Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1289/12/WM
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1289/12/WM
Data
2013.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności


Słowa kluczowe
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy przychód z wykonywanych usług opieki nad osobami starszymi (pomoc w sprzątaniu, robieniu zakupów, przygotowywanie posiłków) sklasyfikowanych pod symbolem PKD 88.10.Z oraz 88.99.Z, może być opodatkowany ryczałtem według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 4 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki tego podatku dla usług opieki nad osobami starszymi - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki tego podatku dla usług opieki nad osobami starszymi.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni wykonuje jednoosobowo usługi opieki nad osobami starszymi wymagającymi opieki i pomocy (pomoc w sprzątaniu, robieniu zakupów, przygotowywaniu posiłków), które opodatkowuje zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Działalność ta mieści się pod symbolem Polskiej Klasyfikacji Działalności 88.10.Z – pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Wnioskodawczyni nie zajmuje się opieką nad osobami niepełnosprawnymi.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przychód z wykonywanych usług opieki nad osobami starszymi (pomoc w sprzątaniu, robieniu zakupów, przygotowywanie posiłków) sklasyfikowanych pod symbolem PKD 88.10.Z oraz 88.99.Z, może być opodatkowany ryczałtem według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne...


Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadzona przez Nią działalność winna być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, tj. według stawki podstawowej w zakresie działalności usługowej w rozumieniu PKWiU. Stawka ta ma zastosowanie do usług, których świadczenie nie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem i gdy działalność nie mieści się w katalogu usług opodatkowanych ryczałtem według stawki 17%.

W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką 17% podlegają usługi sklasyfikowane symbolem PKWiU 88.10.11.0, jako „usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom w podeszłym wieku przez instytucje o charakterze doraźnym, jeżeli w konkretnej usłudze nie występuje niższa stawka ryczałtu w innej tabeli” oraz usługi z numerem PKWiU 88.10.12.0, jako „usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom w podeszłym wieku przez instytucje o charakterze doraźnym, jeżeli w konkretnej usłudze nie występuje niższa stawka ryczałtu w innej tabeli” .

Zdaniem Wnioskodawczyni stawka 17% dotyczy tylko instytucji o charakterze doraźnym, a prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza, nie jest prowadzona w formie instytucji, lecz jako firma jednoosobowa, która nie ma charakteru doraźnego, ani charakteru instytucji. Wobec tego uważa, że usługi, które wykonuje objęte są niższą stawką niż 17%, a mianowicie stawką podstawową od usług, tj. 8,5%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą w zakresie usług opieki nad osobami starszymi. Działalność ta mieści pod symbolem PKD 88.10.Z (pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych).

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Wyjaśnić jednak należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), usługi w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej sklasyfikowane zostały w Sekcji Q Usługi w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej, w Dziale 88 ww. Sekcji - Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie pod symbolem 88.10 wymieniono: usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczone osobom w podeszłym wieku i osobom niepełnosprawnym.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 2 lit. r) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług pomocy społecznej:


  • bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom w podeszłym wieku przez instytucje o charakterze doraźnym (PKWiU ex 88.10.11.0),
  • bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom w podeszłym wieku przez instytucje o charakterze doraźnym (PKWiU ex 88.10.12.0),
  • bez zakwaterowania związane z przystosowaniem zawodowym dla osób niepełnosprawnych (PKWiU 88.10.13.0),
  • bez zakwaterowania w zakresie poradnictwa dla dzieci, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 88.99.11.0),
  • doraźnej bez zakwaterowania (PKWiU 88.99.12.0),
  • bez zakwaterowania związane z przystosowaniem zawodowym dla osób bezrobotnych (PKWiU 88.99.13.0)
  • z zastrzeżeniem pkt 1 i 3-5,


Zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Przez działalność usługową zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Analizując przytoczony uprzednio przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy odnieść się do jego wykładni historycznej. Treść tego przepisu znowelizowano ustawą z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 219, poz. 1442).

Nowelizacja ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym dotyczyła m. in. regulacji prawnych, które przed dniem 1 stycznia 2011 r., tj. przed wejściem w życie nowelizacji, odwoływały się do klasyfikacji PKWiU z 1997 r. Po wejściu w życie tej ustawy, zmienione przepisy odwołują się do klasyfikacji PKWiU z 2008 r.

Założeniem przedmiotowej nowelizacji było, aby nowe regulacje prawne, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. nie wpłynęły w żaden sposób na zmianę statusu prawnopodatkowego podatników. Celem zmian było jedynie przyporządkowanie nowych symboli i nazw grupowań PKWiU z 2008 r. bez merytorycznej zmiany przepisów podatkowych.

Należy zatem przyjąć, że obecna treść art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest odzwierciedleniem art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. Przepis ten stanowił, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17 % przychodów ze świadczenia usług poradnictwa dla dzieci, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 85.32.13), opieki społecznej świadczonych przez instytucje o charakterze doraźnym (PKWiU 85.32.14), opieki społecznej związanych z przystosowaniem zawodowym (PKWiU 85.32.15)

Jeżeli zatem stawka 17% przychodów o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. dla usług opieki społecznej, dotyczyła świadczenia tych usług przez instytucje o charakterze doraźnym, to zgodnie z przedstawioną argumentacją, po 1 stycznia 2011 r. stawka ryczałtu 17% od przychodów z usług opieki społecznej dotyczy również wyłącznie instytucji świadczących tego typu usługi.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego pod redakcją Mieczysława Szymczaka, Wydawnictwo PWN, tom I strona 796, instytucja, to zakład o charakterze publicznym zajmujący się określonym zakresem spraw, działający w jakiejś dziedzinie. Natomiast, zgodnie ze Współczesnym słownikiem języka polskiego pod redakcją Bogusława Dunaja, Wydawnictwo Langenscheidt, strona 531 instytucja, to wyodrębniony zakład o charakterze publicznym, zajmujący się określonym zakresem spraw, powołany do działania w ważnej dziedzinie życia społecznego.

Słownikowe znaczenie słowa „instytucja” wskazuje jednoznacznie, że indywidualna i jednoosobowa działalność gospodarcza Wnioskodawczyni nie może zostać uznana jako działalność instytucji o charakterze doraźnym. Usług świadczonych przez Wnioskodawczynię nie można więc kwalifikować do objętych dyspozycją art. 12 ust 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów. Przychody z wykonywania usług opisanych przez Wnioskodawczynię należy opodatkować stawką określoną w art. 12 ust 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, tj. stawką 8,5 % przychodów z działalności usługowej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj