Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-296/12/AW
z 22 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-296/12/AW
Data
2012.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
edukacja
kształcenie
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Czy do świadczonych usług zajęć pozalekcyjnych prowadzonych dla uczniów szkół odstawowych i gimnazjalnych można stosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012r. (data wpływu 14 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2012r. (data wpływu 8 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy usługi edukacyjne świadczone przez Spółkę za pośrednictwem JST, na rzecz uczniów, którzy zakończyli obowiązek szkolny w myśl ustawy o systemie oświaty, a kontynuują obowiązek nauki, będą zwolnione od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c. – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy usługi edukacyjne świadczone przez Spółkę za pośrednictwem JST, na rzecz uczniów, którzy zakończyli obowiązek szkolny w myśl ustawy o systemie oświaty, a kontynuują obowiązek nauki, będą zwolnione od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2012r. (data wpływu 8 czerwca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 maja 2012r. znak IBPP1/443-295/12/AW, IBPP1/443-296/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność na podstawie wpisu do KRS. W ramach wykonywanej działalności prowadzi różne szkolenia w tym zajęcia dla dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji i technik pamięciowych oraz przedmiotów ogólnokształcących, tj. geografia, matematyka, chemia czy j. polski. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

Zajęcia z dziećmi i młodzieżą Spółka prowadzi na zlecenie JST, w ramach projektów unijnych finansowanych w 100% ze środków publicznych. JST, jako organ prowadzący dla szkół publicznych, jest projektodawcą i zarazem Beneficjentem środków pomocowych EFS przeznaczonych na realizację m.in. ww. szkoleń. Zajęcia prowadzone są przez Spółkę na mocy umów – zawartych w wyniku postępowania przetargowego – z gminną jednostką samorządową. Zleceniodawcą – zgodnie z umową – jest Jednostka Samorządu Terytorialnego, która jako projektodawca uzyskała środki na realizację projektu szkoleniowego ze środków UE w ramach PO KL. Powierza ona Spółce przeprowadzenie wymienionych zajęć za określone w drodze postępowania stawki za jedną godzinę. W ramach zawartych umów Spółka zapewnia nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach, materiały dydaktyczne dla uczniów, przeprowadza egzaminy zewnętrzne, zakończone wydaniem certyfikatów potwierdzających poziom uzyskanych kwalifikacji (np. w przypadku szkoleń komputerowych). Projekty JST, w ramach których Spółka może być potencjalnym wykonawcą (po przejściu procedury przetargowej), są realizowane w ramach poddziałania 9.1.2 oraz 9.2 PO KL. Celem ich jest poprawa szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z obszarów wiejskich i małych miast. Cel ten realizowany jest głównie poprzez przeprowadzanie dla uczniów dodatkowych zajęć (rozwijających i wyrównujących), które umożliwiają rozwijanie naturalnych zainteresowań, motywują do poszerzania wiedzy i wzmacniają ich aspiracje.

Zajęcia prowadzą nauczyciele zatrudniani przez Spółkę, ułatwia to JST pozyskanie wykwalifikowanej kadry w wymaganej ilości, co nie zawsze mogą zapewnić szkoły cierpiące na braki kadrowe. Do dyspozycji Zleceniodawcy Spółka pozostawia zaplecze techniczne (np. platformę elearningową, jeżeli taki system nauczania przewiduje realizowany projekt) oraz posiadane dodatkowe uprawnienia (np. Spółka jest centrum egzaminacyjnym w zakresie języków obcych). Rozliczenie usług edukacyjnych świadczonych przez Spółkę dla JST następuje transzami na podstawie F Vat wystawianych przez Spółkę za zrealizowane godziny dydaktyczne. JTS reguluje należność jako Beneficjent środków z EFS w uzgodnionym terminie i w ramach budżetu zatwierdzonego we wniosku o dofinansowanie projektu.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Świadczone przez Spółkę usługi będące przedmiotem wniosku (w związku z faktem zlecenia ich przez JST działającej na rzecz szkół i ich uczniów) stanowią usługi na rzecz dzieci i młodzieży świadczone na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty – ustawa o systemie oświaty art. 1 pkt 15.
  2. Spółka nie jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3.
  3. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.
  4. Spółka nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej PAN ani jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.
  5. W związku z tym, że prowadzone przez Spółkę zajęcia pozalekcyjne skierowane są do uczniów, którzy zakończyli obowiązek szkolny, a kontynuują obowiązek nauki, i dotyczą umiejętności uniwersalnych i kluczowych rynku pracy (znajomość obsługi komputera, posługiwanie się językiem obcym), które mogą być związane z wieloma branżami i zawodami, a ich posiadanie wzmocni pozycję na rynku pracy uczestników tych zajęć, według oceny Spółki stanowią usługi kształcenia zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i służą uzyskaniu lub uaktualnieniu wiedzy w tym zakresie.W odniesieniu do zajęć pozalekcyjnych prowadzonych na niższych poziomach nauczania – podstawowym i gimnazjalnym – zajęcia w zakresie przedmiotów ogólnokształcących jak i komputerowych i językowych nie stanowią w ocenie Spółki usług kształcenia zawodowego innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
  6. Realizowane przez Spółkę zajęcia pozalekcyjne nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  7. Spółka nie posiada akredytacji rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  8. Według opinii Spółki (jak w punkcie 5), prowadzone zajęcia pozalekcyjne stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jednocześnie świadczone przez Spółkę usługi finansowane są w 100% ze środków publicznych pochodzących z projektów unijnych realizowanych przez JST, zlecającą Spółce realizację części zadań w ramach budżetu tychże projektów.
  9. Z uwagi na to, że np. uczniowie techników i szkół zawodowych, którzy niebawem staną się uczestnikami rynku pracy, podwyższając swoje umiejętności w zakresie obsługi komputera i znajomości języka obcego, zwiększają swoją atrakcyjność na rynku pracy, w ramach prowadzonych przez Spółkę zajęć pozalekcyjnych, według oceny Spółki, choć nie pozostają one w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, mają jednak na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.W odniesieniu do zajęć pozalekcyjnych prowadzonych na rzecz uczniów na niższym poziomie nauczania tj. podstawowym i gimnazjalnym w zakresie przedmiotów ogólnokształcących, komputerowych i językowych Spółka uważa, że nie pozostają one w związku z branżą lub zawodem uczestników, będących uczniami spełniającymi obowiązek szkolny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi edukacyjne świadczone przez Spółkę za pośrednictwem JST, na rzecz uczniów, którzy zakończyli obowiązek szkolny w myśl ustawy o systemie oświaty, a kontynuują obowiązek nauki, będą zwolnione od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c....

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na to pytanie jest twierdząca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 17a ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na podstawie § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność na podstawie wpisu do KRS. W ramach wykonywanej działalności prowadzi różne szkolenia w tym zajęcia dla dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, z zakresu technik komputerowych, technik koncentracji i technik pamięciowych oraz przedmiotów ogólnokształcących, tj. geografia, matematyka, chemia czy j. polski. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

Zajęcia z dziećmi i młodzieżą Spółka prowadzi na zlecenie JST, w ramach projektów unijnych finansowanych w 100% ze środków publicznych. JST, jako organ prowadzący dla szkół publicznych, jest projektodawcą i zarazem Beneficjentem środków pomocowych EFS przeznaczonych na realizację m.in. ww. szkoleń. Zajęcia prowadzone są przez Spółkę na mocy umów – zawartych w wyniku postępowania przetargowego – z gminną jednostką samorządową. Zleceniodawcą – zgodnie z umową – jest Jednostka Samorządu Terytorialnego, która jako projektodawca uzyskała środki na realizację projektu szkoleniowego ze środków UE w ramach PO KL. Powierza ona Spółce przeprowadzenie wymienionych zajęć za określone w drodze postępowania stawki za jedną godzinę. Celem ich jest poprawa szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z obszarów wiejskich i małych miast. Cel ten realizowany jest głównie poprzez przeprowadzanie dla uczniów dodatkowych zajęć (rozwijających i wyrównujących), które umożliwiają rozwijanie naturalnych zainteresowań, motywują do poszerzania wiedzy i wzmacniają ich aspiracje.

Świadczone przez Spółkę usługi będące przedmiotem wniosku (w związku z faktem zlecenia ich przez JST działającej na rzecz szkół i ich uczniów) stanowią usługi na rzecz dzieci i młodzieży świadczone na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty – ustawa o systemie oświaty art. 1 pkt 15.

Spółka nie jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Spółka nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej PAN ani jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W związku z tym, że prowadzone przez Spółkę zajęcia pozalekcyjne skierowane są do uczniów, którzy zakończyli obowiązek szkolny, a kontynuują obowiązek nauki, i dotyczą umiejętności uniwersalnych i kluczowych rynku pracy (znajomość obsługi komputera, posługiwanie się językiem obcym), które mogą być związane z wieloma branżami i zawodami, a ich posiadanie wzmocni pozycję na rynku pracy uczestników tych zajęć, według oceny Spółki stanowią usługi kształcenia zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i służą uzyskaniu lub uaktualnieniu wiedzy w tym zakresie.

Realizowane przez Spółkę zajęcia pozalekcyjne nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Spółka nie posiada akredytacji rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Z uwagi na to, że np. uczniowie techników i szkół zawodowych, którzy niebawem staną się uczestnikami rynku pracy, podwyższając swoje umiejętności w zakresie obsługi komputera i znajomości języka obcego, zwiększają swoją atrakcyjność na rynku pracy, w ramach prowadzonych przez Spółkę zajęć pozalekcyjnych, według oceny Spółki, choć nie pozostają one w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, mają jednak na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, koniecznym jest jednoczesne spełnienie dwóch przesłanek, mianowicie świadczący usługi musi być podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a świadczącym usługi w zakresie kształcenia i wychowania lub podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b świadczącym usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Dokonując analizy stanu faktycznego na tle powołanych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, iż wprawdzie zleceniodawcą przedmiotowych usług jest Jednostka Samorządu Terytorialnego, jednakże opisane usługi prowadzenia zajęć pozalekcyjnych na rzecz uczniów szkół publicznych będących jednostką objęta systemem oświaty realizowane są przez Wnioskodawcę będącego podmiotem odrębnym od szkoły, a zatem nie można uznać, iż w niniejszej sprawie Wnioskodawca jest podmiotem realizującym usługę kształcenia i wychowania świadczoną przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty), zwłaszcza że Wnioskodawca podał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej PAN ani jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W przedmiotowej sprawie nie znajduje zatem zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż to podmiot świadczący usługę ma być jednostka objętą systemem oświaty (lub podmiotem wymienionym pod lit. b) tego przepisu), a nie nabywca. Status nabywcy pozostaje w tym przypadku bez znaczenia.

Wobec przedmiotowych usług nie jest też możliwe zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, mimo że Wnioskodawca stwierdził, iż świadczone przez niego usługi będące przedmiotem wniosku (w związku z faktem zlecenia ich przez JST działającej na rzecz szkół i ich uczniów) stanowią usługi na rzecz dzieci i młodzieży świadczone na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty – ustawa o systemie oświaty art. 1 pkt 15. Powołany przepis art. 1 pkt 15 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) stanowi, że system oświaty zapewnia w szczególności warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego. Sformułowanie to jest jednak wyłacznie zdefiniowaniem funkcji, jaką zapewnia system oświaty, jednakże z przepisu tego nie wynikają żadne formy i zasady określające wykonywanie usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Zatem przepis art. 1 ust. 15 ustawy o systemie oświaty nie stanowi podstawy umożliwiającej zastosowanie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę (niebędącego jednostką objętą systemem oświaty) usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie jest również podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą również korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, bowiem nie są świadczone osobiście przez usługodawcę będącego nauczycielem, lecz przez jednostkę (Spółkę) zatrudniającą nauczycieli. Spółka nie świadczy zatem usług prywatnego nauczania.

W przedmiotowej sprawie nie znajduje również zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Jak podał Wnioskodawca, z zajęć pozalekcyjnych korzystają uczniowie techników i szkół zawodowych, którzy niebawem staną się uczestnikami rynku pracy. Podwyższając swoje umiejętności w zakresie obsługi komputera i znajomości języka obcego, zwiększają swoją atrakcyjność na rynku pracy, w ramach prowadzonych przez Spółkę zajęć pozalekcyjnych, które – choć nie pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem – mają jednak na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Nie można jednak uznać, że taka forma zajęć wypełnia kryteria kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia. W myśl art. 15 ust. 2 tej ustawy, obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia. Według art. 16 ust. 5a cytowanej ustawy, po ukończeniu gimnazjum obowiązek nauki spełnia się:

  1. przez uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej;
  2. przez uczęszczanie na zajęcia realizowane w formach pozaszkolnych w placówkach publicznych i niepublicznych posiadających akredytację, o której mowa w art. 68b;
  3. przez uczęszczanie na zajęcia realizowane w ramach działalności oświatowej prowadzonej przez osoby prawne lub fizyczne na podstawie art. 83a ust. 2, dla której osoby te uzyskały akredytację, o której mowa w art. 68b;
  4. przez realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, przygotowania zawodowego u pracodawcy.

Żadna z powyższej przytoczonych regulacji, w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, nie przemawia za uznaniem świadczonych przez Wnioskodawcę przedmiotowych usług za usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, co jest podstawowym warunkiem do skorzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w ww. rozporządzeniu (1777/2005 oraz 282/2011) kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. W przypadku usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie występuje taka sytuacja, gdyż prowadzone zajęcia nie mają charakteru wiedzy zawodowej. Przyswojenie wiedzy przekazywanej na zajęciach nie prowadzi do uzyskania konkretnego zawodu lub rozwijania merytorycznych kwalifikacji w posiadanym zawodzie. Również Wnioskodawca wskazał, iż zajęcia pozalekcyjne nie pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem. Jednocześnie Wnioskodawca podał, że celem prowadzonych przez niego zajęć jest poprawa szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z obszarów wiejskich i małych miast. Cel ten realizowany jest poprzez przeprowadzanie dla uczniów dodatkowych zajęć (rozwijających i wyrównujących), które umożliwiają rozwijanie naturalnych zainteresowań, motywują do poszerzania wiedzy i wzmacniają ich aspiracje. Nie może tu być zatem mowy o kształceniu zawodowym lub przekwalifikowaniu zawodowym. Taka kwalifikacja prawnopodatkowa sprawia, iż brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

W tym miejscu dodać należy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi również zajęcia językowe. Jeśli zatem w ramach świadczonych usług znajdują się również usługi nauczania języków obcych to te zajęcia będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne świadczone przez Spółkę za pośrednictwem JST, na rzecz uczniów, którzy zakończyli obowiązek szkolny w myśl ustawy o systemie oświaty, a kontynuują obowiązek nauki, nie będą zwolnione od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c, gdyż Wnioskodawca nie spełnia warunków uprawniających do takiego zwolnienia.

Tylko i wyłącznie do zajęć stanowiących nauczanie języka obcego Wnioskodawca winien zastosować zwolnienie w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ informuje, że niniejszą interpretacją objęto tematykę zajęć pozalekcyjnych skierowanych do uczniów, którzy zakończyli obowiązek szkolny, a kontynuują obowiązek nauki, natomiast w pozostałym zakresie objętym wnioskiem tj. w temacie zajęć pozalekcyjnych prowadzonych na rzecz uczniów na niższym poziomie nauczania, tj. podstawowym i gimnazjalnym, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj