Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112.KDIL2-2.4012.48.2017.2.EW
z 30 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2017 r. (data wpływu 21 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania kasy rejestrującej oraz ewidencjonowania za jej pomocą sprzedaży na rzecz osób fizycznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania kasy rejestrującej oraz ewidencjonowania za jej pomocą sprzedaży na rzecz osób fizycznych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 maja 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Samorządowy Ośrodek Kultury (dalej: Wnioskodawca lub Ośrodek) działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. oraz statutu nadanego uchwałą Rady Gminy. Ośrodek jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną i jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę. Wnioskodawca jest podmiotem z mocy prawa prowadzącym statutową działalność kulturalną, jednak zgodnie z § 13.1. Statutu Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą niekolidującą z programem działalności Ośrodka w celu pozyskiwania dodatkowych środków finansowych na cele statutowe. Przychody uzyskiwane z tej działalności Ośrodek przeznacza na działalność statutową. Prowadzenie statutowej działalności kulturalnej jest objęte zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i Ośrodek korzysta z tego zwolnienia.

Wpływami od osób fizycznych są:

  • Odpłatność za stałe zajęcia muzyczne, plastyczne, wokalne – przyjmowane na druku KP (kasa przyjmie),
  • Półkolonie (organizacja czasu wolnego dla dzieci) zgłoszone do kuratorium – wpłaty na rachunek bankowy.

Ponadto, Wnioskodawca uzyskuje wpływy za wynajem pomieszczeń, które w całości przeznacza na prowadzoną przez Ośrodek statutową działalność kulturalną. Dotychczas Zainteresowany nie rejestrował wpłat przy pomocy kasy fiskalnej.

Roczne sprawozdanie finansowe wykazało przekroczenie 20.000 zł z wpłat od osób fizycznych w lipcu 2016 r., które przeznaczył na statutową działalność kulturalną Samorządowego Ośrodka Kultury. Odpłatność za zajęcia stałe nie powoduje przekroczenia progu wpływów 20.000 zł. Jedynie organizacja czasu wolnego dla dzieci – półkolonie letnie 2016 spowodowała jego przekroczenie.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 maja 2017 r., Zainteresowany wskazał, że:

  1. Samorządowy Ośrodek Kultury prowadzi działalność na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.). Wpisany w rejestr Instytucji Kultury Gminy.
  2. Samorządowy Ośrodek Kultury jest odrębnym od Gminy czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  3. Samorządowy Ośrodek Kultury dokonuje odrębnych od Gminy rozliczeń oraz prowadzi odrębne rejestry dla potrzeb podatku VAT zgodnie z § 11 ust. 1 Statutu Samorządowego Ośrodka Kultury: Ośrodek Kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
  4. Samorządowy Ośrodek Kultury wykonuje wskazaną we wniosku sprzedaż dotyczącą:
    1. Stałych zajęć muzycznych, plastycznych, wokalnych – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych;
    2. Półkolonii – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych;
    3. Wynajmu pomieszczeń – na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
  5. Opłaty za wykonywane usługi dotyczące:
    1. Stałych zajęć muzycznych, plastycznych, wokalnych – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych wpłacane są bezpośrednio do kasy Wnioskodawcy, na podstawie dowodu KP (kasa przyjmie) wystawiane dla każdego rodzaju zajęć (muzycznych, plastycznych i wokalnych) i uczestnika (imię i nazwisko) z osobna. W związku z tym, jasno wynika jakich konkretnie transakcji zapłata dotyczy i na czyją rzecz została dokonana.
    2. Półkolonii – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych wpłacane są w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pomocą banku lub poczty ze wskazaniem danych nabywcy, w tym jego adresu.
    3. Wynajmu pomieszczeń – na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wpłacane są na rachunek bankowy oraz bezpośrednio do kasy Wnioskodawcy; w przypadku wpłaty na rachunek bankowy ze wskazaniem danych nabywcy, w tym jego adresu; wpłaty na KP nazwa podmiotu wynajmującego.
  6. Samorządowy Ośrodek Kultury usługi wynajmu pomieszczeń w całości dokumentuje fakturą.
  7. Klasyfikacja statystyczna usług świadczonych przez Wnioskodawcę dla:
    1. Stałych zajęć muzycznych, plastycznych, wokalnych – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych – PKWiU 90.04.10.0;
    2. Półkolonii – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych – PKWiU 88.91.11.0;
    3. Wynajmu pomieszczeń – dotyczy wyłącznie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

W związku z rozbieżnością opinii organów podatkowych dotyczącą obowiązku rejestrowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych za pomocą kasy rejestrującej w samorządowej instytucji kultury Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem: Czy zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z 16 października 2016 r. § 3 ust. 1 pkt 1, Samorządowy Ośrodek Kultury ma obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Czy od stycznia 2017 r. działając na podstawie statutu oraz ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej przeznaczając cały wpływ na statutową działalność kulturalną Zainteresowany ma obowiązek zakupić i rejestrować sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej?

Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc się do zaistniałego stanu faktycznego Samorządowy Ośrodek Kultury prowadząc wielokierunkową działalność w dziedzinie rozwoju i upowszechniania regionalnej i narodowej kultury wśród mieszkańców Gminy oraz osób przebywających na jej terenie przekazując wszystkie środki pochodzące ze źródeł finansowania zgodnie z § 12 statutu wyłącznie na statutową działalność kulturalną a odpłatność za organizowane zajęcia nie przekracza poziomu poniesionych kosztów. W ocenie Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku rejestrowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy, zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 1a ustawy, do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r., poz. 2177), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r.:

  1. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
  2. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
  3. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym obrotu”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%;
  4. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy obrotu:
    1. za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności,
    2. za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy
    – będzie wyższy niż 80%;
  5. jednostki samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454 i 1948):
    1. które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, albo
    2. jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

W myśl § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł.

Wskazać należy, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Wyżej wymienione zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, że obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22 ustawy.

Jak stanowi § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

I tak w poz. 39 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zatem w przypadku świadczenia usług, w tym również usług kulturalnych istotne jest aby łącznie zostały spełnione następujące warunki:

  • zapłata za dostarczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej;
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła.

Niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów czy też świadczonych czynności ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż usług i towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Samorządowy Ośrodek Kultury działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. oraz statutu nadanego uchwałą Rady Gminy. Ośrodek jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną i jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę. Wnioskodawca jest podmiotem z mocy prawa prowadzącym statutową działalność kulturalną, jednak zgodnie z § 13.1. Statutu Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą niekolidujące z programem działalności Ośrodka w celu pozyskiwania dodatkowych środków finansowych na cele statutowe. Przychody uzyskiwane z tej działalności Ośrodek przeznacza na działalność statutową. Prowadzenie statutowej działalności kulturalnej jest objęte zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Ośrodek korzysta z tego zwolnienia.

Wpływami od osób fizycznych są:

  • Odpłatność za stałe zajęcia muzyczne, plastyczne, wokalne – przyjmowane na druku KP (kasa przyjmie),
  • Półkolonie (organizacja czasu wolnego dla dzieci) zgłoszone do kuratorium oświaty – wpłaty na rachunek bankowy.

Ponadto, Wnioskodawca uzyskuje wpływy za wynajem pomieszczeń, które w całości przeznacza na prowadzoną przez Ośrodek statutową działalność kulturalną. Dotychczas Zainteresowany nie rejestrował wpłat przy pomocy kasy fiskalnej.

Roczne sprawozdanie finansowe wykazało przekroczenie 20.000 zł z wpłat od osób fizycznych w lipcu 2016 r., które przeznaczył na statutową działalność kulturalną Samorządowego Ośrodka Kultury. Odpłatność za zajęcia stałe nie powoduje przekroczenia progu wpływów 20.000 zł. Jedynie organizacja czasu wolnego dla dzieci – półkolonie letnie 2016 spowodowała jego przekroczenie.

Samorządowy Ośrodek Kultury jest odrębnym od Gminy czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Ośrodek dokonuje odrębnych od Gminy rozliczeń oraz prowadzi odrębne rejestry dla potrzeb podatku VAT zgodnie z § 11 ust. 1 Statutu Samorządowego Ośrodka Kultury. Wnioskodawca wykonuje wskazaną we wniosku sprzedaż dotyczącą:

  • Stałych zajęć muzycznych, plastycznych, wokalnych – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych;
  • Półkolonii – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych;
  • Wynajmu pomieszczeń – na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Opłaty za wykonywane usługi dotyczące:

  • Stałych zajęć muzycznych, plastycznych, wokalnych – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych wpłacane są bezpośrednio do kasy wnioskodawcy, na podstawie dowodu KP (kasa przyjmie) wystawiane dla każdego rodzaju zajęć ( muzycznych, plastycznych i wokalnych) i uczestnika (imię i nazwisko) z osobna. W związku z tym jasno wynika jakich konkretnie transakcji zapłata dotyczy i na czyją rzecz została dokonana.
  • Półkolonii – na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych wpłacane są w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pomocą banku lub poczty ze wskazaniem danych nabywcy, w tym jego adresu.
  • Wynajmu pomieszczeń – na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wpłacane są na rachunek bankowy oraz bezpośrednio do kasy Wnioskodawcy; w przypadku wpłaty na rachunek bankowy ze wskazaniem danych nabywcy, w tym jego adresu; wpłaty na KP nazwa podmiotu wynajmującego.

Samorządowy Ośrodek Kultury usługi wynajmu pomieszczeń w całości dokumentuje fakturą.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy ma on obowiązek zakupić kasę rejestrującą i ewidencjonować za jej pomocą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Z wniosku wynika, że Ośrodek jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wartość obrotu na rzecz osób fizycznych przekroczyła w ubiegłym roku 20.000 zł. Podkreślić należy, że każda sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, a także sprzedaż towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, jako wymienione w załączniku do rozporządzenia, zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Zatem, po przekroczeniu limitu obrotów sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych – w wysokości 20.000 zł – Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia podmiotowego. W konsekwencji, jest on zobowiązany do zakupu kasy rejestrującej oraz ewidencjonowania za jej pomocą ww. obrotu z tytułu sprzedaży usług (stałych zajęć muzycznych, plastycznych, wokalnych oraz półkolonii) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności i gospodarczej, z uwzględnieniem terminu z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto, wskazać należy, że Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT w stosunku do sprzedaży usług półkolonii na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, za które opłaty w całości wpłacane są na rachunek bankowy za pomocą banku lub poczty ze wskazaniem nabywcy, w tym jego adresu, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży tych usług za pośrednictwem kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., o ile z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zgodnie z wolą Zainteresowanego, wniosek rozpatrzono jedynie w zakresie podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj