Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-3.4510.1162.2016.1.JKT
z 20 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 11 października 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 października 2016 r.), uzupełnionym 3 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości pomniejszenia wartości przychodu o kwotę rabatu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości pomniejszenia wartości przychodu o kwotę rabatu. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 listopada 2016 r. Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.888.2016.2.JKT, 2461-IBPB1.4512.806.2016.1.KJ wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 3 stycznia 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej jako „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest producentem farb i lakierów (dalej jako: „Produkty”). Spółka sprzedaje Produkty podmiotom gospodarczym (np. zakładom produkcyjnym i usługowym).

W celu intensyfikacji sprzedaży oraz rozszerzenia rynku zbytu Produktów, Spółka zamierza wprowadzić nowy sposób premiowania kontrahentów nabywających jej Produkty. Umowa (umowy handlowe) będą przewidywać wstępny rabat w postaci umówionej kwoty pieniężnej wypłacanej przez Spółkę kontrahentowi „z góry” przed dokonaniem dostaw Produktów w ustalonym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze albo rok kalendarzowy) tzw. prebate (dalej jako prerabat, kwota prerabatu).

Kwota prerabatu będzie podlegać rozliczeniu w ten sposób, że:

  1. jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, kontrahent dokona nabycia Produktów Spółki co najmniej o ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów Spółki nieuwzględniającego jakichkolwiek obniżek cen), wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część sprzedanych Produktów określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej nie będzie podlegać zwrotowi dla Spółki i zostanie zatrzymana przez kontrahenta,
  2. jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, kontrahent dokona nabycia Produktów Spółki poniżej ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów Spółki nieuwzględniającego jakichkolwiek obniżek cen), wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część sprzedanych Produktów określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej będzie podlegać zwrotowi dla Spółki.

Metoda alokacji kwoty prerabatu będzie ustalana indywidualnie z kontrahentem, z którym zostanie zawarta umowa handlowa z prerabatem, z uwzględnieniem zasad wskazanych w pkt 1 i 2 powyżej oraz ustalonych okresów rozliczeniowych.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 28 grudnia 2016 r., data wpływu do tut. BKIP 3 stycznia 2017 r., Spółka wskazała, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (Wnioskodawca jest producentem farb). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od momentu wprowadzenia przepisów o podatku od towarów i usług na podstawie ustawy z 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
  2. Z Umów zawieranych przez Wnioskodawcę z kontrahentami nie będzie wynikać uzależnienie otrzymania przez kontrahentów premii pieniężnej (prerabatu) od czynienia przez kontrahentów jakichkolwiek innych dodatkowych działań (oprócz nabycia produktów o ustalonej minimalnej ilości lub minimalnej wartości) jak np. terminowe regulowanie płanośd, posiadanie pełnego asortymentu Wnioskodawcy, reklama towarów Wnioskodawcy lub też innych działań.
  3. Kwota prerabatu będze obliczana i będzie zatrzymywana przez Kontrahenta na podstawie wewnętrznej ewidencji sprzedaży ilościowo-wartościowej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Kwota prerabatu zostanie określona w zawartej umowie handlowej oraz przekazana kontrahentowi na podstawie noty uznaniowej. Ilość/wartość będzie wyliczana ze wszystkich faktur dokumentujących sprzedaż określonych wyrobów (asortymentu) w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok kalendarzowy).
  4. W trakcie okresu rozliczeniowego Wnioskodawca będzie sprzedawał swoje towary kontrahentowi objęte prerabatem w cenach podstawowych (bez rabatu). Jednocześnie Wnioskodawca uzupełnia Wniosek o element zdarzenia przyszłego (zdarzenia o charakterze ciągłym) wskazując, że prerabatem nie będą objęte wszystkie produkty, lecz wyłącznie asortyment określony rodzajowo w umowie z kontrahentem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym kontrahent Spółki dokona nabycia Produktów o co najmniej określonej ilości lub wartości, Spółka może pomniejszyć wartość przychodu osiągniętego ze sprzedaży produktów w danym okresie rozliczeniowym o kwotę prerabatu przypadającą na zrealizowane dostawy Produktów w tym okresie rozliczeniowym? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym kontrahent Spółki dokona nabycia Produktów o co najmniej określonej ilości lub wartości, Spółka może pomniejszyć wartość przychodu osiągniętego ze sprzedaży produktów w danym okresie rozliczeniowym o kwotę prerabatu przypadającą na zrealizowane dostawy Produktów w tym okresie rozliczeniowym.

Z uwagi na fakt, że kwota prerabatu nie może być w ocenie Wnioskodawcy zakwalifikowana jako koszt uzyskania przychodów, Wnioskodawca będzie uprawniony do pomniejszenia przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w danym okresie rozliczeniowym o taką wartość kwoty prerabatu, która przypada na zrealizowane dostawy Produktów w tym okresie rozliczeniowym.

W przypadku bowiem dokonania przez kontrahenta Spółki zakupów Produktów o co najmniej określonej ilości lub wartości, kwota prerabatu przypadająca na tą część dostaw Produktów będzie w istocie udzieloną bonifikatą, która pomniejszy wartość uzyskanego przychodu.

W ocenie Spółki, należy wskazać, że żaden z przepisów ustawy CIT nie uniemożliwia podatnikowi pomniejszenie przychodu podatkowego w związku ze spełnieniem się warunku w postaci dokonania zakupów przez kontrahenta Produktów o określonej ilości lub wartości, na koniec ustalonego okresu rozliczeniowego z uwagi na fakt, że warunek pomniejszenia przychodu podatkowego może być spełniony na koniec okresu rozliczeniowego, na ten dzień Spółka powinna dokonać pomniejszenia wartości przychodu związanego z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy CIT, niezależnie od tego, że udzielona kwota prerabatu stosownie do przepisów ustawy VAT nie będzie wpływać na podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Przepisy ustawy o CIT jednoznacznie bowiem wskazują na obowiązek wyłączenia z przychodów z działalności gospodarczej wartości udzielonych bonifikat, nie zależnie od tego na jakim etapie współpracy pomiędzy podmiotami gospodarczymi oraz w jakiej formie bonifikata ta została udzielona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do treści art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Za przychody należne uważa się kwoty należne powstałe wskutek prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, na podstawie których podatnik może domagać się zapłaty lub w ramach kompensaty otrzymania innych ekwiwalentnych świadczeń. Należne przychody to zatem takie, które wynikają z działalności gospodarczej i stały się w jej następstwie należnością (wierzytelnością), tyle tylko, że jeszcze faktycznie nie uzyskaną przez podatnika.

Moment zaliczenia uzyskanych przysporzeń do przychodów określają przepisy art. 12 ust. 3a-3g updop.

W myśl art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Przepis ten wprowadza ogólną zasadę decydującą o dacie powstania przychodu. Powstanie przychodu następuje w dniu zaistnienia ww. zdarzeń, a jeżeli wystąpią one po dniu wystawienia faktury, czy po dniu dokonania zapłaty należności, o momencie powstania przychodu decydują te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w celu intensyfikacji sprzedaży oraz rozszerzenia rynku zbytu produktów, Spółka zamierza wprowadzić nowy sposób premiowania kontrahentów nabywających jej produkty. Umowa (umowy handlowe) będą przewidywać wstępny rabat w postaci umówionej kwoty pieniężnej wypłacanej przez Spółkę kontrahentowi „z góry” przed dokonaniem dostaw produktów w ustalonym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym, w sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym kontrahent Spółki dokona nabycia produktów o co najmniej określonej ilości lub wartości, Wnioskodawca może pomniejszyć wartość przychodu osiągniętego ze sprzedaży produktów w danym okresie rozliczeniowym o kwotę rabatu przypadającą na zrealizowane dostawy Produktów w tym okresie rozliczeniowym.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 3, 4 i 5 zostały/zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14 na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj