Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-169/15-2/GJ
z 25 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2015 r. (data wpływu 2 marca 2015 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Uzasadnienie


W dniu 2 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe


  1. Głównym przedmiotem działalności Sp. z o. o. (zwanej dalej Spółką) jest działalność w zakresie usług marketingowych i promocyjnych produktów farmaceutycznych świadczonych na zlecenie firm farmaceutycznych.
  2. W celu prawidłowego świadczenia wymienionych powyżej usług Spółka musi udostępniać swoim pracownikom samochody służbowe. W tym celu Spółka najczęściej wynajmuje lub leasinguje samochody osobowe. Część samochodów stanowi również własność Spółki i jest jej środkami trwałymi.
  3. Samochody będące w posiadaniu Spółki (wynajmowane, leasingowane, własne) są pojazdami samochodowymi w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 roku, nr 177, poz. 1054 ze zm.), jak również spełniają definicję samochodów osobowych zawartą w art. 4a pkt 9a ustawy o CIT.
  4. Samochody będące w posiadaniu Spółki są wykorzystywane w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Samochody te wykorzystywane są przez pracowników Spółki w ramach wykonywanych obowiązków służbowych (przykładowo takich jak dojazdy do klientów, przejazdy na spotkania przedstawicieli handlowych, przejazdy do urzędów i czy załatwianie innych spraw Spółki wymagających użycia samochodu).
  5. W przypadku części pracowników, którzy do tej pory wykorzystywali samochody wyłącznie do celów służbowych, Spółka wprowadza możliwość korzystania przez nich z tych samochodów także do celów prywatnych - wykorzystanie samochodów do celów prywatnych możliwe jest wyłącznie poza godzinami pracy i pod warunkiem, że samochód nie jest potrzeby Spółce w tym czasie do prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z umożliwieniem pracownikom korzystania z samochodów służbowych do celów prywatnych Spółka będzie doliczała tym pracownikom dodatkowy przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego korzystania z samochodów służbowych do celów prywatnych na zasadach określonych w art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (teks jednolity: Dz. U. z 2012 roku, poz. 361 ze zm,). Celem Spółki jest, aby możliwość korzystania z samochodów służbowych do celów prywatnych była dodatkowym (niepieniężnym) elementem wynagrodzenia pracowników, które ma stanowić dodatkowy czynnik motywujący pracowników do pracy i w jeszcze większym stopniu wiązać pracowników ze Spółką. Spółka obserwuje bowiem wśród konkurencji, że przyznanie pracownikom uprawnienia do korzystania z samochodów służbowych na cele prywatne poza godzinami pracy jest coraz powszechniej stosowanym pozapłacowym składnikiem wynagrodzenia pracowników, który jest pozytywnie odbierany przez pracowników. Tak więc Spółka również w ten sam sposób chce motywować swoich pracowników do pracy na jej rzecz.
  6. Spółka - w związku z wynajmem lub leasingiem - płaci czynsz, który zawiera, oprócz kwoty netto, także podatek od towarów i usług, identycznie, Spółka nabywając samochody płaci określone ze sprzedawcą wynagrodzenie, które również zawiera w sobie podatek od towarów i usług.
  7. W związku z eksploatacją samochodów służbowych (zarówno wynajmowanych, leasingowanych, jak i własnych) Spółka ponosi określone koszty, takie jak koszty paliwa i płynów eksploatacyjnych, koszty części zamiennych i ich wymiany, etc.
  8. W przypadku samochodów użytkowanych na podstawie umów, które nie spełniają warunków do uznania ich za umowy leasingu operacyjnego w rozumieniu art. 17b ustawy o CIT Spółka prowadzi jednak ewidencję przebiegu pojazdu (tzw. „kilometrówka”), o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 i ust. 5 ustawy o CIT.
    W ramach limitu, który wynika z kilometrówki Spółka rozlicza wydatki związane z używaniem wynajmowanych samochodów do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.
  9. W stosunku do samochodów opisanych w niniejszym wniosku Spółka nie zgłosiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego zamiaru odliczania 100% naliczonego podatku od towarów i usług (Spółka nie złożyła więc formularza VAT-26). W związku z tym Spółka nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT. Ponadto, konstrukcja tych samochodów nie wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą ani też nie powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W związku z tym Spółka odlicza jedynie 50% podatku VAT związanego z nabywanymi, wynajmowanymi lub leasingowanymi samochodami, w tym również podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami wykorzystywanymi z eksploatacją opisanych powyżej samochodów (Spółka nie odlicza podatku naliczonego strukturą).

Wyjątek stanowi jedynie paliwo, od którego Spółka nie odlicza obecnie w ogóle podatku, jednak od 1 lipca 2015 roku zamierza również odliczać - zgodnie z przy sługującym jej prawem - 50% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie paliwa do opisanych powyżej samochodów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. czy w przypadku nabycia samochodów osobowych Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne także wartość podatku od towarów i usług, którego nie odliczyła na gruncie podatku VAT (50% podatku nieodliczonego na gruncie VAT) - pytanie dotyczy istniejącego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego?
  2. czy w przypadku wynajmu lub leasingu samochodów osobowych Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych wartość podatku od towarów i usług, którego nie odliczyła na gruncie podatku VAT od czynszu najmu lub rat leasingowych (50% podatku nieodliczonego na gruncie VAT) - pytanie dotyczy istniejącego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego?
  3. czy w przypadku nabycia towarów i usług (przykładowo takich jak części zamienne, płyny
    eksploatacyjne, przeglądy, serwis, etc.) związanych z używaniem i eksploatacją samochodów opisanych w stanie faktycznym (własnych, leasingowanych oraz wynajmowanych), Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych wartość podatku od towarów i usług, którego nie odliczyła na gruncie podatku VAT (50% podatku nieodliczonego na gruncie VAT) - pytanie dotyczy istniejącego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego?
  4. czy w przypadku nabycia w okresie do 30 czerwca 2015 roku paliwa do samochodów opisanych w stanie faktycznym, Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych wartość podatku od towarów i usług, którego nie odliczyła na gruncie podatku VAT w związku z nabyciem paliwa (100% podatku nieodliczonego na gruncie VAT) - pytanie dotyczy istniejącego stanu faktycznego?
  5. czy w przypadku nabycia w okresie od 1 lipca 2015 roku paliwa do samochodów opisanych w stanie faktycznym, Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych wartość podatku od towarów i usług, którego nie odliczyła na gruncie podatku VAT w związku z nabycie paliwa (100% podatku nieodliczonego na gruncie VAT) - pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego?

Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. w przypadku nabycia samochodów osobowych Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne także wartość podatku od towarów i usług, którego nie odliczyła na gruncie podatku VAT - tj. 50% nieodliczonego podatku VAT,
  2. w przypadku wynajmu lub leasingu samochodów osobowych Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych wartość podatku od towarów i usług, którego nie odliczyła na gruncie podatku VAT od czynszu najmu lub rat leasingowych - tj. 50% nieodliczonego podatku VAT,
  3. w przypadku nabycia towarów i usług (przykładowo takich jak części zamienne,płyny eksploatacyjne, przeglądy, serwis, etc.) związanych z używaniem i eksploatacją samochodów opisanych w stanie faktycznym, Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych wartość podatku od towarów i usług, którego nie odliczyła na gruncie podatku VAT - 50% nieodliczonego podatku VAT,
  4. w przypadku nabycia do 30 czerwca 2015 roku paliwa do samochodów opisanych w stanie faktycznym, Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych wartość podatku od towarów i usług, którego nie odliczyła na gruncie podatku VAT w związku z nabycie paliwa - tj. 100% nieodliczonego podatku VAT,
  5. w przypadku nabycia od 1 lipca 2015 roku paliwa do samochodów opisanych w stanie faktycznym, Spółka ma prawo zaliczać do kosztów podatkowych wartość podatku od towarów i usług, którego nie odliczyła na gruncie podatku VAT w związku z nabycie paliwa - tj. 50% nieodliczonego podatku VAT.

Związek ponoszonych wydatków z przychodami Spółki

  1. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT podatkowym kosztem uzyskania przychodu jest wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł tego przychodu, z wyłączeniem wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Jednocześnie, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o CIT w przypadku środków trwałych kosztem uzyskania przychodu są odpisy amortyzacyjne dokonywane od jego wartości początkowej, dokonywane zgodnie z regulacjami art. 16a - 16m ustawy o CIT.
  2. Z powyższej regulacji wynika więc, że kosztem podatkowym Spółki będzie wydatek, który:
    1. został poniesiony przez Spółkę w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł tego przychodu, oraz
    2. nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
  3. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej pracownicy Spółki wykorzystują na co dzień samochody służbowe do wykonywania swoich obowiązków. Jak Spółka wspomniała w opisie stanu faktycznego jej główna działalność polega na świadczeniu usług promocyjnych i marketingowych wyrobów farmaceutycznych, które to usługi Spółka świadczy na rzecz firm farmaceutycznych. W celu prawidłowego wykonywania usług na rzecz firm farmaceutycznych pracownicy Spółki odwiedzają apteki, gabinety lekarskie, przychodnie, etc. i prezentują ofertę klientów Spółki, przedstawiają informacje o nowych lekach, ich zastosowaniu, etc. Z uwagi na fakt, iż Spółka świadczy usługi na terytorium całego kraju niezbędnym jest udostępnienie odpowiednich narzędzi jej pracownikom do wykonywania powierzonych im obowiązków służbowych, w tym właśnie samochodów, które służą im do przemieszczania się pomiędzy aptekami i gabinetami lekarskimi, etc. lub w celu załatwienia innych spraw Spółki.
  4. Istnieje więc bezpośredni związek pomiędzy wydatkami poniesionymi na zakup, wynajem oraz leasing samochodów, a także na zakup towarów i usług niezbędnych do prawidłowego użytkowania tych samochodów a przychodami uzyskiwanymi przez Spółkę. Oznacza to również, że warunek związku poniesionych wydatków z przychodami Spółki wynikający z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT w opisanym stanie faktycznym jest spełniony.
  5. Związek pomiędzy wydatkami ponoszonymi w związku z użytkowaniem i eksploatacją samochodów a przychodami Spółki będzie również istniał w sytuacji udostępniania samochodów służbowych pracownikom poza godzinami pracy do celów prywatnych pracowników. Tego rodzaju świadczenie będzie bowiem dodatkowym, niepieniężnym składnikiem wynagrodzenia pracowników, mającym na celu między innymi motywowanie pracowników Spółki i ich związanie ze Spółką. Wynagrodzenia pracownicze - zarówno te pieniężne jak i niepieniężne - stanowią zaś koszt podatkowy Spółki.

VAT od nabywanych samochodów osobowych


  1. Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT wartość środków trwałych nie zalicza się bezpośrednio do kosztów podatkowych, lecz dokonuje się tego poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16a -16m ustawy o CIT. Odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów podatkowych dokonuje się od wartości początkowej środka trwałego.
  2. W myśl art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wartością początkowa środka trwałego jest - w przypadku nabycia prawa własności tego środka trwałego - cena nabycia. Zgodnie zaś z art. 16g ust. 3 ustawy o CIT „za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.”
  3. Z przytoczonego przepisu wyraźnie wynika, że wartość nieodliczonego podatku od towarów i usług stanowi element wartości początkowej środka trwałego i podlega zaliczeniu do kosztów podatkowych w drodze dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.
  4. Konsekwentnie w celu ustalenia, czy Spółce przysługuje prawo zaliczenia do podstawy amortyzacji podatku VAT, konieczne jest ustalenie, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia tego podatku na gruncie ustawy o VAT.
  5. Kwestie odliczeń podatku od towarów i usług związanego z używaniem i eksploatacją samochodów reguluje z kolei art. 86a ust. 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku. Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi - w oparciu o art. 86a ust. 2 zalicza się między innymi wydatki na nabycie samochodów osobowych.
  6. Na zasadzie wyjątku, prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku od towarów i usług przysługuje podatnikom, jeżeli:
    1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
    2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.


      Jak Spółka wskazała w opisie stanu taktycznego używane przez nią samochody osobowe nie spełniają konstrukcyjnych warunków określonych w lit. b), a ponadto Spółka nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu i zamierza nieodpłatnie udostępnić samochody służbowe pracowników do ich celów prywatnych poza godzinami pracy.
  7. Z wyżej wymienionych powodów Spółce przysługuje prawo do odliczenia jedynie 50% kwoty podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów osobowych. Skoro więc na gruncie podatku od towarów i usług Spółka może odliczyć jedynie 50% tego podatku związanego z nabyciem samochodów osobowych, to pozostała kwota tego podatku (nieodliczona) wliczana jest do wartości początkowej tego środka transportu i w konsekwencji stanowi podatkowy koszt uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej.


VAT od leasingu (wynajmu) samochodów oraz towarów i usług związanych z używaniem i eksploatacją samochodów


  1. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o CIT kosztów uzyskania przychodu nie stanowi podatek od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
  2. W oparciu o art. 86a ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia jedynie 50% podatku związanego z:
    1. używaniem samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze,
    2. nabycia usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
  3. Samochody Spółki - zarówno własne, jak i te użytkowane na podstawie umów najmu lub leasingu - nie spełniają konstrukcyjnych umożliwiających pełne odliczenie, zaś Spółka nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu i dodatkowo zamierza nieodpłatnie udostępnić samochody służbowe pracowników do ich celów prywatnych poza godzinami pracy.
  4. W związku z tym Spółce przysługuje prawo do odliczenia jedynie 50% podatku związanego z czynszem najmu lub z ratą leasingu oraz 50% podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami związanymi z używaniem i eksploatacją tych samochodów.
  5. W konsekwencji powyższego 50% podatku od towarów i usług związany z czynszem najmu lub z ratą leasingu oraz 50% podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami związanymi z używaniem i eksploatacją tych samochodów - który zgodnie z powyższymi regulacjami nie podlega odliczeniu - stanowi podatkowy koszt uzyskania przychodu Spółki na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o CIT.
  6. Stanowisko takie potwierdzają również znane Spółce interpretacje podatkowe. Przykładowo stanowisko takie zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 24 października 2014 roku (nr IBPBI/2/423-1128/14/CzP), w którym stwierdzono, że „stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków eksploatacyjnych dot. samochodów osobowych wraz z podatkiem od towarów i usług naliczonego w tej części, w jakiej zgodnie z przepisami ustawy o VAT nie podlega odliczeniu należy uznać za prawidłowe”.


VAT od paliwa


  1. W przypadku podatku od towarów i usług związanych z nabywanym paliwem do samochodów będących w posiadaniu Spółki obowiązujące przepisy przewidują:
    1. brak odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanym paliwem - w okresie do dnia 30 czerwca 2015 roku,
    2. odliczenie 50% podatku od towarów i usług związanego z nabywanym paliwem - w okresie od 1 lipca 2015 roku.
  2. Powyższe reguluje art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 roku, poz. 312),
  3. Zestawiając powyższe regulacje ustawy o VAT z przepisami dotyczącymi zaliczania do kosztów podatkowych nieodliczonego podatku od towarów i usług należy wskazać, że:
    1. skoro do dnia 30 czerwca 2015 roku Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w ogóle - to podatek ten w całości jest kosztem uzyskania przychodów na gruncie podatku dochodowego, oraz
    2. skoro od dnia 1 lipca 2015 roku Spółka będzie miała prawo do odliczenia jedynie 50% podatku od towarów i usług związanego z nabyciem paliwa, to pozostała kwota podatku od towarów i usług (50% tego podatku), której Spółka nie ma prawa odliczyć na gruncie podatku od towarów i usług - będzie kosztem podatkowym Spółki na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.


Konkluzje


  1. Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż:
    1. nieodliczona część (50% podatku) podatku od towarów i usług związana z nabyciem samochodów osobowych przez Spółkę wliczana jest do wartości początkowej środka trwałego i jest zaliczana do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne,
    2. nieodliczona część (50% podatku) podatku od towarów i usług związana z ratami leasingowymi, czynszem najmu oraz nabyciem towarów i usług wiązanych z eksploatacją samochodów osobowych będących w posiadaniu Spółki jest podatkowym kosztem uzyskania przychodów,
    3. nieodliczony podatek (100% do dnia 30 czerwca 2015 roku) oraz część (50% podatku od dnia 1 lipca 2015 roku) podatku od towarów i usług związana z nabytym paliwem do opisanych wyżej samochodów osobowych będących w posiadaniu Spółki jest podatkowym kosztem uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest – jest prawidłowe,


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj