Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-936a/14/ENB
z 8 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2014 r. (data wpływu 14 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązków ciążących na Spółce - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązków ciążących na Spółce.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w ramach umowy zawartej z norweską spółką nieposiadającą siedziby ani zakładu w Polsce, jest zobowiązany do koordynowania, nadzorowania, merytorycznej weryfikacji wydatków ponoszonych przez firmę norweską w Polsce. W celu realizacji zamówienia będzie czuwał nad zasadnością wydatków ponoszonych w Polsce przez firmę norweską i dokonywał płatności w imieniu i na rzecz firmy norweskiej (ze środków przekazanych na wydatki od tej firmy). Wnioskodawca wypełniając zadania umowy wypłacał zleceniobiorcom spółki norweskiej należności z tytułu zawartych między firmą norweską a zleceniobiorcami umów. Wnioskodawca potrącał i odprowadzał w imieniu firmy norweskiej składki na ubezpieczenie społeczne oraz podatek dochodowy od osób fizycznych. Prace wykonywane przez zleceniobiorców dotyczyły budowy, remontu dróg na terenie RP i wykonywane były przez polskich rezydentów. Podatek dochodowy został potrącony i odprowadzony nienależnie, z uwagi na fakt, iż firma norweska nie jest w myśl przepisów płatnikiem tego podatku, a zgodnie z art. 44 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osobami zobowiązanymi do wpłacenia zaliczek z tytułu osiągniętych dochodów są sami zleceniobiorcy.


Wobec powyższego zadano następujące pytania:


1. Czy Wnioskodawca może zwrócić się do Urzędu Skarbowego, do którego wpłacił zaliczki z tytułu należności wypłaconych zleceniobiorcom spółki norweskiej, o przekazanie ich na konta urzędów skarbowych właściwych ze względu na miejsce zamieszkania zleceniobiorców, bez naliczania odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty tych zaliczek?

2. Czy Wnioskodawca dokonując ww. płatności w imieniu firmy norweskiej na podstawie zawartej z nią umowy stał się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zawartych umów pomiędzy firmą norweską a zleceniobiorcami i jest zobowiązany jako płatnik odprowadzać zaliczki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych do Urzędu Skarbowego (właściwego dla Wnioskodawcy) oraz sporządzać w swoim imieniu dla każdego z tych zleceniobiorców informację o dochodach PIT-11 oraz w swoim imieniu deklarację PIT-4R?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie. Natomiast w zakresie pytania pierwszego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie wypełnia on definicji płatnika zgodnie z art. 31 i 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w zaistniałej sytuacji zleceniobiorcy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 13 pkt 8 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:


  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


W oparciu o art. 41 ust. 1 ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa m. in. w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, są obowiązane jako płatnik do pobrania i przekazania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od niego świadczenia z tytułu umowy zlecenia. Jednakże aby obowiązki płatnika wynikające z powyższych przepisów wystąpiły musi zaistnieć fakt dokonywania przez zleceniodawcę świadczeń na rzez osób z którymi podmiot ten zawarł umowę zlecenia.

Tymczasem, z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach umowy zawartej z norweską spółką nieposiadającą siedziby ani zakładu w Polsce, jest zobowiązany do koordynowania, nadzorowania, merytorycznej weryfikacji wydatków ponoszonych przez firmę norweską w Polsce. W celu realizacji zamówienia czuwał nad zasadnością wydatków ponoszonych w Polsce przez firmę norweską i dokonywał płatności w imieniu i na rzecz firmy norweskiej (ze środków przekazanych na wydatki od tej firmy). Wnioskodawca wypełniając zadania umowy wypłacał zleceniobiorcom spółki norweskiej należności z tytułu zawartych między firmą norweską a zleceniobiorcami umów. Wnioskodawca potrącał i odprowadzał w imieniu firmy norweskiej składki na ubezpieczenie społeczne oraz podatek dochodowy od osób fizycznych. Prace wykonywane przez zleceniobiorców dotyczyły budowy, remontu dróg na terenie RP i wykonywane były przez polskich rezydentów. Podatek dochodowy został potrącony i odprowadzony nienależnie, z uwagi na fakt, iż firma norweska nie jest w myśl przepisów płatnikiem tego podatku, a zgodnie z art. 44 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osobami zobowiązanymi do wpłacenia zaliczek z tytułu osiągniętych dochodów są sami zleceniobiorcy.

Ponieważ, z treści wniosku wynika, że osoby fizyczne wykonywały prace na podstawie umów zlecenia, zatem uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania wskazany we własnym stanowisku art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do obowiązków płatnika wynikających z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jak już wyjaśniono - warunkiem ich zaistnienia jest fakt dokonywania świadczeń we własnym imieniu na rzecz osób z którymi dany podmiot zawarł umowy zlecenia.

W oparciu o przywołane uregulowania prawne uznać zatem należy, iż w związku z wypłatą należności zleceniobiorcom firmy norweskiej na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, ponieważ w przedstawionej we wniosku sytuacji Wnioskodawca nie dokonywał wypłaty jako zleceniodawca, a jedynie regulował należności w imieniu firmy norweskiej, ze środków przekazanych przez tę firmę.

W konsekwencji stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest zleceniodawcą w stosunku do osób którym wypłaca należności w imieniu firmy zagranicznej – w odniesieniu do wypłat wskazanych we wniosku - nie ciążą na Nim obowiązki wynikające z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie jest obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zatem, w przedstawionej we wniosku sytuacji na Wnioskodawcy nie ciąży również obowiązek informacyjny, jak też obowiązek składania rocznej deklaracji PIT-4R.

Końcowo wskazać należy, że w myśl art. 44 ust. 1a pkt 3) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj