Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.873.2016.2.MG
z 20 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 listopada 2016 r. (data wpływu 10 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z 29 grudnia 2016 r. (data wpływu 30 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 grudnia 2016 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 19 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP1.4512.873.2016.1.MG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Misją K. jest wspieranie rozwoju nowoczesnej gospodarki.

W związku z czym K. zaczął realizację projektu pn. „…”

Założeniem projektu „…” jest stworzenie sieci regionów innowacji działających w obszarze technologii inteligentnej inżynierii i szybkiego prototypowania poprzez tzw. Osie Wiedzy Europy Środowej (KACE - Knowledge Axis Central Europe).

W celu zapewnienia na szczeblu regionalnym wzrostu napędzanego innowacją i zredukowania występujących różnic, konieczne jest wzmocnienie powiązań pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w systemach innowacji oraz pomiędzy regionami. Dodatkowo działania te powinny pozytywnie wpłynąć na transfer technologii pomiędzy kluczowymi podmiotami systemów innowacyjności.

Najważniejszym przewidywanym rezultatem projektu jest: „...”.

Działania planowane w projekcie obejmują:

DZIAŁANIE 1 - Budowanie - Międzynarodowe centrum wiedzy

Celem działania jest stworzenie kompendium wiedzy w obszarze technologii inteligentnej inżynierii szybkiego prototypowania poprzez: identyfikację dobrych praktyk w regionach, identyfikację sieci technologicznych oraz powiązań miedzy nimi w celu zbudowania osi wiedzy; rozwój osi wiedzy, analiza i diagnoza w ww. obszarach technologicznych na poziomie regionu oraz zbudowanie technologicznych map drogowych dla Europy Środowej.

Rezultaty:

  • stworzenie ponadnarodowej osi wiedzy w ww. obszarach technologicznych
  • stworzenie ponadnarodowej mapy drogowej i planów działania w obszarze smart engineering and rapid prototyping

DZIAŁANIE 2 - Doskonalenie - Wymiana wiedzy

Celem działania jest dotarcie do grup docelowych (przedstawicieli firm, ośrodków B+R, administracji) w celu podniesienia ich kompetencji oraz wymiana wiedzy w obszarach technologicznych smart engineering and rapid prototyping poprzez:

  • opracowanie i testowanie narzędzi treningowych/szkoleniowych dla zidentyfikowanych osi wiedzy (foresight, roadmapping, can modelin, design thinking itp.)
  • przetestowanie ich w praktyce w oparciu o sieć partnerów projektu

Rezultaty: opracowanie narzędzi wymiany ponadnarodowej oraz transfer doświadczeń i wymiana wiedzy

DZIAŁANIE 3 - Wdrażanie pilotaży

Celem działania jest jakościowe wdrożenie pilotażowych rozwiązań poprzez:

  • przeprowadzenie 11 pilotaży (demo application)
  • przygotowanie i przeprowadzenie ponadnarodowych seminariów technologiczno-innowacyjnych z udziałem ekspertów, mentorów i coachów
  • zawarcie porozumień pomiędzy partnerami projektu oraz regionami w celu kapitalizacji wiedzy

Rezultaty:

  • działania pilotażowe oraz działania transferowe
  • organizacja międzynarodowych seminariów technologiczno-szkoleniowych z udziałem ekspertów międzynarodowych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:


1)Na pytanie tut. organu „Czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jeśli tak to z jakiego tytułu i od kiedy?”, Wnioskodawca oświadcza, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, VAT-5-rejestracja podatnika od towarów i usług, data rejestracji: 29 stycznia 1998 r.


2)W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Kto konkretnie realizuje projekt „…”, czy projekt jest realizowany samodzielnie przez Wnioskodawcę, czy też we współpracy z innymi podmiotami, jeśli tak to z jakimi i na jakich zasadach?”, Wnioskodawca oświadcza, że projekt pn. „…” jest organizowany we współpracy z następującymi Partnerami:

  • I. …
  • A. - ….
  • C. ….
  • e. …..
  • F. ….
  • W. ….
  • T. park …
  • P. t. park d.o.o.
  • P. ….
  • P. K.

PARTNERZY STOWARZYSZENI (władze regionów)

  • Departament ... ….
  • Ministerstwo …
  • P. ….
  • Ministerstwo G. ….
  • M., ….
  • Ministerstwo …
  • Region, …
  • Urząd ...,

Współpraca między podmiotami odbywa się na mocy podpisanej umowy partnerskiej, zawartej pomiędzy Liderem Projektu (I. ….), a pozostałymi Partnerami Projektu.


3)Na pytanie zadane w wezwaniu „Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zaczął realizację projektu „…”, proszę zatem wskazać w jakim konkretnie okresie czasu będzie realizowany przedmiotowy projekt?”, Wnioskodawca informuje, że projekt pn. „…” realizowany będzie w okresie 1.06.2016-30.11.2018


4)W odpowiedzi na pytanie zadane w wezwaniu „Od kogo Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie na realizację projektu „…”?”, Wnioskodawca informuje, że projekt pn. „…” jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Interreg Europa Środkowa. Środki zostaną wypłacone K. za pośrednictwem Lidera projektu na podstawie umowy partnerstwa (Partnership Agreement), zawartej pomiędzy Liderem Projektu I. ..., a pozostałymi partnerami projektu wskazanymi w pkt 2 odpowiedzi.


5)Na pytanie tut. organu „W oparciu o jaką i z kim zawartą umowę zostanie przyznane dofinansowanie na realizację projektu będącego przedmiotem zapytania?”, Wnioskodawca odpowiedział, że dofinansowanie zostanie przyznane w oparciu o umowę o dofinansowanie (Subsidy Contract) zawartą między miastem W. pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej dla Programu Interreg Europa Środkowa, a Liderem Projektu -I. ...


6)W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Na kogo są wystawiane faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu „…”, czy faktury są wystawiane na Wnioskodawcę tj. K.?”, Wnioskodawca oświadcza, że faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu „…” są wystawiane na K. sp. z o.o.


7)Na pytanie zadane w wezwaniu „Jakie konkretnie czynności, zadania wykonuje Wnioskodawca w związku z realizacją projektu „…”?”, Wnioskodawca wskazał, że:

Zadanie 1 - Budowanie - Międzynarodowe centrum wiedzy

Celem działania jest stworzenie kompendium wiedzy w obszarze technologii inteligentnej inżynierii i szybkiego prototypowania poprzez: identyfikację dobrych praktyk w regionach, identyfikację sieci technologicznych oraz powiązań miedzy nimi w celu zbudowania osi wiedzy; rozwój osi wiedzy, analiza i diagnoza w ww. obszarach technologicznych na poziomie regionu oraz zbudowanie technologicznych map drogowych dla Europy Środowej.

Rezultaty:

  • stworzenie ponadnarodowej osi wiedzy w ww. obszarach technologicznych
  • stworzenie ponadnarodowej mapy drogowej i planów działania w obszarze smart engineering and rapid prototyping

Zadanie 2 - Doskonalenie - Wymiana wiedzy

Celem działania jest dotarcie do grup docelowych (przedstawicieli firm, ośrodków B+R, administracji) w celu podniesienia ich kompetencji oraz wymiana wiedzy w obszarach technologicznych smart engineering and rapid prototyping poprzez:

  • opracowanie narzędzi treningowych/ szkoleniowych dla zidentyfikowanych osi wiedzy
  • przetestowanie ich w praktyce w oparciu o sieć partnerów projektu

Rezultaty: opracowanie narzędzi wymiany ponadnarodowej (1) oraz transfer doświadczeń i wymiana wiedzy (11)

Zadanie 3 - Wdrażanie pilotaży i kapitalizacja

Celem działania jest jakościowe wdrożenie pilotażowych rozwiązań poprzez:

  • przeprowadzenie 11 pilotaży
  • przygotowanie i przeprowadzenie ponadnarodowych seminariów technologiczno- innowacyjnych z udziałem ekspertów, mentorów i coachów
  • zawarcie porozumień pomiędzy partnerami projektu oraz regionami w celu kapitalizacji

Rezultaty

  • działania pilotażowe (11) oraz działania transferowe (22)
  • 6 wspólnych międzynarodowych seminariów technologiczno-szkoleniowych oraz 11 regionalnych z udziałem ekspertów międzynarodowych
  • porozumienia kapitalizacje z udziałem aktorów z obszarze Europy Środowej


8)W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Z treści wniosku wynika, że działania wykonywane w ramach przedmiotowego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Proszę zatem jednoznacznie wyjaśnić, do kogo konkretnie kierowany jest projekt pn. „…”?” Wnioskodawca podał, że działania wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Grupa docelowa obejmuje m.in. MŚP, duże przedsiębiorstwa, uczelnie wyższe, jednostki naukowe, jednostki badawcze, instytucje otoczenia biznesu, instytucje regionalne.


9)Na pytanie zadane w wezwaniu „Na co konkretnie Wnioskodawca przeznaczy otrzymane dofinansowanie?” Wnioskodawca odpowiedział, że zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinasowanie, wydatki obejmują następujące kategorie kosztów:

  • Koszty personelu - na koszty personelu składają się koszty zatrudnienia brutto personelu zatrudnionego przez instytucję będącą beneficjentem na potrzeby realizacji projektu. Wydatki biurowe i administracyjne - Wydatki biurowe i administracyjne obejmują wydatki operacyjne i administracyjne poniesione przez organizację beneficjenta i niezbędne z punktu widzenia realizacji projektu. Oblicza się je ryczałtowo.

Koszty podróży i zakwaterowania - Koszty podróży i zakwaterowania dotyczą wydatków na podróże i zakwaterowanie personelu organizacji będącej beneficjentem na potrzeby podróży służbowych niezbędnych do realizacji projektu.

Koszty ekspertów zewnętrznych i usług zewnętrznych - Ekspertyzy i usługi zewnętrzne są świadczone na rzecz organizacji beneficjenta przez podmioty zewnętrzne, spoza organizacji beneficjenta, takie jak podmioty publiczne lub prywatne lub osoby fizyczne. Koszty ekspertów zewnętrznych i usług zewnętrznych opłacone na podstawie umów lub pisemnych porozumień w oparciu o faktury lub wnioski o zwrot kosztów na rzecz ekspertów i usługodawców zewnętrznych, którym zlecono pod wykonawstwo określonych zadań lub działań związanych z realizacją projektu. Wydatki w ramach tej linii budżetowej obejmują wyłącznie następujące pozycje:

  • opracowania lub badania (np. ewaluacje, strategie, dokumenty koncepcyjne, projekty, podręczniki);
  • szkolenia (np. miejsce prowadzenia szkoleń i osoby prowadzące szkolenia);
  • tłumaczenia;
  • systemy informatyczne, opracowywanie, modyfikacja i aktualizacja stron internetowych (np. tworzenie lub aktualizowanie projektu systemu informatycznego lub strony internetowej);
  • usługi związane z organizacją i realizacją imprez lub spotkań (w tym czynsze za wynajem pomieszczeń, catering lub tłumaczenia);
  • uczestnictwo w wydarzeniach (np. opłaty rejestracyjne);
  • podróże i zakwaterowanie ekspertów zewnętrznych, prelegentów, przewodniczących posiedzeń i dostawców usług;
  • inni eksperci i usługi niezbędne z punktu widzenia projektu


10)Na pytanie tut. organu „Czy dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację ww. projektu będzie miało bezpośredni wpływ na ewentualną cenę sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów lub świadczonych usług (jeżeli tak to jakich) i na czyją rzecz sprzedawanych (świadczonych)?” Wnioskodawca odpowiedział, że działania wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczonych usług.


11)W odpowiedzi na pytanie zadane w wezwaniu „Czy w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych, jeśli tak to komu i w jaki sposób je rozlicza?” Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca jest zobowiązany rozliczać się z otrzymanych środków. Projekt pn. „…” rozliczany jest w formie refundacji tj. Wnioskodawca ponosi koszty, a następnie występuje o ich zwrot do lidera Projektu. Zwrot środków dokonywany jest na podstawie certyfikatu wystawianego przez instytucję narodową rozliczającą projekty Interreg Europa Środkowa. W przypadku projektu pn. „…” jest to Centrum (C.) z siedzibą ul. … …..


12)Na pytanie tut. organu „Czy w przypadku niezrealizowania projektu (określonych zadań w ramach projektu) Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych?” Wnioskodawca odpowiedział, że w przypadku jeżeli w projekcie pojawią się zadania niezrealizowane projekt zostanie pomniejszony o wartość tych środków.


13)W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Czy dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację wskazanego projektu jest przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją tego projektu?”, Wnioskodawca wskazał, że dofinansowanie w ramach projektu pn. „…” jest przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji projektu.


14)Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o których mowa we wniosku, będą miały związek z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy (jaką?) czy też z działalnością zwolnioną od podatku VAT (jaką?) lub niepodlegającą opodatkowaniu (jaką?)” Wnioskodawca wskazał, że dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. „….” będą miały związek z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.


15)W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Czy nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, jeśli tak to należy szczegółowo opisać:

  1. Co Wnioskodawca nabywa (jakie towary i usługi)
  2. Do wykonania jakich czynności (opodatkowanych, zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu) służą bezpośrednio lub pośrednio nabyte ww. towary i usługi, należy opisać jakiego rodzaju to jest związek i w jaki sposób nabyte towary (usługi) są wykorzystywane w poszczególnych rodzajach sprzedaży,
  3. Czy Wnioskodawca jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji kwoty podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi oraz wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku (ewentualnie wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu), tj. ma obiektywną możliwość (nie ma obiektywnej możliwości) przyporządkowania podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów do jednej z tych kategorii?” Wnioskodawca oświadcza, że wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn. „….” nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabyte w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do żadnych rodzajów sprzedaży, a tym samym Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów z tego tytułu opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów do czynności opodatkowanych oraz do czynności zwolnionych z podatku.


16)Na pytanie tut. organu „Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie, o którym mowa we wniosku stanowi dopłatę do ceny usług (dostawy towarów) w ramach realizacji projektu, jeśli tak to jakich i jaki stanowi % ceny tych usług (dostawy towarów)?” Wnioskodawca odpowiedział, że otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie stanowi tylko i wyłącznie zwrot poniesionych wydatków w ramach realizacji projektu pn. „…”. Jest to refundacja poniesionych nakładów do wysokości 85% kosztów kwalifikowanych Projektu.


17)W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Czy dzięki otrzymanemu dofinansowaniu ceny tych usług (dostawy towarów) będą niższe lub „zerowe”, tj. beneficjenci projektu będą korzystali z nich za darmo?” Wnioskodawca podał, że Wnioskodawca w ramach projektu nie świadczy i nie będzie świadczyć usług ani wykonywać dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.


18)Na pytanie zadane w wezwaniu „W jaki konkretnie sposób wyliczana jest konkretna kwota przyznana Wnioskodawcy w celu realizacji projektu i od czego uzależniona jest jej wysokość?” wnioskodawca odpowiedział, że kwota wynika bezpośrednio z wniosku o dofinansowanie oraz podziału zadań pomiędzy poszczególnych partnerów projektu. Kwota dofinansowania wynika z budżetu projektu i podziału zadań pomiędzy partnerów Projektu.


19)W odpowiedzi na pytanie zadane w wezwaniu „Kto będzie właścicielem wypracowanego rezultatu projektu i upoważnionym do czerpania korzyści z tytułu wykonanego projektu?” Wnioskodawca wskazał, że projekt nie generuje dochodu. Rezultaty projektu w formie opracowań oraz raportów i ekspertyz będą ogólnodostępne oraz będą upowszechnianie za pośrednictwem strony internetowej projektu. Nikt zatem nie będzie czerpał korzyści ze zrealizowanego Projektu.


20)Na pytanie tut. organu „Co konkretnie będzie efektem realizowanego projektu?” Wnioskodawca odpowiedział, że celem projektu jest połączenie regionalnych obszarów innowacji w stabilną międzynarodową siec regionów innowacji skupioną wokół obszarów technologicznych inteligentnej inżynierii oraz szybkiego prototypowania, w celu wzmocnienia współpracy miedzy partnerami w Europie Środkowej. Dlatego tez efektem projektu będzie stworzenie Osi Wiedzy dla Europy Środkowej (Knowledge Axis for Central Europe), w celu wzmocnienia powiązań pomiędzy poszczególnymi interesariuszami. W wyniku projektu nastąpi jakościowe wdrożenie pilotażowych rozwiązań poprzez:

  • przeprowadzenie 11 pilotaży
  • przygotowanie i przeprowadzenie ponadnarodowych seminariów technologiczno- innowacyjnych z udziałem ekspertów, mentorów i coachów
  • zawarcie porozumień pomiędzy partnerami projektu oraz regionami w celu kapitalizacji wiedzy.


21)Na pytanie zadane w wezwaniu „Do jakich konkretnie czynności i w jaki sposób Wnioskodawca będzie wykorzystywał to co powstanie w wyniku realizacji przez niego omawianego projektu? Czy efekty projektu „…” zostaną wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu?” Wnioskodawca odpowiedział, że celem projektu jest połączenie regionalnych obszarów innowacji w stabilna międzynarodową sieć regionów innowacji skupioną wokół obszarów technologicznych inteligentnej inżynierii oraz szybkiego prototypowania, w celu wzmocnienia współpracy miedzy partnerami w Europie Środkowej. Rezultaty projektu będą dostępne w formie opracowań oraz raportów i ekspertyz dotyczących technologii inteligentnej inżynierii oraz szybkiego prototypowania.

Wnioskodawca w ramach projektu nie świadczy i nie będzie świadczyć usług ani wykonywać dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT)?
  2. Czy K. będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?

Zdaniem Wnioskodawcy (uzupełnionym pismem z 29 grudnia 2016 r.), realizowany projekt nie będzie generował żadnych przychodów. Wnioskodawca w ramach projektu „…” nie świadczy i nie będzie świadczyć usług ani wykonywać dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Dofinansowanie w ramach projektu ,,…” ma charakter kosztowy. W całości zostanie przeznaczone na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji ww. projektu. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Działania wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są też adresowane do konkretnego odbiorcy.

Otrzymane dofinansowanie w ramach projektu pn. „…” ma na celu pokrycie kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Wnioskodawcy jest wypełnieniem misji statutowej i nie będzie generował przychodów stanowiących podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem przez niego usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie będą zatem stanowiły odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W opinii Wnioskodawcy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu nie stanowi zapłaty stanowiącej przychód będący podstawą opodatkowania w myśl art. 29a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”,
  • nieprawidłowew zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy o VAT jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy o VAT jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zaczął realizację projektu pn. „…”. Założeniem projektu „…” jest stworzenie sieci regionów innowacji działających w obszarze technologii inteligentnej inżynierii i szybkiego prototypowania poprzez tzw. Osie Wiedzy Europy Środkowej (KACE – Knowledge Axis Central Europe). Najważniejszym przewidywanym rezultatem projektu jest „...”. Projekt pn. „…” jest organizowany we współpracy z następującymi Partnerami:

  • I. ….
  • A. - ….
  • C. ….
  • e. …..
  • F. ….
  • W. ….
  • T. park L.
  • P. t. park d.o.o.
  • P.
  • P. ….

PARTNERZY STOWARZYSZENI (władze regionów)

  • Departament Innowacji, ……
  • Ministerstwo ….
  • P. …
  • Ministerstwo G. …
  • M., …
  • Ministerstwo …
  • Region, …
  • Urząd ...

Współpraca miedzy podmiotami odbywa się na mocy podpisanej umowy partnerskiej, zawartej pomiędzy Liderem Projektu (I. …), a pozostałymi Partnerami Projektu.

Projekt pn. „…” realizowany będzie w okresie 01.06.2016-30.11.2018. Projekt pn. „…” jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Interreg Europa Środkowa. Środki zostaną wypłacone Wnioskodawcy za pośrednictwem Lidera projektu na …, a pozostałymi partnerami projektu. Dofinansowanie zostanie przyznane w oparciu o umowę o dofinansowanie (Subsidy Contract) zawartą między miastem W. pełniącym funkcję Zarządzającej dla Programu Interreg Europa Środkowa, a Liderem Projektu I. ... Celem działania jest stworzenie kompendium wiedzy w obszarze technologii inteligentnej inżynierii i szybkiego prototypowania poprzez: identyfikację dobrych praktyk w regionach, identyfikację sieci technologicznych oraz powiązań miedzy nimi w celu zbudowania osi wiedzy; rozwój osi wiedzy, analiza i diagnoza w ww. obszarach technologicznych na poziomie regionu oraz zbudowanie technologicznych map drogowych dla Europy Środkowej. Celem działania jest dotarcie do grup docelowych (przedstawicieli firm, ośrodków B+R, administracji) w celu podniesienia ich kompetencji oraz wymiana wiedzy w obszarach technologicznych smart engineering and rapid prototyping poprzez:

  • opracowanie narzędzi treningowych/szkoleniowych dla zidentyfikowanych osi wiedzy,
  • przetestowanie ich w praktyce w oparciu o sieć partnerów projektu.
  • Celem działania jest jakościowe wdrożenie pilotażowych rozwiązań poprzez:
  • przeprowadzenie 11 pilotaży,
  • przygotowanie i przeprowadzenie ponadnarodowych seminariów technologiczno-innowacyjnych z udziałem ekspertów, mentorów i coachów,
  • zawarcie porozumień pomiędzy partnerami projektu oraz regionami w celu kapitalizacji wiedzy.

Wnioskodawca jest zobowiązany rozliczać się z otrzymanych środków. Projekt pn. „…” rozliczany jest w formie refundacji tj. Wnioskodawca ponosi koszty, a następnie występuje o ich zwrot do lidera Projektu. Zwrot środków dokonywany jest na podstawie certyfikatu wystawianego przez instytucję narodową rozliczającą projekty Interreg Europa Środkowa. W przypadku jeżeli w projekcie pojawią się zadania niezrealizowane projekt zostanie pomniejszony o wartość tych środków. Dofinansowanie w ramach projektu pn. „…” jest przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji projektu. Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie stanowi tylko i wyłącznie zwrot poniesionych wydatków w ramach realizacji projektu pn. „…”. Jest to refundacja poniesionych nakładów do wysokości 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Kwota dofinasowania wynika bezpośrednio z wniosku o dofinasowanie oraz podziału zadań pomiędzy poszczególnych partnerów projektu. Kwota dofinansowania wynika z budżetu projektu i podziału zadań pomiędzy partnerów Projektu.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego dofinasowania na pokrycie kosztów projektu pn. „…”.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa, orzecznictwo oraz opis sprawy stwierdzić należy, że dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na pokrycie kosztów związanych z realizowanym projektem pn. „…” nie stanowi dla Wnioskodawcy dofinansowania ogólnego do jego działalności gospodarczej lecz służy realizacji tego konkretnego projektu. Należy bowiem zauważyć, że otrzymane środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie zostaną przeznaczone na ogólną działalność Wnioskodawcy lecz mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na realizację przedmiotowego projektu bowiem Wnioskodawca wskazał, że jest zobowiązany rozliczać się z otrzymanych środków natomiast jeśli w projekcie pojawią się zadania niezrealizowane projekt zostanie pomniejszony o wartość tych środków. Ponadto dofinansowanie w ramach projektu pn. „…” jest przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji projektu. Dzięki temu dofinansowaniu Wnioskodawca będzie mógł stworzyć ponadnarodową oś wiedzy w obszarze technologii inteligentnej inżynierii i szybkiego prototypowania, ponadnarodową mapę drogową i plany działania w obszarze smart engineering and rapid prototyping, opracować narzędzia wymiany ponadnarodowej oraz dokonać transferu doświadczeń i wymiany wiedzy a także przeprowadzić działania pilotażowe oraz działania transferowe i zorganizować międzynarodowe seminaria technologiczno-szkoleniowe z udziałem ekspertów międzynarodowych.

Z wniosku wynika również, że projekt nie generuje dochodu.

Odnośnie powyższego należy wskazać, że żaden przepis nie uzależnia opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze od tego, czy podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługę osiągnie zysk. Zatem bez znaczenia jest fakt, że projekt objęty dofinansowaniem nie osiągnie dochodu.

Ponadto z wniosku wynika, że rezultaty projektu w formie opracowań oraz raportów i ekspertyz będą ogólnodostępne oraz będą upowszechniane za pośrednictwem strony internetowej projektu. Zatem dzięki temu dofinansowaniu rezultaty przedmiotowego projektu będą dostępne dla zainteresowanych odbiorców a grupę docelową jak wskazał Wnioskodawca stanowią m.in. MŚP, duże przedsiębiorstwa, uczelnie wyższe, jednostki naukowe, jednostki badawcze, instytucje otoczenia biznesu, instytucje regionalne. Tym samym należy zauważyć, że przedmiotowy projekt jest adresowany do określonej grupy odbiorców.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że skoro otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie projektu pn. „…” służy sfinansowaniu określonych działań w ramach tego projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dopłata mająca na celu sfinansowanie sprzedaży. Dofinansowanie to nie będzie zatem dofinansowaniem ogólnym i nie będzie stanowić zwrotu kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji Wnioskodawca w związku z realizacją projektu będzie otrzymywał wynagrodzenie za dokonywaną dostawę towarów oraz świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację projektu pn. „…” i przeznaczone na jego realizację będzie stanowić zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej a zatem stanowiącą podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT zatem będzie co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie stanowi zapłaty stanowiącej przychód będący podstawa opodatkowania w myśl art. 29a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Należy wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Konkludując, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, data rejestracji 29 stycznia 1998 r.

W przedmiotowej sprawie stwierdzono, że dofinansowanie na realizację projektu pn. „…” będzie stanowić zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej a zatem stanowiącą podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT tym samym będzie co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Wobec powyższego, Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany do ustalenia właściwych stawek podatkowych dla opodatkowania świadczeń na rzecz innych podmiotów wykonywanych w ramach realizowanego projektu. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizowanym projektem w takim zakresie w jakim związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania, należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw

z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj