynu,
  3. środki transportu w leasingu,
  4. inne środki trwałe – meble, pełne wyposażenie sklepu, magazynu i restauracji (z wyjątkiem regałów wysokiego składowania zamontowanych w budynku magazynowym i regałów sklepowych),
  5. długoterminowe rozliczenia międzyokresowe: aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
  6. materiały i towary należące obecnie do Wnioskodawcy,
  7. należności krótkoterminowe,
  8. inwestycje krótkoterminowe,
  9. krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe wynikające z rozliczeń dotyczących umów zawartych przez Wnioskodawcę.


Do pasywów Spółki Komandytowej należeć będą pasywa związane z zobowiązaniami i rezerwami na zobowiązania, związanymi z Działalnością Operacyjną.


Należy podkreślić, że ze względu na planowane prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie Działalności Operacyjnej, do zespołu składników majątkowych przenoszonych na Spółkę komandytową będą należeć istniejące na dzień wydzielenia prawa i obowiązki z umów związanych z prowadzoną przez Spółkę komandytową Działalnością Operacyjną oraz jej obsługą, w szczególności:

  1. umowy na obsługę kurierską,
  2. baza dostawców artykułów dekoracyjnych z Dalekiego Wschodu,
  3. baza dostawców materiałów ogrodniczych,
  4. baza odbiorców.


Podkreślenia wymaga także, że składniki majątkowe i niemajątkowe przypisane do Działalności Operacyjnej będą tworzyć odrębny zespół umożliwiający kontynuację działalności tego Działu w ramach struktury Spółki komandytowej, a zatem kontynuację osiągania z tego tytułu korzyści (w tym przychodów podlegających opodatkowaniu).

W powyższym zakresie równie istotnym elementem zorganizowanej części przedsiębiorstwa będą pracownicy Działalności Operacyjnej Wnioskodawcy, którzy zostaną przeniesieni do Spółki komandytowej w oparciu o art. 231 Kodeksu Pracy, tzw. na zasadzie przejścia zakładu pracy. Dzięki powyższemu, Spółka komandytowa w realizacji zadań Działalności Operacyjnej będzie mogła posługiwać się wykwalifikowaną, doświadczoną kadrą znającą specyfikę prowadzonej działalności oraz aktywa, pasywa i umowy podlegające aportowi.

Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Działalność Operacyjna, stanowiący zespół składników niematerialnych i materialnych może stanowić odrębne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane zadania gospodarcze (przede wszystkim sprzedaż towarów i akcesoriów dla klientów hurtowych i detalicznych). Działalność ta będzie prowadzona w nieruchomości, do której będzie posiadać tytuł prawny na podstawie umowy najmu podpisanej z Wnioskodawcą.

Wskutek powyższego, Działalność Operacyjna wnoszona w wyniku wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej (w tym składniki majątkowe oraz niemajątkowe i pracownicy Działalności Operacyjnej), będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji, ponieważ w świetle przedstawionej argumentacji, rozważane przeniesienie w ramach wkładu niepieniężnego Działalności Operacyjnej dotyczyć będzie w istocie powiązanego funkcjonalnie zespołu składników majątkowych niemajątkowych oraz personelu działalności gospodarczej Wnioskodawcy przypisanego do Działalności Operacyjnej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przeniesienie Działalności Operacyjnej stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa do Spółki komandytowej będzie stanowić transakcję niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów, czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.


Stosownie bowiem do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa, jak również zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.


Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży.


Jednakże o tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.


Według art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Przedsiębiorstwo, czy też zorganizowana część przedsiębiorstwa jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.


Zatem zbywany majątek można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa tylko wówczas, gdy stanowi on zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).


Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.


Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.


Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.


Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.


Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach przedsiębiorstwa prowadzi następującą działalność operacyjną (Działalność Operacyjna):

  1. Sklep w Z, przy (…)– centrum ogrodniczo-handlowe, prowadzące sprzedaż dla klientów detalicznych i tzw. małego hurtu (kwiaciarni),
  2. Restauracja, znajdująca się na terenie sklepu,
  3. Sklep internetowy (…)
  4. Punkt sprzedaży na (…)
  5. Sprzedaż hurtowa.


Wnioskodawca rozważa dokonanie restrukturyzacji przedsiębiorstwa polegającej na wniesieniu w formie wkładu niepieniężnego Działalności Operacyjnej do nowo założonej w tym celu spółki komandytowej (Spółka komandytowa).


Obecnie Działalność Operacyjna realizuje swoje funkcje w oparciu o przypisane do jej działalności składniki materialne i niematerialne, w tym aktywa i pasywa oraz wyspecjalizowany personel. Majątkiem wykorzystywanym do prowadzenia Działalności Operacyjnej są m.in. nieruchomości (grunty, budynki i budowle). Obecnie Działalność Operacyjna została wyodrębniona w regulaminie organizacyjnym Wnioskodawcy od pozostałej działalności, związanej z najmem nieruchomości. W celu wyodrębnienia księgowego Wnioskodawca wydzielił konta dotyczące Działalności Operacyjnej i pozostałej działalności (najmu nieruchomości). W szczególności podkreślenia wymaga, że w oparciu o dane wynikające z ewidencji księgowej Wnioskodawcy dla potrzeb wewnętrznych sporządzane są zestawienia, z których wynika m.in. podział miejsca powstawania kosztów dla wymienionych wyżej działalności – Działalności Operacyjnej i najmu nieruchomości. Z uwagi na planowany rozwój działalności oraz potrzebę redukcji ryzyk gospodarczych, Wnioskodawca planuje przenieść Działalność Operacyjną do Spółki Komandytowej w formie wkładu niepieniężnego (aportu) zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Transferem objęte zostaną istotne i niezbędne z punktu widzenia prowadzonej działalności składniki majątku Działalności Operacyjnej, pracownicy, współpracownicy oraz umowy związane ściśle z Działalnością Operacyjną, a także należności i zobowiązania, które są przypisane do Działalności Operacyjnej. Jednym ze skutków aportu będzie także przeniesienie pracowników pomiędzy przedsiębiorstwem Wnioskodawcy a Spółką komandytową, które nastąpi w trybie przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 ustawy Kodeks pracy. Wnioskodawca przekaże Spółce Komandytowej dokumenty (dokumentację administracyjno-prawną związaną z Działalnością Operacyjną, w tym umowy, porozumienia, regulaminy, wykazy itp. oraz dokumentację techniczną), w szczególności związane z prowadzeniem sklepu, restauracji, sklepu internetowego i punktu handlowego, oraz udostępni zapisy ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy dotyczące przenoszonych w ramach aportu zespołów składników majątkowych.


W działalności gospodarczej Wnioskodawcy po dniu aportu pozostaną następujące składniki majątkowe:

  1. Nieruchomości – grunty, budynki i budowle,
  2. Wyposażenie ściśle związane z daną nieruchomością (np. generatory prądu, piece, chłodnie, regały wysokiego składowania w budynku magazynowym, regały sklepowe).


Głównym źródłem przychodów Wnioskodawcy po dokonaniu wkładu niepieniężnego Działalności Operacyjnej do Spółki Komandytowej będzie wynajem nieruchomości dla Wnioskodawcy i ewentualnie podmiotów trzecich oraz zarząd nieruchomościami.


Po dokonaniu aportu, Wnioskodawca realizować będzie m.in. następujące zadania:

  1. wynajem nieruchomości dla Wnioskodawcy i podmiotów trzecich (m.in. budynków, magazynów, miejsc parkingowych),
  2. zarząd i administracja nieruchomościami,
  3. zawieranie umów na dostawę usług związanych z ww. nieruchomościami (dostawa mediów, wywóz odpadów, sprzątanie, naprawy i remonty) w zakresie związanym z użytkowaniem części nieruchomości na własne potrzeby (tj. przede wszystkim utrzymanie biura),
  4. zakupy nieruchomości w przyszłości,
  5. organizacja ewentualnego finansowania zewnętrznego dla siebie w przyszłości, związane z przyszłymi zakupami dalszych nieruchomości.


Należy zaznaczyć, że jeżeli po dokonaniu aportu będzie dochodzić do zakupu kolejnych nieruchomości, podmiotem realizującym zadania ich zakupu będzie Wnioskodawca. W celu realizacji założonych zadań, do działalności gospodarczej Wnioskodawcy przypisana będzie część aktywów i pasywów Wnioskodawcy, związanych z opisaną powyżej działalnością.


Opisane zakresy działalności Wnioskodawcy, tj. Działalność Operacyjna i działalność w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami są i będą na moment wkładu niepieniężnego wyodrębnione na płaszczyźnie organizacyjnej. Obie działalności są i będą zatem na dzień wkładu niepieniężnego wyodrębnione organizacyjnie w sposób faktyczny, tj. będą posiadać faktycznie wyodrębnioną pozycję w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy. Ponadto stosownie do potrzeb wynikających z realizowanych zadań obu działów Wnioskodawcy, ich wyodrębnienie organizacyjne będzie również dokonane w sensie formalnym i oparte będzie o regulamin organizacyjny, określający podział stanowisk pracy przypisanych do obu działalności Wnioskodawcy. Ponadto pracownicy przypisani do Działalności Operacyjnej podlegać będą odrębnemu kierownictwu. Zarówno Działalność Operacyjna jak i działalność w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami będą posiadać cechę zorganizowanego w sposób formalny i faktyczny zespołu składników materialnych i niematerialnych, ze względu na założone funkcje gospodarcze, co stanowić będzie o ich wyodrębnieniu na płaszczyźnie organizacyjnej.


Opisane we wniosku działy Wnioskodawcy, tj. Działalność Operacyjna i działalność w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami są i będą na moment aportu wyodrębnione również na płaszczyźnie funkcjonalnej.


Oba działy realizować będą odrębne funkcje gospodarcze oraz będą prowadziły zdefiniowaną dla nich działalność w taki sposób, że stanowić będą potencjalnie (do czasu aportu, a po dokonaniu wkładu niepieniężnego faktycznie) niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące przypisane im zadania gospodarcze w oparciu o odrębne, pozostające w funkcjonalnym związku zespoły składników majątku materialnych i niematerialnych. W konsekwencji powyższego wyodrębnienia obu działów, od dnia aportu Spółka Komandytowa będzie mogła, w oparciu o przypisany jej w ramach procedury wkładu niepieniężnego zespół składników majątku, kontynuować Działalność Operacyjną jako niezależny podmiot gospodarczy. Jednocześnie Wnioskodawca, w oparciu o zespół składników majątkowych i niemajątkowych pozostały w majątku Wnioskodawcy, będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą świadcząc usługi najmu i zarządzania nieruchomościami. Ta działalność jest prowadzona również obecnie w związku z najmem nieruchomości (magazynu) podmiotom niezależnym. Zarówno Działalność Operacyjna jak i działalność w zakresie zarządzania i najmu nieruchomości będą posiadać cechę zorganizowanego w sposób formalny i faktyczny zespołu składników materialnych i niematerialnych, ze względu na założone funkcje gospodarcze. Sposób wyodrębnienia obu Działów dokonany zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego oraz ich przeznaczenie i przypisanie do Wnioskodawcy oraz Spółki Komandytowej w ramach aportu pozwoli traktować je jako potencjalnie niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii: czy wyodrębniona w spółce Wnioskodawcy Działalność Operacyjna będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a zatem jej przeniesienie w związku z planowanym wkładem niepieniężnym z majątku Wnioskodawcy do Spółki Komandytowej nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.


Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Działalność Operacyjna Spółki wraz z przynależnymi jej składnikami stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Powyższe wynika z faktu, że spełnione są przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego, które to przesądzają o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wskazane wyodrębnienie organizacyjne ma charakter faktyczny, tj. Działalność Operacyjna będzie wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy, i oparte jest na regulaminie organizacyjnym. Wyodrębnienia finansowego dowodzi z kolei fakt, wydzielenia kont dotyczących Działalności Operacyjnej i pozostałej działalności. Pozwala to zatem ustalenie i ocenę wydatków oraz przychodów jakie generuje zarówno Działalność Operacyjna jak i najem nieruchomości realizowany przez Wnioskodawcę. W niniejszej sprawie widoczne jest również wyodrębnienie funkcjonalne. Powyższe potwierdza sam Wnioskodawca wskazując, że oba działy realizować będą odrębne funkcje gospodarcze oraz będą prowadziły zdefiniowaną dla nich działalność w taki sposób, że stanowić będą potencjalnie (do czasu aportu, a po dokonaniu wkładu niepieniężnego faktycznie) niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące przypisane im zadania gospodarcze w oparciu o odrębne, pozostające w funkcjonalnym związku zespoły składników majątku materialnych i niematerialnych. W takim kształcie sprawy Działalność Operacyjna jest gotowa do całkowicie samodzielnej realizacji zadań z zakresu sprzedaży, to z kolei przesądza o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.


W konsekwencji powyższego w realiach niniejszej sprawy przeniesienie składników majątkowych przynależnych Działalności Operacyjnej stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa na rzecz spółki komandytowej (przejmującej) stanowić będzie czynność, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy, która będzie to czynnością wyłączoną z podlegania przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.


Podsumowując, wyodrębniona w Spółce Wnioskodawcy Działalność Operacyjna stanowić będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczony do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, przez co spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W konsekwencji jej przeniesienie, w związku z planowanym wkładem niepieniężnym z majątku Wnioskodawcy do Spółki Komandytowej, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj