Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1082/14/IB
z 19 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2014 r. (data wpływu 26 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:


  • w zakresie obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, sporządzania deklaracji rocznej oraz braku obowiązku sporządzania informacji PIT-8C - jest prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstawania przychodu z tytułu sfinansowania ubezpieczenia klientom, obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, sporządzania deklaracji oraz informacji podatkowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Bank Spółdzielczy w ramach działalności bankowej oferuje swoim klientom (w tym członkom Spółdzielni i pracownikom - gdyż też są klientami Banku) lokaty bankowe. Bank w przyszłości chciałby wprowadzić lokaty terminowe promocyjne, bądź kredyty promocyjne, np. na okres 12 miesięcy i objąć wszystkich klientów, którzy będą posiadaczami tych lokat według stanu na dzień np. 31 marca 2015 r. dodatkowym bonusem stanowiącym "nieodpłatne świadczenie". Polegałoby to na tym, iż Bank wszystkich posiadaczy tych lokat objąłby dodatkowym ubezpieczeniem z tytułu NNW na warunkach wynegocjowanych z Towarzystwem Ubezpieczeniowym. Kwota składki przypadającej na 1 osobę nie przekraczałaby 10,00 zł (czyli wartości "małego prezentu" w rozumieniu przepisów podatkowych). Łączna kwota składki pokryta byłaby ryczałtowo przez Bank, a wartość jednorazowej łącznej składki opłaconej przez Bank uzależniona byłaby od ogólnej ilości posiadaczy lokat, kredytów czy innych produktów bankowych na dany dzień (wielokrotność 10,00 zł). Ubezpieczenie to byłoby grupowe, z podaniem tylko informacji ilości max osób objętych tym ubezpieczeniem do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, bez wskazywania przy ubezpieczeniu danych klientów (nieindywidualne świadczenie). Skorzystanie z ubezpieczenia obwarowane byłoby spełnieniem odpowiednich warunków ubezpieczenia, do zweryfikowania przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe. Bank nie będzie uczestniczyć w decyzjach o przyznaniu odszkodowania i nie będzie pośredniczył w jego wypłacie. Dalszy tok postępowania dokonywać się będzie między klientem a Towarzystwem Ubezpieczeniowym. Skorzystanie przez grupę klientów ze świadczenia jest dobrowolne, nie jest obowiązkiem. Bank tego nie będzie kontrolował. Bank tylko poinformuje klienta, iż będzie objęty takim ubezpieczeniem odgórnie i może z niego skorzystać dobrowolnie, o ile wystąpi taka sytuacja upoważniająca klienta, bądź jego spadkobierców do ubiegania się do skorzystania ze świadczenia NNW - z tytułu nieszczęśliwego wypadku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Bank w 2015 r. będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego w formie ryczałtu od wartości świadczenia opłacenia łącznej składki na rzecz klientów (w tym członków i pracowników) w wysokości 19% na podstawie pkt 4b w ust. 1 w art. 30, który wejdzie w życie od 1 stycznia 2015 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 1328) i wykazywania należności w poz. 48 PIT-8A zatytułowanej "Inne należności", oraz wykazanie tego podatku w rocznej deklaracji PIT-8AR?


Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie uzyskane przez klientów (w tym członków i pracowników - klientów) jest ryczałtowe, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie podlega obowiązkowi wystawiania z tego tytułu deklaracji PIT osób objętych ryczałtowym ubezpieczeniem.

Świadczenie uzyskane przez klientów (w tym członków i pracowników - klientów):


  • nie wpływa na zwiększenie aktywów ubezpieczonego, nie są skutkiem wypłaty pieniędzy przez Bank, ani nie wpływa na zaoszczędzenie wydatków ubezpieczonych, ponieważ nie są zobligowani do ponoszenia tego typu kosztów. Po drugie to ubezpieczenie nie ogranicza ani nie wyłącza prawa klienta do ewentualnych innych indywidualnych ubezpieczeń we własnym zakresie;
  • jest to świadczenie zbiorowe, grupowe, klienci nie musieliby ponosić tego typu wydatków w przypadku braku świadczenia ze strony Banku;
  • w okresie objęcia ubezpieczeniem nie ma elementu realnego w postaci otrzymania korzyści, nie otrzymuje on przychodu w formie wypłaty pieniędzy, ani prawa do dysponowania składką;
  • samo świadczenie objęcia ubezpieczeniem nie jest przypisane indywidualnie, tylko jest to ubezpieczenie dla określonej grupy klientów Banku w określonym okresie, Bank nie ma wpływu na to, ani klienci nie wiedzą kto faktycznie skorzysta ze świadczenia NNW w okresie ubezpieczeniowym. Może być hipotetycznie taka sytuacja, że nikt nie skorzysta ze świadczenia;
  • nie jest to świadczenie związane z działalnością Banku sensu stricte, ani świadczenie wynikające ze stosunku pracy,
  • wartość opłaconej składki przez Bank łącznie będzie stanowić wielokrotność 10,00 zł, co stanowi o tym, iż można zakwalifikować je jako prezenty "małej wartości" w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.


W związku z powyższym Bank przyjmuje stanowisko, iż nie będzie rozliczać osób objętych ryczałtowym świadczeniem w sposób indywidualny i nie będzie zobowiązany do wystawienia odrębnych imiennych deklaracji PIT-8C. Bank będzie zobowiązany od 1 stycznia 2015 r. do zapłacenia zryczałtowanego podatku od łącznego świadczenia - całej składki w wysokości 19% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zobowiązany będzie do wykazania tego podatku w deklaracji miesięcznej i przekazania tego zryczałtowanego podatku do 20-tego następnego miesiąca po uiszczeniu składki oraz wykazania tego podatku w rocznej deklaracji PIT-8AR.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, sporządzania deklaracji rocznej oraz braku obowiązku sporządzania informacji PIT-8C oraz za nieprawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) wprowadzonym od dnia 1 stycznia 2015 r. ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2014 r., poz. 1328) od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty - w wysokości 19% świadczenia.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 41 ust. 7 pkt 2 ustawy, jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 i 4b, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 zdanie pierwsze ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie do art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:


  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


W art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienione zostały źródła przychodów, do których w pkt 9 zaliczono inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 805 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 121) przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę. Świadczenie ubezpieczyciela polega w szczególności na zapłacie:


  1. przy ubezpieczeniu majątkowym - określonego odszkodowania za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku;
  2. przy ubezpieczeniu osobowym - umówionej sumy pieniężnej, renty lub innego świadczenia w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku w życiu osoby ubezpieczonej.


Celem umowy ubezpieczenia jest więc udzielenie ubezpieczonemu ochrony na wypadek określonego w umowie ryzyka (w niniejszej sprawie nieszczęśliwego wypadku), w zamian za zapłatę składki. Funkcja ochronna jest istotą każdej umowy ubezpieczenia.

Stosownie do art. 808 § 1 Kodeksu cywilnego ubezpieczający może zawrzeć umowę ubezpieczenia na cudzy rachunek. Ubezpieczony może nie być imiennie wskazany w umowie, chyba że jest to konieczne do określenia przedmiotu ubezpieczenia.

Na podstawie art. 808 § 2 ww. ustawy roszczenie o zapłatę składki przysługuje ubezpieczycielowi wyłącznie przeciwko ubezpieczającemu. Zarzut mający wpływ na odpowiedzialność ubezpieczyciela może on podnieść również przeciwko ubezpieczonemu.

Zgodnie z art. 808 § 3 ww. ustawy ubezpieczony jest uprawniony do żądania należnego świadczenia bezpośrednio od ubezpieczyciela, chyba że strony uzgodniły inaczej; jednakże uzgodnienie takie nie może zostać dokonane, jeżeli wypadek już zaszedł.

Sytuacja, w której składka opłacana jest przez inną osobę niż ta, w której interesie majątkowym zawierana jest umowa (która zostaje objęta ochroną ubezpieczeniową) powoduje – co do zasady – powstanie realnej korzyści majątkowej u osoby, na rzecz której zawierana jest umowa. Jest to bowiem odstępstwo od ogólnej zasady pokrywania kosztów ubezpieczenia przez podmiot, którego interesów umowa dotyczy. Jednocześnie przysporzenie majątkowe występuje niezależnie od tego czy w przyszłości zajdzie przewidziany w umowie wypadek oraz osoba uprawniona otrzyma z tego tytułu odszkodowanie.

Poza tym, w przedmiotowej sprawie wystąpi objęcie ubezpieczeniem grupy osób możliwej do zidentyfikowania, a tym samym również będzie możliwość przypisania świadczenia z tego tytułu konkretnej osobie. Bank zamierza bowiem wprowadzić lokaty terminowe promocyjne, bądź kredyty promocyjne, np. na okres 12 miesięcy i objąć wszystkich klientów, którzy będą posiadaczami tych lokat według stanu na dzień np. 31 marca 2015 r. dodatkowym ubezpieczeniem z tytułu NNW na warunkach wynegocjowanych z Towarzystwem Ubezpieczeniowym. Dobrowolne skorzystanie zatem z określonej „promocyjnej” oferty banku będzie obejmowało określoną ochroną ubezpieczeniową. Przy tym, możliwości indywidualnego przypisania świadczenia nie wyklucza funkcjonowanie tego ubezpieczenia jako ubezpieczenie grupowe z podaniem tylko informacji o maksymalnej ilości osób objętych ubezpieczeniem. Ubezpieczenie niewątpliwie bowiem będzie dotyczyło konkretnych osób. Jak wskazano we wniosku skorzystanie z ubezpieczenia byłoby obwarowane spełnieniem odpowiednich warunków ubezpieczenia podlegających weryfikacji przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe czy np. decyzja przyznająca odszkodowanie będzie podejmowana o ile wystąpi sytuacja upoważniająca klienta (a więc na pewno nie jakiegokolwiek klienta, ale wyłącznie klienta objętego ubezpieczeniem) do ubiegania się o takie świadczenie.

W świetle zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzić zatem należy, że zapłacona przez Wnioskodawcę składka ubezpieczeniowa, w związku z umową ubezpieczenia z tytułu nieszczęśliwych wypadków będzie stanowiła przychód dla osób objętych ubezpieczeniem, od którego Wnioskodawca – na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będzie miał obowiązek pobierania i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego oraz przesłania do urzędu skarbowego rocznej deklaracji PIT-8AR. Nie będzie występował natomiast obowiązek przesyłania deklaracji miesięcznych oraz informacji PIT-8C.

Jednocześnie jednak, w przedmiotowej sprawie wskazać należy, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W konsekwencji, w odniesieniu do przychodu powstającego w niniejszej sprawie przy spełnieniu wszystkich przesłanek określonych w powołanym wyżej w przepisie, w szczególności zaś w sytuacji gdy jednorazowa wartość świadczenia ze strony banku na rzecz klienta, tj. wartość świadczenia w postaci wszystkich opłaconych składek za cały okres ubezpieczenia nie będzie przekraczała kwoty 760 zł i nie będzie przekazywana klientowi w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj