Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-453/14/BP
z 20 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 września 2014 r. (data wpływu 30 września 2014 r.), o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „ ...” w 2014 r.– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2014 r. został złożony do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „ ...” w 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

„Ł” działa na podstawie ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 64 poz. 427) oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy. W statucie nie ma zapisów o prowadzeniu działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „wdrażanie projektów współpracy” objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 -2013 (Dz. U. Nr 128, poz. 822) „Ł” w 2013 r. złożyła do urzędu marszałkowskiego województwa podkarpackiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 421 „wdrażanie projektów współpracy”.

Wniosek dotyczył realizacji projektu pt. „ ...” i miał na celu podniesienie atrakcyjności turystycznej i kulturalnej obszaru 3 partnerskich LGD oraz zwiększenie aktywności i integracji społecznej różnych grup odbiorców w różnych przedziałach wiekowych poprzez organizację plenerowych projekcji filmowych. Do wniosku załączono oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym oświadczono, że „Ł” nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i realizując powyższą operację nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W związku z powyższym w kosztach kwalifikowalnych wykazano podatek VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji operacji nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W ramach działania 421 „wdrażanie projektów współpracy” - nie będzie prowadzona sprzedaż. Od uczestników projektu nie będą pobierane żadne opłaty. Dofinansowanie na realizację operacji nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przedmiotowa dotacja posłuży sfinansowaniu wydatków związanych z:

  • zakupem 1 zestawu kina plenerowego (skład zestawu: projektor, ekran projekcyjny, głośniki, okablowanie, odtwarzacz multimedialny, zasilacz awaryjny, wraz z osprzętem do zabezpieczenia podczas transportu,
  • wykonaniem gadżetów promocyjnych dotyczących realizowanego projektu,
  • wydaniem publikacji dotyczącej partnerów projektu,
  • przygotowaniem 3 filmów promocyjnych dotyczących partnerów projektu, atrakcji turystycznych oraz dobrych praktyk w ramach PROW 2007-2013,
  • przeprowadzeniem łącznie 21 projekcji filmowych dla mieszkańców z terenu działania wnioskodawcy wraz z obsługą osobową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy „Ł” ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji „wdrażanie projektów współpracy” realizując projekt pt. „ ...” w 2014 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, „Ł” nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji „wdrażanie projektów współpracy” realizując projekt pt. „ ...” w 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że „Ł” działa na podstawie ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 64 poz. 427) oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy. W statucie nie ma zapisów o prowadzeniu działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

„Ł” w 2013 r. złożyła do urzędu marszałkowskiego województwa podkarpackiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 421 „wdrażanie projektów współpracy”.

Wniosek dotyczył realizacji projektu pt. „ ...” i miał na celu podniesienie atrakcyjności turystycznej i kulturalnej obszaru 3 partnerskich LGD oraz zwiększenie aktywności i integracji społecznej różnych grup odbiorców w różnych przedziałach wiekowych poprzez organizację plenerowych projekcji filmowych.

W związku z powyższym w kosztach kwalifikowalnych wykazano podatek VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji operacji nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W ramach działania 421 „wdrażanie projektów współpracy” - nie będzie prowadzona sprzedaż. Od uczestników projektu nie będą pobierane żadne opłaty. Dofinansowanie na realizację operacji nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przedmiotowa dotacja posłuży sfinansowaniu wydatków związanych z:

  • zakupem 1 zestawu kina plenerowego (skład zestawu: projektor, ekran projekcyjny, głośniki, okablowanie, odtwarzacz multimedialny, zasilacz awaryjny, wraz z osprzętem do zabezpieczenia podczas transportu,
  • wykonaniem gadżetów promocyjnych dotyczących realizowanego projektu,
  • wydaniem publikacji dotyczącej partnerów projektu,
  • przygotowaniem 3 filmów promocyjnych dotyczących partnerów projektu, atrakcji turystycznych oraz dobrych praktyk w ramach PROW 2007-2013,
  • przeprowadzeniem łącznie 21 projekcji filmowych dla mieszkańców z terenu działania wnioskodawcy wraz z obsługą osobową.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zatem w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wydatki poniesione na realizację projektu nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „ ...” w 2014 r.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj