Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-588/15-4/MK
z 24 września 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z poźn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2015 r. (data wpływu 29 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dywidendy wypłacanej przez Wnioskodawcę jako następcę prawnego na rzecz spółki francuskiej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dywidendy wypłacanej przez Wnioskodawcę jako następcę prawnego na rzecz spółki francuskiej.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Jedyny Wspólnik Spółki D. Sp. z o.o. - Spółka D. SA przeznaczyła zysk za lata 2011 i 2012 na wypłatę dywidendy.
Podział zysku miał miejsce w następujący sposób:
- za rok 2011 na Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników Spółki D. Sp. z o.o. w dniu 21.03.2012 r. podjęto uchwałę określającą termin wypłaty dywidendy do końca roku 2012. Dywidenda ta została częściowo wypłacona na rzecz udziałowca.
- za rok 2012 na Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników w dniu 13.06.2013 r. podjęto uchwałę określającą termin wypłaty dywidendy za rok 2012 do dnia 31.12.2014 r.; podjęto również uchwałę o odroczeniu terminu wypłaty pozostałej części dywidendy za 2011 rok do 31.12.2013 r.
W dniu 13.12.2013 r. dotychczasowy udziałowiec, D. SA, sprzedał 100% udziałów w D. Sp. z o. o., Spółce D. Polska Sp. z o.o.
Na dzień sprzedaży udziałów D. SA była 100% właścicielem udziałów D. Sp. z o.o. przez okres ponad 2 lat.
W dalszej kolejności Spółka D. Polska Sp. z o.o. w dniu 01.08.2014 r., na podstawie postanowienia sądu rejestrowego, przejęła w wyniku połączenia Spółkę D. Sp. z o.o. Wnioskodawca, Spółka D. Polska Sp. z o.o., jest więc następcą prawnym Spółki D. Sp. z o.o.
W roku 2014 Spółka D. SA zmieniła nazwę na D. Holding SAS.
W wyniku powyższych restrukturyzacji podmiotem, który fizycznie wypłaci dywidendę za lata 2011 i 2012 będzie D. Polska Sp. z o.o.
Ponadto w piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazał, że Spółka D. SA, jedyny wspólnik D. Sp. z o.o., była spółką prawa francuskiego z siedzibą w Limoges. W roku 2014 D. SA zmieniła nazwę na D. Holding SAS i w dalszym ciągu jest spółką prawa francuskiego z siedzibą w Limoges, podlegała i nadal podlega opodatkowaniu od całości dochodów we Francji oraz nie korzystała i nie korzysta ze zwolnienia opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Spółka D. Polska Sp. z o.o. będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji D. Holding SAS (przed zmianą nazwy D. SA) zarówno za rok, w którym podjęto uchwałę o wypłacie zysku, jaki i za rok fizycznej wypłaty dywidendy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka D. Polska Sp. z o.o. wypłacając dywidendę na rzecz D. SAS może zastosować, jako płatnik, zwolnienie z opodatkowania wypłacanej dywidendy i nie pobierać podatku u źródła?
Zdaniem Wnioskodawcy, przy dokonywaniu zaległej wypłaty z tytułu dywidendy na rzecz D. Holding SAS przez D. Polska Sp. z o.o., Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie dywidend z podatku dochodowego. Wynika to z faktu, iż jeszcze przed zbyciem udziałów w dniu 13.12.2013 r., zarówno Spółka uprawniona do otrzymania dywidendy, jak i spółka zobowiązana do wypłaty dywidendy spełniły przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku. Podjęcie uchwały o przyznaniu dywidendy spowodowało powstanie po stronie wspólnika roszczenia o jej wypłatę. W związku z tym zbycie przez wspólnika udziałów po powstaniu roszczenia nie ma wpływu na jego istnienie oraz podmioty uprawnione i zobowiązane z tego tytułu. Z tego względu niezbędne jest przyjęcie dnia powzięcia uchwały o wypłacie dywidendy jako podstawy do ustalenia prawa podatnika (D. Holding SAS) do zastosowania zwolnienia od podatku i zwolnienia płatnika (D. Polska Sp. z o.o.) z obowiązku potrącenia podatku.
Aby dywidenda nie podlegała w Polsce opodatkowaniu, zgodnie z art. 22 ust. 4 i 4a oraz art. 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm., dalej: UPDOP) powinny zostać spełnione następujące warunki:
- wypłacającym dywidendę jest spółka, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski;
- uzyskującym dochody (przychody) z dywidend jest spółka podlegająca w Polsce lub w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
- spółka uzyskująca dochody z dywidend posiada bezpośrednio niemniej niż 10 proc. udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę;
- udziały posiadane są nieprzerwanie przez 2 lata, przy czym warunek ten może zostać spełniony po dniu wypłaty dywidendy;
- spółka uzyskująca dochody z dywidend nie korzysta ze zwolnienia opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;
- w przypadku zagranicznego wspólnika polska spółka dysponuje certyfikatem potwierdzającym jego zagraniczną-rezydencję podatkową;
- spółka wypłacająca dywidendę posiada pisemne oświadczenie, że spółka uzyskująca dywidendę nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
W opisanym stanie faktycznym:
- dywidenda jest należna od spółki mającej siedzibę na terytorium Polski,
- uprawnioną do otrzymania dywidendy jest spółka D. Holding SAS, podlegająca opodatkowaniu od całość dochodów we Francji,
- spółka uzyskująca dochody z dywidendy była w posiadaniu 100% udziałów spółki zobowiązanej do wypłaty dywidendy tj. D. Sp. z o.o.; spółka wypłacająca dywidendę D. Polska Sp. z o.o. wykonuje to zaległe zobowiązanie wyłącznie jako następca prawny przejętej spółki D. Sp. z o.o.: na podstawie art. 494 Kodeksu spółek handlowych z dniem połączenia 01.08.2014 r. D. Polska Sp. z o. o. wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki D. Sp. z o.o., w tym również w zobowiązanie do wypłaty dywidendy,
- spółka uzyskująca dochody z dywidendy była w posiadaniu 100% udziałów spółki zobowiązanej do wypłaty dywidendy przez okres ponad dwóch lat,
- spółka D. Holding SAS nie korzysta ze zwolnienia opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
- spółka, która jako następca prawny wypłaci dywidendę, będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji odbiorcy dywidend potwierdzającym jego francuską rezydencję zarówno za rok, w którym podjęto uchwałę o wypłacie zysku, jaki i za rok fizycznej wypłaty dywidendy,
- spółka wypłacająca dywidendę będzie również posiadać oświadczenie że spółka uzyskująca dywidendę nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Należy podkreślić, że regulacje prawne dot. podmiotów uprawnionych do dywidendy zawarte w ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dalej KSH) (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wyraźnie wskazują, że uprawnieni do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku - art. 193 § 1 KSH. Zgodnie z art. 191 § 1 KSH wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników. Podjęcie uchwał o przyznaniu dywidendy rodzi więc po stronie wspólnika roszczenie o jej wypłatę. Tym samym zbycie przez wspólnika udziałów po powstaniu roszczenia nie ma wpływu na jego istnienie oraz podmioty uprawnione i zobowiązane z tego tytułu. Z tego względu niezbędne jest przyjęcie dnia powzięcia uchwały o wypłacie dywidendy jako podstawy do ustaleni prawa podatnika (D. Holding SAS) do zastosowania zwolnienia od podatku i zwolnienia płatnika (D. Polska Sp. z o.o.) z obowiązku potrącenia podatku.
Na takim stanowisku stanął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 listopada 2011 r., sygn. IPPB5/423-841/11-2/PS, uznając za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy. W ocenie Wnioskodawcy przy dokonywaniu zaległych wypłat z tytułu dywidendy przez Spółkę przejętą miała ona prawo do zastosowania zwolnienia dywidend z podatku dochodowego ze względu na fakt, iż w dacie podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy oraz w ustalonych uchwalą terminach wypłaty dywidendy uprawniony podmiot tj. X. GmbH spełniał przesłanki do zastosowania tego zwolnienia.
Należałoby tutaj również odwołać się do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 maja 2001 r. sygn. akt I SA Gd 2513/98 (Pr.i P. 2006/2/43), który orzekł: „Dla kwalifikacji danego przysporzenia jako dochodu z udziału w zyskach osób prawnych istotne jest, że dochód ten ma swoje źródło w fakcie bycia udziałowcem/akcjonariuszem.”
Trzeba ponadto podkreślić, że późniejsze zmiany własnościowe nie powinny mieć wpływu na nabyte przez udziałowca uprawnienia do skorzystania ze zwolnienia również ze względu na to, że stałoby to w sprzeczności z celem wprowadzenia do UPDOP przepisów implementujących Dyrektywę Rady z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich (90/435/EWG), obecnie Dyrektywę 2011/96/UE (dalej: Dyrektywę). Cytując preambułę do Dyrektywy: „Celem niniejszej dyrektywy jest zwolnienie dywidend i innych zysków podzielonych wypłacanych przez spółki zależne ich spółkom dominującym z podatku potrącanego u źródła dochodu oraz wyeliminowanie podwójnego opodatkowania takiego dochodu na poziomie spółki dominującej. Konsolidacja spółek różnych państw członkowskich może okazać się konieczna dla stworzenia w ramach Unii warunków analogicznych do warunków rynku wewnętrznego oraz w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania tego rynku wewnętrznego. Takie operacje nie powinny być utrudniane przez ograniczenia, niedogodności lub zakłócenia wynikające w szczególności z przepisów podatkowych państw członkowskich. Stąd też niezbędne jest, w odniesieniu do konsolidacji spółek różnych państw członkowskich, określenie zasad opodatkowania, które są neutralne z punktu widzenia konkurencji, aby umożliwić przedsiębiorstwom dostosowanie się do wymogów rynku wewnętrznego, zwiększyć ich produktywność oraz zwiększyć ich siłę konkurencyjną na poziomie międzynarodowym.” Skoro beneficjent dywidendy spełniał ustawowe warunki zwolnienia w chwili nabycia roszczenia o wypłatę dywidendy, to fakt pozbawienia go takiego uprawnienia ze względu na późniejsze zbycie udziałów oraz restrukturyzację spółki zobowiązanej do wypłaty dywidendy i opodatkowanie dochodów z dywidendy byłoby naruszeniem wspomnianej Dyrektywy.
Mając powyższe na uwadze uzasadnione jest stanowisko, iż przy dokonywaniu zaległej wypłaty z tytułu dywidendy na rzecz D. Holding SAS przez D. Polska Sp. z o.o. Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie dywidend z podatku dochodowego na podstawie art. 22 ust. 4 UPDOP.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.