Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-834a/14/MK
z 3 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu – 3 września 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2014 r. (data wpływu – 26 listopada 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia własności nieruchomości na członków likwidowanej spółdzielni mieszkaniowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia własności nieruchomości na członków likwidowanej spółdzielni mieszkaniowej.

Wniosek uzupełniono w dniu 26 listopada 2014 r.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni, posiadająca status spółdzielni mieszkaniowej (zwana dalej również Spółdzielnią) jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej składającej się z 54 działek. Przedmiotowa nieruchomość stanowi część nieruchomości, którą Spółdzielnia nabyła na podstawie umowy sprzedaży z dnia 30 czerwca 2006 r. od Skarbu Państwa – Agencji Mienia Wojskowego. Cena sprzedaży nie została zwiększona o kwotę podatku od towarów i usług, a w związku z tym Spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bo taki nie wystąpił.

Członkami Spółdzielni są wyłącznie osoby fizyczne. Spółdzielnia z członkami Spółdzielni zawarła umowy o budowę domów jednorodzinnych. Wszyscy członkowie wnieśli na poczet nabycia nieruchomości i wybudowania domów jednorodzinnych wkłady budowlane w wysokości 56.300 zł każdy. Spółdzielnia wykonała uzbrojenie terenu w media oraz dokonała podziału nieruchomości na działki budowlane oraz działki pod drogi i ciągi piesze.

Planowana jest likwidacja Spółdzielni, w trakcie której na mocy art. 125 § 5 Prawa spółdzielczego w uchwale ostatniego Walnego Zgromadzenia majątek zostanie przekazany nieodpłatnie na rzecz jej członków. Każdemu z członków Spółdzielni ma być przydzielona jedna działka budowlana oraz odpowiedni udział w działkach wydzielonych jako drogi i ciągi piesze. Nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości ma dokonać likwidator zgodnie z uchwałą ostatniego Walnego Zgromadzenia. Spółdzielnia nie będzie dokonywać zwrotu wkładów budowlanych w gotówce.

Jednakże do czasu likwidacji Spółdzielni może dojść do sytuacji, że niektórzy członkowie Spółdzielni na mocy art. 21 ust. 1 zd. 2 w związku z art. 2 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wystąpią o ustanowienie przez Spółdzielnię w związku z zawartą umową na budowę domu jednorodzinnego odrębnej własności działki wydzielonej z nieruchomości, której właścicielem obecnie jest Spółdzielnia. Wówczas Spółdzielnia przekaże działkę oraz udział w działkach przeznaczonych na drogi i ciągi piesze na rzecz członka Spółdzielni, który wystąpił z takim żądaniem w zamian za wniesiony wkład budowlany.

Natomiast, jak wynika z uzupełnienia wniosku, umowa pomiędzy Spółdzielnią a jej poszczególnymi członkami została zawarta w czerwcu 2003 r. (szczegółowe daty poszczególnych umów są różne).

W § 1 tej umowy Spółdzielnia zobowiązała się do:


  • zakupu terenu osiedla,
  • opracowania planu realizacyjnego,
  • podziału geodezyjnego terenu,
  • opracowania innej dokumentacji wynikającej ze statutu spółdzielni,
  • przydzielenia działki budowlanej zlokalizowanej w X. na terenie osiedla na podstawie decyzji Zarządu,
  • dokonania rozliczenia kosztu działki budowlanej w zależności od powierzchni działki i przewłaszczenia przydzielonej działki budowlanej na rzecz członka na początku budowy oraz
  • wykonania uzbrojenia osiedla w instalacje podziemne i drogi w oparciu o obowiązujące przepisy.


Z kolei w § 2 tej umowy członek Spółdzielni zobowiązał się do:


  • pokrycia kosztu zakupu terenu budowlanego odpowiadającego średniej wartości terenu przypadającego na 1 członka w wysokości 30.000 zł,
  • wpłaty wpisowego na członka spółdzielni,
  • wpłaty udziału członkowskiego,
  • pokrycia ewentualnych kosztów związanych z obsługą administracyjno-finansową (koszty zarządu plus podatki),
  • pokrycia kosztów: planu realizacyjnego, projektu technicznego domu, podziału geodezyjnego i przewłaszczenia,
  • wybudowania na przydzielonej działce domu jednorodzinnego zgodnie z dokumentacją,
  • ponoszenia kosztów uzbrojenia i dróg osiedlowych w odpowiedniej części wynikającej z ilości działek w zakresie, na który nie będzie innych możliwości finansowych.


Pozostałe postanowienia tej umowy dotyczyły postanowień końcowych (rozstrzyganie sporów, zmiany umowy, liczba egzemplarzy umowy).

Z kolei 4 października 2014 r. Spółdzielnia zawarła ze wszystkimi członkami Spółdzielni umowę o budowie domu jednorodzinnego. Umowa ta doprecyzowuje obowiązki stron nie zmieniając postanowień umów zawieranych z członkami w czerwcu 2003 r. W § 1 tejże umowy z dnia 4 października 2014 r. postanowiono, że Strony umowy stosownie do treści § 28.2 Statutu Spółdzielni zawierają umowę o budowie domu jednorodzinnego precyzującą obowiązki Stron związane z budową przez poszczególnych Członków Spółdzielni domu jednorodzinnego na przydzielonej działce. Ponadto w § 2 tejże umowy szczegółowo określono działkę będącą przedmiotem umowy. Natomiast w § 4 umowy Spółdzielnia zobowiązała się do „zawarcia umowy o przeniesienie prawa własności działki, opisanej w § 2 ust. 1 na członka spółdzielni za zapłatą kwoty stanowiącej zwrot kosztów przygotowania nieruchomości pod budowę. Przeniesienie prawa własności domu jednorodzinnego wraz z działką nastąpi w umowie zawartej w formie aktu notarialnego, pomiędzy Spółdzielnią a członkiem, najpóźniej w terminie 3 miesięcy po wybudowaniu domu, a jeżeli na podstawie odrębnych przepisów jest wymagane pozwolenie na użytkowanie najpóźniej w terminie 3 miesięcy od uzyskania takiego pozwolenia. Na żądanie Członka Spółdzielnia przenosi prawo własności domu jednorodzinnego w chwili, gdy ze względu na stan realizacji inwestycji jest to możliwe. Udział członka w nieruchomości wspólnej określa uchwała Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni nr xx/xx/xx z dnia 5 kwietnia 2014 r.”

W § 5 umowy z dnia 4 października 2014 r. członek Spółdzielni zobowiązał się do:


  1. zawarcia umowy o budowę domu jednorodzinnego bezpośrednio z wykonawcą robót budowlanych według własnego projektu budowlanego wraz z niezbędną infrastrukturą.
  2. pokrywania kosztów przygotowania nieruchomości gruntowej opisanej w § 2 ust. 1, pod budowę w tym kosztów wykonania infrastruktury drogowej, doprowadzenia mediów, prac ziemnych, obsługi geodezyjnej oraz innych czynności koniecznych do przygotowania nieruchomości pod budowę.


  1. Zakres rzeczowy robót, który będzie stanowić podstawę ustalenia wysokości kosztów przygotowania nieruchomości, opisanej w § 2 ust. 1 pod budowę, stanowi załącznik nr 1 do umowy.
  2. Ustala się wstępną wysokość wkładu budowlanego na poziomie 56 000 zł (pięćdziesiąt sześć tysięcy zł).
  3. Zasady ustalania kwoty stanowiącej zwrot kosztów przygotowania nieruchomości pod budowę określa Regulamin rozliczeń finansowych z członkami Spółdzielni w X. z tytułu wkładów budowlanych oraz ustanowienia i przenoszenia odrębnej własności stanowiący załącznik do uchwały Rady Nadzorczej nr x/xx z dnia 27 lutego 2014 r.
  4. Opłaty notarialne i opłaty związane z wpisem prawa własności do księgi wieczystej ponosi Członek Spółdzielni.


W dalszej kolejności Spółdzielnia planuje podpisać ze spółdzielcami aneks do umowy z dnia 4 października 2014 r. zmieniający treść § 4 ust. 1 poprzez nadanie mu następującego brzmienia: Spółdzielnia zobowiązuje się do zawarcia umowy o przeniesienie prawa własności działki, opisanej w § 2 ust. 1 na członka spółdzielni za wniesiony wkład budowlany.

Członkowie Spółdzielni w latach 2003 - 2011 sukcesywnie w miarę potrzeb inwestycji wnosili wkłady budowlane w następujących latach i kwotach:


  • czerwiec 2003 r. – 30.000 zł (na zakup od Skarbu Państwa na podstawie umowy z dnia 30 czerwca 2003 r. nieruchomości)
  • 2005 r. – 5.000 zł (dokumentacja projektowa nieruchomości)
  • 2009 r. – 5.000 zł (uzbrojenie nieruchomości)
  • 2010-2011 r. – 16.000 zł (uzbrojenie nieruchomości).


Zatem każdy z członków Spółdzielni wniósł wkład budowlanych w kwocie 56.000 zł (w pierwotnym wniosku błędnie do wkładu budowlanego wliczono 300 zł wpisowego). Spółdzielnia nie opodatkowała i nie rozliczyła podatku VAT od otrzymanych wkładów budowlanych.

W związku z planowaną zmianą treści czynności tj. likwidacją Spółdzielni oraz przekazania działek budowlanych wraz z udziałem w działkach drogowych i ciągach pieszych na zasadach określonych w art. 21 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie dojdzie do zmiany postanowień umownych z członkami za wyjątkiem planowanych zmian § 4 ust. 1 umowy z dnia 4 października 2014 r., o których mowa w pkt 1 poz. 68 niniejszego wniosku. Przeprowadzenie czynności likwidacyjnych Spółdzielni regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa, tj. art. 125 Prawa spółdzielczego.

W umowie z dnia 4 października 2014 r. zawarte są postanowienia odnośnie zaliczenia wkładu budowlanego na poczet przekazania działki - § 4 ust. 1, który stanowi, że Spółdzielnia zobowiązuje się do zawarcia umowy o przeniesienie prawa własności nieruchomości gruntowej, opisanej w § 2 ust. 1 na członka spółdzielni za zapłatą kwoty stanowiącej zwrot kosztów przygotowania nieruchomości pod budowę.

Koszty przygotowania nieruchomości pod budowę Spółdzielnia pokryła:


  1. z wniesionych przez członków Spółdzielni wkładów budowlanych
  2. ze sprzedaży części nieruchomości zakupionej od Skarbu Państwa na podstawie umowy z dnia 30 czerwca 2003 r. - od tak pozyskanych środków finansowych Spółdzielnia odprowadziła podatek VAT oraz podatek dochodowy.


Stwierdzenie, że Spółdzielnia dokona nieodpłatnego przeniesienia majątku na rzecz członków Spółdzielni w powiązaniu z faktem, że nie będzie dokonywać zwrotu wkładów budowlanych w gotówce należy rozumieć w ten sposób, że oprócz wkładu budowlanego (wpłaconego w latach 2003-2011) członek spółdzielni nie będzie zobowiązany do wniesienia dodatkowych opłat z tytułu przeniesienia na jego rzecz przydzielonej nieruchomości, zaś pozostały majątek likwidowanej Spółdzielni przydzielony zostanie zgodnie z art. 125 Prawa spółdzielczego.

W przypadku likwidacji Spółdzielni nastąpi przeniesienie własności działek niezabudowanych na członków Spółdzielni. Natomiast przed jej dokonaniem nastąpi przekazanie na rzecz niektórych członków działek zabudowanych na etapie realizacji budowy umożliwiającej przestrzenne oznaczenie budynku zgodnie z art. 21 ust. 1 zd. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przekazanie w toku likwidacji członkom Spółdzielni na własność działek budowlanych wraz z udziałem w działkach przeznaczonych pod drogi i ciągi piesze będzie stanowiło dochód podlegający podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, a podstawę wyliczenia przychodu stanowić będzie cena nabycia nieruchomości powiększona o nakłady poniesione przez Spółdzielnię na rzecz uzbrojenia i wydzielenia działek?


Zdaniem Wnioskodawczyni, z godnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) - c).

Z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:


  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.


Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Natomiast stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 50 wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni. W związku z likwidacją Spółdzielni i podziałem jej majątku członkowie uzyskają więc dochód, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od uzyskanych przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Stosownie do art. 30a ust. 6 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e.

Dochodów (przychodów) tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 ww. ustawy).

Tak więc w związku z opisanym powyżej stanem prawnym przychody otrzymane przez członków Spółdzielni w związku z likwidacją Spółdzielni będą wolne od podatku dochodowego do wysokości wniesionych przez nich wkładów do Spółdzielni, natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem, a wartością wniesionych wkładów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach przewidzianych w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2,4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust.4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 42 ust. 1 powołanej ustawy, płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek po stronie Spółdzielni powstanie więc obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego oraz sporządzenia informacji PIT-8AR w przypadku podziału majątku zlikwidowanej Spółdzielni pomiędzy jej członków.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c), pkt 6, 7 i 9-10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacjach, gdy członkom Spółdzielni w związku z jej likwidacją były przekazywane udziały w spółkach prawa handlowego, Ministerstwo stanęło na stanowisku, że przychodem jest nominalna wartość otrzymanych od spółdzielni udziałów.

Takie stanowisko zostało wyrażone w interpretacji z dnia 22 sierpnia 2008 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, znak: ITPB2/415-584/08/PS, w której organ stwierdza: Reasumując, należy stwierdzić, że przychodem członków likwidowanej Spółdzielni z tytułu podziału majątku dokonanego w oparciu o art. 125 § 5 Prawa spółdzielczego, który stanowić będą udziały w spółce kapitałowej, będzie nominalna wartość otrzymanych od Spółdzielni udziałów. Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego będą przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni dokonanym w trybie art. 125 § 3 Prawa spółdzielczego, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Jak również w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 26 stycznia 2011 r. znak: IPPB2/415-900/10-4/MK zostało wskazane, iż: Organ podatkowy zauważa, że przez nominalną wartość należy rozumieć wartość istniejącą tylko z nazwy, tytularną, formalną. Takiego rozumienia powołanego przepisu nie zmienia art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w zakresie ustalania wartości przychodów odsyła do odpowiedniego stosowania art. 19 ustawy. Słowo „odpowiednio" oznacza, że do ustalenia wartości przychodu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c ma zastosowanie wyłącznie zdanie pierwsze art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A zatem wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty uzyskania przychodu.

Wartość nominalna akcji jest wartością transakcyjną, tak samo jak cena nabycia nieruchomości jest jej ceną transakcyjną, dlatego też w ocenie Spółdzielni cena nabycia nieruchomości powiększona o nakłady poniesione przez Spółdzielnię na rzecz uzbrojenia i wydzielenia działek będzie stanowiła podstawę określenia przychodu uzyskanego przez członków Spółdzielni przy przekazywaniu im majątku Spółdzielni w toku jej likwidacji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 wyżej cytowanej ustawy, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:


  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
  4. wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.


Na podstawie zaś art. 17 ust. 2 ustawy przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c), stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.

Zatem przy ustalaniu wartości przychodu, o którym mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ustawy, co wynika bezpośrednio z treści przytoczonego art. 17 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w przypadku, gdy cena określona w umowie, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej określonych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej jest uprawniony do określenia wartości przychodu z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych, jeżeli podatnik nie wskaże przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi podatnik (art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy).

Wobec powyższego przy ustalaniu wartości przychodu osiągniętego przez poszczególnego członka Spółdzielni z tytułu przekazania majątku niepieniężnego (tj. działki budowlanej wraz z udziałem w działkach przeznaczonych pod drogi i ciągi piesze) w toku procesu likwidacyjnego przyjąć należy wartość określoną na podstawie ceny rynkowej z dnia przeniesienia na każdego z członków Wnioskodawczyni własności przedmiotowego majątku, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odsyłającą do treści przepisu art. 19 ww. ustawy.

W myśl art. 24 ust. 5 pkt 3 tej ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki.

Jednocześnie wolna od podatku dochodowego jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach osoby prawnej (art. 21 ust. 1 pkt 50a ww. ustawy).

Likwidacja spółdzielni następuje na podstawie przepisów art. 113-129 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.).

Na podstawie przepisu art. 125 § 5 ww. ustawy pozostały majątek spółdzielni zostaje przeznaczony na cele określone w uchwale ostatniego walnego zgromadzenia, wobec czego możliwe jest przekazanie tego majątku członkom spółdzielni.

Biorąc pod uwagę wyżej powołane uregulowania prawne stwierdzić należy, że podział majątku poprzez przeniesienie własności nieruchomości na członków likwidowanej Spółdzielni skutkować powstaniem przychodu z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 50a ww. ustawy – bowiem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie ten przepis a nie wskazany przez Wnioskodawczynię art. 21 ust. 1 pkt 50 – wolna od podatku dochodowego jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółdzielni w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów w spółdzielni.

W konsekwencji, wartość majątku, tj. wartość otrzymanej działki budowlanej wraz z odpowiednim udziałem w działkach wydzielonych jako drogi i ciągi piesze, otrzymanego przez każdego z członków Spółdzielni w związku z jej likwidacją, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów w Spółdzielni. Natomiast różnica pomiędzy wartością majątku (udziału w majątku) otrzymanego w wyniku likwidacji, a wydatkami poniesionymi na objęcie lub nabycie udziałów, których wartość jest zwolniona z podatku, podlega opodatkowaniu.

Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Stosownie do art. 30a ust. 6 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e.

Dochodów (przychodów) tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 ww. ustawy).

Do obliczenia i pobrania podatku w związku z przeniesieniem własności nieruchomości na członków likwidowanej spółdzielni mieszkaniowej – na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będzie zobowiązana Wnioskodawczyni jako płatnik.

W myśl bowiem art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie zaś z art. 42 ust. 1 powołanej ustawy płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj