Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4511.609.2016.1.WRz
z 25 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 listopada 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 24 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod symbolem PKD – 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Opodatkowany jest na tzw. zasadach ogólnych. Od nowego roku podatkowego (2017) chciałby rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%. W ramach swojej działalności gospodarczej zajmuje się pozyskiwaniem i obsługą nowych klientów dla firmy ochroniarskiej. Usługa ta polega na wyszukiwaniu adresów osób fizycznych, bądź firm i proponowaniu im objęcia ochroną posesji prywatnych lub siedziby firmy, przedstawieniu warunków ochrony i przekazaniu do firmy ochroniarskiej sugestii i warunków klienta oraz uczestnictwie w negocjacjach umowy. Umowy na ochronę nie są podpisywane we własnym imieniu Wnioskodawcy dokonuje tego tylko i wyłącznie prezes firmy ochroniarskiej.

Obsługa pozyskiwanych klientów wiąże się z pomocą przy ewentualnej renegocjacji umowy lub zmiany jej warunków. Wnioskodawca świadczone przez siebie usługi zakwalifikował pod symbolem PKWiU 74.90.19.0 – pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi sklasyfikowane pod ww. symbolem PKWiU, nie są wyłączone z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pismem z 17 sierpnia 2016 r. Wnioskodawca zwrócił się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie opinii, czy ww. kwalifikacja jest właściwa.

W dniu 30 sierpnia 2016 r. ww. Ośrodek wydał opinię, w której wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), wymienione usługi: pozyskiwania i obsługi nowych klientów, dla firmy ochroniarskiej oraz uczestniczenie w negocjacji umów (bez zawierania umów we własnym imieniu) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Natomiast w oparciu o paragraf 2-3 powołanego rozporządzenia:

  • w ewidencji i dokumentacji rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach, w systemach informatycznych administracji publicznej – stosuje się do dnia 31 grudnia 2016 r.,
  • a do celów podatkowych – do dnia 31 grudnia 2017 r.

stosuje się Polską Klasyfikacje Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. ( Dz. U. nr 207. poz. 1293 ze zm.).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwalifikując swoje usługi pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, Wnioskodawca może od stycznia 2017 r. rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o opinię wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi oraz o załącznik nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, nie jest wyłączone z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w związku tym uważa On, że może od stycznia 2017 r. zmienić formę opodatkowania z „zasad ogólnych” na zryczałtowany podatek dochodowy uiszczany wg stawki 8,5%.

Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 2180), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Przy czym, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ww. ustawy.

W ww. załączniku nr 2 stanowiącym wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług, wymieniono w poz. 38 usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 74.90.1, tj. usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane. Przy czym, przy ww. symbolu zamieszczono znaczek ex, który zgodnie z art. 4 pkt 4 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.


W ww. tabeli, w poz. 38 wyjaśniono jednocześnie, że określone w tej pozycji wyłączenie dotyczy wyłącznie:

  • usług związanych z wykonywaniem obmiarów budowlanych,
  • usług prognozowania pogody,
  • usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
  • usług doradztwa w zakresie bezpieczeństwa.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach której świadczy usługi pozyskiwania i obsługi nowych klientów dla firmy ochroniarskiej. Usługi te polegają na wyszukiwaniu adresów osób fizycznych, bądź firm i proponowaniu im objęcia ochroną posesji prywatnych lub siedziby firmy, przedstawieniu warunków ochrony i przekazywaniu do firmy ochroniarskiej sugestii i warunków klienta oraz uczestnictwie w negocjacjach umowy. Ww. usługi, jak twierdzi Wnioskodawca (opierając się na opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi), zostały sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0, tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że skoro prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest sklasyfikowana wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 tj., jako działalność obejmująca usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, to działalność ta jako wyszczególniona w poz. 38 załącznika nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wyłączona jest z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj