Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.809.2016.2.BM
z 5 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 października 2016 r. (data wpływu 18 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 15 grudnia 2016 r. (data wpływu 16 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT - jest prawidłowe,
  • zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 grudnia 2016 r. (data wpływu 16 grudnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 13 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP1.4512.809.2016.1.BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, zwany dalej Spółdzielnią, prowadzi działalność gospodarczą oraz jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Spółdzielnia posiada prawo własności nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem magazynowym (wybudowany ze środków własnych Spółdzielni w latach 70-tych), który Spółdzielnia wynajmuje innemu podmiotowi gospodarczemu w ramach umowy najmu wystawiając co miesiąc fakturę VAT (jeden pomiot umowa najmu od 2002 r. do 2008 r., drugi podmiot od 2008 roku do nadal), który zamierza sprzedać Urzędowi Gminy.

Urząd Gminy w 2006 roku wystąpił do Spółdzielni z pismem - zapytanie o rozważenie możliwości zamiany gruntów, w celu wydzielenia pasa drogowego, który gmina ma w planach zagospodarowania terenu (w wypisie z rejestru gruntów na wydzielonym terenie widnieje zapis - opis użytków: drogi). Spółdzielnia przychyliła się do prośby gminy, rozpoczynając negocjacje kontraktu.

Zamiast zamiany działek strony doszły do porozumienia, że teren pod planowaną drogę zostanie przez Urząd Gminy kupiony. Komplikacją okazał się fakt, iż granica planowanej przez gminę drogi przebiegała przez środek magazynu Spółdzielni, w związku z czym przystąpiono do podziału działki, gdzie w ostateczności (po dwóch podziałach) powstały trzy działki, z czego dwie o numerach 581/5 oraz 698/5 wraz z posadowionym na tych działkach budynkiem magazynowym podlegają rozmowom o sprzedaż Urzędowi Gminy (Spółdzielnia posiada aktualną uchwałę zebrania przedstawicieli o możliwości sprzedaży ww. dwóch działek z posadowionym na tych działkach magazynem).

W międzyczasie w związku z faktem, iż Spółdzielnia była właścicielem magazynu oraz posiadała prawo wieczyste do użytkowania gruntu w 2013 roku Spółdzielnia poprzez wykupienie przekształciła prawo użytkowania wieczystego w prawo własności (dokonano opłaty).

Spółdzielnia przez lata nie ulepszała budynku, dokonywała jedynie koniecznych napraw i remontów, aby magazyn nie ulegał naturalnej degradacji w celu dalszego użytkowania.

Po usunięciu przeszkód natury formalnej prowadzone są rozmowy ostateczne dokonania przyszłej transakcji kupna-sprzedaży budynku magazynowego wraz z działkami na których jest posadowiony ww. budynek. W związku z czym Spółdzielnia powzięła wątpliwość czy dana transakcja może korzystać ze zwolnienia wynikającego z ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a.

Dostawa budynku wraz z gruntem nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia gdyż Spółdzielnia od lat wynajmuje magazyn innemu podmiotowi wystawiając faktury VAT - odprowadzając do właściwego urzędu skarbowego podatek należny. Ponadto Spółdzielnia wybudowała budynek magazynowy z własnych środków w latach 70-tych oraz nie poniosła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Spółdzielnia nie zamierza podjąć kroków w kierunku wyburzenia budynku ani wydać pozwolenia na prace rozbiórkowe przed podpisaniem umowy, gdyż dla spółdzielni ten budynek ma wysoką wartość ekonomiczną i rynkową (co potwierdza operat szacunkowy określający wartość budynku i magazynowego na poziomie 83,73 % wartości rynkowej całej nieruchomości, gdzie grunt to wartość pozostałych 16,27 %). Spółdzielnia stoi na stanowisku, że sprzedaje Urzędowi Gminy budynek wraz z gruntem, który to gmina po zakupie może nadal użytkować według własnego uznania. Po podpisaniu przedwstępnej umowy sprzedaży, Spółdzielnia podejmie kroki w sprawie aktualnej umowy najmu, celem wypowiedzenia tejże umowy.

Reasumując Spółdzielnia zamierza dokonać transakcji sprzedaży budynku magazynowego wraz z gruntem (działki 581/5 oraz 698/5) Urzędowi Gminy jako transakcji sprzedaży gruntu zabudowanego budynkiem.

Cel zakupu przez Urząd Gminy nieruchomości to wybudowanie na ww. działkach drogi, jednakże rozbiórka budynku magazynowego leży po stronie Urzędu Gminy i dokonana zostanie dopiero po zrealizowaniu transakcji kupna-sprzedaży.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że budynek magazynowy będący przedmiotem wniosku jest magazynem zunifikowanym bezrampowym typu B z fundamentami stabilizowanymi cementem (podłoże żelbetowe z betonu żwirowego) trwale związany z gruntem.

Symbol PKOB budynku magazynowego będącego przedmiotem wniosku to 1252 (sekcja 1, dział 12, grupa 125, powierzchnie magazynowe 1252).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy opisana w stanie faktycznym transakcja sprzedaży przez Wnioskodawcę Urzędowi Gminy budynku magazynowego wraz z gruntem (działki 581/5 oraz 698/5) na planowaną przez Urząd Gminy drogę będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn.zm.)?
  2. Czy opisana w stanie faktycznym transakcja sprzedaży przez Wnioskodawcę Urzędowi Gminy budynku magazynowego wraz z gruntem (działki 581/5 oraz 698/5) na planowaną przez Urząd Gminy drogę będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn.zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów - jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Dodatkowo zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy w przypadku dostawy budynków trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Stanowisko Wnioskodawcy dot. pytania 1.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Wnioskodawca utrzymuje stanowisko, że sprzedaje (Urzędowi Gminy na budowę drogi) budynek magazynowy użytkowy z określoną wartością ekonomiczną i rynkową wraz z gruntem, który to Urząd Gminy po zakupie może nadal użytkować wedle własnej inicjatywy, a rozbiórka budynku nastąpi dopiero po dokonaniu przez Urząd Gminy zakupu nieruchomości.

Umowa najmu na ww. budynek magazynowy zostanie przez Wnioskodawcę rozwiązana tuż przed samą sprzedażą. Wnioskodawca nie zamierza wyburzać ani zezwolić Urzędowi Gminy na rozpoczęcie prac rozbiórkowych przed dokonaniem sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego w zakresie pytania 1 Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zdarzenie przyszłe będzie transakcją sprzedaży gruntu zabudowanego budynkiem, który korzysta ze zwolnienia opodatkowania transakcji podatkiem od towarów i usług wynikającego z ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 10, gdyż dostawa ta nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia zgodnie z legalną definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy, ponieważ Wnioskodawca od lat nieprzerwanie wynajmuje innemu podmiotowi gospodarczemu przedmiot umowy, wystawiając co miesiąc dla najemcy faktury VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy dot. pytania 2.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Wnioskodawca utrzymuje stanowisko, że sprzedaje (Urzędowi Gminy na budowę drogi) budynek magazynowy użytkowy z określoną wartością ekonomiczną i rynkową wraz z gruntem, który to Urząd Gminy po zakupie może nadal użytkować wedle własnej inicjatywy, a rozbiórka budynku nastąpi dopiero po dokonaniu przez Urząd Gminy zakupu nieruchomości.

Wnioskodawca ustosunkowując się do zadanego pytania 2 uważa, że opisana w stanie faktycznym przyszła transakcja sprzedaży budynku magazynowego wraz z gruntem skorzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ:

  1. w stosunku do tego obiektu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - budynek został wybudowany w latach 70- tych, czyli przed rokiem 1993, w którym to weszła w życie ustawa o podatku od towarów i usług;
  2. Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie tego budynku, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytań Wnioskodawcy (dot. działki nr 581/5 oraz 698/5), tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W tym miejscu należy jednak zauważyć, że zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a, warunku o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać transakcji sprzedaży budynku magazynowego wraz z gruntem (działki 581/5 oraz 698/5). Budynek magazynowy jest trwale związany z gruntem. Budynek magazynowy wybudowany został ze środków własnych Spółdzielni w latach 70-tych. Spółdzielnia wynajmuje budynek magazynowy innemu podmiotowi gospodarczemu w ramach umowy najmu wystawiając co miesiąc fakturę VAT (jeden pomiot umowa najmu od 2002 r. do 2008 r., drugi podmiot od 2008 roku do nadal).

Spółdzielnia nie poniosła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy ww. dostawa budynku magazynowego wraz z gruntem (działki 581/5 oraz 698/5) będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 czy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy oraz przedstawione przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa ww. budynku magazynowego, wybudowanego w latach 70-tych, który od 2002 r. był przedmiotem najmu może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie od opodatkowania należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy względem ww. budynku magazynowego nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom dyrektywy 112 stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku »w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu«. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W pozostałym zaś zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia – rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”.

Jak wynika z powyższego „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze okoliczności przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku względem będącego przedmiotem dostawy budynku magazynowego doszło już do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Jak bowiem wskazano w opisie sprawy budynek magazynowy wybudowany został ze środków własnych Spółdzielni w latach 70-tych. Budynek jest używany, wykorzystany do działalności gospodarczej poprzez jego najem na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jeden pomiot umowa najmu od 2002 r. do 2008 r., drugi podmiot od 2008 roku do nadal).

Ponadto Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie ww. budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W związku z powyższym dostawa ww. budynku magazynowego nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Tym samym dostawa ww. budynku magazynowego w stosunku do którego pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata – będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT z uwagi na spełnienie warunków wynikających z tego przepisu.

Skoro ww. dostawa ww. budynku magazynowego objęta będzie zwolnieniem od podatku, również dostawa działek nr 581/5 oraz 698/5, na których ten budynek jest posadowiony, podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że ww. dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że ww. dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT może podlegać jedynie dostawa budynków, która nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jeśli zatem dostawa budynku magazynowego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj