Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4511-334/15-4/MG
z 10 czerwca 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2015 r. (data wpływu 23 marca 2015 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 maja 2015 r. (data nadania 19 maja 2015 r., data wpływu 22 maja 2015 r.) na wezwanie organu z dnia 14 maja 2015 r. Nr IPPB2/4511-334/15-2/MG (data nadania 15 maja 2015 r., data doręczenia 18 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy Spółka lub Oddział będą uznane za zagraniczną spółkę kontrolowaną - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy Spółka lub Oddział będą uznane za zagraniczną spółkę kontrolowaną.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
- Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem dla celów podatkowych (Wnioskodawca).
- Wnioskodawca planuje utworzenie spółki kapitałowej, będącej osobą prawną, z siedzibą na terenie państwa Unii Europejskiej/Europejskiego Obszaru Gospodarczego i rezydentem podatkowym tego państwa (Spółka). Wnioskodawca obejmie więcej niż 25% udziałów w Spółce i będzie je posiadać nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni w roku podatkowym.
- Spółka planuje prowadzić działalność poprzez położony w Polsce zakład Spółki (Oddział) w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej pomiędzy Polską a państwem rezydencji Spółki (UPO).
- Zgodnie z UPO, dochody Oddziału będą podlegać opodatkowaniu w Polsce - 19% podatku dochodowego od osób prawnych (pdop), zgodnie z regulacjami ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; tekst jedn. Dz. U. z 2014 r., poz. 851 ze zm. (updop).
- UPO przewiduje metodę wyłączenia (zwolnienia) dla zapobieżenia podwójnego opodatkowania dla zysków zakładu w kraju rezydencji podatkowej Spółki.
- Pozostałe dochody Spółki (inne niż dochody Oddziału) będą podlegać opodatkowaniu w państwie rezydencji Spółki stawką podatku dochodowego od osób prawnych wyższą niż 14,25%.
Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z czym pismem z dnia 14 maja 2015 r. Nr IPPB2/4511-334/15-2/MG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:
- Czy co najmniej 50% przychodów Spółki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej – w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych (tzw. przychodów pasywnych), o czym stanowi art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
- Czy co najmniej jeden rodzaj przychodów, o których mowa powyżej (przychodów pasywnych, uzyskiwanych przez Spółkę, podlega w państwie jego siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lub zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie, chyba że przychody te podlegają zwolnieniu od opodatkowania w państwie siedziby lub zarządu spółki je otrzymującej na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.) w myśl art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 18 maja 2015 r. (data wpływu 22 maja 2015 r.), w którym wskazał, że:
- Na obecnym etapie planowania przyszłej działalności Spółki, nie można wykluczyć, że odpowiedź na powyższe pytanie będzie twierdząca.
Nie jest bowiem wykluczone, że dochody Oddziału będą pochodziły w ww. źródeł. Również, jak wskazane jest w punkcie f) opisu zdarzenia przyszłego, Spółka będzie osiągać inne dochody (inne niż dochody Oddziału) i nie mogą to być również dochody wymienione w pytaniu. Wnioskodawca wnosi zatem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zdarzenia przyszłego przy założeniu, że co najmniej 50% przychodów Spółki osiągniętych w roku podatkowym pochodzić będzie z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej - w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych (tzw. przychodów pasywnych), o czym stanowi art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm. (updof).
- Odpowiedź na pytanie nr 2 jest przecząca - wskazane powyżej w pkt 1 przychody uzyskiwane przez Spółkę, nie będą podlegać w państwie jej siedziby/zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 851 ze zm. (updop), lub zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie (z wyłączeniem zwolnienia od opodatkowania w państwie siedziby/zarządu Spółki na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich; Dz. Urz. UE L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.).
Podsumowując, Wnioskodawca doprecyzował, że w przypadku Spółki nie będą spełnione przesłanki określone w art. 30f ust. 3 pkt 3 updof - nawet jeśli więcej niż 50% przychodów Spółki (zarówno tych osiąganych przez Oddział, jak i tych osiąganych przez Spółkę poza Oddziałem) osiągniętych w roku podatkowym będą stanowić przychody wskazane w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b) updof, to będą one opodatkowane w państwie rezydencji Spółki stawką podatku dochodowego od osób prawnych wyższą niż 14,25%.
Dochody Oddziału będą opodatkowane w Polsce 19% pdop - zgodnie z regulacjami updop i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej pomiędzy Polską a państwem rezydencji Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Spółka lub Oddział będą uznana będzie za „zagraniczną spółkę kontrolowaną” Wnioskodawcy w rozumieniu art. 30f ust. 1 updof?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Zarówno Spółka jak i Oddział nie będą uznane za „zagraniczną spółkę kontrolowaną” Wnioskodawcy w rozumieniu art. 30f ust. 1 updof, nie spełniają bowiem żadnej z przesłanek wskazanej w art. 30f ust. 3 updof.
- Zgodnie z art. 30f ust. 1 updof w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r.: „Podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku”.
- Katalog podmiotów, które na gruncie updof stanowią „zagraniczne spółki kontrolowane” w rozumieniu art. 30f ust. 1 updof (CFC) został wskazany w art. 30f ust. 3 updof. Zgodnie z tą regulacją, CFC stanowi:
- zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 25a ust. 6 albo
- zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:
- Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
- Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej
- stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo
- Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
- zagraniczna spółka spełniająca łącznie następujące warunki:
- w spółce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,
- co najmniej 50% przychodów tej spółki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej - w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
- co najmniej jeden rodzaj przychodów, o których mowa w lit. b, uzyskiwanych przez tę spółkę, podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lub zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie, chyba że przychody te podlegają zwolnieniu od opodatkowania w państwie siedziby lub zarządu spółki je otrzymującej na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.)”.
- w spółce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,
- zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 25a ust. 6 albo
- W przypadku Spółki, żaden z przedstawionych powyżej warunków nie zostanie spełniony.
- Spółka nie będzie bowiem mieć siedziby/zarządu w państwach wskazanych w art. 30f ust. 3 pkt 1 i 2 updof - Spółka jest osobą prawną z siedzibą na terenie państwa Unii Europejskiej/Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
- Spółka nie będzie spełniać również przesłanek określonych w art. 30f ust. 3 pkt 3 updof - nawet jeśli okazałoby się, że więcej niż 50% przychodów Spółki osiągniętych w roku podatkowym będą stanowić przychody wskazane w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b updof, to będą one opodatkowane w państwie rezydencji Spółki stawką podatku dochodowego od osób prawnych wyższą niż 14,25%, a zyski Oddziału będą opodatkowane w Polsce 19% pdop (zgodnie z regulacjami updop i UPO). Przesłanka określona w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c updof nie będzie zatem spełniona w przypadku Spółki.
- W konsekwencji, ani Spółka ani Oddział nie będą stanowić CFC Wnioskodawcy w rozumieniu art. 30f ust. 1 updof.
- W art. 30f ust. 21 updof zaznaczono, przy tym że: „Przepisy ust. 1-20 oraz art. 45 ust. laa stosuje się odpowiednio do podatnika prowadzącego działalność gospodarczą przez położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, chyba że dochody tego zakładu zostały uwzględnione przez podatnika w podstawie opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 26 lub art. 30c”. Z przepisu tego wprost wynika, że regulacje art. 30f updof nie znajdą zastosowania do Oddziału - z uwagi na fakt, że będzie on stanowić zakład nierezydenta położony na terytorium Polski.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że powołane wyroki dotyczą konkretnej sprawy podatnika, osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.